Moro!
Tyhjäkäynti tosiaan 4500 kiekkaa.. Auto on siis -99 156 2.0 ts.
Tutkiskelin konepellin alta ja huomasin että kaasuläpän kyljessä oleva musta mötikkä (virallinen boschin nimi on kuristusläpän asetin) jää "surisemaan" sen jälkeen kun auton sammuttaa. Surina loppuu
kun irroittaa kaasuläpän päällä olevista moninapaliittimistä moottorinpuolimmaisen, samalla akun edessä olevista releistä yksi naksahtaa (käsittääkseni se jossa lukee "inj.")
Tultiin siihen tulokseen että asetin on paskana ja tilattiin uusi, (154€) ruuvattiin paikalleen ja sama homma jatkuu..
Missä vika??????
Miksi se noin teki? Voiko sen korjata? Miksei??!! No voi &¤¤#¤%¤!!!
Oli, kone oli samanikäinen mutta 1.8 ja noissa on käsittääkseni sama kaasuläppämoottori. Uuden moottorin asennuksen jälkeen se jäi huutamaan juuri tuonne neljän ja puolen tonnin hujakoille, Bosch-autosähköputiikissa ajoivat läpälle jonkun rajojenhakuohjelman ja sen jälkeen pelasi normaalisti. Parin minuutin juttu eli ei maksa maltaita.
Surinaa en muista mutta tyhjäkäynti tuppasi väliin huojuttelemaan, mistä syystä vaihdoin sen kaasuläppämoottorin. Auto tuli myytyä heti tuon jälkeen eikä vaikutuksista ehtinyt kertyä itselle sen kummempia kokemuksia, mutta nykyisen omistajan mukaan tyhjäkäynti on ollut vakaa.
joo mullakin on ollu huojuvaa tyhjäkäyntiä. Ja nyt kun muistelen niin vähän ennenkuin tämä vaiva tuli niin joskus kylmäkäynnistyksen jälkeen vähän aikaa "kävi kolmella", tai sammu heti.
Jännä sinänsä ku tämä hulvaton tyhjäkäynti alko ihan yhtäkkiä. Ajoin auton pihalle ihan normaalisti ja seuraavaksi emäntä kiipes autoon ja pisti käyntiin niin moottori pillastui.
Miksi se noin teki? Voiko sen korjata? Miksei??!! No voi &¤¤#¤%¤!!!
Mullakin teki aikaisempi 156 saman tempun kertaalleen. Vika ilmaantui kun nousin motarin rampilta ylös. Hetken aikaa jouduin ajelemaan jarrupohjassa isommila vaihteilla kaasuun koskematta, mutta hiljalleen auto opetteli kaasuläpän uudestaan ja tyhjäkäynti palautui normaaliksi. Ei sen moottorin noilla kierroksilla vielä pitäisi hajota, mutta ei sitä kovin pitkään toki viitsi kuunnellakaan. Voisi olla kokeilunarvoinen juttu lähteä ajamaan sillä vältellen vapaalla pitämistä... Risteyksissä auton voi sitten sammuttaa.