V6 jakohihnanvaihto ITSE tehtynä
Valvoja: Moderators
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
V6 jakohihnanvaihto ITSE tehtynä
Kertokaas, kuka on tuollaisen itse tehnyt 156 V6:een! Kannattiko vaivannäkö? Mistä laadukkaimmat osat? Mitä kaikkea tarvitaan, erikoistyökaluja sun muuta?
Tiedän, että hakua käyttämällä saa paljon tietoa täältä foorumilta, mutta olen nyt tunnin etsinyt enkä ole löytänyt selkeää ohjetta tuohon hommaan itsetehtynä.
Ja ei sitten mitään mutu-tietoa, kiitos. Jos olet ITSE tehnyt tuon niin olisin avusta kiitollinen.
Minulla saattaisi olla naapurin huoltohalli käytössä ja naapuri on kokenut autonasentaja, joka saattaisi olla mukana vaihtotyössä. En viitsi vaivata häntä kysymällä tuota hallin käyttämistä ennen kuin tiedän kannattaako koko operaatioon ryhtyä.
Vai vienkö Deltaan
Alfa on 156 SW 2.5 V6 vm.2003 *Boselift*
Tiedän, että hakua käyttämällä saa paljon tietoa täältä foorumilta, mutta olen nyt tunnin etsinyt enkä ole löytänyt selkeää ohjetta tuohon hommaan itsetehtynä.
Ja ei sitten mitään mutu-tietoa, kiitos. Jos olet ITSE tehnyt tuon niin olisin avusta kiitollinen.
Minulla saattaisi olla naapurin huoltohalli käytössä ja naapuri on kokenut autonasentaja, joka saattaisi olla mukana vaihtotyössä. En viitsi vaivata häntä kysymällä tuota hallin käyttämistä ennen kuin tiedän kannattaako koko operaatioon ryhtyä.
Vai vienkö Deltaan
Alfa on 156 SW 2.5 V6 vm.2003 *Boselift*
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Ei kovin paljoa...valitettavasti.
Jos tästä nyt summaa jonkin ratkaisun niin:
-itsetekeminen kannattaa jos tietää miten se tehdään, tai jos on aikaa seisottaa autoa eli kiire ei saa olla
- jos ei tiedä tai on epävarma, kannattaa etsiä EDULLINEN, LUOTETTAVA, HUOLELLINEN ja AMMATTITAITOINEN korjaamo. Ei mikään helppo tehtävä että kaikki nuo ehdot täyttyisivät. Valitettavasti olen tavannut EVVK-asennetta korjaamoilla liian usein.
-Alfoihin erikoistunut korjaamo, edullisempi kuin merkkiliike. Ja asennekin saattaa olla myönteinen Alfan kanssa työskentelyyn.
-merkkihuolto eli Delta. Kallein vaihtoehto. Siellä ainakin pitäisi olla selvillä miten homma tehdään. Siksi juuri ihmetyttää tuo hinnoittelu, kun homman pitäisi olla rutiinia. Eli hinnassa on reilusti ilmaa...
Osat voisi silti hommata itse. Onko suosituksia? Muukkonen? Ricambi Heikka? Motonet? Heikalla ainakin näyttäisi olevan merkkiosia ja laadukkaita alihankkijoita esim Gates. Motonet taas epämääräisempi eikä esim V6 jakohihnan rullia ole edes saatavilla...?
Jakohihnan hintaero on huima, halvin Heikalla (Gates) 35€, Motonetissä 49£ (valm. ei tiedossa) ja Muukkosella 106,87 €! Mikähän siitä tekee noin kalliin?
Kysyin myös Deltan hinnan: Jakohihnan vaihto työ+osat 1250€, työn osuus 584€. Eli osien hinnaksi tulee 666€. 666...? kuullostaa pahaenteiseltä Sisältää apulaitehihnan mutta ei sen rullia ja kiristintä? Niitäkö ei sitten vaihdeta joka kerta?
Pitää alkaa kysellä tuota vaihtoa lähiseudun liikkeistä ja hommata itse osat valmiiksi. Ja kuten todettu, kannattaa se vesipumppu vaihtaa ja samoin ehkä nokkien stefat, ainakin ne olisi hyvä olla valmiina jos tarvitaaan vaihtaa.
Sen lukituspalojen hinnanhan voi vähentää vaihtotyöstä jos teettää tuon työn. Lukituspalat kun saisi lainaan niin tuttu koneistaja kyllä tekisi kopiot halvalla
Varaosien hankinnasta kaipailisin vielä vinkkejä.
edit: se vaihtotyön takuu tietysti on hyvä mutta mikä on sen kattavuus ja onko se sama kuin varaosien takuuaika? Pienessä pajassa takuuasioista riiteleminen voi olla tuskaa...
Jos tästä nyt summaa jonkin ratkaisun niin:
-itsetekeminen kannattaa jos tietää miten se tehdään, tai jos on aikaa seisottaa autoa eli kiire ei saa olla
- jos ei tiedä tai on epävarma, kannattaa etsiä EDULLINEN, LUOTETTAVA, HUOLELLINEN ja AMMATTITAITOINEN korjaamo. Ei mikään helppo tehtävä että kaikki nuo ehdot täyttyisivät. Valitettavasti olen tavannut EVVK-asennetta korjaamoilla liian usein.
-Alfoihin erikoistunut korjaamo, edullisempi kuin merkkiliike. Ja asennekin saattaa olla myönteinen Alfan kanssa työskentelyyn.
-merkkihuolto eli Delta. Kallein vaihtoehto. Siellä ainakin pitäisi olla selvillä miten homma tehdään. Siksi juuri ihmetyttää tuo hinnoittelu, kun homman pitäisi olla rutiinia. Eli hinnassa on reilusti ilmaa...
Osat voisi silti hommata itse. Onko suosituksia? Muukkonen? Ricambi Heikka? Motonet? Heikalla ainakin näyttäisi olevan merkkiosia ja laadukkaita alihankkijoita esim Gates. Motonet taas epämääräisempi eikä esim V6 jakohihnan rullia ole edes saatavilla...?
Jakohihnan hintaero on huima, halvin Heikalla (Gates) 35€, Motonetissä 49£ (valm. ei tiedossa) ja Muukkosella 106,87 €! Mikähän siitä tekee noin kalliin?
Kysyin myös Deltan hinnan: Jakohihnan vaihto työ+osat 1250€, työn osuus 584€. Eli osien hinnaksi tulee 666€. 666...? kuullostaa pahaenteiseltä Sisältää apulaitehihnan mutta ei sen rullia ja kiristintä? Niitäkö ei sitten vaihdeta joka kerta?
Pitää alkaa kysellä tuota vaihtoa lähiseudun liikkeistä ja hommata itse osat valmiiksi. Ja kuten todettu, kannattaa se vesipumppu vaihtaa ja samoin ehkä nokkien stefat, ainakin ne olisi hyvä olla valmiina jos tarvitaaan vaihtaa.
Sen lukituspalojen hinnanhan voi vähentää vaihtotyöstä jos teettää tuon työn. Lukituspalat kun saisi lainaan niin tuttu koneistaja kyllä tekisi kopiot halvalla
Varaosien hankinnasta kaipailisin vielä vinkkejä.
edit: se vaihtotyön takuu tietysti on hyvä mutta mikä on sen kattavuus ja onko se sama kuin varaosien takuuaika? Pienessä pajassa takuuasioista riiteleminen voi olla tuskaa...
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Kyllä toi V6:sen jakopää on ihan helppo laittaa itsekin. Pari kertaa tehneenä homma alkaa jo sujua mukavalla nopeudellakin. Alkuperäistä osaa oon aina laittanut tilalle. Viimeksi vaihdoin myös vesipumpun, joka lisäsi vähän asennus aikaa kun nesteet joutui valuttamaan ja pumpun noin 12 ruuvia ovat osittain aika hankalissa paikoissa.
Asennus onnistuu ilman lukituspalojakin, mutta ne kyllä auttavat asennuksessa, tosin ehkä ilman paloja on nopeampi vaihtaa kun ei tarvi purkaa imusarjaa.
JTS:ään vaihdatin kyllä hihnan muualla kun en jaksanut vaivata päätäni sillä. 120e työt Porissa.
Asennus onnistuu ilman lukituspalojakin, mutta ne kyllä auttavat asennuksessa, tosin ehkä ilman paloja on nopeampi vaihtaa kun ei tarvi purkaa imusarjaa.
JTS:ään vaihdatin kyllä hihnan muualla kun en jaksanut vaivata päätäni sillä. 120e työt Porissa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Aivan....kun sen on tehnyt niin tietää mitä pitää purkaa ja missä järjestyksessä. Eka kerralla aikaa kuluu varmasti pään raapimiseen enemmän kuin mekaamiseen, onneksi en sentään tupakoi, sitäkin palaisi varmaan kartsakaupallaMaunu kirjoitti:Kyllä toi V6:sen jakopää on ihan helppo laittaa itsekin. Pari kertaa tehneenä homma alkaa jo sujua mukavalla nopeudellakin.
Se mitä kaipaisin nyt olisi sellainen yksityiskohtainen ohje ihan alusta loppuun niin sitä voisi yrittää itsekin. Muuten saattaa aikaa mennä useampi päivä ja naapurisopu olla koetuksella jos Alfa seisoo siellä hallissa päiväkaupalla.
No nyt on tarjouspyyntö jätetty yhteen isoon korjaamoon. Heidän palvelustaan on hyvät kokemukset tukivarsien vaihdon yhteydessä.
Eikä nytkään ollut sellaista asennetta että: "Jaa että Alffa Roomeo..."
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
Mulla V6 koneen jakopäätyön osuus oli jotain 175 €, siihen rahaan tulee hommalle takuu. Normiaika on jotain 2.9 h tämän merkin korjaamo-ohjeissa. Haulla löytyy täältä foorumilta muitakin normityöaikoja jotta ei tarvi korjaamoille ihan mitä tahansa maksaa..
Osat hommasin itse. Jos itse olisin tehnyt, lasken kyllä omalle työlle vähintään saman hinnan kuin oma työnantaja siitä joka päivä maksaa.
Osia mm. www.ebspares.co.uk;
Työohjeita em. aiheseen mm: www.alfaworkshop.co.uk
Tehtaiden korjausmanuaaleja kannattaa kans kysellä, niitä on taitajat onnistuneet samaan käsiinsä ja näin pidetään vanhemmatkin pelit liikenteessä. Itse tehtynä hommissa oppii aina ja samalla tulee fixattua miónta muutakin paikkaa.
Osat hommasin itse. Jos itse olisin tehnyt, lasken kyllä omalle työlle vähintään saman hinnan kuin oma työnantaja siitä joka päivä maksaa.
Osia mm. www.ebspares.co.uk;
Työohjeita em. aiheseen mm: www.alfaworkshop.co.uk
Tehtaiden korjausmanuaaleja kannattaa kans kysellä, niitä on taitajat onnistuneet samaan käsiinsä ja näin pidetään vanhemmatkin pelit liikenteessä. Itse tehtynä hommissa oppii aina ja samalla tulee fixattua miónta muutakin paikkaa.
Briteissähän ns. autoharrastus on ihan oikea taiteenhaara ja erittäin monitasoinen. Alalajeja löytyy joka lähtöön ja taloudelliseen tilanteeseen. Samoin moottoriurheilussa saarivaltioissa on ihan kadehtittavan paljon eri alalajien tapahtumia. Luepa joskus vaikka Classic & Sportscar-lehteä...
Parin epäonnistuneen kokeilun jälkeen oman autoni ulkopuolisissa huolloissa käännyn nykyään Carpojat Oy:n puoleen (Järvenpää ja Mäntsälä). Eihän noita autoja toki näillä harrasteauton kilometreillä monesti huoltaa tarvii...Mutta aina jotain laittoa tosin löytyy.
Turbovoorti käy sitten takuuasioiden vuoksi Stockmannilla. Kawabatan huollan itse kun pidän sen itselläni siihen saakka kun puntti penkille nousee ja huoltoleimoilla ei ole sitten väliä jälleenmyynnin kannalta.
Parin epäonnistuneen kokeilun jälkeen oman autoni ulkopuolisissa huolloissa käännyn nykyään Carpojat Oy:n puoleen (Järvenpää ja Mäntsälä). Eihän noita autoja toki näillä harrasteauton kilometreillä monesti huoltaa tarvii...Mutta aina jotain laittoa tosin löytyy.
Turbovoorti käy sitten takuuasioiden vuoksi Stockmannilla. Kawabatan huollan itse kun pidän sen itselläni siihen saakka kun puntti penkille nousee ja huoltoleimoilla ei ole sitten väliä jälleenmyynnin kannalta.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Härkää sarvista....naapurin kanssa juteltuani alkaa vahvistua itsetekemisen meininki...perrrkkklll....tekemällä oppii
Onneksi naapuri on ammattimies ja suhtautui erittäin ennakkoluulottomasti, ehdotti itse, että tehdään porukassa se vaihto
Nyt vaan haalimaan osia hyvissä ajoin.
Onneksi naapuri on ammattimies ja suhtautui erittäin ennakkoluulottomasti, ehdotti itse, että tehdään porukassa se vaihto
Nyt vaan haalimaan osia hyvissä ajoin.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è