75:ssä (TS) on 130 tkm mittarissa (siis oikeasti ajettu vain tämä) ja huollot 80 tkm eteenpäin teki osaava kaveri, joka mielestään teki vain tarpeellisen (ehkä vain välttämättömän?). Miten tuo venttiilien säädön tarve? Olen kuulevinani pientä dieselmäistä ääntä (tai ainakin eräs urpo kyydissäni kysyi: "onko tämä dieselauto?") ? . Muuta huomioitavaa näillä kilometereillä? Tiedoista kiitollisna.
P.S. Onko muuten ilmastoinnin asennuksesta 75.een kokemuksia. Kohtahan tässä helle painaa päälle ja auto on musta.
Mun tessuun oli vaihdettu edellisen omistajan sanoman mukaan imupuolen nokka-akseli suunnilleen noilla 130 tuhannen nurkilla. Ettei vaan olis sulla samaa vaivaa ?
Niko Tuomola kirjoitti:Mun tessuun oli vaihdettu edellisen omistajan sanoman mukaan imupuolen nokka-akseli suunnilleen noilla 130 tuhannen nurkilla. Ettei vaan olis sulla samaa vaivaa ?
noissahan on aikanaan ollut nokka-akselin kulumisvikoja joten saattaa olla hyvinkin mahdollista...
Onko muuten Alfankin nokka-akselit tehty valuraudasta? Yhdellä tuttavalla on 323 masa. Se nelikko turbo versio. Siinä oli nokka-akselit tehty jostakin erikoisvaluraudasta, mikä tällaiselle Tuta/kote-insinöörin alulle oli varsin yllättävää, sillä eihän akseleita tehdä yleensä valuna.
Ana M kirjoitti:Onko muuten Alfankin nokka-akselit tehty valuraudasta? Yhdellä tuttavalla on 323 masa. Se nelikko turbo versio. Siinä oli nokka-akselit tehty jostakin erikoisvaluraudasta, mikä tällaiselle Tuta/kote-insinöörin alulle oli varsin yllättävää, sillä eihän akseleita tehdä yleensä valuna.
no en oikein usko tuohon valurauta juttuun alfan suhteen...muistaakseni noissa oli huono pinnoitus jolloin akseli kului nopeammin...varma en ole mutta näin muistelen.
late04 kirjoitti:Minkähän hintainen tuo vaihto lienee (osat+työt) ja onko miten akuutti homma eli voiko aiheuttaa lisäongelmia jos ei piakkoin vaihda...?
venttiilithän siinä rupeaa kantamaan eli ovat auki koko ajan...
noita osia kannattaa varmaan katsella tuolta muukkosen sivuilta...
työlle ei kovin älytöntä hintaa pitäisi tulla koska ammattimies vaihtaa nokka akselit melko äkkiä...
Nyt taisi tulla 90:lle ajatusvirhe, ennemminkin ne venttiilit eivät avaudu kokonaan / tarpeeksi aikaisin. Ylimääräinen välys kuluttaa myös koneistoa eli lähinnä nokka-akselia itseään, mutta mitäs siitä jos se on menetetty kampe jo muutenkin. Paininkupitkin voivat kyllä ottaa itseensä mutta nehän eivät paljoa maksa.
Jep, noissakaan ei taida mitään vipusia olla vaan nokka kuppia koittaa. Mitenhän pahat sivuttaisvoimat venttiiliin ja akseliin tulee kun nokkaan on kulunut kunnon kokoinen monttu. Siitä lisääntyneestä välyksestä ja voimakkaasta iskusta tulee tuo naputus.
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Nyt taisi tulla 90:lle ajatusvirhe, ennemminkin ne venttiilit eivät avaudu kokonaan / tarpeeksi aikaisin. Ylimääräinen välys kuluttaa myös koneistoa eli lähinnä nokka-akselia itseään, mutta mitäs siitä jos se on menetetty kampe jo muutenkin. Paininkupitkin voivat kyllä ottaa itseensä mutta nehän eivät paljoa maksa.
olet muuten oikeassa...
sitä se teettää kun koettaa tässä työnohessa kommentoida kun on vielä lisäksi kauhea kiire päällä....
juu tuo kuppien ja ventiilinvälysten tarkistushan onnistuu helposti samalla kun on nokat irrallaan, ja eipäshän tarvi olla heti repimässä uudestaan auki....
Muistelen, että tuolla nokka-akselilla on aika reippaasti hintaa muukkosella, jotain yli 680€ ilman ALV:tä. Olisko pk-seudulla ketään asiantuntevaa monttööriä tutkailemaan asiaa vai vienkö AutoMilanoon? Suosituksia?
Onko muuten tuo kulumisongelma sellainen, että kuuluu lähinnä tyhjäkäynnillä? Kun tässä kustannuksia arvioi, niin yhtäkkiä tuntuu siltä, ettei se ääni oikestaan ole kovin merkittävä.
Mulla on joku pääkaupunkiseudulla hiottu akseli koneessa. Hyvin on ainakin toiminut . Paikalliset tietää varmaa paikankin. En löytänyt noista kuiteista.
late04 kirjoitti:Niin, toki jos löytyy yhteystietoja niin olen kovin kiitollinen. Vai lieneekö Milano ainoa asiallinen. Alfatietoiset nyrkkipajatkin kiinnostaa.