Ostamassa ekaa Alfaa. Vinkkejä
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 20 Huhti 2008, 14:40
Ostamassa ekaa Alfaa. Vinkkejä
Eli tarkoituksenani olisi ostaa 156 Alfa vähintään vm-01, mutta nyt kun olen ottanut autosta selvää niin jokaisessa artikkelissä manataaan auton vikaherkkyyttä. Pitääkö tämä paikkaansa? Auto kiinnostaisi erittäin paljon, mutta nämä viat lyö nyt vähän kapuloita rattaisiin. Mihin kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota auton ostossa.
Moi
Ostin oman Alfan Saksasta vuoden alussa, tosin en mennyt Alffaa hakemaan, mutta tuossa se kuitenkin pihalla seisoo.
Alfa on tosi hyvä ajaa, ääni eristyksessä on suuria puutteita, varsinkin SW mallissa. Oma Alfa on 1.9 JTD malli. keskikulutus on 5.5l/100km.
Vaikka kone on pieni ja kulutukset kohdallaan niin silti se on tosi pirteä ja tehokas.
Vikoja ja ilmeisesti ruostettakin löytyy Suomi alfoista, joten kannattaa hakea autosi Saksan maalta.
vikaherkkyys tuntuu olevan Alfan isoin vika, vituttaa kun joutuu ostamaan ja päivittelemään 100tkm:ssä kaikki alustan nivelet ja airbag ym valot palaa omia aikojaan.
Ostin oman Alfan Saksasta vuoden alussa, tosin en mennyt Alffaa hakemaan, mutta tuossa se kuitenkin pihalla seisoo.
Alfa on tosi hyvä ajaa, ääni eristyksessä on suuria puutteita, varsinkin SW mallissa. Oma Alfa on 1.9 JTD malli. keskikulutus on 5.5l/100km.
Vaikka kone on pieni ja kulutukset kohdallaan niin silti se on tosi pirteä ja tehokas.
Vikoja ja ilmeisesti ruostettakin löytyy Suomi alfoista, joten kannattaa hakea autosi Saksan maalta.
vikaherkkyys tuntuu olevan Alfan isoin vika, vituttaa kun joutuu ostamaan ja päivittelemään 100tkm:ssä kaikki alustan nivelet ja airbag ym valot palaa omia aikojaan.
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Ei se erityisen vikaherkkä esim. alustan osiltaan ole verrattuna moniin muihin yleisempiin autoihin, esim VAGeihin. Toki V6-motti painaa ja sillä ajetaan aina kuluttavammin joten osaa menee siksi keskimääräistä enemmän. Veekuusi-lisä on sitten osissa aina, mutta se pitää hyväksyä, jos haluaa jostain nauttia.
Jos ostat 156:n niin osta sitten kans V6 että se liikkuu edes vähän ja saat rahoillesi vastinetta. Jos taas haluat moponmoottorisen auton niin sinuna katsoisin sitten jotain yleisempää merkkiä ja mallia joka olisi ehkä halvempi pitää.
Mun mielestä kommentti äänieristyksen puutteista on kummallinen, koska 10 vuotta vanha 156 on aika hiljainen verrattuna moneen ajamaani uuteen autoon. Voi olla että SW on sitten huonompi. Esim. moottorin ääni ei juuri kuulu tasakaasulla ajettaessa Suomessa sallituilla nopeuksilla.
Ei autossa mitää pahoja tyyppivikoja ole, minkä kanssa et voisi elää. Jakohihnan vaihdot, öljyn laatu ja määrä, moottorin ja voimansiirron sivuäänet ja kytkimen toiminta on ekat asiat mitkä itse tsekkaisin. Sitten katsoisin pohjan ja helmojen kuntoa, siellä on usein pikkasen ruostetta.
Jos ostat 156:n niin osta sitten kans V6 että se liikkuu edes vähän ja saat rahoillesi vastinetta. Jos taas haluat moponmoottorisen auton niin sinuna katsoisin sitten jotain yleisempää merkkiä ja mallia joka olisi ehkä halvempi pitää.
Mun mielestä kommentti äänieristyksen puutteista on kummallinen, koska 10 vuotta vanha 156 on aika hiljainen verrattuna moneen ajamaani uuteen autoon. Voi olla että SW on sitten huonompi. Esim. moottorin ääni ei juuri kuulu tasakaasulla ajettaessa Suomessa sallituilla nopeuksilla.
Ei autossa mitää pahoja tyyppivikoja ole, minkä kanssa et voisi elää. Jakohihnan vaihdot, öljyn laatu ja määrä, moottorin ja voimansiirron sivuäänet ja kytkimen toiminta on ekat asiat mitkä itse tsekkaisin. Sitten katsoisin pohjan ja helmojen kuntoa, siellä on usein pikkasen ruostetta.
- JuhaT.
- Viestit: 79
- Liittynyt: 22 Heinä 2006, 14:48
- Car(s): Alfa GT 2.0, Renault Grand Scenic 1.9 dCi
- Paikkakunta: Hamina
Foorumin päävalikossa on osio: Tekninen osio/FAQ Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja jne. Sieltä voi alkuun etsiä mitä 156-mallista löytyy, niin osaa kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin autoa tutkiessa.
Päällimmäinen vaikutelmani on kuitenkin ollut, että yleensä Alfa ostetaan enemmänkin autoon liittyvän tunteen takia: on italialainen, urheilullinen, hienon näköinen, V6:sen äänen takia tms. Mahdollisimman vähävikaista autoa hakevat kääntynevät Toyota-myymälän puoleen tai tutkivat katsastustilastojen antia.
Omassa Alfassani on ollut jonkin verran korjattavaa, mutta toistaiseksi ei mitään kovin kallista eikä ikään ja kilometreihin nähden kohtuutonta.
Jos Alfa kiinnostaa, niin kiinni vaan. 156-mallissa on ihan kohtuullisesti valinnan varaakin.
Päällimmäinen vaikutelmani on kuitenkin ollut, että yleensä Alfa ostetaan enemmänkin autoon liittyvän tunteen takia: on italialainen, urheilullinen, hienon näköinen, V6:sen äänen takia tms. Mahdollisimman vähävikaista autoa hakevat kääntynevät Toyota-myymälän puoleen tai tutkivat katsastustilastojen antia.
Omassa Alfassani on ollut jonkin verran korjattavaa, mutta toistaiseksi ei mitään kovin kallista eikä ikään ja kilometreihin nähden kohtuutonta.
Jos Alfa kiinnostaa, niin kiinni vaan. 156-mallissa on ihan kohtuullisesti valinnan varaakin.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 20 Huhti 2008, 14:40
Lähinnä etsin 1.8 tai 2.0l koneella olevia. Ne autot on sitten ihan erikseen jos haluaa oikein "nauttia" autolla ajosta. Niitäkin kyllä on ollut. Kai tuo 156 menee ihan käyttöautosta, koska lähinnä olisin kallitumassa ko. autoon tuon ulkonäön ja sisustan puolesta, erottuisi edes vähän massasta. Nykyään nämä Opelit ja Toyotat ovat sisältä niin harmaan ja mitäänsanomattomien näköisiä. Kaikissa autoissahan tietenkin vikoja on mutta kuuluko tämä juuri siihen kastiin missä on vähän enemmän? Varaosien saanti/hinta? Onko vuosimalleissa eroa esim. onko tuota airbagien varotusvalo ongelmaa saatu korjattua uudemmissa yms.?
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Pistetään asiat järjestykseen: 156 ei ole ruosteherkkä! Ainoa kohta, joka pitäisi tarkistaa on se "pysty sauma" helmassa, juuri takapyörän edessä. Muuta ongelma kohtia ei ole. Myös se, joka väittää 2.0 TS olevan mopo niin se ei ymmärää yhtään mitään! Se on tosi tehokas ja aika taloudellinenkin. Toki jos sen vertaa V6:seen niin se yhttäkiä tuntuu hitaalta, mutta mitä tapahtuu jos V6 vs. Ferrari V12? Siis Pitäisi verrattaa asioita, jotka ovat linjassa. Myös ei kannattaa heti tarjota V6 kun ehkä ostaja ei tarvikaan niin kovaa suoritus kykyä. Niin kuin jokaisessa autossa niin 156:llakin on omat "taudit" kuten: Jakopää remppa, joka pitäis tehdä joka 30-40tkm(T.Spark), temppuileva Ilmi, pyörän laakerit(?) ja alustan tukivarret. Muuten hyvin varusteltu, nopea, mukava ja kaunis alfa.
Nothing beats cubic inch
Tarkoitit varmaan 3.2 v6:ta?michael kirjoitti:Jos ostat 156:n niin osta sitten kans V6 että se liikkuu edes vähän ja saat rahoillesi vastinetta.

Niin kyllä se 2.0 jo hienosti kulkee ja jos kulutus kiinnostaa niin olen ajanut sillä 6,5 litran kulutuksella. Pohja kannattaa tsekata, ruostuu ellei ole suojattu. Itsellä on auto ollut pian 3 vuotta ja eipä siinä pahemmin ole vikoja ollut. Etuiskarit, termari ja alatukivarsi ovat vaihtuneet, esim. takapäähän ei ole tarvinnut mitään vaihtaa.
Kun pelkkä teho ei riitä!
- TommiS
- Viestit: 542
- Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
- Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
- Paikkakunta: Vantaa
Mihin faktoihin tämä väite perustuu.TestarosaFinland kirjoitti:Pistetään asiat järjestykseen: 156 ei ole ruosteherkkä! Ainoa kohta, joka pitäisi tarkistaa on se "pysty sauma" helmassa, juuri takapyörän edessä. Muuta ongelma kohtia ei ole.
Katsastus-threadissa näkyy olevan ruostehylsyjä nimenomaan 156:ssa.
Oma 156 ruostesuojattiin 2,5 vuotiaana, ja saatteessa kirjallisesti tiedoksiannettiin: "alkavaa ruostumista useissa kohdissa auton alustassa."
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 08 Elo 2007, 17:46
- Car(s): 159 JTDm
ex 156 V6
ex 156 TS
Katon ja tuulilasin reuna kannattaa syynätä tarkaan. Aika monessa vanhemmassa yksilössä on se ruosteessa.
Jonkun perusooppelin jälkeen 1.8/2.0 on aivan riittävä. Noiden kahden koneen välillä valinta kannattaa tehdä sen mukaan, kummalla sattuu löytymään parempi yksilö.
Tukivarsien kulumiseen, airbagin valon syttymiseen ja ajoneston mahdolliseen temppuiluun kun osaa suhtautua italialaisena temperamenttina, niin 156 on aivan loistava käyttöauto. Nuo sähköviatkin johtuvat ainoastaan löystyvistä liittimistä, joten ovat edullisia korjattavia.
Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia reilun puolen vuoden aikana. Nyt takana on hieman löysää pitkittäisissä tukivarsissa, joten ne voisi vaihtaa samalla kun vaihtaa yli 120tkm ajetut iskarit tuoreempiin.
Jonkun perusooppelin jälkeen 1.8/2.0 on aivan riittävä. Noiden kahden koneen välillä valinta kannattaa tehdä sen mukaan, kummalla sattuu löytymään parempi yksilö.
Tukivarsien kulumiseen, airbagin valon syttymiseen ja ajoneston mahdolliseen temppuiluun kun osaa suhtautua italialaisena temperamenttina, niin 156 on aivan loistava käyttöauto. Nuo sähköviatkin johtuvat ainoastaan löystyvistä liittimistä, joten ovat edullisia korjattavia.
Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia reilun puolen vuoden aikana. Nyt takana on hieman löysää pitkittäisissä tukivarsissa, joten ne voisi vaihtaa samalla kun vaihtaa yli 120tkm ajetut iskarit tuoreempiin.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
^ ^^
Suomessa KAIKKI autot ruostuu pohjasta paskan suolan vuoksi ja ei ole mitään väliä, ruostuuko se 4 vuoden jälkeen tai 6 kunhan se jokatapauksessa ruostuu. Minun kokemus 156:n kanssa perustuu tähän foorumin ja henkilökohtaisen kokemuksen 156:sen kanssa( Vaikka en omistanut sellaisen koskaan).
Suomessa KAIKKI autot ruostuu pohjasta paskan suolan vuoksi ja ei ole mitään väliä, ruostuuko se 4 vuoden jälkeen tai 6 kunhan se jokatapauksessa ruostuu. Minun kokemus 156:n kanssa perustuu tähän foorumin ja henkilökohtaisen kokemuksen 156:sen kanssa( Vaikka en omistanut sellaisen koskaan).
Nothing beats cubic inch
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Sanoisin että kyllä kuuluu, tai ainakin laatuvaihtelu tuntuu olevan isompaa kuin joillakin toisilla merkeillä. Tilastojen perusteella asia on vahvasti näin, mutta toisaalta omassa kahdeksanvuotiaassa 156:ssani ei tainnut olla muuta vikaa kuin kampiakselin hihnapyörän vulkanoinnin repeämä ja haljennut vetonivelen suojakumi. Autoa pidin oikein kivana, mutta jos sitä ei hanki edes jossain määrin nautintovälineeksi vaan pelkästään "välttämättömäksi pahaksi", joku tavallisempi merkki saattaa paremmin vastata tarvetta.Hasselhoff kirjoitti:Kaikissa autoissahan tietenkin vikoja on mutta kuuluko tämä juuri siihen kastiin missä on vähän enemmän? Varaosien saanti/hinta?
Varaosat ovat merkkiliikkeestä ostettuna törkeän hintaisia, mutta varsinkin nelipyttyiseen saa lähes kaiken kuluvan osan myös tarvikkeena, jolloin hinta on samaa luokkaa kuin muihinkin saman ikä- ja kokoluokan autoihin.
- Epäkelpokeräilijä -
- TommiS
- Viestit: 542
- Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
- Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
- Paikkakunta: Vantaa
No hyvä. Taas kerran absoluuttisen totuuden esittäminen näillä perusteilla varsinkin "harrastuksen alkutaipaleella" olevalle hahmolle, on mielestäni vähintäänkin arveluttavaa.TestarosaFinland kirjoitti:^ ^^
Suomessa KAIKKI autot ruostuu pohjasta paskan suolan vuoksi ja ei ole mitään väliä, ruostuuko se 4 vuoden jälkeen tai 6 kunhan se jokatapauksessa ruostuu. Minun kokemus 156:n kanssa perustuu tähän foorumin ja henkilökohtaisen kokemuksen 156:sen kanssa( Vaikka en omistanut sellaisen koskaan).
Ei muuta.
Muistetaan sitten otsikon aihe ennen kuin tämä mopo karkaa käsistä. Eli antakaa olla. -Rasvis
Toinen 156 (1. oli -99 2.0 ja nyt on siis -04 2.5 V6) on itsellä menossa ja kyllä minäkin taidan tämän allekirjoittaa. Itselläni on ollut toki kohtalaisen hyviä yksilöitä molemmat, mitään suuren suurta tai kallista ei ole osunut ainakaan vielä kohdalle.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Sanoisin että kyllä kuuluu, tai ainakin laatuvaihtelu tuntuu olevan isompaa kuin joillakin toisilla merkeillä.
T.Sparkiin ei muuten mitään yllättäävää tullut, mutta sen startti hajosi jossain 125 tkm tietämillä mikä oli mielestäni älyttömän aikaisin. En tosin ole ainoa, on niitä muiltakin mennyt. Pari tukivartta siihen laitettiin ja nokka-akselin ajoituksenmuunnin korjattiin jakopäärempan yhteydessä. Tukivarsiakaan ei varmaan olisi mennyt niin montaa jos autossa olisi ollut vakioalusta.
Tämä veekuutonen on ollut minulla vasta puolisen vuotta, eli kokemuspohja on vielä laihanpuoleista. Korjattavaa on ollut lampunpesureissa ja auton soittimessa, muuten auto on toiminut moitteetta. Tosin vajaan neljävuotiaan ja 70 tkm ajetun auton kuuluukin toimia moitteetta, on se sitten Alfa tai joku muu.
Tämä on selvää pässin lihaa tämä. Pätee myös niin Alfassa kuin muissakin merkeissä. Kovemmat koneet on aina kalliimpia niin huoltaa, kuin käyttää ja muutenkin ylläpitää. Toimintatonni on aina hyvä pitää varalla.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Varaosat ovat merkkiliikkeestä ostettuna törkeän hintaisia, mutta varsinkin nelipyttyiseen saa lähes kaiken kuluvan osan myös tarvikkeena, jolloin hinta on samaa luokkaa kuin muihinkin saman ikä- ja kokoluokan autoihin.
Mutta palatakseni tähän:
- Tutki mahdollsimman monta yksilöä ja vertaile. Eroja on.Mihin kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota auton ostossa.
- Tarkista FAQ:sta 156:sen tyyppiviat ja käy se lista läpi jokaisen auton kohdalla.
- Tarkista öljyt. Aina.
- Jos hihnanvaihto on lähestymässä käytä sitä apuna hinnan/välirahan pudottamiseen.
- Kuuntele auton käyntiä ja käynnistymistä. Jos se mielestäsi kuulostaa hullulta, se luultavasti on sitä.
- Selvitä omistus- ja huoltohistoria. Mitä vähemmän auto on kiertänyt, sen parempi. Vaikka se olisi ollut liisari, se ei automaattisesti tarkoita että auto olisi susi, liisarit kun yleensä huolletaan kuitenkin säännöllisesti.
- Kun käyt ajamassa, aja muuallakin kuin sileällä asfaltilla ja kuuntele alustan kilinät ja kolinat.
- Tarkista seuraavien vermeiden toiminta:
*ilmastointi
*penkinlämmittimet
*taaemmat sähkölasit
- Ruosteet: eli helmojen pystysaumat ja tuulilasin reunat lähinnä. Alfassa on muuten täyssinkitty kori, eli vaikka näissä kohdissa pieniä vaurioita olisikin, ei autoa kannata välttämättä hylätä siksi jos se muuten on hyvä. Nuo ei ole pahoja korjata, helmat ainakaan.
Tuossa nyt jotain. Joku varmaan muistaa muutakin.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
- -tommi-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
- Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
- Paikkakunta: Vantaa
Juuri tätä meinasin alkaa kirjoittamaan. Kuin suoraan meikäläisen Alfa historiasta, tosin ensimmäinen oli -98 2.0 TS(minulla 2,5vuotta) ja tämä nykyinen -03 V6.mml kirjoitti:Toinen 156 (1. oli -99 2.0 ja nyt on siis -04 2.5 V6) on itsellä menossa ja kyllä minäkin taidan tämän allekirjoittaa. Itselläni on ollut toki kohtalaisen hyviä yksilöitä molemmat, mitään suuren suurta tai kallista ei ole osunut ainakaan vielä kohdalle.
T.Sparkiin ei muuten mitään yllättävää tullut, pari tukivartta siihen laitettiin ja nokka-akselin ajoituksenmuunnin korjattiin jakopäärempan yhteydessä.
Tämä veekuutonen on ollut minulla vasta puolisen vuotta, eli kokemuspohja on vielä laihanpuoleista. Auto on toiminut moitteetta.

Minulla oli tuo edellinen 156 (1.8 -01) kolme vuotta 70tkm-130tkm.
Oli niitä vikoja, olisiko sitten ollut huonoa tuuria, tämmöistä oli matkan varrella:
-huomasin jo koeajolla että takaiskarit menee vaihtoon
-kytkinpoljin jäi pohjaan ja jätti tielle, pääsylinteri ilmeisesti, delta ei oikein koskaan saanut kuntoon vaikka vaihtoi pariin kertaan ja rasvaili muutaman päivän, jäi "kitinä".
-toinen ylätukivarsi eteen
-toinen etupyörän lääkeri 100tkm kohdilla
-taakse "poikittaistukivarret"
-nokan ajoituksen muunnin nakutti/vuoti jo ostaessa, laitatin kun pelkäsin että kastelee "kalliisti" jakohihnan, samalla jakohihnan vaihto ennen aikojaan.
-ILMI 120tkm kohdilla
-termostaatti 125tkm
-pientä fiksailua takaoven alapuolella olevan sauman kanssa, tosin koska joku joskus tunkilla saanut pullautettua sauman auki. Toinen puoli kun oli aivan ok.
-muuta pientä kuluvaa kuten jarrulevyä/palaa
-takaovien sähkönostimia sai "herkistellä"
helmoja etupyörän takaa EI tarvinnut tässä fiksailla, kuraläpät vissiin toimivat. Airbag-valoja ei myöskään tarvinnut katsella.
Ja tukivarret 156:ssa kitisee vissiin joka yksilössä? Keskikulutus 1.8:lla oli jotain 7-8l . veekutosessa saa laittaa useammankin litran lisää.
Oli niitä vikoja, olisiko sitten ollut huonoa tuuria, tämmöistä oli matkan varrella:
-huomasin jo koeajolla että takaiskarit menee vaihtoon
-kytkinpoljin jäi pohjaan ja jätti tielle, pääsylinteri ilmeisesti, delta ei oikein koskaan saanut kuntoon vaikka vaihtoi pariin kertaan ja rasvaili muutaman päivän, jäi "kitinä".
-toinen ylätukivarsi eteen
-toinen etupyörän lääkeri 100tkm kohdilla
-taakse "poikittaistukivarret"
-nokan ajoituksen muunnin nakutti/vuoti jo ostaessa, laitatin kun pelkäsin että kastelee "kalliisti" jakohihnan, samalla jakohihnan vaihto ennen aikojaan.
-ILMI 120tkm kohdilla
-termostaatti 125tkm
-pientä fiksailua takaoven alapuolella olevan sauman kanssa, tosin koska joku joskus tunkilla saanut pullautettua sauman auki. Toinen puoli kun oli aivan ok.
-muuta pientä kuluvaa kuten jarrulevyä/palaa
-takaovien sähkönostimia sai "herkistellä"
helmoja etupyörän takaa EI tarvinnut tässä fiksailla, kuraläpät vissiin toimivat. Airbag-valoja ei myöskään tarvinnut katsella.
Ja tukivarret 156:ssa kitisee vissiin joka yksilössä? Keskikulutus 1.8:lla oli jotain 7-8l . veekutosessa saa laittaa useammankin litran lisää.
Veit sanat suustani.TommiS kirjoitti:No hyvä. Taas kerran absoluuttisen totuuden esittäminen näillä perusteilla varsinkin "harrastuksen alkutaipaleella" olevalle hahmolle, on mielestäni vähintäänkin arveluttavaa.TestarosaFinland kirjoitti:^ ^^
Suomessa KAIKKI autot ruostuu pohjasta paskan suolan vuoksi ja ei ole mitään väliä, ruostuuko se 4 vuoden jälkeen tai 6 kunhan se jokatapauksessa ruostuu. Minun kokemus 156:n kanssa perustuu tähän foorumin ja henkilökohtaisen kokemuksen 156:sen kanssa( Vaikka en omistanut sellaisen koskaan).
Ei muuta.
Muistetaan sitten otsikon aihe ennen kuin tämä mopo karkaa käsistä. Eli antakaa olla. -Rasvis
- Alfaholic -
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Itselläni on ollut 156 TS (-98 ) kolme vuotta käyttöautona. kulutus ei ole ollut sen ihmeellisempi, kuin muissakaan kaksi litraisissa autoissa. Auto on toiminut loistavasti vaikka pari kertaa katsastus onkin jäänyt kiinni etutukivarsista. Tähänkin syy löytyy varmaan madalluksesta ja rengastuksesta. Tänä vuonna auto sitten yllätys, yllätys, menikin puhtain paperein katsastuksesta läpi.
Ruostetta on melko varmasti helmoissa tämänikäisissä, muttei enempää, kuin muissakaan kymmenvuotis-synttäreitä viettävissä autoissa. Itse asiassa saman ikäisessä opelissa, joka seisoo pihassa, on ruostetta aivan pirusti enemmän.
Jos käytän verrokkina edelleen saman ikäistä vectraa, niin joudun toteamaan melutason olevan Alfassa korkeampi. Samalla rengastuksella Alfa on selvästi meluisampi, kuin opeli, vaikka olen jo lisännyt äänieristeitä Alfan pohjaan.
Olen monesti ääneen ja hiljaa päissäni todennut, että italialaisesta (ja miksei ranskalaisesta) käytetyistä autoista saa hyvän auton edullisesti, kun löytää hyvän yksilön. Valitettavan usein hankinta on kuitenkin enemmän ja vähemmän arpapeliä.
Ruostetta on melko varmasti helmoissa tämänikäisissä, muttei enempää, kuin muissakaan kymmenvuotis-synttäreitä viettävissä autoissa. Itse asiassa saman ikäisessä opelissa, joka seisoo pihassa, on ruostetta aivan pirusti enemmän.
Jos käytän verrokkina edelleen saman ikäistä vectraa, niin joudun toteamaan melutason olevan Alfassa korkeampi. Samalla rengastuksella Alfa on selvästi meluisampi, kuin opeli, vaikka olen jo lisännyt äänieristeitä Alfan pohjaan.
Olen monesti ääneen ja hiljaa päissäni todennut, että italialaisesta (ja miksei ranskalaisesta) käytetyistä autoista saa hyvän auton edullisesti, kun löytää hyvän yksilön. Valitettavan usein hankinta on kuitenkin enemmän ja vähemmän arpapeliä.

Senza cuore saremmo solo macchine
Tuskin kestää muissakaan yhtään sen paremmin, tuo oli vaan lista vioista ja remonteista yhden auton kohdalla(suurin osa tosiaan ihan normaalia kuluvaa osaa), kannattaa ottaa huomioon että tulihan noita kilometrejäkin 60tkm. Sitä vaan joskus ihmettelen että miksi minä saan aina näiden 156:n kanssa taistella tuon kytkimen kanssaRolle kirjoitti:Siis, suurin osa noistahan on kuluvia osia? Vai oliko pointti se, että ne kestää muissa autoissa jotenkin pidempään?toolman kirjoitti:Minulla oli tuo edellinen 156 (1.8 -01) kolme vuotta 70tkm-130tkm.
Oli niitä vikoja, olisiko sitten ollut huonoa tuuria, tämmöistä oli matkan varrella:

-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 20 Huhti 2008, 14:40
Kyllähän ne autot ruostuu jos ei niistä pidetä mitään huolta. Mulla ei ole yksikään uudempi ja yksi vähän vanhempi auto (iroc-z Camaro) ruostunut pohjasta ja koteloista yhtään, koska käyn joka kevät pohjan kotelot läpi öljyllä. Ainahan sitä yrittää ottaa mahd. paljon selvää autosta kun on ostamassa ja varsinkin uudesta merkistä mitkä ovat ne heikot kohdat. Netti on aika pohjaton kaivo jos lähtee niitä etsimään, mutta melkeinpä niitä löytyy yhtä paljon jokaisesta autosta esim. jos katsoo HS:n vikatilastoja. Nykyisenä autonani on V40 2.0T -01 eikä siitä ole löytynyt vielä mitään sellaista vikaa mitä HS: tilastot kertoo. Jatkuuko ne samat viat uudemmissakin autoissa? Esim. eikö tuota airbagien valovikaa ja kytkinongelmia ole saatu ratkottua mihinkään vuosimalliin mennessä?
- juuuso
- Viestit: 781
- Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
- Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937 - Paikkakunta: Lappeenranta
Uudemmista 156:sista en ole aivan varma, mutta ainakin näihin uudempiin 147:hin on tullut jonkinlainen softapäivitys, sillä Airbagvalo sammuu itsestään häiriön (yleensä löysä liitin) poistuttua.
Tämä on tietysti varsin mukavaa, kun ei tarvitse erikseen lähteä autosähköliikkeeseen valoa kuittauttamaan.
Tämä on tietysti varsin mukavaa, kun ei tarvitse erikseen lähteä autosähköliikkeeseen valoa kuittauttamaan.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 20 Huhti 2008, 14:40
ex 1999 156 2.0TS, 2.5 vuotta ja 45tkmHasselhoff kirjoitti:Esim. eikö tuota airbagien valovikaa ja kytkinongelmia ole saatu ratkottua mihinkään vuosimalliin mennessä?
ei ongelmia kytkimen, eikä airbag valon kanssa. (78tkm-123tkm)
Korjaukset: etupyörän laakeri, etuylätukivarret, etuiskarit, vakaajatankojen päät, raidetangon sisäpää, termostaatti, ilmastoinnin sisälämpötilan anturi.
VMP
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 28 Huhti 2005, 21:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Vielä ei ole kokemusta kuin öljynvaihdosta 14tkm matkalla, ja mittariinkin pyörähti vasta 210tkm.mml kirjoitti:Black Label kirjoitti: Aika marginaaliset erot kuitenkin huoltojen hinnan ja kulutuksen suhteen noihin neloskoneisiin verrattuna.![]()
No jos kolmannes on marginaalinen niin sitten.
155 TS:ään tuli sitten vaihdettua osia muutaman tonnin edestä, olikin toki vain 160tkm ajettu. Vedä nyt siitä sitten johtopäätöksiä

Lähinnä viittaan tuolla kulutukseen.
156 1.8 kulutukset 6,4 8,5 12,1
156 2.0 kulutukset 6,6 8,5 11,7 (T.Spark)
156 2.0 kulutukset 6,6 8,6 12,6 (JTS)
156 2.5 kulutukset 8,5 11,8 17,5
Ylläolevat Grey-Henin ilmoittamia kulutuslukemia, joihin minusta vertailu pitää tehdä.
Tottakai kohta joku huutaa tähän perään että on saanut V6:sen menemään miltei pyhällä hengellä kun on ajanut alpeilta alas vaihde silmässä koskematta kaasuun ja toinen sanoo että sen 1.6:nen 156 vie 15 litraa maantiellä kun on ilmi, ruisku ja kaikki muukin mahdollinen paskana.
Se mitä osat maksaa on sit toinen juttu mutta itseäni lainaten:
Ei herneitä
156 1.8 kulutukset 6,4 8,5 12,1
156 2.0 kulutukset 6,6 8,5 11,7 (T.Spark)
156 2.0 kulutukset 6,6 8,6 12,6 (JTS)
156 2.5 kulutukset 8,5 11,8 17,5
Ylläolevat Grey-Henin ilmoittamia kulutuslukemia, joihin minusta vertailu pitää tehdä.
Tottakai kohta joku huutaa tähän perään että on saanut V6:sen menemään miltei pyhällä hengellä kun on ajanut alpeilta alas vaihde silmässä koskematta kaasuun ja toinen sanoo että sen 1.6:nen 156 vie 15 litraa maantiellä kun on ilmi, ruisku ja kaikki muukin mahdollinen paskana.
Se mitä osat maksaa on sit toinen juttu mutta itseäni lainaten:
Niin se vaan menee.mml kirjoitti:Kovemmat koneet on aina kalliimpia niin huoltaa, kuin käyttää ja muutenkin ylläpitää.
Ei herneitä

Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.