166 kytkin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

166 kytkin

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Mitkä ovat kokemukset 166 kytkimestä siinä mielessä että millä tavalla se yleensä pettää? Onko siinä jonkin aikaa sellaista että luistaa selvästi vai meneekö se yhtäkkiä? Muistelen vain että aikanaan 164:sen korjaajani sanoi että sen mallin kytkimen kuluneisuutta ei voi päätellä esim. siitä miten ylhäällä tai alhaalla se ottaa kiinni, vaan kun kytkin on loppu niin sitten se vain yhtäkkiä lakkaa toimimasta. Ajattelin vain että olisko 166:sen laita samoin.

Sillä tämä tuli mieleen kun omallani on ajettu 90 000 (josta suuri osa kaupunkiajoa) eikä kytkintä vielä ole vaihdettu. Suunnitteilla olisi kesälomamatka Suomeen täältä Belgiasta autolla ja mietin että pitäisikö kytkin vaihtaa "varmuuden vuoksi" jos se ei kuitenkaan kestä paljon yli 100 000 ja sittenpä ei jäisi sen takia tielle lomamatkalla.

Miten muuten mahdollisen luistamisen parhaiten tuntee. Jostain luin, että kun ajaa satasta suurimmalla vaihteella ja polkaisee kaasun pohjaan, niin jos kierrokset yhtäkkiä nousee mutta vauhti ei, niin sillä sen voisi testata. Pitääkö paikkansa?
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tietty luistaa jos on ihan loppu (tai koneessa paljon tehoa yli kytkimen rajan)
Jos kytkin pettää alle 200tkm niin jotain poikkeuksellista täytyy olla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

En tiedä 166:sta erityisesti, mutta Pohjoosen Alfistin kanssa samaa mieltä: Jos kytkin ei kestä kahtasataa tuhatta, on joko suunnittelussa tai käyttäjässä ollut vikaa tai kytkimessä valmistusvirhe. Käyttöpösön mittarissa on 337 tuhatta ja kytkin tietääkseni alkuperäinen, tarttuilee kyllä välillä vähän epämääräisesti joten paineasetelmassa on varmaan sanomista mutta en silti aio vaihtaa ennen kuin alkaa luistaa. Vielä ei luista, ei edes traileria vetäessä.

Ei kai 166:nkaan kytkin kerrasta täydellisesti kuole? Paineasetelman hajoaminen voi kyllä jättää auton siihen paikkaan mutta luulisi se tyypillisempi tapaus eli levyn loppuminen aiheuttavan ensin luistoa väännätettäessä. Käsitykseni mukaan kytkin antautuu nimenomaan väännön, ei tehon, edessä joten alkava luisto pitäisi huomata survaisemalla kaasu pohjaan vähän ennen parhaan väännön aluetta jollain vaihteella, jolla renkaiden pito ei enää rajoita kiihtyvyyttä.
- Epäkelpokeräilijä -

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Omasta kokemuksesta väittäisin että kun testaat nollasta sataan niin liikkeelle lähtiessä noteeraat jos kytkimessä on häikkää..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Mulla 166:n mittarissa 175 000km ja kytkin on tietääkseni alkuperäinen.
164:ssa alkoi kytkin luistamaan jossain 250 000km kohdalla, ei kuollut kerrasta.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Omassa 164:ssa meni eka kytkin, hieman ennen 200tkm. Paineasetelman jousi meni poikki, seuraava oli toimiva vielä auton mennessä vaihtoon. Mittarissa lähes 500tkm.
Ajoni oli kyllä enimmäkseen matka-ajoa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin