Pasi kirjoitti:Noniin... asiaan saatii jonkunsortin ratkaisu.
Myyjä korvaa 50% korjauskustannuksista.
Ja sillä että auto on yli 10v vanha on vaikutusta asiaan. Jos auto olisi ollut alle 10v niin liikkeen olisi korvattava kaikki kustannukset.
Näin siis liikkeen kanssa sovittu kun kuluttaja-asiamies oli neuvotteluissa mukana.
Parempi silti kuin ei mitään!
Mikä kuluttajaneuvoja näin sanoi? Kun itse soitin Porvoon kuluttajaneuvojalle niin sain kuulla että kun auto on noin vanha (-97 114tkm) niin autoliikkeen ei tarvitse korvata mitään.
Kyseessä siis GTV ja mahdollinen synkrovika laatikossa sekä tukivarret siinä kunnossa että ei olisi mennyt katsastuksesta läpi. Auton myynyt liike Tuusulan automyynti/Goodbel ei ole edes viitsinyt vastata reklamaatioon jonka tein marrasskuussa vaikka olen soitellut sinne jo varmaan 10 kertaa. Koko ajan vain luvataan että vastataan ja mitään ei kuulu.
Ainakin opin sen asian että jos näin on asiat kuten minulle sanottiin niin en osta enää autoja käytettynä autoliikkeestä ellei ne ole max 3 v vanhoja.
Itse ostin Alfani ( 156 1.8 ) jokunen kuukausi sitten Seinäjokelaisetlta trokariliikkeeltä.
Ilmeni, että autossa oli sitten jos jonkinmoista:
- Kytkimen työsylinteri vuotaa eli jarrunestettä saa lisätä harva se päivä
- Termostaatti kaputt, kabiini ei lämpiä
- Moottoritilasta puutui osaa (Kytkinkopan muovisuojus & pakosarjan lämpösuojus)
- Sytkän muunnin rikki, eli käynnistyy kuin dieseli.
Osahan noista olisi pitänyt huomata jo ostohetkellä, mutta en vielä siinä vaiheessa ollut perehtynyt Alfoihin kovinkaan tarkasti.
Olen laittanut liikkeeseen sähköpostia - ei vastausta. Soittoa perään vaan.
Mitä olette mieltä, onko myyjäliike vastuussa edes osaan noista vioista/puutteista?
EDIT:
Ai niin, koneesta löytyi sitten myös pieni öljyvuoto, joku valopää oli keksinyt laittaa öljytikun suojukseen neljä prikkaa. Ei muuten ollut kovinkaan tiivis viritys.
Viimeksi muokannut TwinSpark, 12 Maalis 2008, 14:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Kytkimen työsylinteri vuotaa eli jarrunestettä saa lisätä harva se päivä
- Termostaatti kaputt, kabiini ei lämpiä
- Moottoritilasta puutui osaa (Kytkinkopan muovisuojus & pakosarjan lämpösuojus)
- Sytkän muunnin rikki, eli käynnistyy kuin dieseli.
Osahan noista olisi pitänyt huomata jo ostohetkellä, mutta en vielä siinä vaiheessa ollut perehtynyt Alfoihin kovinkaan tarkasti.
Olen laittanut liikkeeseen sähköpostia - ei vastausta. Soittoa perään vaan.
Mitä olette mieltä, onko myyjäliike vastuussa edes osaan noista vioista/puutteista?
Jos auto on sinulle ehjänä myyty, niin on vastuussa.
Näin mäkin käsittäisin asian. Kuluttaja asiamies jonka kanssa puhuin oli eri mieltä. Siksi postasin tämän kysymyksen kun näköjään on riippuvainen kenen kanssa puhuu.
Ehkä tämä kuuluis avautumisketjuun mutta... pakko avautua
Mulla ei mee jakeluun että jengi ostaa 10v vanhoja autoja ja myyjäliike on vastuussa joka nitinästä ja natinasta... ymmärrän sen max. pari vuotta vanhojen vehkeitten kanssa mutta siitä eteenpäin Johan se vääristää käytettyjen hintoja markkinoilla kun liikkeitten pitää ottaa varaa vanhojen korjauksiin vaikka kosla on yli keskimääräisen käyttöiän. Vissiin kannattaa poistaa kokonaan se "naurettava hyvitys vaihtoautosta" ketju... täältä löytyi syy siihen...
eltsu kirjoitti:Ehkä tämä kuuluis avautumisketjuun mutta... pakko avautua
Mulla ei mee jakeluun että jengi ostaa 10v vanhoja autoja ja myyjäliike on vastuussa joka nitinästä ja natinasta... ymmärrän sen max. pari vuotta vanhojen vehkeitten kanssa mutta siitä eteenpäin Johan se vääristää käytettyjen hintoja markkinoilla kun liikkeitten pitää ottaa varaa vanhojen korjauksiin vaikka kosla on yli keskimääräisen käyttöiän. Vissiin kannattaa poistaa kokonaan se "naurettava hyvitys vaihtoautosta" ketju... täältä löytyi syy siihen...
Niin, näkökanta tuokin.
Eihän sitä voida olettaa, että auton ostaja on ammattilainen, joka osaa katsoa joka ikisen nippelin ja nappelin läpikotaisin.
Jos myyjäliikkeillä ei ole vastuuta myymästään tuotteesta (käy muuten ihan mihin kamaan tahansa), jokainen pulju myisi paskaa käärittynä sellofaaniin.
On toki, en sitä kiellä... mutta sitä kyllä käytetään myös aika häpeämättömästi hyväksi Mutta kuten sanoit, näkökantoja noi on. Itse mieluummin maksan hyvästä autosta (jonka olen tarkastanut itse kunnolla) kuin kuluttajansuojasta josta vielä saa tapella... tulipahan avauduttua kuitenkin
Joo, no ei nyt tietysti joka nitinästä ja viasta voi syyttää myyjää... Auto pitää saada koeajoon ja sitä pitää saada ajaa tarpeeksi kauan että kerkee huomata asioita... jos tämä ei onnistu niin on syytä poistua ko. autoliikkeestä.
Mutta kyllä esim. 5000eur maksaneen auton tulee kestää normaalia käyttöä kauemmin kuin 2kk ilman että moottori räjähtää...
Tottakai kannattaa tivata myyjäliikettä vastuuseen. Luultavasti ovat noistakin edellisen asiakkaan kanssa jo vähentäneet hyvitystä kun nuo kuitenkin pitää vaihtaa ennekuin auto menee myyntiin.. Ja kappas sitten ei niitä vaihdettukaan.
Näin kävi kun vaihdoin 156:n pois. Tiesin että startti alkaa olla vaihtokunnossa ja hintaa viilattiin. Yllättäen liike myi auton pois ennenkuin vaihtoivat sitä starttia..
Ja uudelle omistajalle taatusti sanotaan että normi kuluva osa, ei me mitään korvata.