Etupää vouaa ja ulisee, ei rohise ei jyrise, eli ?
Valvoja: Moderators
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Etupää vouaa ja ulisee, ei rohise ei jyrise, eli ?
Jotain kuvattua ääntä keula pitää, ihan liikkeelle lähtiessä ei kuulu mitään, mutta vauhdissa alkaa ääniä kuulua... ääni saattaa muuttua kun mutkittelee hieman suoraan ajaessa. Oisko laakeri vai mikähän ois ? Jos laakeri, niin se on sitten 120 euroa AD-Varaosasta... Ohjaus ei kai kummemmin täristä, että ainoa "vika" on tuo ääni. Ja ei jarrutkaan laahaa, koska vapaalla rullaa aivan loputtomasti ettepäin... joten mahtasko kellään olla vastaavaa kokemusta ?
- Jochanan
- Viestit: 442
- Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
- Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001 - Paikkakunta: Tammela
Re: Etupää vouaa ja ulisee, ei rohise ei jyrise, eli ?
Kuuluuko ääni vapaalla?PK kirjoitti:Jotain kuvattua ääntä keula pitää, ihan liikkeelle lähtiessä ei kuulu mitään, mutta vauhdissa alkaa ääniä kuulua... ääni saattaa muuttua kun mutkittelee hieman suoraan ajaessa. Oisko laakeri vai mikähän ois ? Jos laakeri, niin se on sitten 120 euroa AD-Varaosasta... Ohjaus ei kai kummemmin täristä, että ainoa "vika" on tuo ääni. Ja ei jarrutkaan laahaa, koska vapaalla rullaa aivan loputtomasti ettepäin... joten mahtasko kellään olla vastaavaa kokemusta ?
Ja kannattaa muuten ajella sit vapaalla jos noin hyvin rullaa. Säästää pensaa.
Tuossa aikaisemmin kuvailin melkein samat oireet... no huomenna sen sitten näkee, että olikos laakeri vai ei. Muuten Deltassa suolainen hinta kyseiselle osalle, reippaasti päälle 200€, tingattu hinta 187€. No Ilmari Mäkiseltä Porista "hyvän miehen" hinta 98€... Toimitetaan koko napa, ei pelkkää laakeria. Mut jees, huomenna sen sitten tietää paremmin, et auttoiko vaihto vaivaan.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Pitkästä aikaa omastakin autosta löytyi jotain korjattavaa. Itse veikkaisin oikean etupyörän laakeria mutta ropauskokemus on hyvin rajallista joten kaipaisin hieman apua tuon diagnoosin varmistamiseen.
Jossain oli vinkkiä että viallisen laakerin tunnistaisi pyörittämällä rengasta ja tunnustelemalla jousen värinöitä. Ainakaan mitään selviä värähtelyjä ei jousiin välittynyt. Pyörää heiluttelemalla/vääntelemällä ei tuntunut myöskään laakerivälyksiä. Eipä tosin ole mitään takuita siitä että ne tunnistaisinkaan.
Selvä oire taas on vaihde vapaalla mutkitellessa (vauhtia pitää olla joku nelisenkymppiä että erottuu) jurnuttava ääni vasemmalle käännettäessä. Oikealle käännettäessä se häviää. Mielestäni myös motarivauhdeissa oikean etunurkan suunnalta on alkanut kuulumaan korkeampitaajuuksinen ulina, tosin GTV:n äänimaailma niissä vauhdeissa on muutenkin sen verran rikas että äänen syntypaikkaa on vaikea paikallistaa. Voi jopa olla että tuon ulinan kuvittelen, emäntä ei sitä erottanut.
Mikäli kyseessä on laakeri niin:
- Vaatiiko erikoistyökaluja? Itse en aio ruveta tekemään mutta mieluummin teettäisin kohtuuhintaisella kuin kalliilla pajalla.
- Saako GTV:hen laakereita miten hyvin eri lähteistä? Huomasin jossain kirjoitetun että joihinkin muihin vanhempiin Alfoihin ei esim. Heikalta ollut saanut.
Miten muuten yleisesti Heikan ja Muukkosen hinnat suhtautuvat toisiinsa?
Jossain oli vinkkiä että viallisen laakerin tunnistaisi pyörittämällä rengasta ja tunnustelemalla jousen värinöitä. Ainakaan mitään selviä värähtelyjä ei jousiin välittynyt. Pyörää heiluttelemalla/vääntelemällä ei tuntunut myöskään laakerivälyksiä. Eipä tosin ole mitään takuita siitä että ne tunnistaisinkaan.
Selvä oire taas on vaihde vapaalla mutkitellessa (vauhtia pitää olla joku nelisenkymppiä että erottuu) jurnuttava ääni vasemmalle käännettäessä. Oikealle käännettäessä se häviää. Mielestäni myös motarivauhdeissa oikean etunurkan suunnalta on alkanut kuulumaan korkeampitaajuuksinen ulina, tosin GTV:n äänimaailma niissä vauhdeissa on muutenkin sen verran rikas että äänen syntypaikkaa on vaikea paikallistaa. Voi jopa olla että tuon ulinan kuvittelen, emäntä ei sitä erottanut.
Mikäli kyseessä on laakeri niin:
- Vaatiiko erikoistyökaluja? Itse en aio ruveta tekemään mutta mieluummin teettäisin kohtuuhintaisella kuin kalliilla pajalla.
- Saako GTV:hen laakereita miten hyvin eri lähteistä? Huomasin jossain kirjoitetun että joihinkin muihin vanhempiin Alfoihin ei esim. Heikalta ollut saanut.
Miten muuten yleisesti Heikan ja Muukkosen hinnat suhtautuvat toisiinsa?
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Nosta pyörä tunkilla ilmaan ja pyörittele/heiluttele. Ainakin jos tuntuu rahinaa kun pyörität niin aika varmasti on laakeri mennyt. Sama, jos tuntuu välystä kun heiluttaa pyörää ilmassa. Ei pitäisi olla mikään ihmeellinen remontti normi pajalle. Tosin en nyt GTV:tä enempää tunne. Prässiä luultavasti tarvii, joka löytyy kyllä jokaisesta autokorjaamoksi itseään kutsuvasta pajasta.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Laakerin välys: auton etukulma(t) pukilla ylös. Kaveri painamaan jarrua, JOS pyörä liikkuu alhaalta ja ylhäältä kiinniottaessa ja sisäänpäin painaessa (heilutellessa) väljältä, on vika laakerissa. Samalla voi koittaa ilman jarrua. Jos siinä tuntuu samalla metodilla enemmän väljää, saa vaihtaa vielä jotain niveliäkin. Sitten jos noissa ei tunnu väljää, veikkaisin laatikkoa, mutta mitä sieltä menee on sitten jonkun muun viisaan kerrottava. Meillä ei yhtään noita 156:a ole vielä ollut.
..ammattina autoslalom..
^^Tuon jo teinkin. Jarrut laahaavat sen verran että ei pysty erottamaan jos laakeri siellä seassa metelöi. Selkeetä klappia ei ollut kun pyörää ilmassa heilutteli, etupyörät hieman joustivat paikaltaan mutta ajattelin tuon jouston tapahtuvan pyörän tuennan kumipuslissa.
^ Pystytkö kuvailemaan millä tavalla väljältä vika laakerissa tuntuisi? Onko siellä siis selkee klappi? Pitääpä testata tuo vielä jarrujen kanssa, jäi ensimmäisellä kerralla kokeilematta.
^ Pystytkö kuvailemaan millä tavalla väljältä vika laakerissa tuntuisi? Onko siellä siis selkee klappi? Pitääpä testata tuo vielä jarrujen kanssa, jäi ensimmäisellä kerralla kokeilematta.
Laakerin välyksen testaus; ajat autolla suoraa tietä noin 60km/h ja käännät ratista hieman oikealle, niin että lähtee ajautumaan kaistan oikeaan reunaan. Kun saavut oikeaan reunaan, käännät ratin varovasti hieman vasemmalle ja lähdet ajautumaan vasempaan reunaan. Tätä jatkat muutamia kertoja, ja samalla kuuntelet muuttuuko pyöriltä kantautuva ääni mitenkään. Jos muuttuu ajautumisen suunnan vaihtuessa, on laakeri(t) paskana. Ei mitään äkkinäisiä liikkeitä, vaan ihan kevyttä ohjaamista kaistan puolelta toiselle. Jatkuvasti pitää olla ratin vinossa, puolelta toiselle... Ei tarvitse jarrutella tai kiihdyttää. Laakerit kestää suunnilleen yhtä kauan, joten kannattaa vaihtaa molemmat etulaakerit samalla kertaa.
Laakerin vaihtoon tarvitaan prässi. Älä tee itse, jos ole varma mitä olet tekemässä. Laakeria ei saa painaa paikalleen väärästä kohtaa. Hajoaa välittömästi, sen noin 100e maksaa harjoituskerta. Eli napa laakeriin tuettuna sisäskoolista, laakeri olkavarteen painettuna laakerin ulkoskoolista tai sitten niillä ruuveilla jos menee...
Laakerin vaihtoon tarvitaan prässi. Älä tee itse, jos ole varma mitä olet tekemässä. Laakeria ei saa painaa paikalleen väärästä kohtaa. Hajoaa välittömästi, sen noin 100e maksaa harjoituskerta. Eli napa laakeriin tuettuna sisäskoolista, laakeri olkavarteen painettuna laakerin ulkoskoolista tai sitten niillä ruuveilla jos menee...
Kiitos vastauksista. Laakerit lähtee edestä kummaltakin puolelta vaihtoon kunhan auton reilun parin viikon päästä pajalle saa. Noin 350 euroa näyttäis tulevan hintaa operaatiolle kun laakerit saa Heikalta edullisesti.
Vetonivel ei varmaan jurnuttais vain oikealle kääntäessä ja hiljenis vasemmalle kääntäessä (myös kun veto pois päältä)?
Vetonivel ei varmaan jurnuttais vain oikealle kääntäessä ja hiljenis vasemmalle kääntäessä (myös kun veto pois päältä)?
Joo ensimmäiseks tuli mieleen että kovemmalle kuormitukselle tuleva laakeri ääntäis eli tässä tapauksessa auton oikea puoli. Mutta voihan se olla kevyemmin kuormitettu puolikin, jos vaikka laakerin rullat siirtyy vierimisestä liukumiseen tai aksiaalikuorman suunnan vaihtuessa kuormaa alkaa kantamaan vaurioitunut pinta ehjän sijaan. Eli siis oikein mitenkään ei voisi päätellä mikä laakeri rikki kun renkaan ilmassa pyörittely ei tulosta kantanut? Ja kuten Kumimuumi tuolla aikaisemmin analysoi voi vika olla jossain muuallakin kuin laakereissa.
Toi pitää nyt sen verran häiritsevää ääntä että jotain tarvii tehdä koska viallinen Alfa Romeo aiheuttaa huomattavaa vitutusta. Täytyy vaan hyväksyä se että kädettömälle vitutuksen poisto voi välillä maksaa jotain. Tällä kertaa mahdollisesti etupyörien laakereiden vaihdon verran, mutta maksakoon.
Toi pitää nyt sen verran häiritsevää ääntä että jotain tarvii tehdä koska viallinen Alfa Romeo aiheuttaa huomattavaa vitutusta. Täytyy vaan hyväksyä se että kädettömälle vitutuksen poisto voi välillä maksaa jotain. Tällä kertaa mahdollisesti etupyörien laakereiden vaihdon verran, mutta maksakoon.
Ei noita paloja tuntunut paljonkaan levyistä irti saavan kohtuullista voimaa käyttäen. Kun viime kesänä vaihdetut levytkin on jo vähän mutkalla niin pitäis saada selkeesti irti. Tai oikeastaan jäi kokeilut vähän kesken kun pyöritin vanteelle oikein kunnolla vauhtia ja sitten etusormi päätyi jotenkin vanteen ja jarrusatulan väliin. Vaikuttais siltä että oli tuuria sen verran että kynsi vaan repeytyi irti. Tai jäi se kynsi parista kohtaa kiinni, lääkäri veti sen sitten irti asti. Taisi se äänen häiritsevyyskin johtua vaan siitä että olen anaalisen tarkka tuosta autosta, kyllä se ääni pitää kaivaa esiin että sen pystyy erottamaan.
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: 02 Kesä 2006, 14:14
- Car(s): AR 156 2.0TS -98(ex), AR GT 2.0 JTS -06
- Paikkakunta: Tampere
Oma auto on äännellyt myös jonkin aikaa. Oireet olivat seuraavat: suoraan ajaessa ja vasemmalle kääntäessä ulisevaa resonanssiääntä ja oikealle kääntäessä hiljaista menoa.
Eilen illalla nostettiin auton nokka ylös. Vuorotellen renkaita pyörittämällä saattoi helposti todeta, että oikeanpuoleinen eturengas rohisee pyöritettäessä ja vasen pyörii aivan hiljaa. Selvä ero. Tänään käyn hakemassa etupyörään laakerin ja sunnuntaina vaihto.
Eilen illalla nostettiin auton nokka ylös. Vuorotellen renkaita pyörittämällä saattoi helposti todeta, että oikeanpuoleinen eturengas rohisee pyöritettäessä ja vasen pyörii aivan hiljaa. Selvä ero. Tänään käyn hakemassa etupyörään laakerin ja sunnuntaina vaihto.