155 viritys (8-v)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

155 viritys (8-v)

Viesti Kirjoittaja willez »

Tähän 8 venaseen ei taida saada valmiita catback - putkistoja mistään enää ? Jotenka ajattelin ite tehdä pieniä muutoksia putkistoon , lähinnä äänien parantelemista varten ja myös jos tekisi katin korvausputken . Kun noissa -80 luvun vehkeissä taitaa olla sama tuo 2.0TS kone , mutta ilman kattia ja näyttäis olevan 150hp , ja tässä on 143hp . Eli tuo tehoero tulee varmaan tuosta katista ? Jos siihen laittaisi suoran putken ja laipat , ja sitten ottaisi keskiäänenvaimentimen poijes ja suoraa rööriä tilalle ?
Ja kysymys: putkistossa on kolme äänenvaimentajaa , mikä on sen keskimmäisen "kolmion" muotoisen laatikon tehtävä ? Kun keskipönttöhän vaimentaa korkeat äänet kun on tuollainen "läpivirtaava" änäri , ja takapönttöhän vaimentaa matalat äänet . Niin mitä tuo ihme laatikkoänäri sitten suodattaa ?

btw , ja taitaa katin lämpörauta resonoida ja pahasti .
Viimeksi muokannut willez, 20 Elo 2009, 16:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Just tuossa alkuvuonna otettii se keskimmäinen iso pönttö pois. Bilteman joustoputkea tilalle. Äänet tuli aavistuksen kovemmiksi. En kuitenkaa viittyny tilaa alfisti.netistä yli 100€ suoraa putken pätkää... :crazyeyes:
UliUli

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Ärräpää kirjoitti:Just tuossa alkuvuonna otettii se keskimmäinen iso pönttö pois. Bilteman joustoputkea tilalle. Äänet tuli aavistuksen kovemmiksi. En kuitenkaa viittyny tilaa alfisti.netistä yli 100€ suoraa putken pätkää... :crazyeyes:
niin siis poistit tuon "kolmio" laatikon siitä taka-akselin vierestä ? Millaista joustoputkea laitoit , ja varmaan hitsasit sen kiinnes ?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tehoerot ei varmaankaan tule pelkästään katin olemassaolosta, vaan myös moottorinohjauksesta.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Se iso mötikkä ennen takapönttöä. Joutu poistaa ku sisuskalut rämisi ilkeesti sisällä. Biltemasta semmosta joustavaa putkea ja on kiinni klemmareilla, kun ei ole hitsivehkeitä. Pitäis saada paremmin kiinni, kunhan kelit lämpenis vaan. Turhahan se pönttö siinä on. :lol:
UliUli

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Ootko huomannut vuotoa siellä kun on klemmareilla kiinnes ?

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Olen, suhisee hieman. Parii otteesee joutunu vaihtaa klemmareita erilaisii. Keskelle pitäis laittaa yks tuki johonkin tai sitte koittaa vetää putki akselin yläpuolelta. Se kun on taipuisaa niin se kääntyy itellää ja alkaa suhisee.
UliUli

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Täytyy huomenna tutkia, varmaan hitsaan ihan kunnon putkea siihen kiinnes

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Kyllähän se kannattaa. Tuo oli pikaratkaisu ja ns helppo...
UliUli

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Itse kun tässä ajelin yhdellä vehkeellä missä ns. normaalit vähän normia kovemmat äänet mikä on aivan normaalia kun takapönttö vuotaa hieman etuliitoksesta ja pöntön takaa on mätä koska itse änäri on rautaa ja sitä ympyröivät putket messinkiä tai vastaavaa :shock: mutta kun katsoin auton alle tuli pieni yllätys.. Tuo vuotava takapönttö on auton ainoa vaimennin.. ei kattia, ei äänenmuunninta ei mitään.. Taino.. Turbo :wink:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: 155 putkisto ja viritys

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

willez kirjoitti: Ja kysymys: putkistossa on kolme äänenvaimentajaa , mikä on sen keskimmäisen "kolmion" muotoisen laatikon tehtävä ?.
Minuakin se kiinnostaa, kun muistan että Lancia Dedrassa on samanlainen. Silloin ajattelin että se on katti, mutta nyt en ole enää niin varma...
Nothing beats cubic inch

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Eiköhän sen tehtävä ole vaimentaa ääntä. :lol: En osaa sanoa, äänet muuttu hieman matalammiksi. Tehoissa ei luonnollisesti eroa ole.
UliUli

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Itse arvelisin jotenkin näin :

Keskipönttö = Läpivirtaava , eli vaimentaa korkeat äänet pois

Se "laatikkoänäri" = Vaimentaa vähän molempia ääniä pois

Takapönttö = Vaimentaa matalat äänet pois (Tyypillinen amistuunaaja laittaa takapöntöksi läpivirtaavan , eli yksikään pönttö ei suodata matalia ääniä pois = kaamee mumina = korvat hajoaa)

Tänään tutkittiin niin se pieni keskipönttö on sisältä rikki , ja vuotaa hieman keskeltä (musta kohta keskellä) , kävin hakemassa putkea , ja huomenna hitsataan siihen suora putki .

Ja Alfan vakioputkisto on 2 ja 1/4 " kokoista .

Kuvat :

Keskipönttö

Kolmiopönttö ja keskipönttö

"kolmiopönttö"

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Tuo "kolmiopönttö" lähti pois. Se oli aiemmin avattu ja hitsattu sisältä jotain ilmeisesti, siksi se rämisi.
UliUli

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Tässä pari ääninäytettä miten eroaa jos on 2 läpivirtaavaa tai sitten ei ollenkaan läpivirtaavia !

Tässä suodatetaan ainoastaan korkeita ääniä

Tässä suodatetaan ainoastaan matalia ääniä


Ja tota jälkimmäistä itse tavoittelen , eli hyvät äänet kun antaa kierroksia , mutta pystyy ajamaan vielä tasakaasulla motarilla jne . Toi kova ääni alkaa lähtee vasta n.4000rpm kohalla luulisin , kun 5:sella 100km/h , kierrokset 2,500rpm ...

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Näin asiasta toiseen mulla on 5:lla 80km/h vauhdissa 2500 kierrosta. 100km/h on hieman alle 3000. Mutta nii.
UliUli

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Vähän aiheen ohi, mutta jos kierroksia 80 vauhdissa on 2500, on niitä 100 vauhdissa 3125. Ellei sulla ole joku variaattori siellä :wink:

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Perkele ku joku on tarkka. :) En vaan haluu sanoo et yli 3000 on satasen vauhdissa. Jätän mittarivirheen piikkiin.
UliUli

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Tänään saatiin homma valmiiksi , ja onnistui loistavasti ! Lähti resonoinnit poijes , ja äänet on vähän kuin vakiot , mutta hieman kovemmat ylhäällä .

Muutama asennus kuva:

Alfan vakio catback

Homma valmis ja ei vuoda yhtään !

Päälle vedettiin vielä sinkkimaali , ettei samantien ruostu .

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Onko minkäänlaista takapönttöä olemassa?
UliUli

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Siis muuten vakio , mutta tuo keskipönttö on nyt suora . Vai mitä tarkoitit ? btw , soitin ajan kuluksi deltaan , niin keskipönttö ja tuo laatikko maksaa siellä 450€ xD

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Ok. Otettiiin kanssa selvää keskipöntön hinnasta niin tais olla 450€. Kallista puuhaa.
UliUli

g-sus
Viestit: 33
Liittynyt: 01 Helmi 2008, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja g-sus »

willez kirjoitti:Itse arvelisin jotenkin näin :

Keskipönttö = Läpivirtaava , eli vaimentaa korkeat äänet pois

Se "laatikkoänäri" = Vaimentaa vähän molempia ääniä pois

Takapönttö = Vaimentaa matalat äänet pois (Tyypillinen amistuunaaja laittaa takapöntöksi läpivirtaavan , eli yksikään pönttö ei suodata matalia ääniä pois = kaamee mumina = korvat hajoaa)

:Itselläni vuotaa (=mätä) 155:ssani kyseinen keskimmäinen loota, mutta tuttu huoltomies kertoi että olis jonkilainen liekinsammutin, eli tekee hassunhauskan mutkan siinä sisällä. Ihan turha kapistus, mulle tulee 60mm putki tilalle..

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

itekkin ajattelin tota , ei se kauhian paha homma olis , tietty pieni mutka siinä täytyy tehä ja sitten jos ei ihan suoraan mee ni alkaa kanittaa joka paikasta jne

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Mitäs veikkaatte meneekö alfa päästöistä läpi jos tekee kannen tuon Kartalamakiksen ohjeiden mukaan ?

Edit: Tasan 4-vuotta rekisteröitymisestä ! :D

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Rellussa oli kanssa sellainen laatikko, oksa putkesta, mutta vain yksi pää kiinni itse pakoputkessa. Härpätystä kai piti vähentää. Takapöntön tilalle laitoin joskus motonetin rosterisen läpivirtausvaimentimen joutavalla liittimellä. Sen laiton hydraulipannoilla kiinni, saa kunnon puristuksen. Väliin taisin laittaa jotain sian massaa tai kuumankestosilikoonia. Pari kolme vuotta kesti vuotamatta.
Sitten uudet massat ja taas kesti.

Vastaa Viestiin