2t öljyä naftan sekaan?
Valvoja: Moderators
2t öljyä naftan sekaan?
Terve
Oletteko käyttäneet JTD moottorissa 2T öljyä naftatankissa?
Vanhana Mersu miehenä käytin lähes aina 2T öljyä 1-2dl tankillisessa.
Nykyinen nafta on niin kuivaa, että pieni lisä öljy ei ole pahaksi pumpulle ja suuttimille.
Ainakin Mersussa käyntiääni muuttui selvästi pehmeämmäksi öljyn lisäämisen jälkeen, jos oli pari tankillista ajellut ilman lisäöljyä.
Varsinkin talvilaatu kautena.
Oletteko käyttäneet JTD moottorissa 2T öljyä naftatankissa?
Vanhana Mersu miehenä käytin lähes aina 2T öljyä 1-2dl tankillisessa.
Nykyinen nafta on niin kuivaa, että pieni lisä öljy ei ole pahaksi pumpulle ja suuttimille.
Ainakin Mersussa käyntiääni muuttui selvästi pehmeämmäksi öljyn lisäämisen jälkeen, jos oli pari tankillista ajellut ilman lisäöljyä.
Varsinkin talvilaatu kautena.
Samaa pohdin aikoinaan itsekin kun viisi vuotta sitten tuli hankittua
tuo 1.9 JTD. Itse asiassa kokeilinkin muutamia kertoja ja mielestäni ääni
muuttui hieman pehmeemmäksi (voi tosin olla ihan kuviteltu placebo vaikutuskin).
No joka tapauksessa kokeilut jäi muutamaan kertaan.
Toisaalta olen nyttemmin siirtynyt tankkamaan ketjulle joka täkäläisissä
polttoaine testeissä ollut voitelunsuhteen kärkipäässä.
Enkä ainakaan muista vielä nähneeni millään alfa foorumilla kenenkään
valittaneen mistään esim. pumpun kiinnileikkaantumisesta tai vastaavasta.
Muutamia tapauksia joissa pumppu on vuotanut olen lukenut mutta
niissä ongelmana ollut kumitiivisteitten hapertuminen joka
on (ymmärtääkseni) saatu korjattua uusilla tiivisteillä.
Eli vaikeata sitä on arvioida että olisko siitä mitään käytännön hyötyä
.. eli miten pitkään sitten se pumppu ilman "lisävoitelua" on suuniteltu kestävän...
Omassa on nyt 230tkm (koputtaa puuta)... ja leviää tienkin nyt kun seuraavan kerran lähen ajoon...
tuo 1.9 JTD. Itse asiassa kokeilinkin muutamia kertoja ja mielestäni ääni
muuttui hieman pehmeemmäksi (voi tosin olla ihan kuviteltu placebo vaikutuskin).
No joka tapauksessa kokeilut jäi muutamaan kertaan.
Toisaalta olen nyttemmin siirtynyt tankkamaan ketjulle joka täkäläisissä
polttoaine testeissä ollut voitelunsuhteen kärkipäässä.
Enkä ainakaan muista vielä nähneeni millään alfa foorumilla kenenkään
valittaneen mistään esim. pumpun kiinnileikkaantumisesta tai vastaavasta.
Muutamia tapauksia joissa pumppu on vuotanut olen lukenut mutta
niissä ongelmana ollut kumitiivisteitten hapertuminen joka
on (ymmärtääkseni) saatu korjattua uusilla tiivisteillä.
Eli vaikeata sitä on arvioida että olisko siitä mitään käytännön hyötyä
.. eli miten pitkään sitten se pumppu ilman "lisävoitelua" on suuniteltu kestävän...
Omassa on nyt 230tkm (koputtaa puuta)... ja leviää tienkin nyt kun seuraavan kerran lähen ajoon...

Moi
Kaiken uhallakin ajattelin kokeilla 2t öljyn käyttöä, sen vaikutus oli niin positiivinen Mebessä. Saattaa olla, ettei samaa vaikutusta tai jos mitään saada aikaiseksi öljyn lisäämisellä.
Katsotaan kun seuraavan kerran käyn huoltiksella.
Sen verran on pakko vielä hehkuttaa, että tuskin taksimiehet tolpalla ihan väärässä voi olla, kun ajattelee millaisia km lukemia Mersuilla ajetaan, vai onko Alfan laatu sitten niin paljon heikompaa??
Kaiken uhallakin ajattelin kokeilla 2t öljyn käyttöä, sen vaikutus oli niin positiivinen Mebessä. Saattaa olla, ettei samaa vaikutusta tai jos mitään saada aikaiseksi öljyn lisäämisellä.
Katsotaan kun seuraavan kerran käyn huoltiksella.
Sen verran on pakko vielä hehkuttaa, että tuskin taksimiehet tolpalla ihan väärässä voi olla, kun ajattelee millaisia km lukemia Mersuilla ajetaan, vai onko Alfan laatu sitten niin paljon heikompaa??
2-tahtiöljy on hyväksi voitelun kannalta kaikille osille, mutta saattaa tehdä pahemmin karstaa ruiskutussuuttimien kärkiin mikä aiheuttaa käyntihäiriöitä ja savutusta...
Pieni määrä laadukasta ja vähän karstaavaa täyssynteettistä(kallista) tuskin on haitaksi ja olisi varmaan eduksi jos sen saisi kunnolla sekoitettua dieseliin.
Traktorihuoltomies elvyytti meillä aikoinaan lähes jumiintuneen jakajapumpun Perkins koneessa, oli saanut vähän vettä ja lähes meinas tulla katastrofi mutta 2t-öljy ja kevyt naputtelu pumpun kylkeen puukalikalla auttoi.
Tässä koneessa on 108 litranen tankki ja huoltomies kaatoi sinne vajaan litran öljyä, sanoi sen olevan kohtuusopiva määrä.
Vuosia myöhemmin huuhdeltiin tankki perusteellisesti, vettä oli jonkin verran mikä oli odotettavissa mutta tankin pohjalla oli myös mustaa öljymäistä moskaa, arveltiin että sellasta kertyy aina mutta osa oli varmaan sitä 2t öljyä joka ei ollut koskaan sekoittunut kunnolla.
Tässä dieselasiantuntija:
http://www.karhunen.net/
Uusimmassa Koneviestissä 3/2008 kaverin kirjottamaa juttua dieselin toiminnasta pakkasella, lämpöeristämisestä ym...aiemmissa numeroissa lisää juttuja diesellaitteista, niiden jakopään hihnoista ym...kannattaa lukea vaikka kirjastossa jos asia kiinnostaa enemmän, asia on työkone painotteista mutta soveltaen opit pätee myös henkilöautoihin.
Pieni määrä laadukasta ja vähän karstaavaa täyssynteettistä(kallista) tuskin on haitaksi ja olisi varmaan eduksi jos sen saisi kunnolla sekoitettua dieseliin.
Traktorihuoltomies elvyytti meillä aikoinaan lähes jumiintuneen jakajapumpun Perkins koneessa, oli saanut vähän vettä ja lähes meinas tulla katastrofi mutta 2t-öljy ja kevyt naputtelu pumpun kylkeen puukalikalla auttoi.
Tässä koneessa on 108 litranen tankki ja huoltomies kaatoi sinne vajaan litran öljyä, sanoi sen olevan kohtuusopiva määrä.
Vuosia myöhemmin huuhdeltiin tankki perusteellisesti, vettä oli jonkin verran mikä oli odotettavissa mutta tankin pohjalla oli myös mustaa öljymäistä moskaa, arveltiin että sellasta kertyy aina mutta osa oli varmaan sitä 2t öljyä joka ei ollut koskaan sekoittunut kunnolla.
Tässä dieselasiantuntija:
http://www.karhunen.net/
Uusimmassa Koneviestissä 3/2008 kaverin kirjottamaa juttua dieselin toiminnasta pakkasella, lämpöeristämisestä ym...aiemmissa numeroissa lisää juttuja diesellaitteista, niiden jakopään hihnoista ym...kannattaa lukea vaikka kirjastossa jos asia kiinnostaa enemmän, asia on työkone painotteista mutta soveltaen opit pätee myös henkilöautoihin.
Moi taas
Tänään kurvasin aamulla huoltiksen kautta ja lisäsin 2T-öljyä, 1-2dl reiluun puolentankkiin naftaa.
Ajoin kustannuspaikalle n 10km, autohallissa kuunneltiin kaverin kanssa käyntiääntä, se oli selvästi pehmeämpi.
Suurin ero minkä olen jo nyt huomannut on se, että kun koneen käynnistää niin pumppu on raksuttanut muutaman sekunnin ennenkuin käynti on tasaantunut.
Nyt käyntiääni on heti tasainen
Aion jatkossakin käyttää pari desiä tankillisessa 2T-öljyä.
Kannattaa kokeilla.
Tänään kurvasin aamulla huoltiksen kautta ja lisäsin 2T-öljyä, 1-2dl reiluun puolentankkiin naftaa.
Ajoin kustannuspaikalle n 10km, autohallissa kuunneltiin kaverin kanssa käyntiääntä, se oli selvästi pehmeämpi.
Suurin ero minkä olen jo nyt huomannut on se, että kun koneen käynnistää niin pumppu on raksuttanut muutaman sekunnin ennenkuin käynti on tasaantunut.
Nyt käyntiääni on heti tasainen
Aion jatkossakin käyttää pari desiä tankillisessa 2T-öljyä.
Kannattaa kokeilla.
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Mahdolliset varjopuolet tulevat esiiin vasta ajan kanssa. Nykyisten multijet yms. Dieseliden toleranssin suutinpuolella ovat ilmeisesti aika paljon tiukemmat kuin vanhoissa (?) meseissä.
Fiiiuhan möi koko patetoidun tekniikan Boschille sen teknisen vaativuuden takia. (toleranssit)
Se, liittykö ylläoleva houre mitenkään tuohon 2t öljyn lisäämiseen jää kysymysmerkiksi. Voihan se olla hyväkin.
Fiiiuhan möi koko patetoidun tekniikan Boschille sen teknisen vaativuuden takia. (toleranssit)
Se, liittykö ylläoleva houre mitenkään tuohon 2t öljyn lisäämiseen jää kysymysmerkiksi. Voihan se olla hyväkin.
Ihan totta, että pidemmällä aikavälillä vasta selviää tuleeko ongelmia.
Kuitenkin aion sitä käyttää säännöllisesti.
Harmi vaan kun tuntuu tämän ikäiset alfat olevan jo paalauskunnossa kun kilometrejä on reilut 100 000km. Mersusta vasta tarkistetaan öljyt noilla kilometreillä.
Kieltämättä vähän arveluttaa mitä hittoa tuli osatettua, kun lukee noita juttuja

Kuitenkin aion sitä käyttää säännöllisesti.
Harmi vaan kun tuntuu tämän ikäiset alfat olevan jo paalauskunnossa kun kilometrejä on reilut 100 000km. Mersusta vasta tarkistetaan öljyt noilla kilometreillä.
Kieltämättä vähän arveluttaa mitä hittoa tuli osatettua, kun lukee noita juttuja

Boschin diesellelhuollossa -80 luvulla olleena sanoisin että jutussa on perää sen ajan vehkeisiin,mutta nykyaikaiset dieselit ovat ihan eri juttu,korkea ruiskutuspaine ja sähköinen polttoaineen annostelu on aivan eri asia kuin vanhat jakaja tai rivipumpput.Valitettavasti vanhat Esson baaritkin ovat nykyisin ABC-asemmia ja niiden asiakaskunta ei enää polta Malboroa ja kehu omia autojaan kahvin juonnin lomassa.Niin muuten kuuluukos se raksutus oikeesti pumpusta vai moottorista. 

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Turha Mersu versus Alfa versus Mustanaamio versus Hämähäkkimies -vääntö siivottu pois, pysytääs taas otsikossa.
Siis common railin painepumppu raksuttaa? Tuntuu vähän erikoiselta, mutta rakennetta sen paremmin tuntematta en mene sanomaan etteikö voisi olla mahdollista.
En ole kyllä kuullut raksuttavasta ohjaustehostimen pumpustakaan, lienee toimintaperiaatteeltaan samantapainen?
Siis common railin painepumppu raksuttaa? Tuntuu vähän erikoiselta, mutta rakennetta sen paremmin tuntematta en mene sanomaan etteikö voisi olla mahdollista.
En ole kyllä kuullut raksuttavasta ohjaustehostimen pumpustakaan, lienee toimintaperiaatteeltaan samantapainen?
- Epäkelpokeräilijä -
Piikittely tuskin liittyi mitenkään 2T-öljy naftan sekaan topiciin. Niinkuin ei myöskään tämä postauksenijartuo kirjoitti:Jos sensuuri on näin kovaa tällä foorumilla, ettei pientä piikitystä kestetä Alfa-Romeosta, silloin olen aivan väärässä paikassa!?!
Mulle on aivan sama vaikka jartuo account disabloitaisiin

VMP
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Just
Jo pelkästään yleisen hyvinvointisi kannalta suosittelen tosiaan auton vaihtoa. Jos jokin autossa ilmennyt ongelma (jota ei ilmeisesti vielä ole ilmaantunut), saa verenpaineesi noin kohomaan, on se valtava riski terveydellesi.
Jos auton ongelmat taas johtuvat foorumin moderointilinjasta, kannattaa asiaa pohtia moderaattorin kanssa privattiviestillä.

Jo pelkästään yleisen hyvinvointisi kannalta suosittelen tosiaan auton vaihtoa. Jos jokin autossa ilmennyt ongelma (jota ei ilmeisesti vielä ole ilmaantunut), saa verenpaineesi noin kohomaan, on se valtava riski terveydellesi.
Jos auton ongelmat taas johtuvat foorumin moderointilinjasta, kannattaa asiaa pohtia moderaattorin kanssa privattiviestillä.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Eipä siis pysytä. Lukitaas siis ketju.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Pysytääs taas otsikossa.
Kaksitahtiöljyketjussa ei puhuta Mersun ja Alfan laatueroista, samoin kuin jakohihnaketjussa ei keskustella hamstereiden hoidosta. Jos joku tulkitsee tämän niin että olen hampstereita vastaan niin hänellä olkoon siihen oikeus.
- Epäkelpokeräilijä -