166 kytkin
Valvoja: Moderators
166 kytkin
Mitkä ovat kokemukset 166 kytkimestä siinä mielessä että millä tavalla se yleensä pettää? Onko siinä jonkin aikaa sellaista että luistaa selvästi vai meneekö se yhtäkkiä? Muistelen vain että aikanaan 164:sen korjaajani sanoi että sen mallin kytkimen kuluneisuutta ei voi päätellä esim. siitä miten ylhäällä tai alhaalla se ottaa kiinni, vaan kun kytkin on loppu niin sitten se vain yhtäkkiä lakkaa toimimasta. Ajattelin vain että olisko 166:sen laita samoin.
Sillä tämä tuli mieleen kun omallani on ajettu 90 000 (josta suuri osa kaupunkiajoa) eikä kytkintä vielä ole vaihdettu. Suunnitteilla olisi kesälomamatka Suomeen täältä Belgiasta autolla ja mietin että pitäisikö kytkin vaihtaa "varmuuden vuoksi" jos se ei kuitenkaan kestä paljon yli 100 000 ja sittenpä ei jäisi sen takia tielle lomamatkalla.
Miten muuten mahdollisen luistamisen parhaiten tuntee. Jostain luin, että kun ajaa satasta suurimmalla vaihteella ja polkaisee kaasun pohjaan, niin jos kierrokset yhtäkkiä nousee mutta vauhti ei, niin sillä sen voisi testata. Pitääkö paikkansa?
Sillä tämä tuli mieleen kun omallani on ajettu 90 000 (josta suuri osa kaupunkiajoa) eikä kytkintä vielä ole vaihdettu. Suunnitteilla olisi kesälomamatka Suomeen täältä Belgiasta autolla ja mietin että pitäisikö kytkin vaihtaa "varmuuden vuoksi" jos se ei kuitenkaan kestä paljon yli 100 000 ja sittenpä ei jäisi sen takia tielle lomamatkalla.
Miten muuten mahdollisen luistamisen parhaiten tuntee. Jostain luin, että kun ajaa satasta suurimmalla vaihteella ja polkaisee kaasun pohjaan, niin jos kierrokset yhtäkkiä nousee mutta vauhti ei, niin sillä sen voisi testata. Pitääkö paikkansa?
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
En tiedä 166:sta erityisesti, mutta Pohjoosen Alfistin kanssa samaa mieltä: Jos kytkin ei kestä kahtasataa tuhatta, on joko suunnittelussa tai käyttäjässä ollut vikaa tai kytkimessä valmistusvirhe. Käyttöpösön mittarissa on 337 tuhatta ja kytkin tietääkseni alkuperäinen, tarttuilee kyllä välillä vähän epämääräisesti joten paineasetelmassa on varmaan sanomista mutta en silti aio vaihtaa ennen kuin alkaa luistaa. Vielä ei luista, ei edes traileria vetäessä.
Ei kai 166:nkaan kytkin kerrasta täydellisesti kuole? Paineasetelman hajoaminen voi kyllä jättää auton siihen paikkaan mutta luulisi se tyypillisempi tapaus eli levyn loppuminen aiheuttavan ensin luistoa väännätettäessä. Käsitykseni mukaan kytkin antautuu nimenomaan väännön, ei tehon, edessä joten alkava luisto pitäisi huomata survaisemalla kaasu pohjaan vähän ennen parhaan väännön aluetta jollain vaihteella, jolla renkaiden pito ei enää rajoita kiihtyvyyttä.
Ei kai 166:nkaan kytkin kerrasta täydellisesti kuole? Paineasetelman hajoaminen voi kyllä jättää auton siihen paikkaan mutta luulisi se tyypillisempi tapaus eli levyn loppuminen aiheuttavan ensin luistoa väännätettäessä. Käsitykseni mukaan kytkin antautuu nimenomaan väännön, ei tehon, edessä joten alkava luisto pitäisi huomata survaisemalla kaasu pohjaan vähän ennen parhaan väännön aluetta jollain vaihteella, jolla renkaiden pito ei enää rajoita kiihtyvyyttä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti: