Alfa 156 '99 2.0 TS ongelmaa
Valvoja: Moderators
Alfa 156 '99 2.0 TS ongelmaa
Vähän tämän tapainen ongelma meikäläisen alfassa: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=5 ... =vetonivel
Koitin pyöräytellä parkkipaikalla mutta ei ainakaan vetonivel katkennut, tosin kyllä kolkotusta kuuluu ja muita ihme ääniä... Olisi vaan hyvä tietää missä oikeasti on vika.
Täytyy muuten myös mainita, että ABS valo palaa kokoajan.. Eli aivan kuin olisi jarruissa ongelmia tms? Vaihdoimme Ylätukivarren kuskin puolelle viikko sitten, koska luulimme että siinä oli vika, noh, siinä olikin (oli kuluneet nivelet pahasti, ja lyötiin uusi tilalle) mutta silti sama ongelma, eli kauheaa meteliä pitää kuskinpuoleinen eturengas". Ja mistä se ääni tulee, sitä en tarkalleen siis tiedä..
Osaisko joku auttaa?
Koitin pyöräytellä parkkipaikalla mutta ei ainakaan vetonivel katkennut, tosin kyllä kolkotusta kuuluu ja muita ihme ääniä... Olisi vaan hyvä tietää missä oikeasti on vika.
Täytyy muuten myös mainita, että ABS valo palaa kokoajan.. Eli aivan kuin olisi jarruissa ongelmia tms? Vaihdoimme Ylätukivarren kuskin puolelle viikko sitten, koska luulimme että siinä oli vika, noh, siinä olikin (oli kuluneet nivelet pahasti, ja lyötiin uusi tilalle) mutta silti sama ongelma, eli kauheaa meteliä pitää kuskinpuoleinen eturengas". Ja mistä se ääni tulee, sitä en tarkalleen siis tiedä..
Osaisko joku auttaa?
Eli sen saa ilmeisesti motonetistä;Vode kirjoitti:Pyöränlaakeri jos ääni pahentunut ja pahentunut ajan myötä. Aika jännä että abs valo palaa samaan aikaan, sehän tunnistaa pyörimisen juuri pyöränlaakerista ja aika hyvin saa laakeri paloina olla jos abs valonkin olisi jo heittänyt palamaan.
ETUPYÖRÄN LAAKERISARJA ALFA ROMEO 155/156
Sisältää yhden etupyörän tarpeet
155 1,6-2,0 (ei 4x4/Turbo). . . . . . . . . . . . . . . . . 21-1531 29.90 ???
155 4x4/16V/Turbo/V6-2,5. . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-1541 42.00 ???
156. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-1761 79.50 ??? <----
Piru miksi kaikki alfa osat juuri 156:lle ovat ökyhintaisia

^Laatu maksaa
Jos satut tuntemaan jonkun vähän autoista tietävän kaverin niin kysäseppä vielä siltä. Tuo "kolkotus ja ihme ääni" on aika vaikea tilanne lähteä arvioimaan mikä siellä voisi olla. Kuitenkin pyöränlaakeririkolla on ihan ominainen ääni, jurnutus/jurina voisi kuvata sitä parhaiten. Jos rikkinäisen kulman nostaa ilmaan niin kyllä sen laakerivian tuntee käsissään kun pyörää pyörittelee. Kolina aste tosiaan meinaisi jo sitä että osa kuulista/liukupinta olisi pahasti pirstaleina (ihme jos pyörä edes pyörisi). Myöskin tyypillistä laakerivialle on se että se jurina on riippuvainen pyörien asennosta. Eli jos ajaa suoraan, jurinaa ei välttämättä kuulu mutta kaarrettaessa kuuluisi (tai päinvastoin). Laakerin hajotessa lisää se alkaa jurista kokoajan.

hmm onkohan kyse nyt sitten varmasti laakerista? Tuota kuskinpuoleistakun heiluttaa, se liikkuu edestakaisin vaakasuunnassa (ei sen kuuluisi). eli siis ihan kun ois todella väljää. Renkaanhan pitäisi olla kuin kivi paikallaan, mutta tämä systeemi renkaineen päivineen liikkuu edestakas, eli koko "rengaspaketti" jarrulevyineen jne. Vaikea kuvailla tuota, mutta toivottavasti saitte jotain irti.. ja pitäähän tuo ajaessa edelleen sitä ihmeääntä. Ei mitään ujellusta/vihellystä kuitenkaan, vaan RÄMINÄÄ ja KOLINAA.
cougarille
tunkkaa se sun mielestä meteliä pitävä nurkka ylös,pyöritä käsin rengasta ja samalla kokeilet kädellä kierrejousesta,jos laakerivaurio niin pitäis tuntua tärinää,muuten pitäis olla värinätön
Omassani 2.0TS -00 tämä toimi,äänikin sen kertoi tämä vaan varmistus
Sain tämän vihjeen täältä foorumilta joskus,en kyllä muista keltä,mutta kokeile
tunkkaa se sun mielestä meteliä pitävä nurkka ylös,pyöritä käsin rengasta ja samalla kokeilet kädellä kierrejousesta,jos laakerivaurio niin pitäis tuntua tärinää,muuten pitäis olla värinätön
Omassani 2.0TS -00 tämä toimi,äänikin sen kertoi tämä vaan varmistus
Sain tämän vihjeen täältä foorumilta joskus,en kyllä muista keltä,mutta kokeile
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)
juu no se tunkattin eilen kyllä... ja sellasta ongelmaa piti jota kuvailin tos aiemmin.NikEe1927 kirjoitti:cougarille
tunkkaa se sun mielestä meteliä pitävä nurkka ylös,pyöritä käsin rengasta ja samalla kokeilet kädellä kierrejousesta,jos laakerivaurio niin pitäis tuntua tärinää,muuten pitäis olla värinätön
Omassani 2.0TS -00 tämä toimi,äänikin sen kertoi tämä vaan varmistus
Sain tämän vihjeen täältä foorumilta joskus,en kyllä muista keltä,mutta kokeile
Nyt olis tsekattava kaikki mahdolliset nivelet ja tukivarret ja pulttien Ja muttereiden kireydet/alatukivarsi,raidetangonpää,koiranluu,ylätukivarsi vaihdettu,tarkista myös napamutteri/ota kaveri mukaan,toinen heiluttelee pyörää ja toinen hypistelee niveleitä,kyllä se syy löytyy ihan varmasti.
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)
Vika löytyi: PYÖRÄNLAAKERI !
Ostin motonetistä uuden laakerin, mutta ongelmia on nyt asennuksessa kyllä kovasti... Nimittäin laakerin mukana ei tullut lainkaan "abs kehää", jota ABS-anturi lukee. Miksi ei? Lisäksi hukassa on myös se "vanha" kehä. Tosin muisti on mitä on meillä nyt, eli emme ole varmoja minkänäköinen osa se edes oli
Hermot tässä menee ihan tyystin... Onko sellaista osaa edes olemassa, oliko se vain mielikuvituksen tuotetta, eli tarvitaanko edes moista "prikkaa" jossa ?oli? hammaistukset sinne laakerin ja vetonivelen ja anturin väliin?
Jos moinen tarvitaan, ja meillä ei sellaista ole, niin mitä on tehtävissä, mistä moisen osan siis saisi edes? Outoa ettei Moton laakeripaketissa moista ei ollut!
Nyt on kysymysmerkkejä pää täynnä, joten apua pliis :/
Ostin motonetistä uuden laakerin, mutta ongelmia on nyt asennuksessa kyllä kovasti... Nimittäin laakerin mukana ei tullut lainkaan "abs kehää", jota ABS-anturi lukee. Miksi ei? Lisäksi hukassa on myös se "vanha" kehä. Tosin muisti on mitä on meillä nyt, eli emme ole varmoja minkänäköinen osa se edes oli

Jos moinen tarvitaan, ja meillä ei sellaista ole, niin mitä on tehtävissä, mistä moisen osan siis saisi edes? Outoa ettei Moton laakeripaketissa moista ei ollut!
Nyt on kysymysmerkkejä pää täynnä, joten apua pliis :/
Kiitoksia vastauksista, mutta minun mielestäni 155 osat ovat ihan eri tavaraa kuin 156 osat :/ Ainakin motonetissä 155 osat ovat mm. edullisempia ja eri kategorioissa, kuin 156 osat.
Tuohammaskehä ei ollut yhtenäistä rautaa ainakaan 156:ssa
Se osa oli vähän kuin iso "prikka", joka ei juurikaan ollut edes kiinni missään, vaan lähti ihan sormilla nyppäsemällä pois, kun ABS-anturin ensin veti pois.
PS. Mitä tapahtuu jos anturi menee suoraan laakerin päähän, eli sitä "hammasprikkaa" ei ole siinä välissä? Eikö ABS:t toimi enää, ja ABS valo jatkaa palamistaan mittaristossa?
Tuohammaskehä ei ollut yhtenäistä rautaa ainakaan 156:ssa

PS. Mitä tapahtuu jos anturi menee suoraan laakerin päähän, eli sitä "hammasprikkaa" ei ole siinä välissä? Eikö ABS:t toimi enää, ja ABS valo jatkaa palamistaan mittaristossa?
ÓK.
No siis joo työn tohinassa se jonnekin hukkui
niin pieni ja tärkeä osa.... Noh sain apua incaprinosta
Huimat 2,70e maksoi uusi absi hammaskehä.. tulee maanantaiksi varmaankin jo..!
Nyt pitäisi vielä tietää mitenkä hammaskehä asennetaan, törkätäänkö se vaan sinne laakerin väliin ja anturi pitää sitä sitten siellä "paikallaan", vai onko tuossa joku vippaskonsti? Tyhmä kysymys ehkä, mutta en enää muista miten se oli siellä kiinni :/
No siis joo työn tohinassa se jonnekin hukkui


Nyt pitäisi vielä tietää mitenkä hammaskehä asennetaan, törkätäänkö se vaan sinne laakerin väliin ja anturi pitää sitä sitten siellä "paikallaan", vai onko tuossa joku vippaskonsti? Tyhmä kysymys ehkä, mutta en enää muista miten se oli siellä kiinni :/
Öhmm.. Niinsiis jonkinlainen hammaskehä siellä laakerin sisälläkin kai on mutta ei se itselläni huollettava osa ole, tai ainakaan en ymmärrä miten olisi. Onko vanhemmissa sitten erilainen tuo laakeri?
156 -01 etulaakeri:
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=9064
edit: Ranskalainen laakeri. Ei ole "meidän" vika että noita menee
156 -01 etulaakeri:
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=9064
edit: Ranskalainen laakeri. Ei ole "meidän" vika että noita menee

Noniin nyt on laakeri korjattu ja hyvin toimii ja kulkee auto taas!
Ainoa kysymysmerkki on vielä, MIKSI ABS valo palaa... Ilmeisesti toosa pitää jotenkin nollata, eli vaikka kaikki on kunnossa, valo palaa silti. Mitenhän ABS valon nollaus tapahtuu "kotikonstein", ettei tartte mennä ökykalliiseen Delta-Autoon resetoimaan sitä?

Hmm annatko linkin siihen ohjeeseen? Jep monien henkilöiden mielestä sellaista hammaskehää ei edes ollutkaan... Eli etsittiin "ei-oota"Epezi kirjoitti:Ettei olisi anturi mennyt irroittaessa rikki?
Tällä foorumillakin on ohjeet kuinka voit yleismittarilla mitata anturin toiminnan.
Oliko loppujenlopuksi niin että mikään hammaskehä ei ollutkaan hukkunut vaan sellaista ei alunperinkään ollut olemassa?


Missä sijainti ABS-"laatikolle", josta voi nuo mittaukset tehdä, sellainen asia jäi vähän epäselväksiJappe kirjoitti:http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... abs+anturi
