Mä olen luovuttanut jo aikaa sitten, enkä tarkoita pelkästään autoilua / liikennettäOttimo kirjoitti:Kusetustahan tämä on eikä mitään muuta. Kuinka te voitte hyväksyä tämän ilman kansannousua? I just ask!
Hallitus ja autoverotus
Valvoja: Moderators
Teoriassa kyllä. Käytännössä automyyjä hyvittänee entistä vähemmän vedoten siihen, että isolla bensakoneella varustetut autot eivät ole (enää) haluttuja. Eli kuten aina ennenkin autoilussa: "Aina häviää"Ipi76 kirjoitti:En ymmärrä en, elikkä otetaan esimerkki GT 3.2 V6,jos möisin kyseisen auton 1.1.2008 olisiko näin ollen hyvitys suurempi kuin jos möisin auton ennen vuoden vaihdetta.
Mistään lehtijutuista en ole asiaa huomannut tai ymmärtänyt.
kiitos!
Jätetään laskuista pois että auto on vuotta vanhempi.
VMP
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Niin no, kai sen just voisi sulattaa jos jotain saisi halvemmalla kuin ennen eikä mikään kallistuisi Se ei vaan verokertymän kannalta taida olla kovin toimiva ratkaisu.Ottimo kirjoitti:Jos nyt vaikka ois näitten "päästöisten" autojen hinnat pidetty paikallaan ja toisten laskettu niin oishan sen voinut jotenkin sulattaa
- Epäkelpokeräilijä -
Eikös tämä kaiken kaikkiaan ole aika lailla järkeenkäypä veroratkaisu, itse en ainakaan keksi mitään suurta moitittavaa. Voihan tästä tietty joku kitisijä keksiä että jostain vanhasta tuontikaarasta joutuu maksamaan enemmän veroa kuin mitä suomiautossa on jäljellä... hoh hoijaa. Ajatus vissiin on pienipäästöisempään ja turvallisempaan autokantaan viimein ohjata.
Juurikin tuo tuontikitisijä, tuollaisenaan tuo muutos ei voi mennä läpi. Jos sitten haluaa kitistä lisää niin miksi haravassa ei ole haravaveroa jos autossa on autovero.GAMMA500 kirjoitti:Eikös tämä kaiken kaikkiaan ole aika lailla järkeenkäypä veroratkaisu, itse en ainakaan keksi mitään suurta moitittavaa. Voihan tästä tietty joku kitisijä keksiä että jostain vanhasta tuontikaarasta joutuu maksamaan enemmän veroa kuin mitä suomiautossa on jäljellä... hoh hoijaa. Ajatus vissiin on pienipäästöisempään ja turvallisempaan autokantaan viimein ohjata.
VMP
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Minusta pitäisi edelleen mieluummin verottaa käyttöä eikä omistamista, eli vero polttoaineeseen eikä auton ostohintaan. Mutta kai se tukistaisi aika ilkeästi niitä, jotka ajavat joka päivä jostain Sevettijärveltä 973 poronkuseman työmatkaa.
Joku ilkeä voisi tietty kyseenalaistaa tuollaisten työmatkojen mielekkyyden ylipäänsä.
Joku ilkeä voisi tietty kyseenalaistaa tuollaisten työmatkojen mielekkyyden ylipäänsä.
- Epäkelpokeräilijä -
Olen täysin samaa mieltä, on täysin p:stä verottaa omistamista. Sitäpaitsi eikö työmatkakulut ole verotuksessa vähennyskelpoisia?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Minusta pitäisi edelleen mieluummin verottaa käyttöä eikä omistamista, eli vero polttoaineeseen eikä auton ostohintaan. Mutta kai se tukistaisi aika ilkeästi niitä, jotka ajavat joka päivä jostain Sevettijärveltä 973 poronkuseman työmatkaa.
Joku ilkeä voisi tietty kyseenalaistaa tuollaisten työmatkojen mielekkyyden ylipäänsä.
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Verouudistuksen plussapuolena on ehdottomasti se, että nyt vihdoinkin pyritään edes jonkinlaiseen ympäristöohjautuvuuteen autoverotuksessa.
Valitettavasti edelleenkin verotetaan pääasiassa hankintaa eikä käyttöä. Hankintavero pitäisi saada kokonaan pois ja kerätä verokertymä käytön verotuksella siten, että käytön verotuksen määrä olisi riippuvaista auton ympäristöystävällisyydestä.
Siirtämällä verotuksen painopiste käytön verotukseen päästäisiin myös siihen veronsaajan (=valtion) kannalta positiviseen tulokseen, että verokertymä olisi huomattavasti tasaisempi ja ennustettavampi kuin hankinnan verotuksessa. Hankintaa verottamalla vuosittainen verokertymä vaihtelee hankittujen autojen määrän vaihdellessa.
Verouudistus ei myöskään poista useita käytetyn auton tuonnin verotukseen liittyviä epäkohtia - itse asiassa se jopa tuo mukanaan joitain uusia epäkohtia.
Pääsääntöisesti positiiviset fiilikset itsellä kuitenkin on tuosta uudistuksesta.
Valitettavasti edelleenkin verotetaan pääasiassa hankintaa eikä käyttöä. Hankintavero pitäisi saada kokonaan pois ja kerätä verokertymä käytön verotuksella siten, että käytön verotuksen määrä olisi riippuvaista auton ympäristöystävällisyydestä.
Siirtämällä verotuksen painopiste käytön verotukseen päästäisiin myös siihen veronsaajan (=valtion) kannalta positiviseen tulokseen, että verokertymä olisi huomattavasti tasaisempi ja ennustettavampi kuin hankinnan verotuksessa. Hankintaa verottamalla vuosittainen verokertymä vaihtelee hankittujen autojen määrän vaihdellessa.
Verouudistus ei myöskään poista useita käytetyn auton tuonnin verotukseen liittyviä epäkohtia - itse asiassa se jopa tuo mukanaan joitain uusia epäkohtia.
Pääsääntöisesti positiiviset fiilikset itsellä kuitenkin on tuosta uudistuksesta.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 872
- Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
- Car(s): AM333E, Type 79 S2, AR115 Spider, XJ27, AR115 Spider 2500
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Niin, jos se on kitinää että toivoisi valtionkin noudattavan lakeja ja sopimuksia, niin laskekaa ainakin minut "tuontikitisijäksi".GAMMA500 kirjoitti:Eikös tämä kaiken kaikkiaan ole aika lailla järkeenkäypä veroratkaisu, itse en ainakaan keksi mitään suurta moitittavaa. Voihan tästä tietty joku kitisijä keksiä että jostain vanhasta tuontikaarasta joutuu maksamaan enemmän veroa kuin mitä suomiautossa on jäljellä... hoh hoijaa. Ajatus vissiin on pienipäästöisempään ja turvallisempaan autokantaan viimein ohjata.
-J
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Samaa mieltä. Pitkää työmatkaa pakosta ajavat saavat tuntuvat verovähennykset. Lisäksi matka-ajo kuluttaa huomattavasti vähemmän polttoainetta kilometriä kohden, kuin ruuhkassa seisominen. Jo nämä seikat tekisivät polttoaineen eli käytön verotuksen oikeudenmukaiseksi. Lisäksi se ohjaisi ja kannustaisi hankkimaan vähemmän kuluttavia ja täten ympäristöystävällisempiä kulkineita.Gasolina kirjoitti:Olen täysin samaa mieltä, on täysin p:stä verottaa omistamista. Sitäpaitsi eikö työmatkakulut ole verotuksessa vähennyskelpoisia?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Minusta pitäisi edelleen mieluummin verottaa käyttöä eikä omistamista, eli vero polttoaineeseen eikä auton ostohintaan. Mutta kai se tukistaisi aika ilkeästi niitä, jotka ajavat joka päivä jostain Sevettijärveltä 973 poronkuseman työmatkaa.
Joku ilkeä voisi tietty kyseenalaistaa tuollaisten työmatkojen mielekkyyden ylipäänsä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Komppaan edellisiä. Vaikka itse pidänkin verouudistusta hyvänä tähän nykyiseen systeemiin verrattuna, niin en ymmärrä mikä ongelma olisi siirtää verotus kokonaan omistamisesta käyttöön. Markkinoilta löytyy ( tai ainakin löytyi ) autoja jotka kuluttaa 3 litraa dieseliä satasella. Ei luulisi olevan kovin suuri ongelma päivittäin 973 poronkuseman matkoja ajavillekaan vaikka polttoaine maksaisi enemmän. Varsinkin kun työmatka-ajojen verovähennykset ottaa huomioon. Voisihan sitä sitten olla toinenkin auto pyhäajoja varten, jos sitä omistamista ei verotettaisi. Ja tuollainen reipas polttoaineen hinnan korotus ohjaisi paljon ajavia ( lue paljon saastuttavia ) valitsemaan mahdollisimman ympäristöystävällisen kulkineen varmasti paremmin kun tämä uusi systeemi.
Liekö esteenä sitten käytännön ongelmat autoveron poistosta. Autoliikkeiden vaihtoautokannan arvon romahdus yms.
Liekö esteenä sitten käytännön ongelmat autoveron poistosta. Autoliikkeiden vaihtoautokannan arvon romahdus yms.
On siinä haravassa ja kaikessa muussakin vero eli alv ja meillä vielä halvemmasta päästä 22 % .
Plus tietty sitten erilaiset erityisverot.
Jenkeissä se oli esim 6 % .
Mallihan toimii edelleen niin, että isotuloisemmat maksaa enemmän tulonsiirtona, että kaikilla olis lähes yhtä hyvin.
Olishan se tietty kivaa, kun kaikki olis ilmasta tai ylhäältä jaettua, mutta ei tunnu systeemi toimivan silläkään pohjalla.
Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
Plus tietty sitten erilaiset erityisverot.
Jenkeissä se oli esim 6 % .
Mallihan toimii edelleen niin, että isotuloisemmat maksaa enemmän tulonsiirtona, että kaikilla olis lähes yhtä hyvin.
Olishan se tietty kivaa, kun kaikki olis ilmasta tai ylhäältä jaettua, mutta ei tunnu systeemi toimivan silläkään pohjalla.
Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Niin, tämä uusi systeemi ohjaa kaikkia valitsemaan mahdollisimman ympäristöystävällisen kulkineen. En sitten tiedä, onko se hyvä vai huono juttu. Onhan se tietysti vähän kornia, että pelkkä (paljon kuluttavan) auton paikallaan makoittaminenkin maksaa helkutisti. Kalliita pelejä nuo uudet autot on tallissa seisottaa, vaikka autovero poistuisi kokonaankin.Laba kirjoitti:Ja tuollainen reipas polttoaineen hinnan korotus ohjaisi paljon ajavia ( lue paljon saastuttavia ) valitsemaan mahdollisimman ympäristöystävällisen kulkineen varmasti paremmin kun tämä uusi systeemi.
Eipä taida tämä uusikaan systeemi ratkaista tuontiautojen verokohtelun ongelmia. Lähinnä mietityttää, kuinka iso kasa paskaa on tällä kertaa luvassa autoa muualta havitteleville: kuinka kauan papereita jatkossa pyöritellään ja kuinka paljon siihen uppoaa (valtion = meidän)rahaa. Työllistävä vaikutushan sillä tietysti on.
Tosiaankin koirat kulkee ja karavaanarit naukuu, vai miten se ny menikään.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Tässä tapauksessahan kyllä vero ohjaa hankkimaan vähän kuluttavia autoja, mikä on sinällään OK. Jos hankkiminen ja omistaminen olisi "verotonta" tai vähemmän verotettua ja käytöstä verotetaisiin suhteessa enemmän, kannustaisi se myös ajamaan vähemmän ja käyttämään enemmän esim. julkisia kaupungeissa yms. Nythän on ihan sama, paljonko ajaa kun on käyttövoimaveron ja autoveron jo maksanut ja polttoainetta ei kulu juuri mitään ja sekin on puoli-ilmaista.
Jos taas pienennettäisiin uusien autojen verotus ja kiristettäisiin käytön eli polttoaineen verotusta, kannustaisi se hankkimaan uusia autoja, jotka pääsääntöisesti kuluttavat vähemmän ja myös ajamaan vähemmän ja vähemmän kuluttavilla autoilla. Tämä ohjaisi vielä enemmän ympäristöystävälliseen käyttäytymiseen.
Ja tarkenuksena. Mielestäni nykyinen systeemi on parempi kuin edellinen, mutta voisi olla parempikin. Itselle oikeastaan aika sama, kun ei uutta autoa tule hankittua varmaan aikoihin. Niin vähän pääomaa mutenkin kiinni noissa rakkineissa ja kilsojakin tulee niin vähän, että henkilökohtaisesti ihan sama.
Jos taas pienennettäisiin uusien autojen verotus ja kiristettäisiin käytön eli polttoaineen verotusta, kannustaisi se hankkimaan uusia autoja, jotka pääsääntöisesti kuluttavat vähemmän ja myös ajamaan vähemmän ja vähemmän kuluttavilla autoilla. Tämä ohjaisi vielä enemmän ympäristöystävälliseen käyttäytymiseen.
Ja tarkenuksena. Mielestäni nykyinen systeemi on parempi kuin edellinen, mutta voisi olla parempikin. Itselle oikeastaan aika sama, kun ei uutta autoa tule hankittua varmaan aikoihin. Niin vähän pääomaa mutenkin kiinni noissa rakkineissa ja kilsojakin tulee niin vähän, että henkilökohtaisesti ihan sama.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Tässä onkin vastaus miksi polttoaineeseen ei nyt sisällytetty verouudistuksia; tämä vaihtoehto jää tulevaisuuteen. Eli nykyshitin lisäksi pääsemme kolmen vuoden sisällä nauttimaan myös kallista polttoaineesta. Kuten aikaisemmin totesin, itse olen jo luovuttanut.Hepa kirjoitti:Nythän on ihan sama, paljonko ajaa kun on käyttövoimaveron ja autoveron jo maksanut ja polttoainetta ei kulu juuri mitään ja sekin on puoli-ilmaista.
VMP
Olin viime viikon Saudeissa ja ainakin sinne verrattuna meitin bensa on hyvinkin kallista... Tais olla jotain 15 snt/litra tms. jos osti parempaa 95 oktaanista, 91 oktaanista sitten vähän halvemmalla vielä. Tosin tuosta huolimattakin olen tyytyväinen että olen suomalainen enkä arabiOldgrain kirjoitti:Eikös kalliista polttoaineesta nautita jo nyt? Muutaman vuoden päästä vaan vielä vähän enemmän kalliistamattijus kirjoitti:Eli nykyshitin lisäksi pääsemme kolmen vuoden sisällä nauttimaan myös kallista polttoaineesta.
Edit : Ja autotkin on siellä keskimäärin isompia ja hienompia... ei juurikaan näkynyt vähän kuluttavia pieniä diisseleitä isojen mersujen, lexusten, infinitien, yms. yms. joukossa
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Ja entäpä bussi- ja rekkaliikenne? Tuskin ilostuttaisivat yrittäjiä tuplaantuvat löpökulut.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mutta kai se tukistaisi aika ilkeästi niitä, jotka ajavat joka päivä jostain Sevettijärveltä 973 poronkuseman työmatkaa.
Itse kohtuullisen tyytyväinen uuteen systeemiin. ja tiedostan hyvin myös sen, että poltoaineen hinta - oli se sitten mitä tahansa - ei lähitulevaisuudessa tule ainakaan laskemaan.
Hallitus ja autoverotus
Onks tietoo ? Koska se käyttömaksun poisto tulee voimaan
vakuutusseisonnassa oleville autoille ? Siitä kun kohistiin kovasti
vuoden alussa.
vakuutusseisonnassa oleville autoille ? Siitä kun kohistiin kovasti
vuoden alussa.
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)
( Kiinalainen sananlasku)
^Eiks se oo nyt voimassa?
http://www.ake.fi /AKE/Rekisterointi/Liikennekäytöstäpoisto/
Oletan, että jo nyt voi käydä katsastuskonttorilla hoitamassa homman. Kannattaa varmistaa kuitenkin katsastusasemalta tilanne.
http://www.ake.fi /AKE/Rekisterointi/Liikennekäytöstäpoisto/
Oletan, että jo nyt voi käydä katsastuskonttorilla hoitamassa homman. Kannattaa varmistaa kuitenkin katsastusasemalta tilanne.
Autoverosta, ja sen järjettömyydestä on puhuttu niin kauan kuin jaksan muistaa.
Nyt on vaan pakko todeta, ettei jaksa enää kiinnostaa pätkääkään. Ajan autolla mihin rahat riittää. Todellisuudessa Suomessa yksityisautoilu on hemmetin kallista, ihan yksi hailee missä muodossa siitä verotetaan.
Suurin kysymys edelleen piilee, mihin *ittuun ne rahat menee mitä meiltä rokotetaan autoilusta?
Päivittäin ajelen valtaväyliä, joista löytyy lähes norsunmentäviä reikiä keskeltä tietä. Rahaa näiden korjaamiseen ei kuitenkaan löydy mistään
Nyt on vaan pakko todeta, ettei jaksa enää kiinnostaa pätkääkään. Ajan autolla mihin rahat riittää. Todellisuudessa Suomessa yksityisautoilu on hemmetin kallista, ihan yksi hailee missä muodossa siitä verotetaan.
Suurin kysymys edelleen piilee, mihin *ittuun ne rahat menee mitä meiltä rokotetaan autoilusta?
Päivittäin ajelen valtaväyliä, joista löytyy lähes norsunmentäviä reikiä keskeltä tietä. Rahaa näiden korjaamiseen ei kuitenkaan löydy mistään
Ei enää Alfaa... eipä
Menee vähän off-topiciksi - mutta täältähän sen näkee minne valtiolle maksetut verorahat menevät, klikkaa Numerotaulu ja Määrärahat niin pääset katsomaan menopuolta.
Kunnallisverojen käyttöä tuosta ei näe - mutta valtiohan ne liikenteen verorahat just kerääkin.
Kunnallisverojen käyttöä tuosta ei näe - mutta valtiohan ne liikenteen verorahat just kerääkin.
Lisää OT.tä Tänä vuonna en ole maksanut :
Variansiirto-, auto-, lästimaksua, rata-veroa,väylämaksua enkä lentoliikenteen valvontamaksua.
Kaikkia muuta 16 eri veroa kylläkin - olen yhtä iloinen veronmaksaja kuin Apocalyctican musikantti.
Variansiirto-, auto-, lästimaksua, rata-veroa,väylämaksua enkä lentoliikenteen valvontamaksua.
Kaikkia muuta 16 eri veroa kylläkin - olen yhtä iloinen veronmaksaja kuin Apocalyctican musikantti.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Tein pienen analyysin siitä, mitkä merkit hyötyvät eniten autoveromuutoksesta ja siitä kenellä on oikeasti pieni- ja suuripäästöisimmät autot.
Analyysi löytyy seuraavasta osoitteesta:
www.pertti.com/autoverotus
Ohessa yhteenveto analyysistä:
Autoveromuutoksen hintamuutosten sekä automallien päästöjen analyysissa pyritään selvittämään v. 2008 alusta voimaan tulevaksi esitetyn autoverouudistuksen vaikutuksia Suomessa myynnissä olevien uusien autojen hintoihin. Analyysin kohteena oli 2.034 automallin tiedot.
Analysoitujen autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 203,4 g/km, minkä perusteella laskettuna keskimääräinen uusi autoveroprosentti olisi 24,3% eli 3,7%-yksikköä aiempaa alhaisempi. Bensiinikäyttöisten autojen keskimääräiset päästöt olivat 214 g/km, dieselkäyttöisten autojen 185 g/km ja hybridikäyttöisten autojen 175 g/km.
Autoja, joiden hiilidioksidipäästöt olivat vähintään 300 g/km löytyi 107 kpl. Eniten em. suuripäätöisiä autoja oli Mercedes-Benzillä, Porschella, Volkswagenilla ja Audilla.
Automalleja, joiden päästöt olivat 140 g/km tai vähemmän löytyi 146 kpl. Eniten pienipäästöisiä malleja löytyi Opelilta, BMW:ltä ja Smartilta. Alle 120 g/km rajan alittavia autoja oli eniten Smartilla kun puolestaan alle 140 g/km-listauksen kärkimerkit Opel ja BMW tipahtivat tässä luokittelussa selvästi.
Mikäli automaahantuojat siirtäisivät veromuutoksen vaikutukset suoraan autojen hintoihin, niin keskimääräinen automallin myyntihinnan muutos olisi +705 euroa eli autojen keskihinta yllättäen nousisikin. Autoja, joiden hinta nousisi vähintään 10 teur löytyi 136 kpl. Selvästi eniten merkittäviä hinnannousuja oli Mercedes-Benzillä, seuraavina olivat Porsche ja BMW sekä Audi.
Automalleja, joiden odotettavissa oleva hinnanlasku olisi vähintään 5 teur löytyi 124 kpl. Selvästi eniten malleja tälle listalle sai BMW, seuraavina olivat Mercedes-Benz ja Audi.
Suosituimmista merkeistä keskimäärin pienimmät päästöt olivat Fiatilla, Skodalla ja Citroenilla. Listan häntäpäästä löytyvät Chrysler, Mercedes-Benz ja Volvo.
Suosituimpien merkkien joukossa selvästi merkittävimmät hinnannousut on tiedossa Mercedes-Benzillä ja Chryslerillä.
Suurimmat keskimääräiset päästöt ovat odotetusti urheiluauto- ja edustusautoluokissa, myös maastoautoluokan päästöt ovat lähes samaa luokkaa edellisten kanssa.
Autoverouudistuksen jälkeinen keskimääräinen kokonaisveroprosentti olisi 43,4% auton verottomasta hinnasta kun vastaava prosentti ennen verouudistusta oli 47,3% eli keskimääräinen veroprosentti olisi 3,9%-yksikköä aiempaa alhaisempi. Auton vähittäishinnasta laskettuna uudistuksen jälkeinen kokonaisveroprosentti olisi 28,2% ja ennen uudistusta 30,5% eli muutos olisi 2,3%-yksikköä.
Analyysi löytyy seuraavasta osoitteesta:
www.pertti.com/autoverotus
Ohessa yhteenveto analyysistä:
Autoveromuutoksen hintamuutosten sekä automallien päästöjen analyysissa pyritään selvittämään v. 2008 alusta voimaan tulevaksi esitetyn autoverouudistuksen vaikutuksia Suomessa myynnissä olevien uusien autojen hintoihin. Analyysin kohteena oli 2.034 automallin tiedot.
Analysoitujen autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 203,4 g/km, minkä perusteella laskettuna keskimääräinen uusi autoveroprosentti olisi 24,3% eli 3,7%-yksikköä aiempaa alhaisempi. Bensiinikäyttöisten autojen keskimääräiset päästöt olivat 214 g/km, dieselkäyttöisten autojen 185 g/km ja hybridikäyttöisten autojen 175 g/km.
Autoja, joiden hiilidioksidipäästöt olivat vähintään 300 g/km löytyi 107 kpl. Eniten em. suuripäätöisiä autoja oli Mercedes-Benzillä, Porschella, Volkswagenilla ja Audilla.
Automalleja, joiden päästöt olivat 140 g/km tai vähemmän löytyi 146 kpl. Eniten pienipäästöisiä malleja löytyi Opelilta, BMW:ltä ja Smartilta. Alle 120 g/km rajan alittavia autoja oli eniten Smartilla kun puolestaan alle 140 g/km-listauksen kärkimerkit Opel ja BMW tipahtivat tässä luokittelussa selvästi.
Mikäli automaahantuojat siirtäisivät veromuutoksen vaikutukset suoraan autojen hintoihin, niin keskimääräinen automallin myyntihinnan muutos olisi +705 euroa eli autojen keskihinta yllättäen nousisikin. Autoja, joiden hinta nousisi vähintään 10 teur löytyi 136 kpl. Selvästi eniten merkittäviä hinnannousuja oli Mercedes-Benzillä, seuraavina olivat Porsche ja BMW sekä Audi.
Automalleja, joiden odotettavissa oleva hinnanlasku olisi vähintään 5 teur löytyi 124 kpl. Selvästi eniten malleja tälle listalle sai BMW, seuraavina olivat Mercedes-Benz ja Audi.
Suosituimmista merkeistä keskimäärin pienimmät päästöt olivat Fiatilla, Skodalla ja Citroenilla. Listan häntäpäästä löytyvät Chrysler, Mercedes-Benz ja Volvo.
Suosituimpien merkkien joukossa selvästi merkittävimmät hinnannousut on tiedossa Mercedes-Benzillä ja Chryslerillä.
Suurimmat keskimääräiset päästöt ovat odotetusti urheiluauto- ja edustusautoluokissa, myös maastoautoluokan päästöt ovat lähes samaa luokkaa edellisten kanssa.
Autoverouudistuksen jälkeinen keskimääräinen kokonaisveroprosentti olisi 43,4% auton verottomasta hinnasta kun vastaava prosentti ennen verouudistusta oli 47,3% eli keskimääräinen veroprosentti olisi 3,9%-yksikköä aiempaa alhaisempi. Auton vähittäishinnasta laskettuna uudistuksen jälkeinen kokonaisveroprosentti olisi 28,2% ja ennen uudistusta 30,5% eli muutos olisi 2,3%-yksikköä.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Onnistuihan se tänään ja sain otteet mukaan. Minulle käyttöönotto keväällä tuo uuden ongelman. Katsastus on mennyt vanhaksi, kun otan auton liikenteeseen ensi huhtikuussa. Enää ei ole sitä kuukauden ajoaikaa, jos auto on ollut seisonnassa katastusaikana. On sii mentävä suoraan katsastukseen. Mieluummin veisin vuosihuoltoon ja sitten katsatukseen (sillon tietää, että menee kerralla läpi). No, kympillä saa yhden päivän siirtoluvan. Onneksi toisessa autossa on ajoaikaa huhtikuun loppuun.Joksa kirjoitti:Onnistuu käytännössäkin. Kannattaa ottaa molemmat osat mukaan.mattijus kirjoitti:Teoriassa voi hoitaa homman jo nyt.
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Samalla linjalla,Ottimo kirjoitti:Kyllä minä vähän ihmettelen teidän selkänahkanne kestävyyttä. Jos nyt vaikka ois näitten "päästöisten" autojen hinnat pidetty paikallaan ja toisten laskettu niin oishan sen voinut jotenkin sulattaa mutta että nostetaan 5000 eurolla! Que? Kusetustahan tämä on eikä mitään muuta. Kuinka te voitte hyväksyä tämän ilman kansannousua? I just ask!
Suomessa hyväksytään mitä tahansa ilman kansannousua, kunhan on ensin porukka saatu uskomaan vuosien aivopesulla "suureen totuuteen", kuten esim. tällä vuosikymmenellä co2-pahuuteen. (ei paljon puhetta ole ollut dieselin pienhiukkaspäästöistä yms.) Milloin mitäkin, 60-luvulla ydinaseet, 70-luvulla loppui energia, 80-luvulla vastustettiin ydinvoimaa jne.
Kusetusta ja "Titanicin kansituolien siirtelyä" ja kansa maksaa,
Paljon enemmän päästövähennyksiä saataisiin aikaan järkevällä yhdyskunta- ja joukkoliikennesuunnittelulla ja matkojen optimoinneilla yms.
Ilmastonmuutos, pah. Niitä menee ja tulee miljoonassa vuodessa muutama.
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Jees. Tänään tuli turbon veropäätös tullilta, kolmisen kuukautta kesti. Summa: 193,80e maksettavaksi. Tämähän on aivan väärin, verrokeiksi oli otettu nettiautosta (kumminkin!) kaksi 2.0 versiota, kun pitäisi olla pari 1.6:sta myös, josta saadaan keskiarvo 1.8 Tämän lisäksi unohdin ilmoituksessa mainita että auton konetila on täysin palanut konetta lukuunottamatta ja että se on vm-86, ei -88. Jaksaisikohan sitä Ajomääräksi oli merkattu joku reilu 350tkm vaikka mittarissa on 133tkm, mikä tietysti on ihan mukava yllätys.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Nyt tuolle analyysille on tehty hieman jatkoa kun analysoin verojen muutosten siirtymistä autojen hintoihin.Portti kirjoitti:Tein pienen analyysin siitä, mitkä merkit hyötyvät eniten autoveromuutoksesta ja siitä kenellä on oikeasti pieni- ja suuripäästöisimmät autot.
Alfan kannalta mielenkiintoista oli se, että suuripäästöisten V6-mallien hinnat ovat yllättäen laskemassa vaikka niiden pitäisi nousta. Pitäneekö tuo paikkaansa vai koskevatko nuo hinnat ennen 1.1.2008 rekisteröitäviä autoja?
Molemmat analyysit löytyvät osoitteesta:
www.pertti.com/autoverotus
Ohessa yhteenveto viimeisimmästä analyysista:
Analyysissa selvitettiin, miten hyvin eri automaahantuojat ovat siirtämässä veromuutoksen vaikutuksia autojen vähittäishintoihin. Analyysi on jatkoa aiemmin tehdylle Autoveromuutos 2008 - Hintamuutosten ja päästöjen analyysille.
Analyysin pohja-aineistossa oli 3.141:n henkilöauton tiedot. Uusi veromuutoksen jälkeinen hinta oli julkistettu 2.256:lle automallille eli n. 73%:lle autoista oli jo 19.11.2007 tilanteessa julkistettu uusi hinta.
Yli 80%:lle malleistaan uusia hintoja julkaisseita merkkejä löytyi 24 kpl eli 60% kaikista merkeistä oli julkaissut merkittävän osan uusista hinnoistaan. Suosituimpien merkkien joukosta Nissan, Mercedes-Benz, Citroen ja Chrysler eivät olleet julkaisseet uusia hintoja ollenkaan. Lisäksi Mazda oli julkaissut uudet hinnat ainoastaan 3:lle malliversiolleen.
Kaikkien analysoitujen autojen keskimääräinen todellinen hintamuutos oli -1.589 eur. Laskennallinen veromuutoksen keskimääräinen vaikutus autojen hintoihin olisi ollut -1.283 eur eli todelliset hinnan alennukset olivat 306 eur suuremmat kuin laskennalliset muutokset.
21:llä merkillä todelliset hinnanalennukset olivat suuremmat kuin laskennalliset alennukset tai todelliset hinnannousut olivat pienemmät kuin laskennalliset. Seitsemän automerkin hinnat olivat joko laskeneet vähemmän tai nousseet enemmän kuin laskennallisesti olisi pitänyt.
Tarkasteltaessa ainoastaan v. 2006 rekisteröintitilastojen kahtakymmentä suosituinta merkkiä, Kia oli laskenut hintojaan 810 eur laskennallista muutosta enemmän. Seuraavana suosituimmista merkeistä seurasivat Skoda ja Peugeot.
Suosituimpien mallien joukosta ainoastaan kolmen uusia hintatietoja ei oltu julkistettu analyysin tekohetkellä. Kaikkien suosituimpien uudet hintansa julkistaneiden mallien osalta sekä todelliset, että laskennalliset hinnat olivat laskeneet. Suosituimmista malleista 22:n hinnat olivat laskeneet ennakoitua enemmän ja vain viiden mallin hinnanlaskut jäivät ennakoitua pienimmiksi. Suurimmat ennakoitua suuremmat hinnanlaskut olivat Volkswagen Passatilla, Peugeot 407:llä ja Volvo V50:llä.
Suosituimmista malleista suurimmat hinnanalennukset olivat VW Passatilla, Skoda Octavialla ja Volkswagen Touranilla. Vähiten hintojaan olivat laskeneet Honda Accord, Volvo V70 ja Fiat Punto.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Tuli selattua ottoauto.de:stä näitä tuoreita tänä vuonna tehtyjä verotuspäätöksiä. Näköjään 21 ferraria tuotu jo tammi-helmikuussa maahan, joista 5kpl 430 F1 mallia. Hämmästelin vaan tuota veron osuutta noissa ja eräässä 8/02 ensirekisteröidyssä 550 maranello F1:ssä. Tuon listan mukaan co2 päästöt noilla olisi 237 ja vero% ~27,75. Kuvittelisin että 5.7 litrainenkin vähän enemmän päästää ja eikös nimenomaan päästöjen perusteella ne ferkkujen hinnat pompanneet 100000€ ylöspäin?
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Ei tullin veropäätöksiä ole koskaan kannattanut ihmetellä. Sain itse siitä juuri muistutuksen kun Deltani veropäätöksen mukaan sen verot ovat päälle 2 000e kun kaikkien edellisten vastaavien pari kolme vuotta sitten olivat 1 000e.. Minun autoa muuten verrattiin Fiat coupeen, koska se vastaa tullin mielestä enemmän Lancia nuova Deltaa kuin Lancia nuova Delta. Eihän se ole kuin erimerkkinen ja korimallinen. Pikkuauto vs. coupe. Soitan kyseiseen puljuun huomenna ja jolleivät tee uutta päätöstä niin haistan oikeusjutun koska minun ei tarvitse maksaa Fiat coupen veroja ja odotella vuosia mahdollisia veronpalautuksia.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Ei kannata tuonkaan itsestäänselvyyden varaan hommaa laskea, jos/kun sieltä tulee joku aivan urpo päätös, voinee valittaa siitä että "keräilyarvoa" on verotettu. Autovero pitäisi kuitenkin periä vain autosta.Rolle kirjoitti:^Tuossa lienee ikävähennykset sitä luokkaa, että ihan sama mihin vertaavat
Esimerkkitapaus:
BMW M3, ensirekisteröinti 01/87, 230tkm, verotusarvo 11696eur, verot 3759,50eur (päätös tammikuussa 2008)
Kylläpä tuli taas paha mieli kun mietti Suomen autoverotusta tms.
VMP
Alkuvuonna verotetut Ferrarit taisivat tulla maahan viime vuoden puolella sattuneesta syystä ja menivät vanhan verotuksen piiriin. Melkoinen piikki kyllä oli niiden tuonnissa, kun muutaman kuukauden sisään tuli n. 40 kpl Ferrareita joista huomattava osa suht uusia.
Minä ainakin ylistän tullin ammattitaitoa kun mun -97 Superin verrokkina toimi virallisten paperien mukaan nettiautossa kaupan ollut -91 164 3.0 jolla oli ajettu jotai 350tkm. Veroja siis maksettavaksi 2-3 krt vähemmän kuin odotin. Mietin tässä uskallanko luottaa hyvän tuurin jatkumiseen ja alkaa katsella sopivaa Ducatia saksanmaalta.
Minä ainakin ylistän tullin ammattitaitoa kun mun -97 Superin verrokkina toimi virallisten paperien mukaan nettiautossa kaupan ollut -91 164 3.0 jolla oli ajettu jotai 350tkm. Veroja siis maksettavaksi 2-3 krt vähemmän kuin odotin. Mietin tässä uskallanko luottaa hyvän tuurin jatkumiseen ja alkaa katsella sopivaa Ducatia saksanmaalta.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Soitin juuri tulliin ja tulee sieltä sentään uusi päätös ennenkuin tarvitsee mitään maksaa. Tullimies innostui omasta ideastaan verrata Alfa 155 Q4:n. Noh kun verot on tonnin luokkaa ne voi maksaa ja sitten valittaa. Ymmärrän kyllä ettei Vastaavaan Deltaan voi verrata kun seuraavaksi tehokkain versio on yli 25% tehottomampigYdEbUh kirjoitti:Ei tullin veropäätöksiä ole koskaan kannattanut ihmetellä. Sain itse siitä juuri muistutuksen kun Deltani veropäätöksen mukaan sen verot ovat päälle 2 000e kun kaikkien edellisten vastaavien pari kolme vuotta sitten olivat 1 000e.. Minun autoa muuten verrattiin Fiat coupeen, koska se vastaa tullin mielestä enemmän Lancia nuova Deltaa kuin Lancia nuova Delta. Eihän se ole kuin erimerkkinen ja korimallinen. Pikkuauto vs. coupe. Soitan kyseiseen puljuun huomenna ja jolleivät tee uutta päätöstä niin haistan oikeusjutun koska minun ei tarvitse maksaa Fiat coupen veroja ja odotella vuosia mahdollisia veronpalautuksia.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Rolle kirjoitti:^Tuossa lienee ikävähennykset sitä luokkaa, että ihan sama mihin vertaavat
No niin tullivirkailijakin vakuutteli. Jospa ne ei kuitenkaan alkuperämaan, matkustajamäärän, moottorin sijainnin ja vetotavan perusteella alkaisi verrokkia hakemaan uusista autoista No, odotellaan millainen arpavoitto lankeaa.
Edit. Soitin tulliin ja näyttäisi menevän ihan mukavasti tuo verotus
Vero% 16.6 eikä markkina-arvokaan ollut paha.
Viimeksi muokannut Giallo Pozzuoli, 20 Maalis 2008, 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juuri tuo vertaaminen minua ainakin ihmetyttää, auton käypä arvohan on mainittu kauppakirjassa (joka ainakin minun piti toimittaa tullille). Ei muidenkaan tavaroiden tullausarvoa aleta millään lotolla / x kertaa pii kertaa neliöjuuri 2 metodilla määrittämään.gYdEbUh kirjoitti:Ymmärrän kyllä ettei Vastaavaan Deltaan voi verrata kun seuraavaksi tehokkain versio on yli 25% tehottomampi
Ja mikä parasta, kauppakirjassa on vieläpä juuri verotuksen kohteena olevan yksilön käypä arvo.
VMP
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Parempi tuoda vm -58 tai vanhempi. Ei tule veroja - eikä yllätyksiä. Tai traktori.
Yksi tapa välttää autovero(yllätys) on tuoda matkailuauto, siis sellainen, minkä saa SUOMESSAKIN rekisteröityä matkailuautoksi. Tosin silloinkaan ei voi olla varma, mikä merkitään oma- ja kokonaispainoksi, vaikka olisi tehdastekoinen. Nimim. on kokemusta tästäkin.
Yksi tapa välttää autovero(yllätys) on tuoda matkailuauto, siis sellainen, minkä saa SUOMESSAKIN rekisteröityä matkailuautoksi. Tosin silloinkaan ei voi olla varma, mikä merkitään oma- ja kokonaispainoksi, vaikka olisi tehdastekoinen. Nimim. on kokemusta tästäkin.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Verotuspäätös tuli viimein ja piti melko tarkalleen paikkaansa ennakkotietojen kanssa mitä tullilta soittaessani sain. Montecarloa vastaavaksi uudeksi autoksi oli tulkittu Alfa romeo JTS 1.9 Ilmeisesti 159:ä tuolla tarkoitetaan hinnan perusteella.
Kaava verotettavan ajoneuvon yleiselle myyntihinnalle, josta vero lasketaan menee näköjään nyt näin
X=U*0.99^kk
missä
U=vastaavan uuden auton yleinen vähittäismyyntiarvo
kk=Verotettavan ajoneuvon käyttökuukausien määrä veropäivänä täysinä kalenterikuukausina
X=Verotettavan ajoneuvon yleinen myyntihinta
tuosta sitten painon mukainen vero tullin taulukosta + päälle kyseisenä vuonna oleva ALV%.
Ihan tyytyväinen päätökseen olen. Rekisteröintikatsastus tuli himpun verran kalliimmaksi kuin autovero.
Kaava verotettavan ajoneuvon yleiselle myyntihinnalle, josta vero lasketaan menee näköjään nyt näin
X=U*0.99^kk
missä
U=vastaavan uuden auton yleinen vähittäismyyntiarvo
kk=Verotettavan ajoneuvon käyttökuukausien määrä veropäivänä täysinä kalenterikuukausina
X=Verotettavan ajoneuvon yleinen myyntihinta
tuosta sitten painon mukainen vero tullin taulukosta + päälle kyseisenä vuonna oleva ALV%.
Ihan tyytyväinen päätökseen olen. Rekisteröintikatsastus tuli himpun verran kalliimmaksi kuin autovero.