156 pyöränkulmat
Valvoja: Moderators
- Alfa Milano
- Viestit: 306
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
- Car(s): 159
- Paikkakunta: Tampere
156 pyöränkulmat
Terve!
Alfan ajo oli vähän hoippuvaa ja oikealle puoltavaa. Kävin säädättämässä pyöränkulmat paikallisella pajalla noin viikko sitten, jonka seurauksena ajokäytös parani jonkin verran. Kaikki muut kulmat paitsi camber olivat säädön jälkeen ohjearvojen sisällä.
Kysymys siis kuuluu, vaikuttaako oikeanpuoleisen camber-kulman heitto kuinka paljon oikealle puoltamiseen? Kyseisen firman asentaja nimittäin sanoi, että camber-kulma saa heittää montakin astetta, ennen kuin sen vaikutuksen huomaa. Ohjearvo oli muistaakseni noin 0.24-0.59 astetta, ja säädön jälkeinen arvo 1.24 astetta.
Osaisikos joku näihin paremmin perehtynyt kertoa, voiko kyseinen säätö oikeasti vaikuttaa siihen, että auto puoltaa melko voimakkaasti oikealle. Ja jos oikein kovaa faktatietoa olisi, niin vielä parempi.
Nopea vastaus olisi siksi mukava, että auto on juuri nyt pajalla tsekkauksessa.
ps. rengaspaineet on kohdillaan, eipä kait johdu siitäkään.
Alfan ajo oli vähän hoippuvaa ja oikealle puoltavaa. Kävin säädättämässä pyöränkulmat paikallisella pajalla noin viikko sitten, jonka seurauksena ajokäytös parani jonkin verran. Kaikki muut kulmat paitsi camber olivat säädön jälkeen ohjearvojen sisällä.
Kysymys siis kuuluu, vaikuttaako oikeanpuoleisen camber-kulman heitto kuinka paljon oikealle puoltamiseen? Kyseisen firman asentaja nimittäin sanoi, että camber-kulma saa heittää montakin astetta, ennen kuin sen vaikutuksen huomaa. Ohjearvo oli muistaakseni noin 0.24-0.59 astetta, ja säädön jälkeinen arvo 1.24 astetta.
Osaisikos joku näihin paremmin perehtynyt kertoa, voiko kyseinen säätö oikeasti vaikuttaa siihen, että auto puoltaa melko voimakkaasti oikealle. Ja jos oikein kovaa faktatietoa olisi, niin vielä parempi.
Nopea vastaus olisi siksi mukava, että auto on juuri nyt pajalla tsekkauksessa.
ps. rengaspaineet on kohdillaan, eipä kait johdu siitäkään.
Viimeksi muokannut Alfa Milano, 19 Maalis 2008, 15:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 156 pyöränkulmat NOPEAA VASTAUSTA TOIVOTAAN
Jos vasemman etupyörän camber on -0.5 ja oikea 1.24 => renkaat ovat /-/ asennossa, jolloin puoltaisi oikealle.Alfa Milano kirjoitti:Kyseisen firman asentaja nimittäin sanoi, että camber-kulma saa heittää montakin astetta, ennen kuin sen vaikutuksen huomaa. Ohjearvo oli muistaakseni noin 0.24-0.59 astetta, ja säädön jälkeinen arvo 1.24 astetta.
VMP
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Projektin kulmat säädettiin viime viikolla. Kaikki meni ohjearvoihin, mutta silti auto huojuu kuin puu tuulessa. Takapään poikittaistukivarretkin on vaihdettu uusiin, mutta auton käytös aika häiritsevää.
Oma arvio on iskareiden huono kunto. Autolla on jo takana huimat 95tkm joten eiköhän nuo alkuperäiset iskarit vähän väljät ala olla. Tietysti oma vertailupohja auton käytökselle on heikko kun toinen auto on muutaman vuoden nuorempi ja puolet vähemmän ajettu. V6:ssa taas oli eibach jouset ja Konin sport iskarit, tällä yhdistelmällä auto meni kuin juna.
Täytyy pistää Konit tilaukseen ja toivoa että meno rauhoittuu. Madallussarjaa en ikinä enää kyllä laita.
Oma arvio on iskareiden huono kunto. Autolla on jo takana huimat 95tkm joten eiköhän nuo alkuperäiset iskarit vähän väljät ala olla. Tietysti oma vertailupohja auton käytökselle on heikko kun toinen auto on muutaman vuoden nuorempi ja puolet vähemmän ajettu. V6:ssa taas oli eibach jouset ja Konin sport iskarit, tällä yhdistelmällä auto meni kuin juna.
Täytyy pistää Konit tilaukseen ja toivoa että meno rauhoittuu. Madallussarjaa en ikinä enää kyllä laita.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 156 pyöränkulmat NOPEAA VASTAUSTA TOIVOTAAN
Alfa Milano kirjoitti:Terve!
Alfan ajo oli vähän hoippuvaa ja oikealle puoltavaa. Kävin säädättämässä pyöränkulmat paikallisella pajalla noin viikko sitten, jonka seurauksena ajokäytös parani jonkin verran. Kaikki muut kulmat paitsi camber olivat säädön jälkeen ohjearvojen sisällä.
Kysymys siis kuuluu, vaikuttaako oikeanpuoleisen camber-kulman heitto kuinka paljon oikealle puoltamiseen? Kyseisen firman asentaja nimittäin sanoi, että camber-kulma saa heittää montakin astetta, ennen kuin sen vaikutuksen huomaa. Ohjearvo oli muistaakseni noin 0.24-0.59 astetta, ja säädön jälkeinen arvo 1.24 astetta.
Osaisikos joku näihin paremmin perehtynyt kertoa, voiko kyseinen säätö oikeasti vaikuttaa siihen, että auto puoltaa melko voimakkaasti oikealle. Ja jos oikein kovaa faktatietoa olisi, niin vielä parempi.
Nopea vastaus olisi siksi mukava, että auto on juuri nyt pajalla tsekkauksessa.
ps. rengaspaineet on kohdillaan, eipä kait johdu siitäkään.
saanko udella missä kävit? jos opintiellä ohjauskulmassa kävit niin pitäisi olla kyllä asiansa osaava kaveri kun on itsekin 156:sen omistanut ja 20 vuotta hommaa pyörittänyt! itsellänihän on euromasterilla säädetty kerran kulmat päin viturallaa ja siihen puljuun en mene ikinä enää, uudet renkaat meni sen säätäjän takia
mutta tosiaan siinä opintiellä olen itsekin säätänyt kulmat useasti ilman renkaiden kulumista! tai puoltamista...
- Alfa Milano
- Viestit: 306
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
- Car(s): 159
- Paikkakunta: Tampere
^Pamexilla kävin
On niin kätevästi melkein työpaikan naapurissa, yleensä on hommat hoituneet hyvin.
Renkaita vaihtelivat keskenään tms. Ajo tuntuu kyllä parantuneen huomattavasti, ei puolla enää, mutta vähän vippaskontilta tuo tuntuu... Pitää käyttää Opintiellä, mikäli vielä alkaa puoltamaan tms.
Prkle kun ei näistä itse paljoa tiedä.
On niin kätevästi melkein työpaikan naapurissa, yleensä on hommat hoituneet hyvin.
Renkaita vaihtelivat keskenään tms. Ajo tuntuu kyllä parantuneen huomattavasti, ei puolla enää, mutta vähän vippaskontilta tuo tuntuu... Pitää käyttää Opintiellä, mikäli vielä alkaa puoltamaan tms.
Prkle kun ei näistä itse paljoa tiedä.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Juu, tuo Opintien paikkahan on Lappeenrannan Ohjauskulma. Pieni paikka, mukava asentaja ja tosiaan omistanut 156:n joskus itsekin.
Itse bruukannut käyttää autoja tuolla iskareiden ja tukivarsien vaihdossa.
Myy ja asentaa myös renkaita sekä tietysti säätää ohjauskulmia..
Itse bruukannut käyttää autoja tuolla iskareiden ja tukivarsien vaihdossa.
Myy ja asentaa myös renkaita sekä tietysti säätää ohjauskulmia..
Senza cuore saremmo solo macchine
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Faijan Megane puolsi muinoin pahasti ja Bilian
arvauskeskuksessa vaihtoivat osaa toisen perään
ja säädättivät kulmia mutta mikään ei auttanut kunnes
syylliseksi paljastui viallinen/vioittunut rengas.
arvauskeskuksessa vaihtoivat osaa toisen perään
ja säädättivät kulmia mutta mikään ei auttanut kunnes
syylliseksi paljastui viallinen/vioittunut rengas.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2086
Yllämainitussa tapauksessa pitkittäisten takatukivarsien väljyys oli syynä. Maunulla voisi olla samasta kyse.
Yllämainitussa tapauksessa pitkittäisten takatukivarsien väljyys oli syynä. Maunulla voisi olla samasta kyse.
Tuli asennettua alustasarja Alfaan ja kävin säädättämässä pyöränkulmat.
Asentaja sanoi ettei pystynyt säätämään kuin aurausta.
Eikö Camber ja Caster kulmia voi säätää? Ja pitäisikö käyttää ohjekirjasta löytyviä SportKit-säätöjä?
Nyt tuli lukemat:
Etu: Vasen Etu: Oikea
Camber -1,52' -1,17'
Caster 3,11' 3,56'
Auraus -0,05' -0,05'
Taka: Vasen Taka: Oikea
Camber -1,50' -2,03'
Auraus 0,13' 0,11'
Asentaja sanoi ettei pystynyt säätämään kuin aurausta.
Eikö Camber ja Caster kulmia voi säätää? Ja pitäisikö käyttää ohjekirjasta löytyviä SportKit-säätöjä?
Nyt tuli lukemat:
Etu: Vasen Etu: Oikea
Camber -1,52' -1,17'
Caster 3,11' 3,56'
Auraus -0,05' -0,05'
Taka: Vasen Taka: Oikea
Camber -1,50' -2,03'
Auraus 0,13' 0,11'
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Vaihdan tuossa huomenissa vaseman raidetangon.
Kuinkas rengaskulmat säädetään, siis raidetankoahan pyöritetään ja ulommassa päässä on kiristys mutteri, mutta sisäpäässä pelkkäkierre.
Pitäisikö sisäpään nivel kiristää niin lujaa, ettei pääse aukeamaan vaan pyörisi nivelestä? Jos näin kannattanee lukita liitos, nivel tuntuu erittäin jäykältä mutta pyörii kai tarvittaessa? Mitäs virkaa tuolla puslalla siinä välissä on, ei kai sen siitä pidä pyöriä?
Ompas erikoinen järjestelmä
Kuinkas rengaskulmat säädetään, siis raidetankoahan pyöritetään ja ulommassa päässä on kiristys mutteri, mutta sisäpäässä pelkkäkierre.
Pitäisikö sisäpään nivel kiristää niin lujaa, ettei pääse aukeamaan vaan pyörisi nivelestä? Jos näin kannattanee lukita liitos, nivel tuntuu erittäin jäykältä mutta pyörii kai tarvittaessa? Mitäs virkaa tuolla puslalla siinä välissä on, ei kai sen siitä pidä pyöriä?
Ompas erikoinen järjestelmä
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
vain auraus säädettävissä edessä ja takana...ja kun madaltaa alustaa niin negatiivinen camber lisääntyy hyvin usein...tietenkin riippuu alusta rakenteesta mutta 156/147 kyllä....mitä matalampi sitä enemmän negatiivistä camberia.JackFry kirjoitti:Tuli asennettua alustasarja Alfaan ja kävin säädättämässä pyöränkulmat.
Asentaja sanoi ettei pystynyt säätämään kuin aurausta.
Eikö Camber ja Caster kulmia voi säätää? Ja pitäisikö käyttää ohjekirjasta löytyviä SportKit-säätöjä?
Nyt tuli lukemat:
Etu: Vasen Etu: Oikea
Camber -1,52' -1,17'
Caster 3,11' 3,56'
Auraus -0,05' -0,05'
Taka: Vasen Taka: Oikea
Camber -1,50' -2,03'
Auraus 0,13' 0,11'
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Mulla on juuri uudet renkaat ja kulmat säädettynä ja on yllättävän uraherkkä. Iskarit ja jouset (Eibach) ajettu alle 30tkm, eli ei pitäisi olla alustasta kiinni. Mutkissa istuu kuitenkin kuin tauti, joten olematon auraus lienee syynä hyvään ohjaustuntoon, mutta tekee samalla auton uraherkemmäksi..? Kuitenkin huomaa jo nyt muutoksia parempaan, kun tiet vähän tasoittuvat talven jäljiltä.
Sama homma oli viime vuonna, tosin silloin fillarit eivät olleet uudet ja nyt tuli yksi uusi tukivarsikin. Eli sen pohjalta kulmien suhteen on tehtävä kompromissi mukavuuden ja ajo-ominaisuuksien suhteen
PS. Sukulaisen Megane on sekä uraherkkä, että paska mutkissa, vaihtoehto sekin
Sama homma oli viime vuonna, tosin silloin fillarit eivät olleet uudet ja nyt tuli yksi uusi tukivarsikin. Eli sen pohjalta kulmien suhteen on tehtävä kompromissi mukavuuden ja ajo-ominaisuuksien suhteen
PS. Sukulaisen Megane on sekä uraherkkä, että paska mutkissa, vaihtoehto sekin
Vaihdoin kesärenkaat alle tuossa kuukausi sitten ja ilmeni sellainen ongelma, että alkaa yhtäkkiä auto kampeamaan aivan törkeesti oikealle. Tätä jatkuu hetken, kunnes taas kulkee suoraan kuin juna. No ajattelin, että se johtuu kuluneista alatukivarren puslista, jotka näyttivät ihan loppuun ajetuilta.
Vaihdoin alatukivarren ja edelleenkin auto alkaa kampeamaan oikealle.
Muut tukivarret on vaihdettu 4 kuukauden sisään eikä niissä ollut välyksiä.
Samoin raidetangon päät näyttivät täysin ehjiltä, joten missäköhän vika?
Vaihdoin alatukivarren ja edelleenkin auto alkaa kampeamaan oikealle.
Muut tukivarret on vaihdettu 4 kuukauden sisään eikä niissä ollut välyksiä.
Samoin raidetangon päät näyttivät täysin ehjiltä, joten missäköhän vika?
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Kävin eilen säädättämässä aurauskulmat.
Rupesin tässä vaan ihmettelemään arvoja
taka-akseli 0,14 (haritusta)
etuakseli -0,05 (auraavat)
eikö etuvetosessa autossa pitäisi olla toisinpäin?
Mistä löytäisi valmistajan antamat kulmat/onko ne noin.
Omassani ne olivat taka-akseli -0,11...-0,6
etuakseli 0,20....0,24
Mun aikana ei säädetty.
KÄSITÄNKÖ ASIAN VÄÄRIN?
Wikipedia "Karkeasti voidaan luokitella että takavetoisten ajoneuvojen etupyörät auraavat eli kulma on negatiivinen, koska pyörät pyrkivät suoristumaan ajoneuvon ollessa liikkeessä."
Rupesin tässä vaan ihmettelemään arvoja
taka-akseli 0,14 (haritusta)
etuakseli -0,05 (auraavat)
eikö etuvetosessa autossa pitäisi olla toisinpäin?
Mistä löytäisi valmistajan antamat kulmat/onko ne noin.
Omassani ne olivat taka-akseli -0,11...-0,6
etuakseli 0,20....0,24
Mun aikana ei säädetty.
KÄSITÄNKÖ ASIAN VÄÄRIN?
Wikipedia "Karkeasti voidaan luokitella että takavetoisten ajoneuvojen etupyörät auraavat eli kulma on negatiivinen, koska pyörät pyrkivät suoristumaan ajoneuvon ollessa liikkeessä."
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Käytin Rottelon uudestaan toisessa paikassa säädettävänä kun ensimmäisen yrityksen jälkeen ajettavuus oli jokseenkin pyllystä. Laitoin tuossa välissä myös kaikki takapään tukivarret uusiksi ja pitkittäisten etupuslat tuntuivatkin vähän pehmeiltä, poikittaisissa taas ei ollut mitään vikaa.
Nyt sitten kävi niin että paja sääti auton Q4:n eli nelivedon arvoilla. Sinänsä inhimillinen erehdys ettei ehkä voi olettaa jokaisen automekatsun yleissivistykseen kuuluvan noinkin harvinaista mallitunnusta. Ja allekirjoittanutta jänskättää nyt tuliko homma tehtyä oikein.
Manuaalissa tai korjaamo-CD:llä ei puhuta Q4:stä puolta sanaa mutta Sportpackilla olevaan etuvetoon tarjotaan aurauksiksi eteen 0 +/-0,6 mm ja taakse 3 +/- 1 mm. Mittausaparaatti taas tarjoaa yksiköiksi asteita ja minuutteja, Q4:n säätöarvoiksi eteen -14' - -03' ja taakse 16' - 34'.
Kysymys kuuluu miten millit ja minuutit suhtautuvat toisiinsa ja tehtiinkö homma oikeilla arvoilla.
Edit: Auraus milleinä on ilmeisestikin ilmoitettu 15" vanteelle, jolloin etäisyys reunalta nivelpisteelle on 190 mm. Auraus/haritus jaettuna neljällä (kahdelle pyörälle, ja nivelpisteestä katsoen kahdelle puolelle) tekee Sportpack-etupäässä +/- 0,15 mm per puoli, joten kulmaksi tulee 0,045 astetta. Ja kun yksi aste on 60 minuuttia niin auraus/haritus jaettuna kahdelle pyörälle tekee noin 2,7' per pyörä eli kokonaisauraus/-haritus akselilla 5,4'.
Vai?
Edit2: Nyt etupään kokonaisharitus on 11' kun sen Sportpackissa pitäisi ilmeisesti olla +/- 6' ja normivietereillä 4' - 16'. Eli cross-country-alustalle ihan passelit arvot, mutta autossa on Eibach Pro system ja se on aika (liiankin) matala. Mihis tuo nyt vaikuttaa ja vienkö takaisin?
Nyt sitten kävi niin että paja sääti auton Q4:n eli nelivedon arvoilla. Sinänsä inhimillinen erehdys ettei ehkä voi olettaa jokaisen automekatsun yleissivistykseen kuuluvan noinkin harvinaista mallitunnusta. Ja allekirjoittanutta jänskättää nyt tuliko homma tehtyä oikein.
Manuaalissa tai korjaamo-CD:llä ei puhuta Q4:stä puolta sanaa mutta Sportpackilla olevaan etuvetoon tarjotaan aurauksiksi eteen 0 +/-0,6 mm ja taakse 3 +/- 1 mm. Mittausaparaatti taas tarjoaa yksiköiksi asteita ja minuutteja, Q4:n säätöarvoiksi eteen -14' - -03' ja taakse 16' - 34'.
Kysymys kuuluu miten millit ja minuutit suhtautuvat toisiinsa ja tehtiinkö homma oikeilla arvoilla.
Edit: Auraus milleinä on ilmeisestikin ilmoitettu 15" vanteelle, jolloin etäisyys reunalta nivelpisteelle on 190 mm. Auraus/haritus jaettuna neljällä (kahdelle pyörälle, ja nivelpisteestä katsoen kahdelle puolelle) tekee Sportpack-etupäässä +/- 0,15 mm per puoli, joten kulmaksi tulee 0,045 astetta. Ja kun yksi aste on 60 minuuttia niin auraus/haritus jaettuna kahdelle pyörälle tekee noin 2,7' per pyörä eli kokonaisauraus/-haritus akselilla 5,4'.
Vai?
Edit2: Nyt etupään kokonaisharitus on 11' kun sen Sportpackissa pitäisi ilmeisesti olla +/- 6' ja normivietereillä 4' - 16'. Eli cross-country-alustalle ihan passelit arvot, mutta autossa on Eibach Pro system ja se on aika (liiankin) matala. Mihis tuo nyt vaikuttaa ja vienkö takaisin?
- Epäkelpokeräilijä -
Heh, itse en ole juuri noihin tarkempiin mittayksiköihin perehtynyt, kun pääasiassa tulee puuhasteltua tuon vanhemman kaluston kanssa, mutta kyllähän tuo ihan järkeenkäyvältä tuntuu.
Omien kokemusten mukaan 156:n kulmien säätö on aika haastava homma, omaan autoonkin kulmia säädettiin useampaan otteeseen niin, että välissä tehtiin koeajo ja pohdittiin mihin suuntaan pitäisi mennä, että haluttu lopputulos löytyisi.
Tärkein juttu ehdottomasti on se, että tuntuuko auto nyt siltä kuin haluaisit?
Omien kokemusten mukaan 156:n kulmien säätö on aika haastava homma, omaan autoonkin kulmia säädettiin useampaan otteeseen niin, että välissä tehtiin koeajo ja pohdittiin mihin suuntaan pitäisi mennä, että haluttu lopputulos löytyisi.
Tärkein juttu ehdottomasti on se, että tuntuuko auto nyt siltä kuin haluaisit?
Giulia Super -69
- T Blomfeldt
- Viestit: 145
- Liittynyt: 13 Loka 2010, 10:47
- Car(s): 156 V6
Audi A4
Volvo 240-projekti - Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
No jos vähän tuota etuharitusta pienentäisit vaikka siten että pidennnät molempia raidetankoja max 1/4 kierrosta niin pyörät on riittävän suorassa. Tuo prokit madaltaa niin paljon että camperi menee johonkin 2 asteeseen ja renkaiden sisäreunat on kovilla. Takapää on hyvä coyntry arvoilla. saat muuten myös ratin hienosäädettyä suoraan jos tarvetta kun hiukan fundeeraa. Kannattaa merkitä jollain rasvaliidulla alkuperäinen säätö niin voi sitten säädellä.Rasvis kirjoitti: Edit2: Nyt etupään kokonaisharitus on 11' kun sen Sportpackissa pitäisi ilmeisesti olla +/- 6' ja normivietereillä 4' - 16'. Eli cross-country-alustalle ihan passelit arvot, mutta autossa on Eibach Pro system ja se on aika (liiankin) matala. Mihis tuo nyt vaikuttaa ja vienkö takaisin?
Autodata sanoo, että eri arvot GTA:lle. Pahoittelen, mutta nyt ei taivu kirjottamaan arvoja tähän Ps. päivitä autodataT Blomfeldt kirjoitti:Onko kenelläkään GTAn arvot, vai ovatko ne samat kuin 2,5:lle. Autodata ei tunne GTA mallia ainakaan..
Olen tähän asti luottanut vanhaan perinteiseen trigonometriaan
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Se on muuten ikävää kun esim. autodatassa ei ole sitä erittäin tärkeää puoliero toleranssia ollenkaan. pystykulmien suuret puolierot nimenomaan aiheuttaa puoltoa, suuntavakavuusongelmia sun muuta mukavaa.
no omassa autossa on max puoliero camperille 0°20'
ja casterille 0°30' ja tuota luokkaa ne on paitsi tuuman tarkkuudella tehdyissä jenkeissä joissa tuntuu 1 aste olevan se pienin mitta
no omassa autossa on max puoliero camperille 0°20'
ja casterille 0°30' ja tuota luokkaa ne on paitsi tuuman tarkkuudella tehdyissä jenkeissä joissa tuntuu 1 aste olevan se pienin mitta
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Paremmalta kuin koskaan tähän mennessä Ei kylläkään täydelliseltä, eli uria nuuskii edelleen kohtuullisesti ja mielestäni ohjaustuntuma tiukemmassa kaarteessa ei ole vielä niin hyvä kuin se voisi olla. Kumpikin asia on kuitenkin nykyisellä etupään 11' harituksella paljon parempi kuin edellisen pajan jäljiltä olleella 16':lla. Takapäätäkin kyllä justeerattiin tukivarsien vaihdon jäljiltä mutta kokonaisauraus pysyi melkein samana.Gasolina kirjoitti:Tärkein juttu ehdottomasti on se, että tuntuuko auto nyt siltä kuin haluaisit?
Joo kyl kiinnostaisi, ja voishan tässä muutenkin törmätä! Rotteloakin saa kyllä kokeilla jos kiinnostaa.Rolle kirjoitti:Nyt on jo talvirenkaat alla joten ehkä vähän huono verrata, mutta onnistuu toki jos huvittaa.
Paja lupasi tehdä tuon takuuna, minä kun autoa viedessä erikseen mainitsin että Sportpackin arvojen mukaan pitäisi säätää.stoichiometric kirjoitti:No jos vähän tuota etuharitusta pienentäisit vaikka siten että pidennnät molempia raidetankoja max 1/4 kierrosta niin pyörät on riittävän suorassa. Tuo prokit madaltaa niin paljon että camperi menee johonkin 2 asteeseen ja renkaiden sisäreunat on kovilla
Camberit on nyt tosiaan rehvakkaat 2 astetta 21 minuuttia. Pro-Kit 35 milliä mai äääs. Mitäs eroa GTA:n vieteristössä on että camberit pysyy lähempänä nollaa, kohtuu matalahan sekin on? Voisiko voileipämallia evottaa GTA-osilla?
- Epäkelpokeräilijä -
Olen samaa mieltä stoichiometricin kanssa haritusta vähemmälle niin suuntavakaus paranee, oma autoni oli muistaakseni hyvin liki nollakulmilla edestä ennenkuin se tuntui hyvältä, hyvältä siis omasta mielestäni.
Tuota Gta:n alustaa tuli joskus selvitettyä, siitä on varmaan juttua jossain täälläkin. Oman muistikuvan mukaan eroa oli jousissa, iskareissa ja vakaajissa, tukivarret oli samat kaikissa malleissa. Gta:ssa perä on alempana kuin muissa ja tästä johtuen enemmän casteria, keula on varmasti ylempänä kuin Eibachin kanssa joten camberia on myös vähemmän tästä johtuen.
Tuota Gta:n alustaa tuli joskus selvitettyä, siitä on varmaan juttua jossain täälläkin. Oman muistikuvan mukaan eroa oli jousissa, iskareissa ja vakaajissa, tukivarret oli samat kaikissa malleissa. Gta:ssa perä on alempana kuin muissa ja tästä johtuen enemmän casteria, keula on varmasti ylempänä kuin Eibachin kanssa joten camberia on myös vähemmän tästä johtuen.
Giulia Super -69
- T Blomfeldt
- Viestit: 145
- Liittynyt: 13 Loka 2010, 10:47
- Car(s): 156 V6
Audi A4
Volvo 240-projekti - Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Nyt on kulmat Sportpackin arvoissa eli etupään auraus jotakuinkin nolla. Ja kyllä muuten kyyti parani! Tällainenhan sen olisi aina pitänyt olla.
Säätömies sanoi että alustasarjaa ei saa muutoskatsastettua jos kulmamittaustiketissä on punaisia arvoja, ja onhan tuossa camberit väkisinkin punaisella kun ei niitä säätääkään voi. Paikalliselta katsastuskonttorilta oli annettu ohje ottaa mittalapusta valokopio niin ettei näy punaista, "ei ne katsurit niistä numeroista kumminkaan mitään ymmärrä" Sinänsä mielenkiintoinen tilanne jolleivät todella hyväksyisi autoa TÜV-hyväksytyllä alustalla jolla nyt vaan ei voi säätää kulmia autotehtaan ohjearvoihin.
Säätömies sanoi että alustasarjaa ei saa muutoskatsastettua jos kulmamittaustiketissä on punaisia arvoja, ja onhan tuossa camberit väkisinkin punaisella kun ei niitä säätääkään voi. Paikalliselta katsastuskonttorilta oli annettu ohje ottaa mittalapusta valokopio niin ettei näy punaista, "ei ne katsurit niistä numeroista kumminkaan mitään ymmärrä" Sinänsä mielenkiintoinen tilanne jolleivät todella hyväksyisi autoa TÜV-hyväksytyllä alustalla jolla nyt vaan ei voi säätää kulmia autotehtaan ohjearvoihin.
- Epäkelpokeräilijä -
Rasvis kirjoitti: Säätömies sanoi että alustasarjaa ei saa muutoskatsastettua jos kulmamittaustiketissä on punaisia arvoja, ja onhan tuossa camberit väkisinkin punaisella kun ei niitä säätääkään voi. Paikalliselta katsastuskonttorilta oli annettu ohje ottaa mittalapusta valokopio niin ettei näy punaista, "ei ne katsurit niistä numeroista kumminkaan mitään ymmärrä" Sinänsä mielenkiintoinen tilanne jolleivät todella hyväksyisi autoa TÜV-hyväksytyllä alustalla jolla nyt vaan ei voi säätää kulmia autotehtaan ohjearvoihin.
Itse muutoskatsastin alustasarjan TÜV -lapuilla, ei minulla mitään mittaustulosteita / -lappuja ollut.
VMP
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Toivotaan ettei nollakulman keula ryyditettynä madalletulla alustalla syö suuremmin renkaiden sisäreunoja...
Tiedän edustavani vähemmistöä tässä asiassa mutta sport-säätö (haritus edessä, auraus takana) on mielestäni huomattavasti parempi vaihtoehto.
Keväällä ostamani Misukat olivat äskettäin talviteloille laitettaessa kuin uudet, täysin tasaisesti kuluneet(tuskin ollenkaan). Ja kääntyy paljon herkemmin mutkiin. Suuntavakaus on sitten enemmän rengaskoko/tien kunto -sidonnainen.
Näin meillä.
Tiedän edustavani vähemmistöä tässä asiassa mutta sport-säätö (haritus edessä, auraus takana) on mielestäni huomattavasti parempi vaihtoehto.
Keväällä ostamani Misukat olivat äskettäin talviteloille laitettaessa kuin uudet, täysin tasaisesti kuluneet(tuskin ollenkaan). Ja kääntyy paljon herkemmin mutkiin. Suuntavakaus on sitten enemmän rengaskoko/tien kunto -sidonnainen.
Näin meillä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tua noin. Mulla lukee manuskassa että normialustalla etupäähän haritusta, sporttivietereillä nollille. Ja samaa mieltä näytti olevan kulmansäätökonekin. Takapään aurauksen arvot näyttivät olevan samat kummallekin vaihtoehdolle.
Ei se suuntavakavuus vieläkään ihan täydellinen ole mutta ero vanhaan himmeliin on melkoinen. Noilla 7,5" vanteilla ja 225 kumeksilla ei varmaan paremmaksi tulekaan. Ohjausvastekin on nyt paljon aikaisempaa raskaampi eli sellainen kuin sen minusta pitää ollakin.
Ei se suuntavakavuus vieläkään ihan täydellinen ole mutta ero vanhaan himmeliin on melkoinen. Noilla 7,5" vanteilla ja 225 kumeksilla ei varmaan paremmaksi tulekaan. Ohjausvastekin on nyt paljon aikaisempaa raskaampi eli sellainen kuin sen minusta pitää ollakin.
- Epäkelpokeräilijä -
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Manuskasta en tiiä mitn. Enkä välitäkään.
Se nollakulman "tahmeus" ei taas minua miellytä.
Jokainen tyylillään. Ainoa asia joka saattaa harmittaa,
oli maku mikä tahansa, on se jos ne renkaat on pilalla yhdessä kesässä.
Se nollakulman "tahmeus" ei taas minua miellytä.
Jokainen tyylillään. Ainoa asia joka saattaa harmittaa,
oli maku mikä tahansa, on se jos ne renkaat on pilalla yhdessä kesässä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
mikäs oli muuten casterin arvo säätöplapussa, vaikuttaa suoraan suuntavakavuuteen.Rasvis kirjoitti:Ei se suuntavakavuus vieläkään ihan täydellinen ole mutta ero vanhaan himmeliin on melkoinen. Noilla 7,5" vanteilla ja 225 kumeksilla ei varmaan paremmaksi tulekaan. Ohjausvastekin on nyt paljon
aikaisempaa raskaampi eli sellainen kuin sen minusta pitää ollakin.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
tuo hirvittävä camper juuri kompensoi haritusta ja kyllä sen pyörän on parempi olla suorassa kulutuskestävyyden kannalta. Tottakai sitä tuntumaa voi hakea pienellä aurauksella/harituksella luokkaa +/-5' nollakulmasta (kokonaisauraus)silverine kirjoitti:Se nollakulman "tahmeus" ei taas minua miellytä.
Jokainen tyylillään. Ainoa asia joka saattaa harmittaa,
oli maku mikä tahansa, on se jos ne renkaat on pilalla yhdessä kesässä.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Caster vasen 2°46', oikea 3°25'. Oikea on melkein raja-arvojen sisällä, vasen jostain syystä ei. Mikäs tuohon voi vaikuttaa ja voiko sille tehdä jotain?
Tienpinnan kallistukset ja urat löytyy edelleen turhan hyvin, tasaisella pinnalla kyllä ymmärtää mennä suoraan. Mutta mistähän Suomessa löytäisi tasaista pintaa?
Tienpinnan kallistukset ja urat löytyy edelleen turhan hyvin, tasaisella pinnalla kyllä ymmärtää mennä suoraan. Mutta mistähän Suomessa löytäisi tasaista pintaa?
- Epäkelpokeräilijä -
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
tuossahan se murhe on, eroa ei saisi olla kuin max 30' ja vielä casterit noin pienet. omassa värkittimessä oli prokitillä casterit muistaakseni 3°40'-3°50' ja meni kuin juna. 156 ongelma näkyy olevan yleisestikin liian pieni casteri joka johtuu ilmeisesti alatukivarsien kumien löystymisestä (tukivarsi liikkuu taaksepäin tai menee vinoon). Omassakin on sportpack jousilla juuri alle alarajan mutta kulkee kohtuullisesti kun eroa on vain 1' mutta tukivarsien hankinta on työn alla kun en muutakaan syytä ole keksinyt. Tuo 2°46' lukema on niin huono että sielläpuolen on jotain rikki.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jaahans, täytyy sitten tutkailla vielä tuota kuskin puolta. Alatukivarret on kyllä uudet molemmilla puolilla eli puslien pitäisi olla kunnossa. Vanhoissa olikin puslat aika heikossa hapessa ja toisessa lisäksi alapallo väljä.
Mikäs muu tuohon nyt vielä voisi vaikuttaa? Ylätukivarsi ei varmaan ihan helposti kulu niin että caster menisi noin pieleen? Autolla on kyllä ilmeisesti tömäytetty johonkin rotvalliin koska yksi vannekin oli aika hurjasti rusetilla mutta mahtaisiko tuollakaan konstilla apurunkoa saada mutkalle?
Mikäs muu tuohon nyt vielä voisi vaikuttaa? Ylätukivarsi ei varmaan ihan helposti kulu niin että caster menisi noin pieleen? Autolla on kyllä ilmeisesti tömäytetty johonkin rotvalliin koska yksi vannekin oli aika hurjasti rusetilla mutta mahtaisiko tuollakaan konstilla apurunkoa saada mutkalle?
- Epäkelpokeräilijä -
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 pyöränkulmat
Pari kysymystä pyöränkulmista. Erillisaurauksessa , eikö negatiivinen luku auraa ja positiivinen harittaa ?
Mulla kun on etupyörissä camber n. -3.30 eli eturenkaat ovat näin. / - \
Huomasin että eturenkaiden sisäreunat ovat kuluneet selvästi. Eli,voiko/kannattaako eteen säätää erillisauraus nollaan tai jopa hieman harittamaan (positiivinen luku) renkaiden säästämiseksi ?
Tällä hetkellä edessä on erillisauraus -1.0 molemmissa.. (eli ilmeisesti auraa hieman)
Normaalistihan haritus syö sisäreunat ja auraus ulkoreunat,mutta nyt kun nuo camberit ovat niin rajut,meneekö enään näin ?
Mulla kun on etupyörissä camber n. -3.30 eli eturenkaat ovat näin. / - \
Huomasin että eturenkaiden sisäreunat ovat kuluneet selvästi. Eli,voiko/kannattaako eteen säätää erillisauraus nollaan tai jopa hieman harittamaan (positiivinen luku) renkaiden säästämiseksi ?
Tällä hetkellä edessä on erillisauraus -1.0 molemmissa.. (eli ilmeisesti auraa hieman)
Normaalistihan haritus syö sisäreunat ja auraus ulkoreunat,mutta nyt kun nuo camberit ovat niin rajut,meneekö enään näin ?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 pyöränkulmat
Kävin nyt vielä tarkastamassa kulmiensäätö koneen tietokannasta nuo eri vaihtoehdot 156:sen kulmien perusarvoista.
Tosissaan , 156 normaali ja sportspack , ohjearvot ovat täysin samat.
Normaalista ja Sportpackista ei saa vannekokoa muutettua,muista saa.
Sitten oli Sportspack 2004- ja GTA , missä arvot ovat jo hieman erinlaiset.
Tämä olisi perjaatteessa se oikea vaihtoehto minun autooni,jolla myös on säädettykin
Tämä olisi sitten tuo 2004 ja uudemmat sport-alustalla , tässä auraus edessä olisi 0.
Ja GTA:ssa Camber-ohjearvot ovat melko pienet,pyörät ovat lähes täysin suorassa, ja etupää auraa vielä enemmän
Kannattaisiko minun säätää tuon 2004- sport pack ohjearvojen mukaan,jossa camberit on reilusti negatiivista , ja etuauraus on nollissa ? Normaalistihan etuvetoisissa säädetään keula auraamaan,koska ajotilanteessa pyörät pyrkivät menemään suoraan. Mutta kun mulla on tosiaan etu camberit n. 3.30 negatiivista.
Viisaammat neuvokaa.
Tosissaan , 156 normaali ja sportspack , ohjearvot ovat täysin samat.
Normaalista ja Sportpackista ei saa vannekokoa muutettua,muista saa.
Sitten oli Sportspack 2004- ja GTA , missä arvot ovat jo hieman erinlaiset.
Tämä olisi perjaatteessa se oikea vaihtoehto minun autooni,jolla myös on säädettykin
Tämä olisi sitten tuo 2004 ja uudemmat sport-alustalla , tässä auraus edessä olisi 0.
Ja GTA:ssa Camber-ohjearvot ovat melko pienet,pyörät ovat lähes täysin suorassa, ja etupää auraa vielä enemmän
Kannattaisiko minun säätää tuon 2004- sport pack ohjearvojen mukaan,jossa camberit on reilusti negatiivista , ja etuauraus on nollissa ? Normaalistihan etuvetoisissa säädetään keula auraamaan,koska ajotilanteessa pyörät pyrkivät menemään suoraan. Mutta kun mulla on tosiaan etu camberit n. 3.30 negatiivista.
Viisaammat neuvokaa.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 pyöränkulmat
Samallalaillahan se toimii, oli camberi mitä vaan. Eli ennemmin laitat hieman auraukselle, tosin eipä se noilla cambereilla taida mitään merkata rengaskulumassa. Tärkeintä ettei vaan ole harituksella.willez kirjoitti:Normaalistihan haritus syö sisäreunat ja auraus ulkoreunat,mutta nyt kun nuo camberit ovat niin rajut,meneekö enään näin ?
Jännä muuten toi sicam, kun ilmoittaa aurauksen milleinä
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 pyöränkulmat
Ja eikös se niin mennyt, Epezi, että milleinä kun ilmotetaan luvut = vannekoolla (ohjelmassa etenkin) on väliä? Näin mulle ainakin täällä selviteltiin tuota asiaa kun kyselin... Astemitassa ei mitään merkitystä vannekoolla. Eli jos on milleissä tehty säädöt ja vannekoko on väärä = kulmat ei kyllä ole ihan nappiin?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 pyöränkulmat
^Näin minäkin olen ymmärtänyt.
Tämän takia kulmat ilmoitetaan pää-asiassa asteina.
Tämän takia kulmat ilmoitetaan pää-asiassa asteina.
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 pyöränkulmat
Kannattaako säädättää kulmat uudelleen kun vaihtaa 16" -> 17" ja leveämpiin renkaisiin, kuinka paljon renkaan muutos vaikuttaa?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 pyöränkulmat
Eli kannattaisiko mun säätää etupään auraus nolliin ? Niinkun renkaiden säästämisen kannalta ?Epezi kirjoitti:Samallalaillahan se toimii, oli camberi mitä vaan. Eli ennemmin laitat hieman auraukselle, tosin eipä se noilla cambereilla taida mitään merkata rengaskulumassa. Tärkeintä ettei vaan ole harituksella.willez kirjoitti:Normaalistihan haritus syö sisäreunat ja auraus ulkoreunat,mutta nyt kun nuo camberit ovat niin rajut,meneekö enään näin ?
Jännä muuten toi sicam, kun ilmoittaa aurauksen milleinä
Ajettavuus on mun mielestä nyt hyvä,sen takia en siis säädä...
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 156 pyöränkulmat
Ilman muuta näin. Sitä tuon lapun "Kulma-arvojen mittayksikkö / suhteessa vanteen halkaisijaan" tahtonee korostaa.Aquatica kirjoitti:Ja eikös se niin mennyt, Epezi, että milleinä kun ilmotetaan luvut = vannekoolla (ohjelmassa etenkin) on väliä? Näin mulle ainakin täällä selviteltiin tuota asiaa kun kyselin... Astemitassa ei mitään merkitystä vannekoolla. Eli jos on milleissä tehty säädöt ja vannekoko on väärä = kulmat ei kyllä ole ihan nappiin?
Järkiautoilija