Ite tulee kiihdyteltyä jonkun verran ja kyllä kiekkamittari usein on siellä 6000 kiekan tuntumassa Tosin rajoituksia noudattaen..
Välillä tulee provosoiduttua jonkun verran, mutta ei ylinopeuteen asti, semmoset kevyet kiihdyttelyt...
Ja ylinopeutta ei tule ajettua..
Aika rauhallisesti päästellään, aika harvoin on pakko lähteä ekana valoista.
Motarilla yleensä ajan n. 130km tasaista nopeutta. Jos joku menee menee ohi niin senkun menee.
Suurin syy on se, että sakot on sen verran kovia ettei pahemmin ole varaa ottaa muutaman tonnin sakkoa.
niin tota jos nyt näin kauniisti vois sanoa niin kusipäämaisesti päin vittua en toki aiheuta muille vaaratilanteita jne joten mistään sellaisesta ei ole kyse...tänään tuli ajettua lexuksella...jep...japanin mersulla is250 2.8l V6 mis oli ihan kaikki herkut mitä vaan ko.malliin voi saada...ja voin sanoa etten katsonut nopeusmittaria kun vast siin vaihees ku oli tuplasti ylinopeutta kehä3...oli kyl pirun loistava fiilis tulla kaasupohjassa pikkuvaihteella kiihdytyskaistan mutkaan ah sitä fiilistä! ja sit ku astu mopon rattiin meinas maksa revetä tuskasta...
Poliisisedän mukaan on reipas ajotyyli. Tuossa kotimatkalla on kahden risteyksen välissä (molemmissa päissä pitää kääntyä) semmonen 150m suora, niin joskus saanu siinä satasen lasiin Provosoituisin periaatteessa ihan mielelläni, mutta kun hitaammat ei haasta eikä tuo 33 loppujen lopuksi mikään mahoton raketti ole. Yleensä kiihdytän melko reippaasti, mutta vaihdan jo siinä 4000 kieppeillä. Välillä taas on mukava kruisailla ihan kaikessa rauhassa. Mää nyt vaan oon tällanen tuuliviiri.
Koitan 75:lla pitää kierrokset siina 3000-4000. Sitikalla mennnään sitten pintakaasulla. Välillä jos ei ole kiire, mennään rauhallisesti rajoitusten mukaan, välillä hiukan yli. Kaahausta en harrasta, ellei sellaiseksi lasketa tiukkoja mutkia rajoituksen sallimissa nopeuksissa. Jos takapuskuriin liimautuu auto, niin vauhti alkaa pikkuhiljaa hidastua. Kaistan vaihtajalle koitan järjestää tilaa, jos näyttää vilkkua. Koitetaan ajaa joustavasti muut huomioon ottaen, mutta yritetään välttää liikaa kohteliaisuutta ts. mennään pääsääntöisesti sääntöjen mukaan ja koitetaan joustaa sääntöjen puitteissa ja ottaa muut huomioon.
Työvehkeillä ei leikitä. Omilla kylläkin,hyvinkin reilusti. Kuulun kuulemma siihen kaverit ei edes halua kyytiin sarjaan. Itse en itseltäni ostaisi käytettyä autoa, kenkää saavat varmuudella, tästä todisteena melkein 5 vuotta ajokortti-iästä bussilla.
Vaihtelee. Yleensä ihan rajoitusten mukaan, joskin välillä on ollut vähän enemmän kiirettä ainakin mitä vanhoja sakkolappuja on tullut luettua. Mutta tokihan muun liikenteen sekaan saa kiihdyttää ripeästi mukaan...
Hepa kirjoitti:Koitan 75:lla pitää kierrokset siina 3000-4000. Sitikalla mennnään sitten pintakaasulla. Välillä jos ei ole kiire, mennään rauhallisesti rajoitusten mukaan, välillä hiukan yli. Kaahausta en harrasta, ellei sellaiseksi lasketa tiukkoja mutkia rajoituksen sallimissa nopeuksissa. Jos takapuskuriin liimautuu auto, niin vauhti alkaa pikkuhiljaa hidastua. Kaistan vaihtajalle koitan järjestää tilaa, jos näyttää vilkkua. Koitetaan ajaa joustavasti muut huomioon ottaen, mutta yritetään välttää liikaa kohteliaisuutta ts. mennään pääsääntöisesti sääntöjen mukaan ja koitetaan joustaa sääntöjen puitteissa ja ottaa muut huomioon.
Laitetaan yksi tällainen lisää. Kiitoksia vaan, ei tarttenut ite kirjotella
Hepa kirjoitti:Koitan 75:lla pitää kierrokset siina 3000-4000. Sitikalla mennnään sitten pintakaasulla. Välillä jos ei ole kiire, mennään rauhallisesti rajoitusten mukaan, välillä hiukan yli. Kaahausta en harrasta, ellei sellaiseksi lasketa tiukkoja mutkia rajoituksen sallimissa nopeuksissa. Jos takapuskuriin liimautuu auto, niin vauhti alkaa pikkuhiljaa hidastua. Kaistan vaihtajalle koitan järjestää tilaa, jos näyttää vilkkua. Koitetaan ajaa joustavasti muut huomioon ottaen, mutta yritetään välttää liikaa kohteliaisuutta ts. mennään pääsääntöisesti sääntöjen mukaan ja koitetaan joustaa sääntöjen puitteissa ja ottaa muut huomioon.
Laitetaan yksi tällainen lisää. Kiitoksia vaan, ei tarttenut ite kirjotella
Näin meilläkin. Kohtuu ripeä auto antaa kummasti mielenrauhaa. Paitsi aina välillä...
Kiihdyteltyä tulee mutta normaalissa matka ajossa aina ajelen 6sella ettei veis bensaa niin paljoo. Motarilla ja joillain valtateillä max20kmh yli mutta sit kun on noita tuttuja pienenmpiä teitä johon valvova silmä ei riitä siel tulee kyl ajettuu joskus suorilla niin paljonkun kiihtyy.
Autolla lähinnä ohituksissa ja liikenteen sekaan mennessä.
Mopolla lisäksi jsokus valoista lähdettäessä, mutta Suomen nopeusrajoitukset tulee yleensä vastaan jo ykkösellä ja kakkosella ollaankin sitten jo kortti lähtee nopeuksissa.
Eli vähän tylsää näin normaali liikenneympäristössä.
Oon tässä nyt pari päivää ajellut tyttären V6 3.2 automaatti 4-veto Passatilla.
Kulkee ja lähtee kyllä inhottavan iloisesti.
Komppaan hepaa. Siihen pyritään. Tosin turhan usein (aina.. ) menee hermot ja alkaa kone murisemaan. Ja tulee sitä muutenki välillä vähän päästeltyä. Mut ei koskaan muille vaaraksi tai muuten kusipää maisesti.
Yleisesti ottaen rauhallisesti ja rajotuksia noudattaen. Tai no ehkä hiukan yli rajoituksen, mutta maltillisissa rajoissa. Kerran olen tainnut ylinopeussakot saada tässä vajaan 7 vuoden aikana. Riippuu tietenkin aina kelistä. Jalka kyllä nousee kaasulta ja nopeus on alle rajoituksenkin, silloin kun keli on huono. Esim. kun vettä sataa, tai talvella kun on liukasta ja paschaa tulee taivaan täydeltä. Pari kertaa on Nokian motarin pimeällä pätkällä saanut kyllä pyöritellä päätään, kun jotkut vaan vetävät auraamatonta/ajamatonta täynnä lunta olevaa ohituskaistaa reilusti ohi Valoista kyllä tulee lähdettyä aika ripeästi; GTA:lla siihen riittää jo vaihdot 3-4 tuhannen kierroksen välillä Välillähän on tietysti pakko vetää kunnon kiihdytykset, kiekkamittari aina sinne punaisen tuntumaan saakka. Se kutosen murina vetää vaan niin hymyn korviin. Joskus kiihdytystilateissa saatan aukaista hiukan myös ikkunaa Kisailtua tulee todella harvoin, silloinkin vain kiihdytys sinne nopeusrajoitukseen asti, liikennettä vaarantamatta.
Aika tasaisesti ajelen 10-15km/h mittarinopeutta yli rajoitusten. Maantiellä tulee hidastettua aina kun rajoitus laskee 100km/h -> 80km/h risteysten kohdalla. Ohitukset sen sijaan tulee tehtyä monesti lappu lattiassa ja moottoritien rampit ajettua usein niin kovaa kuin rajoitus sallii, sen ansiosta kaverit pitää kai vähän hulluna. Joskus kun muuta liikennettä ei näy, niin on kiva kiihdytellä laittoman puolellekin. Ikinä en kuitenkaan ole sakkoja saanut millään kulkuneuvolla, liekö sitten ajotavan ansiota vai liikenteen valvonnan puutetta..
Moottoritiellä tulee ajettua noin 100km/h bensan säästämiseksi.Motarille tultaessa ja ohittaessa tulee joskus käytettyä sport-nappulaa ja painettua kaasu pohjaan,mutta yleisestiottaen noudatan rajoituksia kaikilla teillä.
Yritän olla provosoitumatta ja ajaa "sivistyneesti",provosoitumiselle on usein syynä "idioottimainen" ohitus tai muu vastaava,jolloin saattaa tulla vähän kisattua,kuten pari viikkoa sitten Turun ja Salon välisellä motarilla Nissan Maxima 3.0 vastaan... ...Nissan joutui kylläkin luovuttamaan punaiselle lombardialaiselle
Ajotyyli on "Sporttinen" ... mutta en kyllä juurikaan tee älytöntä pujottelua kaistoilta toisille tai vetäse punaisista 60km/h alueella mittarit punasella 100km/h vauhtiin... nopea kiihdytys kyllä, ylinopeus ei. Tosin 60 alueella vauhti on yleensä ~65 ennemminkin kuin 57 tms... ja motarilla 120-130.
Siitä miksi noin teen en tiedä... ehkä se on se että ei vahingossakaan aja liian hiljaa
Oikeastaan ainoa asia joka saa tekemään jotain tyhmää on kun joillakin kestää kiihdytys valoista tms. 0km/h -> 60km/h noin 2km matkan tai muutenvaan matelee TARPEETTOMAN hitaasti liikenteessä... yleensä pakko "suhahtaa" ohi talla pohjassa ko. tilanteissa
Olen alkanut ajaa kakkos-nelos-tyylillä. Tarkoittaa että kiihdytän kaupunkiajossa kakkosella kunnolla ja rullailen nelosella jatkot. Reipas kiihdytys ajonopeuteen kuulemma säästää bensaa. En ole huomannut.
2-koppa golffiani, jossa on madallusalusta, ajan kaupungin risteyksiin renkaan pitorajalla (jos näkyväisyys on ns. turvallinen). Se kun ei kiihdy, niin ei kannata jarruttaakaan. Ajan siis runttaamalla.
Ajan säästeliäästi mutta näillä vehkeillä se ei tunnu näkyvän polttoaine kuluissa. On mitä on. Pyrin aina ajamaan rajoituksen yläpäässä paitsi satasen alueella ja yli, eli jollei edessä ole ketään niin perässänikään ei ole. Ohittelen kyllä sen ylärajoituksen puitteissa tai vähän yli. Jos joku harva tuntuu joskus lähtevän leikkimään niin lähden mukaan voittajana Ei meinaan juuri koskaan sellaista tapahdu. Jos ajelisin aina normaalisti niin kuolisin kyllä varmaan tylsyyteen oli alla mikä peli tahansa. Aikuiseten oikeasti HULLULLA munkilla vain yhdet nopeussakot takana, siitä aikaa kohta viisi vuotta eli kun sain kortin. Tällä viikollakin ajoin kameratolppaan missä oli kamera, todellista nopeutta noin 23km/h ylinopeutta mutten päässyt kuvaan.. reilu kuukausi sitten ajelin kameratolpan ohi audi perässä, minulle ei räpsähtänyt Audille räpsähti..
Melko rauhallista on nykyisin. Ratalle pitäisi mennä.
Oikeastaan vain, jos peräpäätä nuoleksii joku lähiettäisyydellä, on tullut pikkusen päästeltyä nokea taivaalle (2.4 jtdm). Hauskaa on, jos perässä on baijerilainen tai stuttgartilainen natsilavetti, ja edessä vapaa taival.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
Ripeästi, mutta ei hölmöillen. 100-120 alueilla yleensä lievää ylinopeutta cruise päällä, taajamissa ja varsinkin neljänkympin alueilla rajoitusten mukaisesti. Annan tilaa suojatien käyttäjille, kaistanvaihtajille ja hankalista paikoista asiallisesti sekaan pyrkijöille. Kiitän aina, kun minulle annetaan tilaa.
Ykkösellä ei koskaan tule suditeltua, mutta moottoritien rampeilla painetaan yleensä talla lattiaan kakkosella/kolmosella. Pakkohan sitä on välillä soundeista nauttia.
Ja pakko tunnustaa, että aina joskus provosoidun perässäroikkujista/valojen vilkuttelijoista. Sen verran tuo V6 kuitenkin kulkee, että aika harva sieltä lopulta ohi tulee. Mutta jos perhettä on kyydissä, niin kestokyky on tottakai suurempi.
Ylinopeussakkoja olen saanut kahdet, molemmat joskus 90-luvun alussa (ja Peugeot-merkkisillä autoilla).
Alfalla ja varsinkin sellaisella vanhalla ei pysty ajamaan aivan rajoitusten mukaan Valoista/risteyksista kiihdyn normaalisti-konetta revemättä. Yleenssä lasissa on 10-20km/h ylinopeutta, joka on ihan ok(Polizaitkin ovat samaa mieltä kun eivät pysäytyneet kertakaan ) Ohitus tilanteissa pyrin aina olemaan vastaan tulevalla kaistalla mahdollisimman vähän aikaa, sen vuoksi yleensä pistän neloselle ja lappu lattiaan, tai jos edessä ajetaan 100km/h ja minä 115 niin 5 vaihteella ohitus sujuu kauniisti kun vääntöä on ihan mukavasti. Toki jos tie on hyvin tuttu ja ketään ei ole niin voi joskus kokeilla mihin alfa pystyy
Nätisti 120 mittarissa kuutosella bensaa säästellen. Tosin tollakin nopeudella konetiellä näillä korkeuksilla tulee porukka perävalot edellä vastaan, mikähän lie jarruttaa?
Harvemmin revitellään, mutta kyllä sellanen spoileri hökötys hitlerin perillinen baijerilainen moottoriwene lisää alfistin kaasukengän painoo kummasti.
Kaupungissa mennään aina nätisti, matalilla kierroksilla kesällä ikkuna auki kutosen murinasta nautiskellen Ja tytöt tykkää
Ajotapa on normaalisti mallia rauhallinen
ja autoa säästävä.
Valoista en lähettele oikeastaan koskaan
mutta silloin tällöin tulee hyvillä mutkaosuuksilla
vähän tutkisteltua Torsenin toimintaa..
Vaikka rauhallinen kuski olenkin niin mittarissa
on lähes aina 20 km/h yli sallitun.
Yritän ajella suunnilleen sillä tavalla kuin toivoisin muidenkin ajelevan; tukkimatta risteyksiä, pysähtymällä punaisiin ja lähtemällä valoista ripeästi, tehden tilaa kaistanvaihtajalle, vilkkua käyttäen, turvaväliä pitäen jne. Siis yritän, joskus onnistuu paremmin, joskus huonommin.
Työmatkaliikenteessä on turha yrittää mitään kummempaa autolla kikkailua, raskaasta kalustosta tarttunut ennakoiva ajotapa auttaa pääsemään perille ehjänä ja stressaantumatta. Varsinaiseen ajamisesta nauttimiseen tarvitaan sitten mutkapätkä hyvällä näkyvyydellä, mutta niitä on Helsinki-Tampere-moottoritiellä aika harvakseltaan.
Kortti 12 vuotta, yhdet ylinopeussakot, yksi peurakolari.
Mun ajotapa on, sanoisinko vastuullisen reipas. Keskustoissa ja muualla missä on elämää, ei räppäillä, mutta motareilla ja muilla valtaväylillä ja niiden rampeissa urut kyllä aukeaa levälleen harva se kerta.
Liikenteessä en ikinä ole muiden hidasteena vaan etenen joutuisasti.
Vain kerran olen muistaakseni joutunut selvään haastetilanteeseen kun lähdin Hervannan valtaväylältä motarille ja takana tuli bmw kovin isottelevaan malliin. voittaja ei silläkään kertaa selvinnyt koska jätin kisaamisen aika lyhyeen muun liikenteen takia.
Jos paikaltaan haluaa lähteä reippaasti, niin Tampereella on muuten kaksi hyvää paikkaa: Helsingin motarin vimeiset liikennevalot Nekalassa ja Nokian motarin alkupään valot.
Ehkä parhaat mutkatiet löytyy Lohjan suunnalta. Siellähän on metsät täynnä mäkisiä ja mutkaisia kohtuu hyväkuntoisia asfalttiteitä missä ei ole paljon muuta liikennettä ja poliisi on tuntematon sana. Kaikki irtotavara autosta kuikkaan, ikkuna auki, kierrokset yli neljän tonnin ja hanaa. Hauskimpia kokemiani ajosessioita ei-suljetulla alueella.
michael kirjoitti:Q-System kirjoitti:
michael kirjoitti:
Ehkä parhaat mutkatiet löytyy Lohjan suunnalta...ja poliisi on tuntematon sana.
Niinhän sitä monet luulee,kokemus kertoo toista... Laughing
...siellä ketään ole. Smile kaveri on ollut tuolla gestapon hommissa.
Taitaa mulla olla sitten huonoa tuuria miliisien kanssa
Viimeksi muutamia viikkoja sitten kaverin kyydissä Lohjalla 80-rajoitus,Volvo V70 mittarissa 130km/h ja miliisit vastaan,tarinan jatkoa en kehtaa kertoa mutta oppihan kaveri ainakin ajamaan rajoitusten mukaan.
michael kirjoitti:Vain kerran olen muistaakseni joutunut selvään haastetilanteeseen kun lähdin Hervannan valtaväylältä motarille ja takana tuli bmw kovin isottelevaan malliin.
Jos paikaltaan haluaa lähteä reippaasti, niin Tampereella on muuten kaksi hyvää paikkaa: Helsingin motarin vimeiset liikennevalot Nekalassa ja Nokian motarin alkupään valot.
Ehkä parhaat mutkatiet löytyy Lohjan suunnalta. Siellähän on metsät täynnä mäkisiä ja mutkaisia kohtuu hyväkuntoisia asfalttiteitä missä ei ole paljon muuta liikennettä ja poliisi on tuntematon sana. Kaikki irtotavara autosta kuikkaan, ikkuna auki, kierrokset yli neljän tonnin ja hanaa. Hauskimpia kokemiani ajosessioita ei-suljetulla alueella.
Mitäpä tähän lisäämään. Kaikenlaisia meitä on. Herranjestas sentään. Kierrokset yli neljän tonnin ja hanaa. Saatanan kusipää.
^tulihan se sieltä . Itselläni on tapana ajaa aikas reippaasti, kuitenkin aina tilannenopeus huomioon ottaen. Niin kauan kuin minä en aiheuta muille vaaraa tai joku muu ei aiheuta minulle tai muille vaaraa (tai vaikeuta liikkumista), en ala arvioimaan kenenkään ajoa, enkä kaipaa kenenkään arvioivan minunkaan ajoa.
Ajan reippaasti, jarrutan reippaasti, kurvailen reippaasti, kiihdytän reippasti. En aja punasia päin, huomion muut autot, kevyeenliikenteen, raskaanliikenteen, enkä aja pienessäkään humalassa.
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Yritän ajella suunnilleen sillä tavalla kuin toivoisin muidenkin ajelevan; tukkimatta risteyksiä, pysähtymällä punaisiin ja lähtemällä valoista ripeästi, tehden tilaa kaistanvaihtajalle, vilkkua käyttäen, turvaväliä pitäen jne. Siis yritän, joskus onnistuu paremmin, joskus huonommin.
Tässäpä se kiteytettynä. Kadulla ei ole liiemmin tarvetta päteä / ajaa ronskimmin. Hävettää muutenkin miten huono sitä on ajamaan
Vittorio Jano kirjoitti:
Ja pakko tunnustaa, että aina joskus provosoidun perässäroikkujista/valojen vilkuttelijoista. Sen verran tuo V6 kuitenkin kulkee, että aika harva sieltä lopulta ohi tulee.
MOT. 3-litrainen S-Type tuli takaloosteriin pitkät vilkkuen. Muuta ei maanantaiaamun fiiliksissä sitten tarvittukaan. Pudotus neloselle ja hanaa.
Motarilla tulee ajettua sallittu nopeus + 20-30km/h, vähän tilanteesta riippuen. En tykkää roikkua muiden perseessä vaikka hitaammin menisivät. Kaupunkialueella ja taajamissa nopeusrajoitusten mukaan.
Valoista tulee lähdettyä ripeästi jos takana on muita autoja, ei kuitenkaan polkemalla. Välillä provosoituu jos vierellä oleva tuning-auto täynnä lippalakkeja nostaa kierroksia tai muuten vaan haastaa tyhjällä tiellä...valojen vilkuttajat on toinen...
Enempi tulee perseiltyä ton pysäköinnin suhteen (Milano antoi vaikutteita). Eli jätän auton minne sattuu jos tilaa ei ole missään. En ole koskaan ostanu niitä lippuja joita saa niistä pysäköintilaitteista. Parkkikiekkoakaan en käytä koska tykkään pitää auton tyhjänä kaikesta turhasta roinasta.
Volante kirjoitti:
Mitäpä tähän lisäämään. Kaikenlaisia meitä on. Herranjestas sentään. Kierrokset yli neljän tonnin ja hanaa. Saatanan kusipää.
Kiitoksia, taidat olla kiva kaveri.
Koputtelepa otsalohkoasi ja kuulostele onko siellä ketään kotona. Onko isoilla kierroksilla ajaminen herran mielestä jotenkin kusipäistä? Taidat ajaa dieselillä? Missä kohtaa sanoin harrastavani reiluja ylinopeuksia tai muutenkaan piittaamatonta ajoa? Selvästikin käsitit niin, suustasi tulee vaahtoa.
Volante kirjoitti:
Koputtelepa otsalohkoasi ja kuulostele onko siellä ketään kotona. Onko isoilla kierroksilla ajaminen herran mielestä jotenkin kusipäistä? Taidat ajaa dieselillä? Missä kohtaa sanoin harrastavani reiluja ylinopeuksia tai muutenkaan piittaamatonta ajoa? Selvästikin käsitit niin, suustasi tulee vaahtoa.
Tuolla Citikalla tulee ajettua aika ennakoiden. Ei turhia pysähdyksiä ja kiihdytyksiä. Liikennesäännöt? No, sanotaan näin, että Tampere on opettanut aika röyhkeäksi.
Saa nähdä jos jossain vaiheessa pääsee tuon Sprintin rattiin, niin ei taida tuosta ennakoivasta ajotavasta enää olla rippeitäkään jäljellä
Sellainen ihmeellinen sekoitus kokonaisvaltaisesti ennakoivaa huomioonottavaisuutta ja totaalista rauhattomuutta. Ylinopeus on vakio mutta kohtuullinen.
Ottimo kirjoitti:Sellainen ihmeellinen sekoitus kokonaisvaltaisesti ennakoivaa huomioonottavaisuutta ja totaalista rauhattomuutta. Ylinopeus on vakio mutta kohtuullinen.
Aika hyvin sanottu! Ja sopii kuin nakutettu meikäläisenkin tyyliin. Sellaista ihme sättäystä ilman kohelluksia ja läheltäpiti-tilanteita.