Kuivaimen vaikutus ilmastoinnin tehoon? kuva albumissa!!
Valvoja: Moderators
Kuivaimen vaikutus ilmastoinnin tehoon? kuva albumissa!!
Moi
Mikä mahtaa olla kuivaimen osuus ilmastoinnin tehoon? Välillä tulee selvästi kylmempää kuin taas välillä tulee vain haaleaa.
Muuten lämmityslaite toimii normaalisti.
Kaveri jolla on autokorjaamo, tosin täältä 600km päässä sanoi, että vika on kuivaimessa.
Kävin Deltalta kysymässä mitä kuivain maksaa, hitto sen hinta oli reilut 200€.
Mistä Turun suunnalta mahtaisi saada kuivainta sopu hintaan?
Onko kenelläkään kokemusta kuivaimen vaikutusta tehoon?
Mikä mahtaa olla kuivaimen osuus ilmastoinnin tehoon? Välillä tulee selvästi kylmempää kuin taas välillä tulee vain haaleaa.
Muuten lämmityslaite toimii normaalisti.
Kaveri jolla on autokorjaamo, tosin täältä 600km päässä sanoi, että vika on kuivaimessa.
Kävin Deltalta kysymässä mitä kuivain maksaa, hitto sen hinta oli reilut 200€.
Mistä Turun suunnalta mahtaisi saada kuivainta sopu hintaan?
Onko kenelläkään kokemusta kuivaimen vaikutusta tehoon?
Viimeksi muokannut jartuo, 10 Touko 2008, 15:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Kuivaimen vaikutus ilmastoinnin tehoon?
Ei kuivain vaikuta tehoon kyllä millään tavalla ellei ole tukossa. Jos järjestelmä on ihan "kyllästetty" vedellä niin sitä kautta myös kylmäaine on huonoa ja vetistä. Tällöin saattaa järjestelmän venttiileihin ja kuristimiin jäätyä vesipisara kriittiseen paikkaan ja saattaa sitä kautta syödä tehoa.jartuo kirjoitti:Moi
Mikä mahtaa olla kuivaimen osuus ilmastoinnin tehoon? Välillä tulee selvästi kylmempää kuin taas välillä tulee vain haaleaa.
Muuten lämmityslaite toimii normaalisti.
Kaveri jolla on autokorjaamo, tosin täältä 600km päässä sanoi, että vika on kuivaimessa.
Kävin Deltalta kysymässä mitä kuivain maksaa, hitto sen hinta oli reilut 200€.
Mistä Turun suunnalta mahtaisi saada kuivainta sopu hintaan?
Onko kenelläkään kokemusta kuivaimen vaikutusta tehoon?
Kysyppä tuota kuivainta vaikka ihan perus varaosaliikkeestä, itselle tuli 156:een Hellan valmistama kuivaaja, maksoi peräti 50€
Ok, kiitti tiedosta. Tänään Turussa oli iltapäivällä 20 astetta ja ilmastointi toimi täydellisesti. Motarilla se puhalsi niin jumalattoman kylmää.
Sitten kävin kaupan kautta ja sitten se puhalsi taas sellaista lämpimän haaleaa. Käytin konetta tyhjäkäynnillä kotipihalla niin kompura kävi 2sek ja odotteli taas 5sec sitä se jauhoi koko ajan.
Kylmäaineet vaihdettiin tuossa pariviikkoa sitten.
Sitten kävin kaupan kautta ja sitten se puhalsi taas sellaista lämpimän haaleaa. Käytin konetta tyhjäkäynnillä kotipihalla niin kompura kävi 2sek ja odotteli taas 5sec sitä se jauhoi koko ajan.
Kylmäaineet vaihdettiin tuossa pariviikkoa sitten.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Kompura pitäisi käydä lähes taukoamatta tyhjäkäynnillä eikä vain pieniä hetkiä.
Lisää kylmäainetta järjestelmään ja homma pelittää taas. Kannattaa kysyä joltain kylmäasentajalta aineen lisäystä eikä mennä mihinkään ad korjaamoon. Korjaamoiden ongelmana on se että niillä ei ole ammattitaitoa kyseisiin laitteisiin ja sen takia luottavat sokeasti siihen että heidän automaatti laitteensa saavat homman hoidettua. Tosi asiassa muutaman sadan gramman aineen lisäys riittää. Korjaamoiden koneet taas imevät kylmäaineen kokonaan pois järjestelmästä ja pistävät sen sitten takaisin oikean määrän sekä lisäävät öljyä järjestelmään. Jos järjestelmästä ei ole kulunut öljyä niin öljyn lisäys on täysin turha ja pienentää putkiston tilavuutta. Öljyhän ei tule vakuumilla pois putkistosta vaan jää kompuraan ja lauhduttimeen. Toinen ongelma on se että korjaamon vehje kierrättää kylmäaineet, joten voit saada autoosi myös väärää ainetta, jos joku aikaisemmista autoista on täytetty eri aineella.
Kylmäaineasentaja lisää aineen nopeasti ja edullisesti tai sitten tilaat itsellesi pullon ainetta netistä ja lisäät sitä järjestelmään niin kauan kunnes kompura käy tyhjäkäynnillä taukoamatta. Lisäys täytyy aina tehdä kompuran käydessä.
Lisää kylmäainetta järjestelmään ja homma pelittää taas. Kannattaa kysyä joltain kylmäasentajalta aineen lisäystä eikä mennä mihinkään ad korjaamoon. Korjaamoiden ongelmana on se että niillä ei ole ammattitaitoa kyseisiin laitteisiin ja sen takia luottavat sokeasti siihen että heidän automaatti laitteensa saavat homman hoidettua. Tosi asiassa muutaman sadan gramman aineen lisäys riittää. Korjaamoiden koneet taas imevät kylmäaineen kokonaan pois järjestelmästä ja pistävät sen sitten takaisin oikean määrän sekä lisäävät öljyä järjestelmään. Jos järjestelmästä ei ole kulunut öljyä niin öljyn lisäys on täysin turha ja pienentää putkiston tilavuutta. Öljyhän ei tule vakuumilla pois putkistosta vaan jää kompuraan ja lauhduttimeen. Toinen ongelma on se että korjaamon vehje kierrättää kylmäaineet, joten voit saada autoosi myös väärää ainetta, jos joku aikaisemmista autoista on täytetty eri aineella.
Kylmäaineasentaja lisää aineen nopeasti ja edullisesti tai sitten tilaat itsellesi pullon ainetta netistä ja lisäät sitä järjestelmään niin kauan kunnes kompura käy tyhjäkäynnillä taukoamatta. Lisäys täytyy aina tehdä kompuran käydessä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Tänään olikin etäpäivä hommista ja kävin aina välillä testailemassa ilmastointia tuossa pihalla, aamupäivällä se teki ihan samaa katkoi koko ajan.
Suihkutin äsken vettä maskin välistä ja samalla pesin koko koneen kun oli päässyt pölyttymään tuolla hiton hiekkatiellä, no joka tapauksessa pesunjälkeen kokeilin ilmastointia niin se toimi taas moitteettomasti.
Vikana on ilmeisesti huono kytkentä ja hapettuma.
Viikonloppuna käyn sähköliittimiä läpi yksi kerrallaan ja suihkutan niihin WD-40stä. Se on hyvää tavaraa ja haiseekin hyvältä
Tilasin Heikalta uuden kuivaimen sopu hintaan, vaikka en sitä tällä kerralla tarvitsisikaan niin vielä sekin joku päivä otetaan käyttöön.
Suihkutin äsken vettä maskin välistä ja samalla pesin koko koneen kun oli päässyt pölyttymään tuolla hiton hiekkatiellä, no joka tapauksessa pesunjälkeen kokeilin ilmastointia niin se toimi taas moitteettomasti.
Vikana on ilmeisesti huono kytkentä ja hapettuma.
Viikonloppuna käyn sähköliittimiä läpi yksi kerrallaan ja suihkutan niihin WD-40stä. Se on hyvää tavaraa ja haiseekin hyvältä
Tilasin Heikalta uuden kuivaimen sopu hintaan, vaikka en sitä tällä kerralla tarvitsisikaan niin vielä sekin joku päivä otetaan käyttöön.
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Katkera yleistys lyhennetty. Muuten teksti oli melkein oikein, mutta seuraavalta osin ei... (ainakaan alkuperäisessä tekstin yhteydessä)
Minä tiedän mistä se tulee, eli ihan muutaman sanan vastaus riittää.
Noh, kerropa mistä tulee öljynerottimeen se n. 30 ml öljyä, kun auton ilmastointijärjestelmä huolletaan oikeaoppisesti, eli tyhjennetään ja tyhjiöidään järjestelmä ennen uutta täyttöä?Maunu kirjoitti: Öljyhän ei tule vakuumilla pois putkistosta vaan jää kompuraan ja lauhduttimeen.
Minä tiedän mistä se tulee, eli ihan muutaman sanan vastaus riittää.
Jos puhutaan uudemmista, eli 95-> autoista, niin vain kylmäaineasentaja voi laittaa noihin autoihin "väärää" ainetta, koska liittimet ovat erilaiset. Freoni ja sen korvaavat aineet saattavatkin sekoittua. Noita vanhempia järjestelmiä tosin huoltavatkin pääasiassa vain ne kylmäaineasiantuntijat.Maunu kirjoitti:Toinen ongelma on se että korjaamon vehje kierrättää kylmäaineet, joten voit saada autoosi myös väärää ainetta, jos joku aikaisemmista autoista on täytetty eri aineella.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Juuri näin. Uudet aineet ovat tulleet vain "ympäristöystävällisyyden" takia, kunnes nekin todetaan ympäristölle haitallisiksi.. Tulevaisuudessa ilmastointilaitteet toimivat hiilidioksidilla.. Eikös tuo ole juuri se kauhein kaasu tällä hetkellä, mitä pitäisi välttää kuin ruttoa ja verottaa ihan h**vetisti..Maunu kirjoitti:Käsittääkseni vanha R-12 on tehokkaampaa kuin uudempi R-134a
^^^Öljyä pitäisi laittaa saman verran, kuin sieltä tulee pois. Automaattihuoltokoneiden kanssa en ole ollut niin paljon tekemisissä, että pystyisin varmana sanomaan, mutta muistikuva on, että ne punnitsevat määrän ja laittavat samanverran tilalle. Manuaalikoneissa huoltajan pitää itse katsoa lähtötaso ja se kuinka paljon sinne laitetaan lisää. Asiantuntemattomia asentajia tuon ilmastoinnin saralta löytyy takuuvarmasti, mutta yleistäminen ei yleensä kannata:
Niitä adaptereita, joita käytetään väärien aineiden laittamiseen, en usko peruskorjaamoilta löytyvän, vaan juuri niiltä jokapaikanhöylä kylmäasentajilta.
Ainiijjoo. Vastataan nyt, että se voiteluaine, joka tulee ulos sieltä järjestelmästä, tulee kylmäaineeseen sekoittuneena. Eli ei se "tyhjiö" sinänsä pysty imemään sieltä voiteluainetta.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
Ajattelin kysellä asiaani tästä ketjusta. Tämä "kuivain" liippaa niin läheltä.
Onko normaalia tai mistä johtuu että sisäpuhallusilma haisee "hikisukalle" ja "tuntuu" kostealta kun ilmastointi on poiskytkettynä?
Mielestäni sama oli havaittavissa niin viilellä ja lämpimälläkin puhallusilmalla.
Raitisilmasuodattimet sun muut määräaikaishuoltoihin kuuluvat kilkkeet on vaihdettu ajallaan.
Viimeisin on 30000 km huolto alkuvuodesta.
Talvella havaitsin vähän "lotinaääniä" ovensuunnalta, mutta se katosi itsestään. Kotelot katottiin läpi mutta vettä ei löytynyt, poistoaukot oli tosin osin tukossa, eli jotain sielä oli ollut.
Mutta ei tämän pitäis vaikuttaa ilmanlaatuun? Voiko jonnekin vielä jäädä kosteutta noin pahasti että ilma- ja raitisilmasuodattimien vaihdonkin jälkeen hertättää epäilyksiä?
Vai onko kyseessä ilmastointipuolen ongelmaa?
Kekustelun pesuteella puhutaan autoliikkeen ilmastointihuoltoja vastaan ja niiden puolesta.
Miten nyt on? Ei mitään kokemusta taikka tietoa tästä asista, muuta kuin että tätäkin pitäis säännöllisesti huoltaa. Oisko jo aika?
Kaikki apu tarpeen...
Onko normaalia tai mistä johtuu että sisäpuhallusilma haisee "hikisukalle" ja "tuntuu" kostealta kun ilmastointi on poiskytkettynä?
Mielestäni sama oli havaittavissa niin viilellä ja lämpimälläkin puhallusilmalla.
Raitisilmasuodattimet sun muut määräaikaishuoltoihin kuuluvat kilkkeet on vaihdettu ajallaan.
Viimeisin on 30000 km huolto alkuvuodesta.
Talvella havaitsin vähän "lotinaääniä" ovensuunnalta, mutta se katosi itsestään. Kotelot katottiin läpi mutta vettä ei löytynyt, poistoaukot oli tosin osin tukossa, eli jotain sielä oli ollut.
Mutta ei tämän pitäis vaikuttaa ilmanlaatuun? Voiko jonnekin vielä jäädä kosteutta noin pahasti että ilma- ja raitisilmasuodattimien vaihdonkin jälkeen hertättää epäilyksiä?
Vai onko kyseessä ilmastointipuolen ongelmaa?
Kekustelun pesuteella puhutaan autoliikkeen ilmastointihuoltoja vastaan ja niiden puolesta.
Miten nyt on? Ei mitään kokemusta taikka tietoa tästä asista, muuta kuin että tätäkin pitäis säännöllisesti huoltaa. Oisko jo aika?
Kaikki apu tarpeen...
-onko pakko jos ei taho-
^^Lienee kenno homeessa/yms. mönjässä. Tohon vaivaan on autotarvikeliikkeissä tarjolla puhdistus/desinfiointi/mitälie tärpättiä, tyyliin paineilmapurkki jossa situn pitkä taipusa letku. Tuupataan letkua kojelaudan ilmanvaihtoventtiiliin niin pitkälle kuin menee, lasketaan pullo tyhjäksi ja annetaan puhdistusaineen vaikuttaa hetki. Tarkempia tietoja osaa varmaan antaa autotarvikeliikkeet ja ko. tököttejä käyttäneet.
Albumissani on kuva kuivaimesta. TD malleissa on käytetty kahta erillaista kuivainta, putkien välissä olevaa tai integroitua mallia.
Huomasin sattumalta tänään, jos pidän puhallinta 3 tai 4 nopeudessa niin ilmastointi kompura ei pysy päällä, eli virrat loppuu kun syylärin tuuletin alkaa käymään. Ilmastointi kompura on parisekunttia päällä ja muutaman sekunnin pois jne...
kun puhaltimet laittaa 1 tai 2:lle niin hetken päästä ilmastointi toimii taas normaalisti.
Laitoin väliaikaisesti ylimääräisen akkukaapelin miinuksesta runkoon ja toisen suoraan koneen kylkeen, mutta siitä ei ollut mitään apua!
Jossain on oltava rele minkä kautta tuulettimet saa virran, mutta missä se mahtaa sijaita??
Huomasin sattumalta tänään, jos pidän puhallinta 3 tai 4 nopeudessa niin ilmastointi kompura ei pysy päällä, eli virrat loppuu kun syylärin tuuletin alkaa käymään. Ilmastointi kompura on parisekunttia päällä ja muutaman sekunnin pois jne...
kun puhaltimet laittaa 1 tai 2:lle niin hetken päästä ilmastointi toimii taas normaalisti.
Laitoin väliaikaisesti ylimääräisen akkukaapelin miinuksesta runkoon ja toisen suoraan koneen kylkeen, mutta siitä ei ollut mitään apua!
Jossain on oltava rele minkä kautta tuulettimet saa virran, mutta missä se mahtaa sijaita??
Jos tarkoitat sitä puhallinta joka on auton keulalla sen releet ovat siinä akun vieressä. Ilmastoinnin puhallinta ohjaa elektroninenyksikkö joka on muovikotelonpohjassa (pelkääjän jalkatilassa). Kompuran ohjausrele löytyy myös tuolta akun vierestä. Siinä kuivaimen päällä tai putkissa on myös painekatkaisia joka ohjaa sitä kennon tuuletinta ja kompuran päälläoloa.
Kuivaimia on juurikin noita kahta mallia, eli kennoon sisäänrakennettuna (tai sen yhteydessä) tai sitten erillinen kuivain pelkääjän puolella etukulmassa.
(Nimimerkillä rakentaa autoon ilmastointia purkuosista. )
Kuivaimia on juurikin noita kahta mallia, eli kennoon sisäänrakennettuna (tai sen yhteydessä) tai sitten erillinen kuivain pelkääjän puolella etukulmassa.
(Nimimerkillä rakentaa autoon ilmastointia purkuosista. )
Kiitos vinkistä.mattijus kirjoitti:Aja varttitunti lämmityslaite täysillä.
Jatkoa ajatellen, ota kompura pois päältä 5min ennenkuin saavut määränpäähän.
(tarkista toki, etteivät lattiamatot ole märkiä)
Nyt on "kuivatusajoja" tehty oikein hikipäässä ja en enää huomaa mitään ylimääräistä tuoksua.
En tarkaan tiedä mihin tällä oli vaikutusta, mutten keksinyt mitään syytäkään olla kokeilematta.
Lattiamatot ym. paikat johon pääsee purkamatta ovat kuivia.
-onko pakko jos ei taho-