155 viritys (8-v)
Valvoja: Moderators
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
155 viritys (8-v)
Tähän 8 venaseen ei taida saada valmiita catback - putkistoja mistään enää ? Jotenka ajattelin ite tehdä pieniä muutoksia putkistoon , lähinnä äänien parantelemista varten ja myös jos tekisi katin korvausputken . Kun noissa -80 luvun vehkeissä taitaa olla sama tuo 2.0TS kone , mutta ilman kattia ja näyttäis olevan 150hp , ja tässä on 143hp . Eli tuo tehoero tulee varmaan tuosta katista ? Jos siihen laittaisi suoran putken ja laipat , ja sitten ottaisi keskiäänenvaimentimen poijes ja suoraa rööriä tilalle ?
Ja kysymys: putkistossa on kolme äänenvaimentajaa , mikä on sen keskimmäisen "kolmion" muotoisen laatikon tehtävä ? Kun keskipönttöhän vaimentaa korkeat äänet kun on tuollainen "läpivirtaava" änäri , ja takapönttöhän vaimentaa matalat äänet . Niin mitä tuo ihme laatikkoänäri sitten suodattaa ?
btw , ja taitaa katin lämpörauta resonoida ja pahasti .
Ja kysymys: putkistossa on kolme äänenvaimentajaa , mikä on sen keskimmäisen "kolmion" muotoisen laatikon tehtävä ? Kun keskipönttöhän vaimentaa korkeat äänet kun on tuollainen "läpivirtaava" änäri , ja takapönttöhän vaimentaa matalat äänet . Niin mitä tuo ihme laatikkoänäri sitten suodattaa ?
btw , ja taitaa katin lämpörauta resonoida ja pahasti .
Viimeksi muokannut willez, 20 Elo 2009, 16:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
niin siis poistit tuon "kolmio" laatikon siitä taka-akselin vierestä ? Millaista joustoputkea laitoit , ja varmaan hitsasit sen kiinnes ?Ärräpää kirjoitti:Just tuossa alkuvuonna otettii se keskimmäinen iso pönttö pois. Bilteman joustoputkea tilalle. Äänet tuli aavistuksen kovemmiksi. En kuitenkaa viittyny tilaa alfisti.netistä yli 100€ suoraa putken pätkää...
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Itse kun tässä ajelin yhdellä vehkeellä missä ns. normaalit vähän normia kovemmat äänet mikä on aivan normaalia kun takapönttö vuotaa hieman etuliitoksesta ja pöntön takaa on mätä koska itse änäri on rautaa ja sitä ympyröivät putket messinkiä tai vastaavaa
mutta kun katsoin auton alle tuli pieni yllätys.. Tuo vuotava takapönttö on auton ainoa vaimennin.. ei kattia, ei äänenmuunninta ei mitään.. Taino.. Turbo 


Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Re: 155 putkisto ja viritys
Minuakin se kiinnostaa, kun muistan että Lancia Dedrassa on samanlainen. Silloin ajattelin että se on katti, mutta nyt en ole enää niin varma...willez kirjoitti: Ja kysymys: putkistossa on kolme äänenvaimentajaa , mikä on sen keskimmäisen "kolmion" muotoisen laatikon tehtävä ?.
Nothing beats cubic inch
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Itse arvelisin jotenkin näin :
Keskipönttö = Läpivirtaava , eli vaimentaa korkeat äänet pois
Se "laatikkoänäri" = Vaimentaa vähän molempia ääniä pois
Takapönttö = Vaimentaa matalat äänet pois (Tyypillinen amistuunaaja laittaa takapöntöksi läpivirtaavan , eli yksikään pönttö ei suodata matalia ääniä pois = kaamee mumina = korvat hajoaa)
Tänään tutkittiin niin se pieni keskipönttö on sisältä rikki , ja vuotaa hieman keskeltä (musta kohta keskellä) , kävin hakemassa putkea , ja huomenna hitsataan siihen suora putki .
Ja Alfan vakioputkisto on 2 ja 1/4 " kokoista .
Kuvat :
Keskipönttö
Kolmiopönttö ja keskipönttö
"kolmiopönttö"
Keskipönttö = Läpivirtaava , eli vaimentaa korkeat äänet pois
Se "laatikkoänäri" = Vaimentaa vähän molempia ääniä pois
Takapönttö = Vaimentaa matalat äänet pois (Tyypillinen amistuunaaja laittaa takapöntöksi läpivirtaavan , eli yksikään pönttö ei suodata matalia ääniä pois = kaamee mumina = korvat hajoaa)
Tänään tutkittiin niin se pieni keskipönttö on sisältä rikki , ja vuotaa hieman keskeltä (musta kohta keskellä) , kävin hakemassa putkea , ja huomenna hitsataan siihen suora putki .
Ja Alfan vakioputkisto on 2 ja 1/4 " kokoista .
Kuvat :
Keskipönttö
Kolmiopönttö ja keskipönttö
"kolmiopönttö"
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Tässä pari ääninäytettä miten eroaa jos on 2 läpivirtaavaa tai sitten ei ollenkaan läpivirtaavia !
Tässä suodatetaan ainoastaan korkeita ääniä
Tässä suodatetaan ainoastaan matalia ääniä
Ja tota jälkimmäistä itse tavoittelen , eli hyvät äänet kun antaa kierroksia , mutta pystyy ajamaan vielä tasakaasulla motarilla jne . Toi kova ääni alkaa lähtee vasta n.4000rpm kohalla luulisin , kun 5:sella 100km/h , kierrokset 2,500rpm ...
Tässä suodatetaan ainoastaan korkeita ääniä
Tässä suodatetaan ainoastaan matalia ääniä
Ja tota jälkimmäistä itse tavoittelen , eli hyvät äänet kun antaa kierroksia , mutta pystyy ajamaan vielä tasakaasulla motarilla jne . Toi kova ääni alkaa lähtee vasta n.4000rpm kohalla luulisin , kun 5:sella 100km/h , kierrokset 2,500rpm ...
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Tänään saatiin homma valmiiksi , ja onnistui loistavasti ! Lähti resonoinnit poijes , ja äänet on vähän kuin vakiot , mutta hieman kovemmat ylhäällä .
Muutama asennus kuva:
Alfan vakio catback
Homma valmis ja ei vuoda yhtään !
Päälle vedettiin vielä sinkkimaali , ettei samantien ruostu .
Muutama asennus kuva:
Alfan vakio catback
Homma valmis ja ei vuoda yhtään !
Päälle vedettiin vielä sinkkimaali , ettei samantien ruostu .
willez kirjoitti:Itse arvelisin jotenkin näin :
Keskipönttö = Läpivirtaava , eli vaimentaa korkeat äänet pois
Se "laatikkoänäri" = Vaimentaa vähän molempia ääniä pois
Takapönttö = Vaimentaa matalat äänet pois (Tyypillinen amistuunaaja laittaa takapöntöksi läpivirtaavan , eli yksikään pönttö ei suodata matalia ääniä pois = kaamee mumina = korvat hajoaa)
:Itselläni vuotaa (=mätä) 155:ssani kyseinen keskimmäinen loota, mutta tuttu huoltomies kertoi että olis jonkilainen liekinsammutin, eli tekee hassunhauskan mutkan siinä sisällä. Ihan turha kapistus, mulle tulee 60mm putki tilalle..
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Rellussa oli kanssa sellainen laatikko, oksa putkesta, mutta vain yksi pää kiinni itse pakoputkessa. Härpätystä kai piti vähentää. Takapöntön tilalle laitoin joskus motonetin rosterisen läpivirtausvaimentimen joutavalla liittimellä. Sen laiton hydraulipannoilla kiinni, saa kunnon puristuksen. Väliin taisin laittaa jotain sian massaa tai kuumankestosilikoonia. Pari kolme vuotta kesti vuotamatta.
Sitten uudet massat ja taas kesti.
Sitten uudet massat ja taas kesti.