156 mutta 1.8 ts vai 2.0 jts?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 17 Huhti 2008, 00:46
- Paikkakunta: helsinki
156 mutta 1.8 ts vai 2.0 jts?
-Ollaan uusia italofaneja täällä ja nyt onkin kiperämpi kysymys: kiikarissa olisi 2003 alfa 156 mutta kumpi, 1.8 vai 2.0? Onko ehdotuksia mm. huolloissa eroja tai kestävyydessä? 1.8 on yksinkertaisempi (luin sen jostain) kuin 2.0 jts. Kiitos etukäteen.
Juha ja ellu
Juha ja ellu
tuttifrutti sono matti eli juha ja ellu
En usko että paljon on huoltohinnoissa eroa, mutta kyllä se 1.8 varmaan hieman taloudellisempi kaikin puolin on. Konetehot on 1.8 144hv ja 2.0 165hv. Ajakaa molemmat ja ostakaa se kumpi miellyttää enemmän.
vm 2003 2.0 on JTS ja niissä on tainnut olla jonkinlaisia häiriöitä, 1.8 taitaa olla aivan sama alusta lähtien.
vm 2003 2.0 on JTS ja niissä on tainnut olla jonkinlaisia häiriöitä, 1.8 taitaa olla aivan sama alusta lähtien.
Viimeksi muokannut Jarama, 17 Huhti 2008, 13:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun pelkkä teho ei riitä!
Enemmän kiinnittäisin huomiota yksilöön kuin siihen kumpi kone keulalla on. Alfoissa tuntuu olevan melkoisesti yksilöeroja. Jos nyt jotain eroa pitää tehdä noiden välille nii jotkut JTS:ät on pirun kovia viemään öljyä, kuulemma.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Yksilöstä se on minunkin mielestäni enemmän kiinni. 1.8:ssa ei ole tasapainoakseleita kuten jo todettiin, mutta vastineeksi on kahdeksan sytytystulppaa vs. JTS:n yksi per sylinteri. Niiden vaihtoväli tosin on 100 tkm joten suurta kustannuseroa ei tuostakaan pääse muodostumaan. Ekoissa (vaiko kaikenikäisissä?) JTS-koneissa on ilmeisesti ollut jonkin verran ongelmia, mutta en ole tuollaista omistanut joten en sano enempää. Oma 1.8 on ollut ongelmaton ja tykkään siitä kovasti. Se on kierrosherkkä ja hauska kone, mutta ei yhtä väkevä kuin 2-litrainen twin spark. JTS:ää en ole edes ajanut mutta ilmeisesti siinäkin on vääntöalue hieman alempana. Tämän kompensoimiseksihan tosin autossa on vaihteet, eli makuasia lähinnä. Mutta noin tiivistettynä 1.8 on ehdottomasti harkinnan arvoinen.
Kuten mml totesi, niin yksilöinä näitä pitää tarkastella. 1.8:ia en ole koskaan ajanut, joten sen ominaisuuksista en sano juuta enkä jaata, mutta mukava tuota JTS:ää on ainakin ajella. Vääntöä ja tehoa riittää tarvittava määrä Suomen liikenteeseen. JTS:ät ovat usein myös paremmin varusteltuja kuin 1.8 mallit. Löytyy aika usein Bosen hifejä ja jotain muutakin, jos niitä varusteita nyt ylipäätänsä arvostaa.
Öljyä syövät vissiin molemmat. Ajotapa ja käytetyt voiteluaineet ratkaisevat paljon. Toiset yksilöt syövät enemmän ja toiset vähemmän, mutta mutu tuntumalta JTS:lle taitaa maistua paremmin. En tiedä minkälainen kone 1.8 on, mutta JTS:n moottorin männät ovat hyvin matalat, ei ole pitkää helmaa öljykalvon kanssa tiivistämässä männänrenkaiden ohessa, siitä sitten seuraa mm. hiukan normaalirakenteista moottoria isompi öljynkulutus. Varmaan myös moottorin korkea viritysaste yhdistettynä em. asiaan vaikuttaa. TS:lle passaa varmaan ihan normi 5W-40 (?), mutta JTS on erityisesti tarkka siitä öljyn laadusta. Vain kalliimpi 10W-60 laatu on ainut suositeltu, jolla myös öljyn kulutus ja moottorin kuluminen on vähäisintä. Tiedän sen, että muitakin öljyjä on käytetty, mutta niillä öljynkulutus saattaa olla huomattavasti isompi. Ja jos yhden kerran öljyt pääsee liian vähiin niin moottoriin yleensä syntyy vaurio, joka edelleen edesauttaa öljyn kulutuksen lisääntymistä ja entistä helpommin ajetaan vähillä öljyillä. Deltahan taitaa lorottaa JTS:äänkin mitä tahansa öljyä, paitsi sitä oikeaa, jos ei erikseen huollolle asiasta mainitse.
Mitä tulee kuluihin, niin bensaa menee varmaan vähemmän 1.8:lla ja huollot on kokonaisuutena pikkuisen halvemmat, vaikkakin sytystulppia joutuu ostamaan tuplamäärän verrattuna JTS:ään.
Mä olen erittäin tyytyväinen ollut tuohon JTS moottoriin. Syö vähän öljyä kyllä, mulla ehkä 1-1½ litraa 10tkm matkalla, mutta ei menoa haittaa. Kulutus (bensan) n. 7,5-9 litraa. Mitään täälläkin kerrottuja kauhutarinoita jostain epämääräisistä anturi tai moottorinohjausongelmista ei ole kertaakaan vielä esiintynyt. Taitaa olla niin että JTS:n ongelmat esiintyivät suurina määrinä lähinnä niissä ensimmäisissä alkupään autoissa.
Käy kokeilemassa molempia ja tee päätös fiilispohjalta tässä moottorin valinnassakin. Olethan fiilispohjaisen päätöksen tehnyt jo auton merkin kanssa!
Öljyä syövät vissiin molemmat. Ajotapa ja käytetyt voiteluaineet ratkaisevat paljon. Toiset yksilöt syövät enemmän ja toiset vähemmän, mutta mutu tuntumalta JTS:lle taitaa maistua paremmin. En tiedä minkälainen kone 1.8 on, mutta JTS:n moottorin männät ovat hyvin matalat, ei ole pitkää helmaa öljykalvon kanssa tiivistämässä männänrenkaiden ohessa, siitä sitten seuraa mm. hiukan normaalirakenteista moottoria isompi öljynkulutus. Varmaan myös moottorin korkea viritysaste yhdistettynä em. asiaan vaikuttaa. TS:lle passaa varmaan ihan normi 5W-40 (?), mutta JTS on erityisesti tarkka siitä öljyn laadusta. Vain kalliimpi 10W-60 laatu on ainut suositeltu, jolla myös öljyn kulutus ja moottorin kuluminen on vähäisintä. Tiedän sen, että muitakin öljyjä on käytetty, mutta niillä öljynkulutus saattaa olla huomattavasti isompi. Ja jos yhden kerran öljyt pääsee liian vähiin niin moottoriin yleensä syntyy vaurio, joka edelleen edesauttaa öljyn kulutuksen lisääntymistä ja entistä helpommin ajetaan vähillä öljyillä. Deltahan taitaa lorottaa JTS:äänkin mitä tahansa öljyä, paitsi sitä oikeaa, jos ei erikseen huollolle asiasta mainitse.
Mitä tulee kuluihin, niin bensaa menee varmaan vähemmän 1.8:lla ja huollot on kokonaisuutena pikkuisen halvemmat, vaikkakin sytystulppia joutuu ostamaan tuplamäärän verrattuna JTS:ään.
Mä olen erittäin tyytyväinen ollut tuohon JTS moottoriin. Syö vähän öljyä kyllä, mulla ehkä 1-1½ litraa 10tkm matkalla, mutta ei menoa haittaa. Kulutus (bensan) n. 7,5-9 litraa. Mitään täälläkin kerrottuja kauhutarinoita jostain epämääräisistä anturi tai moottorinohjausongelmista ei ole kertaakaan vielä esiintynyt. Taitaa olla niin että JTS:n ongelmat esiintyivät suurina määrinä lähinnä niissä ensimmäisissä alkupään autoissa.
Käy kokeilemassa molempia ja tee päätös fiilispohjalta tässä moottorin valinnassakin. Olethan fiilispohjaisen päätöksen tehnyt jo auton merkin kanssa!

Kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa:CZW kirjoitti:"JTS kun epäkunnossa vie saman verran benziiniä kun V6.."
Kerro lisää? Minun JTS:ni on nimittäin mielestäni yhtäkkiä ruvennut kuluttamaan paljon enemmän bensaa. Silti se oli juuri vuosi- ja katsatsushuollossa ja meni katsattuksesta läpi huomauksitta. Kuvittelenko vain?
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... 37964&PN=1
VMP
Minä ottaisin kyllä V 6:sen. olin omaani erittäin tyytyväinen.
Ei syö öljyä ja nokkaremmitkin tuntuvat kestävän paremmin sen vaihtovälin.
Omani oli jopa automaatti, jonka toiminta oli mielestäni mukava. Ja saahan tätä Alfan automaattia vaihtaa oikein H-kaavalla, jos haluaa, niin tätä vanhaa ainakin.
Bensaa vei kaupungissa 12.5 ja maantiellä alle 9. ja näihin lukemiin sai aina silloin tällöin valoista lähettääkin. Öljyä ei yhtään vaihtovälillä.
Ei syö öljyä ja nokkaremmitkin tuntuvat kestävän paremmin sen vaihtovälin.
Omani oli jopa automaatti, jonka toiminta oli mielestäni mukava. Ja saahan tätä Alfan automaattia vaihtaa oikein H-kaavalla, jos haluaa, niin tätä vanhaa ainakin.
Bensaa vei kaupungissa 12.5 ja maantiellä alle 9. ja näihin lukemiin sai aina silloin tällöin valoista lähettääkin. Öljyä ei yhtään vaihtovälillä.
Viimeksi muokannut Laku, 18 Huhti 2008, 08:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Komppaan tätä, omat kokemukset JTS:n kanssa olivat sen verran lannistavia....jiiässä kirjoitti:Näistä kahdesta ottaisin 1,8 koneisen...jos ei teho/vääntö riitä niin sitä pitää olla se V6 tai 2,4 JTD.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... hlight=jts
Jos tuollaisen "hoitajaksi" pääsisi uudesta saakka niin ok.
Tuohon 2.0 TS:ään olen ollut lähes 100% tyytyväinen. Ei vie öljyä juuri ollenkaan ja toimii melkein aina niinkuin pitää.
Sellaista olen tuossakin huomannut että välillä on vähemmän kulkua kuin toisina päivinä. Arvelen että liittyy näiden tiukkojen päästönormien aiheuttamiin seosjuttuihin. Tai kuun asentoo. tai aurinkotuuliin.
Teho sopii Alfaan, mutta pakko yhtyä yllä olevaan kuoroon, eli 1.8 saa ääneni. Teho ei jää paljoakaan 2 litraisesta, mutta ennen kaikkea Superit ovat usein paremassa kunnossa. Lisäksi niitä myytiin paljon 2003-2005 kun isompi kone oli "ylihintainen". Kurioseiteettinä kannattaa huomata, että Italialaiset ostavat eniten 1.8 Superia.
Camoon, 1.6 sessakin on täysin riittävät 120 heppaa!
Camoon, 1.6 sessakin on täysin riittävät 120 heppaa!