Nyt tarvitaan pikaista jelppiä !! Ilmastointi pätkii 156
Valvoja: Moderators
Nyt tarvitaan pikaista jelppiä !! Ilmastointi pätkii 156
Ilmastointi veetuilee edelleenkin ja viikonlopuksi on luvattu intiaani-ilmoja
Eli, ilmastointi on täytetty kaksi kertaa, eikä vuotoja ole havaittu.
Kylmäainetta on riittävästi järjestelmässä.
Vika:
Mikäli pidän puhallinta 1 tai 2 asennossa niin kompura on päällä ja ilmastointi toimii.
Mikäli laitan puhalluksen 3-4 tai automaatille, niin kompuran magneettiventtiili alkaa hetken päästä hyppimään päälle pois päälle pois jne. jolloin kylmänilman tulo loppuu.
1 ja 2 asenennossa ilmaa tulee sisään niin niukasti ettei se riitä jäähdyttämään autoa sisältä.
Kahvit ja pullat luvassa sille ketä keksii ratkaisun kuuluisassa Esson baarissa
Eli, ilmastointi on täytetty kaksi kertaa, eikä vuotoja ole havaittu.
Kylmäainetta on riittävästi järjestelmässä.
Vika:
Mikäli pidän puhallinta 1 tai 2 asennossa niin kompura on päällä ja ilmastointi toimii.
Mikäli laitan puhalluksen 3-4 tai automaatille, niin kompuran magneettiventtiili alkaa hetken päästä hyppimään päälle pois päälle pois jne. jolloin kylmänilman tulo loppuu.
1 ja 2 asenennossa ilmaa tulee sisään niin niukasti ettei se riitä jäähdyttämään autoa sisältä.
Kahvit ja pullat luvassa sille ketä keksii ratkaisun kuuluisassa Esson baarissa
Sillä ei tunnu olevan merkitystä missä asennossa lämmönsäädin on, koitin 20c kohdalla ja samalla tavalla napsii kompura päälle pois.
Mahtako kuitenkaan kompurassa olla vikaa, haiskahtaa jotenkin joku rele/anturi olla räsänä?
Hyvä kysymys Anssi_ok:lta, en tiedä onko se sisätilananturi enää käytössä jos ei automaatti ole valittuna??
joo luupihalla ainakin toistaiseksi vielä ajellaan Onneksi on ruokakauppoja siellä täällä, niin voi käydä vilvoitelemassa kylmähuoneessa
Missä mahtaa sijaita anturi joka haistelee ettei järjestelmä pääse jäätymään?
Mahtako kuitenkaan kompurassa olla vikaa, haiskahtaa jotenkin joku rele/anturi olla räsänä?
Hyvä kysymys Anssi_ok:lta, en tiedä onko se sisätilananturi enää käytössä jos ei automaatti ole valittuna??
joo luupihalla ainakin toistaiseksi vielä ajellaan Onneksi on ruokakauppoja siellä täällä, niin voi käydä vilvoitelemassa kylmähuoneessa
Missä mahtaa sijaita anturi joka haistelee ettei järjestelmä pääse jäätymään?
Muistelen, että koko systeemin lämpötila-anturi on jossain siinä ihan säätimien lähellä.jartuo kirjoitti: ...
joo luupihalla ainakin toistaiseksi vielä ajellaan Onneksi on ruokakauppoja siellä täällä, niin voi käydä vilvoitelemassa kylmähuoneessa
...
Suosittelen Malminkartanon/Konalan S-Marketia. Siellä on hiton kylmä koko kaupassa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vähän epäilen ettei tämä murhe selviä täällä vaan ammattitaitoisessa ilmastointipajassa, mutta lototaan silti jotain.
Puhallinnopeuden nosto kasvattaa ilmamäärää, joka virtaa höyrystinkennon läpi. Ilmamäärän kasvattaminen taas aiheuttaa sen, että kompressorille palaava kaasu on lämpimämpää ja siitä aiheutuen kovemmassa paineessa kuin jos ilmamäärä ja sen mukana ulkoilmasta jäähdytyskiertoon siirtyvä lämpöenergiamäärä olisivat pienemmät. Liian kova järjestelmäpaine katkaisee ohjauksen kompressorilta.
Mistä murhe sitten voisi johtua:
1. Järjestelmässä on liikaa kylmäainetta.
2. Keulalla oleva flekti ei toimi (ilmastoinnin ohjaamana), tosin tällöin hallakoneen pitäisi pienehkön viiveen jälkeen toimia maantiellä normaalisti. Omasta kinneristäni juuri korjasin flektin ja nyt puhaltelee viileätä myös ruuhkassa.
3. Painekytkin on viallinen ja katkaisurajat ovat "ryömineet".
Minen sitten ole mikään ilmastointi(kaan)asiantuntija eli tässä ajatusketjussa voi olla virheitä, kunhan pähkäilin.
Puhallinnopeuden nosto kasvattaa ilmamäärää, joka virtaa höyrystinkennon läpi. Ilmamäärän kasvattaminen taas aiheuttaa sen, että kompressorille palaava kaasu on lämpimämpää ja siitä aiheutuen kovemmassa paineessa kuin jos ilmamäärä ja sen mukana ulkoilmasta jäähdytyskiertoon siirtyvä lämpöenergiamäärä olisivat pienemmät. Liian kova järjestelmäpaine katkaisee ohjauksen kompressorilta.
Mistä murhe sitten voisi johtua:
1. Järjestelmässä on liikaa kylmäainetta.
2. Keulalla oleva flekti ei toimi (ilmastoinnin ohjaamana), tosin tällöin hallakoneen pitäisi pienehkön viiveen jälkeen toimia maantiellä normaalisti. Omasta kinneristäni juuri korjasin flektin ja nyt puhaltelee viileätä myös ruuhkassa.
3. Painekytkin on viallinen ja katkaisurajat ovat "ryömineet".
Minen sitten ole mikään ilmastointi(kaan)asiantuntija eli tässä ajatusketjussa voi olla virheitä, kunhan pähkäilin.
- Epäkelpokeräilijä -
Moi
sattaa hyvinkin olla ettei tämä selviä ilman korjaamoa, mutta kokeilen nyt ensin kaikki mahdollisen ja mahdottoman, ettei tarvitsisi maksaa itseään kipeäksi.
1. Kylmä aineet laitettiin Raision Myllyn-Pikahuollossa. Siellä on melko uudet vehkeet joista ölytyi jopa meikäläisen automalli. Uskoisin siellä olevan oikean määrän tavaraa, tosin ei se mitään hirveän kylmää puhalla hiljaisellakaan nopeudella? Mitä jos siellä onkin liian vähän tavaraa, mutta miten se voisi toimia 1 ja 2:lla?
2. Keulalla oleva flekti toimii, se lähtee käyntiin melkein heti kun ilmastoinnin kytke ja käy lähes koko ajan, onko se normaalia?
3. Onko painekytkin alumiinisessa siinä putkessa? voiko sitä jollain tavalla testata?
sattaa hyvinkin olla ettei tämä selviä ilman korjaamoa, mutta kokeilen nyt ensin kaikki mahdollisen ja mahdottoman, ettei tarvitsisi maksaa itseään kipeäksi.
1. Kylmä aineet laitettiin Raision Myllyn-Pikahuollossa. Siellä on melko uudet vehkeet joista ölytyi jopa meikäläisen automalli. Uskoisin siellä olevan oikean määrän tavaraa, tosin ei se mitään hirveän kylmää puhalla hiljaisellakaan nopeudella? Mitä jos siellä onkin liian vähän tavaraa, mutta miten se voisi toimia 1 ja 2:lla?
2. Keulalla oleva flekti toimii, se lähtee käyntiin melkein heti kun ilmastoinnin kytke ja käy lähes koko ajan, onko se normaalia?
3. Onko painekytkin alumiinisessa siinä putkessa? voiko sitä jollain tavalla testata?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
1. Pätkiminen nimenomaan puhallinnopeutta kasvattaessa viittaisi minusta siihen että roinaa voisi olla liikaa. Eli kun nopeus on pieni, jäähdytettävä ilmamäärä on pieni, kylmäaineeseen siirtyvä lämpömäärä on pieni ja lämmön vaikutus järjestelmäpaineeseen on pieni. Sitten kun vaihdetaan "pieni"-sanan tilalle "suuri", saatetaan mennä sen rajan yli että paine kasvaa liian suureksi eikä kompura enää pysy käynnissä kuin pieniä pätkiä.
Jos kamaa olisi liian vähän, ei kompuran pitäisi käynnistyä ollenkaan. Ylärajan huitteissa oleva paine taas putoaa aina sitä mukaa kun kompressori on hetken käymättä ja kylmäaine ei siis sen vuoksi lämpene vaan jäähtyy lauhduttimessa.
2. On normaalia.
3. Todennäköisesti on. Siinä pitäisi olla kaksi raja-arvoa eli ala- ja ylärajapaineet kompressorin käynnille; Alempi raja suojelee kompuraa ja estää sitä käynnistymästä jos järjestelmä on tyhjä, ylempi raja katkaisee käynnin kun painetta on riittävästi. Ylärajan pitäisi normaalikäytössäkin katkoa käyntiä ajoittain, nyt se tuntuisi tekevän sen liian herkästi.
Voit kyllä mitata estääkö painekytkin kompressorin kytkennän vai nöy, mutta jos yläraja-arvo olisi jostain syystä muuttunut, et pääse sitä näkemään kuin jonkun erillisen painemittarin kanssa.
Disclaimer: Tämä on vaan oma käsitys siitä miten homma pelaa, ei ole mitään sen kummempaa koulutusta kyseisiin vehkeisiin.
Jos kamaa olisi liian vähän, ei kompuran pitäisi käynnistyä ollenkaan. Ylärajan huitteissa oleva paine taas putoaa aina sitä mukaa kun kompressori on hetken käymättä ja kylmäaine ei siis sen vuoksi lämpene vaan jäähtyy lauhduttimessa.
2. On normaalia.
3. Todennäköisesti on. Siinä pitäisi olla kaksi raja-arvoa eli ala- ja ylärajapaineet kompressorin käynnille; Alempi raja suojelee kompuraa ja estää sitä käynnistymästä jos järjestelmä on tyhjä, ylempi raja katkaisee käynnin kun painetta on riittävästi. Ylärajan pitäisi normaalikäytössäkin katkoa käyntiä ajoittain, nyt se tuntuisi tekevän sen liian herkästi.
Voit kyllä mitata estääkö painekytkin kompressorin kytkennän vai nöy, mutta jos yläraja-arvo olisi jostain syystä muuttunut, et pääse sitä näkemään kuin jonkun erillisen painemittarin kanssa.
Disclaimer: Tämä on vaan oma käsitys siitä miten homma pelaa, ei ole mitään sen kummempaa koulutusta kyseisiin vehkeisiin.
- Epäkelpokeräilijä -
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Omaan autoon kun laitettiin kolarin jälkeen uudet kylmäaineet huomasimme, että Delta-Auton laittama ilmastoinnin tarra ei kerro oikeaa kylmäaineen määrää.
Deltan tarrassa (valkoinen, vihreät tekstit) lukee 0,7kg kylmäainetta. Pienin määrä mitä tarrasta voi merkata.
Alfan service cd:llä määräksi on ilmoitettu 500-600g mallista riippuen.
Itselleni laitoin 550g jolla systeemi toimii hyvin (2002 fl malli dualzone ilmastointi).
Jos ainetta on liikaa niin kaasuuntuminen ei onnistu enää kunnolla.
Deltan tarrassa (valkoinen, vihreät tekstit) lukee 0,7kg kylmäainetta. Pienin määrä mitä tarrasta voi merkata.
Alfan service cd:llä määräksi on ilmoitettu 500-600g mallista riippuen.
Itselleni laitoin 550g jolla systeemi toimii hyvin (2002 fl malli dualzone ilmastointi).
Jos ainetta on liikaa niin kaasuuntuminen ei onnistu enää kunnolla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Olis tuon kannalla myös. Velipojan Mondeossa oli liikaa kylmäainetta ja koko auto alko hyytymään kun kompura pisti liikaa hanttiin. Lopulta se kompura aina lähti toki päältä kokonaan, mutta siinä vaiheessa jo hihna haisi.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:1. Pätkiminen nimenomaan puhallinnopeutta kasvattaessa viittaisi minusta siihen että roinaa voisi olla liikaa.
MP
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
^^Minulla lukee huoltotarrassa 650g (Ei Deltan vaan autoilmastointifirman tekemä huolto). Kyseessä vanhakeulainen 156 SW, ja on toiminut hyvin.
147:ssa määrä oli muistini mukaan 550g. Noilla hehtaareilla siis pitäisi oleman. Sinne saa ilmeisesti helpostikin laitettua ihan tolkuttomia määriä sitä keittoa, jos en väärin muista niin tälläkin foorumilla oli jollakin ollut yli kaksi kiloa.
Edittiä: tuossa ketjussa löytyy 1.6 kg suoritus, ja ehkä muutakin hyödyllistä.
147:ssa määrä oli muistini mukaan 550g. Noilla hehtaareilla siis pitäisi oleman. Sinne saa ilmeisesti helpostikin laitettua ihan tolkuttomia määriä sitä keittoa, jos en väärin muista niin tälläkin foorumilla oli jollakin ollut yli kaksi kiloa.
Edittiä: tuossa ketjussa löytyy 1.6 kg suoritus, ja ehkä muutakin hyödyllistä.
Viimeksi muokannut Pepperoni, 05 Kesä 2008, 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.