Ihmettelyä nesteistä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Ihmettelyä nesteistä

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Kävimpä tuossa ruiskun lämpötila-anturin vaihdon jälkeen paikkailemassa jähynestevajeita, mutta menikin sormi suuhun, kun eihän siellä mitään täyttökorkkia näy... Löin nestettä paisariin, mutta ei kai siitä pitäis juuri hyötyä olla, jos syyläri on kuiva? Mihinkäs sitä pitäis oikein kaataa?

Samalla tietysti tarkastin öljyt, viimeisen lisäyksen jälkeen ajettu ehkä 2000 kilsaa ja taas se imi litran verran olioita! Ei kai tuo oikeesti ole enää normaalia??

Muutama kuukausi sitten vaihdoin kärryyn myös ohjaustehostimen nesteet. Ja nyt säiliö oli tietysti taas täynnä mustaa velliä... ATF:ää näkyy vielä purkillinen kaapista löytyvän, joten pitää ilmeisesti vaihdella ne uudestaan. Tehostin ei oo kyllä nesteiden vaihdon jälkeen meteliä pitänyt, mutta siellä oli sitten varmaan alkuperäset tökötit vielä sisässä... Mikäs noiden vaihtoväli mahtaa olla? Huoltokirja olis tietty autossa, mutta ei jaksa mennä kattoon, enkä aamulla muista kuitenkaan :roll:
I do my loving in the winter.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Kyllä kai se sieltä paisarista sinne jäähyttimeen valuu, eiks toi paisuntasäiliö oo kaikkein ylimpänä. :wink: Mutta jos se nyt on aivan kuivaksi mennyt nin kun lisäilet sitä nestettä niin pitäs varmasti ilmata järjestelmä samalla, että lähtee neste kiertämään. Luultavasti syylärissä on yläreunassa pieni proppu mitä pitää niin kauan auki, että tulee pelkkää nestettä. Ohjekirjasta pitäs löytyä lisää ohjeita. tai näin ainakin Temprasta. :crazyeyes:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Yleensä nämä vanhat vehkeet ilmaa itse itsensä. Eli käyttelet lämpimäksi niin että termari aukee ja lisäilet nestettä sitä mukaa kun tarvetta on.

Vaihdoitko ohjaustehostimen öljyt kokonaan? vai pelkästään säiliössä olleen tavaran?

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Jalamari kirjoitti:Kyllä kai se sieltä paisarista sinne jäähyttimeen valuu, eiks toi paisuntasäiliö oo kaikkein ylimpänä. :wink:
Niin, mutta tais olla molemmat letkut siellä nestepinnan yläpuolella... Tai sitten joku jäi huomaamatta. Pitänee katella huomenna tarkemmin.

^ Tehostimen öljyt vaihdoin kokonaan eli moottoria käyttämällä järjestelmä tyhjäksi.
I do my loving in the winter.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Mun 33 mustasi kanssa ohjaustehostimen öljyt tosi tehokkaasti. Tehostuksen kanssa ei kylläkään koskaan ollut mitään ongelmaa, mutta päätin kuitenkin vaihtaa öljyt. Sieltä kiersi muistaakseni kolmisen litraa öljyä läpi ennenkuin alkoi tulla punaista ulos. No siitä reilu vuosi niin meni hammasangon kumit uusiksi. Samalla tietysti uudet öljyt, ja korjaaja kommentoi että ei ole taidettu koskaan vaihtaa. Oli vähän ihmeissään kun kerroin asian todellisen laidan. Vuotta myöhemmin se öljy oli taas mustaa...

Huolto-ohjelmassa ei ole tuolle sanottu mitään vaihtoväliä, ainoastaan määrän tarkastus.

Tuo moottoriöljyn kulutus alkaa kyllä kuulostaa bokserille aika isolta :? .

Jäähdytinjärjestelmästä en muista että olisi ollut mitään ilmaus- tai muutakaan korkkia muuta kuin paisarissa. Eli tuolleen mielestäni menee mitä Epezi kirjoitti. Muisti alkaa tosin jo pätkiä.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Kirk kirjoitti: Niin, mutta tais olla molemmat letkut siellä nestepinnan yläpuolella... Tai sitten joku jäi huomaamatta. Pitänee katella huomenna tarkemmin.
No olihan siellä alla tietysti se paluuletku :oops: Ne ylemmät oli tietty molemmat tuloletkuja. Plus vielä ylivuotoletku. Nyt on taas täys järjestelmä. Alkaa kyllä käydä lompakon päälle, jos kaikkia nesteitä menee kuin heinää vaan... Tai no jäähdytysnesteitä ei oo kulutellu toistaiseksi yhtään.
I do my loving in the winter.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Pepperoni kirjoitti:No siitä reilu vuosi niin meni hammasangon kumit uusiksi.
Mitenkäs tuo vika ilmeni?
I do my loving in the winter.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Helähtipä tässä muuten ihan yhtäkkiä mieleen, että oliskohan tuo ärsyttävä käyntihäiriö seurausta tuosta rajusta öljynkulutuksesta? Jos edellinen/-set omistaja/omistajat ei oo tarkistanu olioita tarpeeksi usein ja niin pois päin... Voi pee...
I do my loving in the winter.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

^^No sillain että katsastussetä kirjoitti rekisteriotteeseen että hammastangon suojakumit rikki - uusittava kuukauden kuluessa :mrgreen:

Vaihto vaatii hammastangon irrottamisen ja purkamisen, toisin kuin kaikissa "tavallisissa" autoissa. Yksi paskamaisimmista remonteista mitä tuohon autoon voi tulla. Muutama korjaamo kieltäytyi hommasta heti kättelyssä, toiset eivät suostuneet antamaan kustannusarviota. Myöhemmin tosin opin että noihin on tehty erilaisia virityksiä halkaisemalla jotain yleismallin suojakumeja ja pujottamalla ne sitten paikalleen ja kontaktiliimalla palat yhteen tms.

Hups, nyt alkaa vissiin lipsua vähän otsikosta.

Vastaa Viestiin