No niin tässä on kysymys tekniikka miehille Eli miten erottuu yllämainittu kone ns. tavallisista koneista? Tiedän että ym. on käytetty yleensä jenkki raudoissa, päitsi sitä en tiedä sen enempää Olisin kiittolinen jos joku parantaisi minun tekniikkan "koulutus"
No nii, selvisi nyt Luin jossain että joissain jenkki vehkeissä käytetään niitä edelleen,miksi kun ne on bensarosvoja ja yllärekisterissä on jotain ongelmia(kaitsun linkissä selvisi)?
Edit: Kuulemma ne myös saastavat ilmaa ihan perkeleesti...
Toihan on aikas helppo kotiropaajalle kun kannenkin saa vaan nyppäsemällä irtipoies eikä ajotukset kuse eikä tarvi niiden kanssa säätää..
Ylärekisterissäkään nykyään enää pahempia ongelmia, löytyyhän noita työntötankokoneita corveten keulilta ja eikös Viperissäkin moinen ole?
Ja vanhat B18/20 vollen koneetkin kierti sinne seittemääntonniin..
Bones kirjoitti:Toihan on aikas helppo kotiropaajalle kun kannenkin saa vaan nyppäsemällä irtipoies eikä ajotukset kuse eikä tarvi niiden kanssa säätää..
Ylärekisterissäkään nykyään enää pahempia ongelmia, löytyyhän noita työntötankokoneita corveten keulilta ja eikös Viperissäkin moinen ole?
Ja vanhat B18/20 vollen koneetkin kierti sinne seittemääntonniin..
Niin ja taitaa Chryslerin uusi hemikin olla vielä tönäreillä. Niin ja tojotan K-sarjan koneet on työntötankokoneita, siis nämä F-ryhmän starlettien koneet ja niistä rajuimmat kiertää ihan riittävästi.
Guzzin V-2-koneet ovat myös tönärivärkkejä (pääosin). Isolohkon sporttisemmat versiot ovat kiertäneet jo 70-luvun puolivälissä vakiona 7,5 - 8 K välille. Hyvään katuvireeseen viilattuna katto on luokkaa yli 8,5 K (karmean muotoisessa palotilassa, ei todellakaan hemi).
Suht sievästi lähes kivikautiselle tönärikoneelle, jossa poltellaan 36 tai 40 mm 'Lortoilla annosteltua bensaa suurin piirtein puolen litran kokoisissa mukeissa.
Guzzin neliventtiili-pikkulohko taisi myös kiertää aika himokkaasti.
Pääosin kyllä. Poikkeuksena Centauron kone taisi olla OHC. Samoin Guzzin uusi "8V" kone (ei V8 vaan 8 Valve), joka on tänä vuonna tullut isoimpaan Grisoon sekä Stelvioon, on myös OHC.
.
Viimeksi muokannut HACY, 11 Maalis 2008, 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TestarosaFinland kirjoitti:No nii, selvisi nyt Luin jossain että joissain jenkki vehkeissä käytetään niitä edelleen,miksi kun ne on bensarosvoja ja yllärekisterissä on jotain ongelmia(kaitsun linkissä selvisi)?
Edit: Kuulemma ne myös saastavat ilmaa ihan perkeleesti...
Eipä nuo itse työntötangot ohjaimineen ja keinuvipuineen kovin paljoa kulutusta lisää. Myöskin töntötanko-ohjatut venttilit saa toimimaan lähes yhtä jyrkilää nokillla ja jäykillä jousilla kuin kannessakin. Siis ne saa ottamaan kierroksiakin kuin ärsytetty emäntä.
Enemmänkin nuo mosat yleensä edustavat esihistoriallista moottorisuunnittelua ja ohjaustekniikkaa. Jenkkipeleissä on vielä sattunut sorvi haukkaamaan pyttyyn kuutiotuumia jokusen. Meneehän siinä pöntön huuhteluun silloin enemmän nestettä, ja kun vielä syöttökin on reilulla päällä, niin mikäs. Kyllä arabi tai Texasin öljycowboy tykkää.
Ja mitä enemmän hiilivetyjä poltetaan, sitä rankemmat savumerkit. Näin saat ekokenkäsi numeron pari suuremmaksi.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
No ei voi ALfa V6:denkaan päästöarvoilla ylpeillä.
Tekijä kirjoitti:Alfa 75 V6 moottorin pakoventtiilit työntötangoilla...
Alfan V6 oli alunperin yhdellä nokka-akselilla (per lohko) joten kai se oli 75:sta varhaisemmissa Alfa 6:ssa ja Alfetta GTV6:ssäkin? Mitenkähän uudemmat, tuliko kaksi nokka-akselia (yht. 4 siis) vasta 24 v -versioon?
Tiedä siitä besarosvouksesta. Tokihan noille jenkeille bensa maittaa, mutta mielestäni esim tuo minun käyttis ole kulutuksileen paha. Kone on 3,8L V6 blowerilla. Kyseessä on työntötankokone, tosin rulla nostajilla, jolloin nokkaprofiilit saadaan aika jyrkiksi. Kulutus on pyörinyt maantiellä 10L/100km tai alle ja kaupungissa 13-15, riippuen kaasujalan painosta. Tehoja ei tosin ole vakiona kuin 210kW ja vääntöä vain 427Nm/2600rpm.
90 kirjoitti:tarkoitit varmaankin 210 hv eikä suinkaan 210kw...
Ei sitä tiedä jos sinne on vaihdettu pienempi hihnapyörä ahtimen päähän...
Taitaa olla tuo työntötankokoneiden hurja kulutus vanha juttu. Käsittääkseni esim. uusi vette kulkee hyvinkin pienellä bensalla ainakin auton suorituskyky huomioonottaen.
no tsavin postauksen mukaan kyseessä on kuitenkin vakioyksilö, lisäksivääntölukema on sama kuin vakiovermeessä ja 210hv moiselle ilmoitetaan tehoja tehdaskunnossa joten siitä vain päättelin että lukeman perään lipsahtanut väärät kirjaimet..
90 kirjoitti:no tsavin postauksen mukaan kyseessä on kuitenkin vakioyksilö, lisäksivääntölukema on sama kuin vakiovermeessä ja 210hv moiselle ilmoitetaan tehoja tehdaskunnossa joten siitä vain päättelin että lukeman perään lipsahtanut väärät kirjaimet..
Tiesin kyllä tuon tehtaan ilmoittaman hevosvoimaluvun, kunhan keljuilin. Sen takia se hymiö siellä perässä. En mä kyllä noista kilowateista paljon perusta, hankala aina laskea paljonko jossain autossa on voimaa.
Huhut kertoo, että työntötankoihin (tai ainakin keinuvipuihin) oltaisiin menossa uusissa autoissa. Huhut liityvät jotenkin venttiilien sulkunopeuksiin.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
90 kirjoitti:tarkoitit varmaankin 210 hv eikä suinkaan 210kw...
No huh kylläpäs täällä on porukka valveilla. Juu tehtaan ilmoittama on tosiaankin 210hv. Tuohan on liki 20 vuotta vanha kampe, jolloin vielä ameriikan autoteollisuus valehteli noita lukuja vakuutusmaksuja alentaakseen, joten kaikesta päätelleen tuossa yli 300tkm ajetussakin pannussa on ne kaikki jäljellä. Mainittakoon, että ahtimen anisiosta hyvin vetävä alue on n.2000-6000rpm. Rajoitin lyö päälle 6300rpm. Ja maantiellä 80kmh 5-vaihteella kierroksia on 1500rpm.
Kaippa se isoin "turhuus" noissa tönärikoneissa on ylimääräinen liikuteltava massa koneen sisällä.
Työntötankokoneista puhuttaessa ei pidä unohtaa Fiat Abarth 1000 TCR:ää (600), 112 hv/8200rpm. 130hv:n tehoistakin olen kuullut juttuja.. Tämä siis alle 1000cc koneesta jo ennen 70-lukua
Työntötankokoneissa on se hyvä poitti että sillä saa jakopään lyhyeksi ja siksi se kai jenkkien V8 koneissa on suosittu. Nokka-akseli voi olla lohkossa sylinterien välissä ketjuvetoisena tai jopa rattailla.
TestarosaFinland kirjoitti:^^
Miksi siten jenkkivehkeissä on niin vähän hepoja/litraa kohti?
Suuret litratehot taitavat tulla enämpi kierrosnopeuden funktiona. Kun on isot kaksiventtiilimosat, eestaas liikkuvat kamat, esimerkiksi venttiilit, tulevat herkästi painaviksi, jos pitää saada hengityskin riittämään suurireikäisiin sylintereihin. Sitten taas painavat vipat ja venat ja jyrkän noukan vaatimat jäyhät vieterit edellyttävät jäykkiä tönäreitä -> lisää painoa tai eksoottisia materiaaleja. Venttiilien sekoaminen, kun moottori ryntää vahingossa valoissa marketista pullaa hakiessa, ei ole iloinen kokemus.
Toisaalta, kun sitten laittaa mosaan riittävästi litroja, ei ole niin väliä, vaikka litratehot olisivat alhaiset. Jos vielä lirpetti on halpaa, ei tarvihe olla niin tarkkaa hyötysuhteen, seoksien tarkkuuden ja vastaavien sivuseikkojen. Iso maa, isot toleranssit- ei muuta kuin avarat röörit ja lisää soppaa koneeseen - kyllä se siellä palaa.
Topi kirjoitti:
Toisaalta, kun sitten laittaa mosaan riittävästi litroja, ei ole niin väliä, vaikka litratehot olisivat alhaiset.
Ei se "huono" 72 hv litrateho haittaa kovinkaan paljon jos moottorilla on kokoa 7 litraa. Lisäksi ainakin noi chevyn LS-sarjan koneet ovat kokoonsa nähden yllättävän kevyitä. Raakakone painaa noin 140 kg.
Ei se "huono" 72 hv litrateho haittaa kovinkaan paljon jos moottorilla on kokoa 7 litraa. [/quote] Näin se menee Voi perse kun Eurooppa on kallis ja bensa on vielä kallistumassa Voi perkkele kun tekee mieli omistaa 7 litraisen Corveten
Edit: Onko muuten mahdollista laittamaan push rodin 156:seen nokalle? jos on, niin ei tarvi enää pelättää jakopään murheista
Viimeksi muokannut TestarosaFinland, 14 Maalis 2008, 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei se "huono" 72 hv litrateho haittaa kovinkaan paljon jos moottorilla on kokoa 7 litraa. [/quote] Näin se menee Voi perkkele kun tekee mieli omistaa 7 litraisen Corveten
Edit: Onko muuten mahdollista laittamaan push rodin 156:seen nokalle? jos on, niin ei tarvi enää pelättää jakopään murheista /quote]
TestarosaFinland kirjoitti:
Edit: Onko muuten mahdollista laittamaan push rodin 156:seen nokalle? jos on, niin ei tarvi enää pelättää jakopään murheista
No rauhotuhan jo
Ricambi Heikalta saa Twin Sparkkeihin tuuman levyisen hihnasarjan säädettävillä nokkapyörillä kaikkine tarpeineen hintaan 410e. Ja sarja on ns. bolt on.
Ricambi Heikalta saa Twin Sparkkeihin tuuman levyisen hihnasarjan säädettävillä nokkapyörillä kaikkine tarpeineen hintaan 410e. Ja sarja on ns. bolt on.
16V Twin Sparkeissa on tuo leveämpi hihna vakiona.
Luin vaan tossa eilen vanhaa tuning -raamattua ja siinä mainostettiin tota Heikan hihnasarjaa leveämpänä vaihtoehtona juuri noihin 16v sparkkeihin.
Minä en noista hihnoista sen enempää tiedä, itellä kun on Alfassa ketju ja Syslerissä tönärikone... ja Fiugessakin on tönärit