Moottorin ohjainelektroniikan (EOBD) häiriö

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
matu
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Touko 2004, 23:53
Paikkakunta: Valkeakoski

Moottorin ohjainelektroniikan (EOBD) häiriö

Viesti Kirjoittaja matu »

Pesin auton ja moottoritilan. Kotiin tulo ihan ok, mutta 30 minuuttia myöhemmin lähtiessäni uudelleen reissuun ilmaantui kesken ajon varoitusvalo palamaan ja tauluun virheviesti: Motor control system failure. Varoitusvalo palaa jatkuvasti, ei siis vilku. Manuaali ohjeistaa, että vika polttoainejärjestelmässä tai sytytysjärjetelmässä. Ajoa saisi jatkaa, mutta varovaisesti ja olisi käännyttävä huollon puoleen. Mikähän vika siis suomeksi sanottuna kyseessä ja onko pahakin vika? Huoltoon ei nyt näin pääsiäisenä pääse ja reissuun pitäisi tietysti mennä. Onko jokin nyt moottoritilan pesun yhteydessä kastunut? Aikako parantaa?
MT ; Alfa Romeo 156 2.0 JTS Sportwagon

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Ainakin TS koneessa tulpan koloihin jää helposti vettä. Kannattaa varmaan availla liittimiä ja suihkia crc:tä. Harvemmin tuolla pesemisellä saa mitään rikottua...

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

En olis ihan sata varma. Jos kone käy huonosti ja työntää bensaa putkeen(ei kunnon kipinää veden takia) voi katti ottaa siipeensä, siis luulisin että näin voi käydä. Vaikka en halua pelotella. Paineilmaa tulpan koloihin?

Mulla pösön koko mittaristo sekosi päiväksi kun pesin moottoritilan ja olen ollut aika varovainen sen jälkeen...
Ayrton Senna da Silva forever

alexxx
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 08:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja alexxx »

Ostinpa Alfan ja pojat oli tietysti pessy moottorin liikkeessä. Molempien Lambda-antureiden lämmitysvastukset oli kärynny. Tämä johtui siitä että molemmat koneen oikealla puolella olevat liittimet olivat täynnä vettä. (keulasta katsottuna) Niin että hyvä pojat! Oikein oikosulkuun olivat menneet ja tietäähän mitä siinä käy! Kyseessä 2,0 TS vm.2001

matu
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Touko 2004, 23:53
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Moottorin ohjainelektroniikan (EOBD) häiriö

Viesti Kirjoittaja matu »

Eipä hätiä... Merkkivalo ja virheviesti poistuivat näytöltä itsestään n. vuorokauden kuluttua syttymisestä. Moottori kävi koko ajan mielestäni moitteetta, joten ei hämminkiä. Tänään käynti varmuuden vuoksi DA:ssa jossa homma vieltä tarkistettiin, muisti resetoitiin ja liittimiä puhdisteltiin - ei vikaa.

Mutta jotta huono onni jatkuisi, niin eikös DA:n huoltomies peruuttanut Ladalla Alfani etupuskuriin ja puskuri maalaukseen (onneksi vain pieni naarmu). Että tämmönen tapaus tällä kertaa...
MT ; Alfa Romeo 156 2.0 JTS Sportwagon

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Minulla kummitteli samainen ilmoitus kertaalleen, mutta se katosi itsekseen. Kuukausi tämän jälkeen valo/teksti syttyi uudestaan ja nyt se on palanut jo monta päivää. Auto menee huomenna Deltaan piuhan nokkaan ja katsotaan kuin äijän käy. Minun mielestäni mikään ei ole muuttunut, auto ei nyi, eikä bensa haise. Olen ainakin poljettanut sitä ihan surutta, eikä vielä ole mikään lauennut. Saapi nähdä. Johan sieltä nyt pitäisi viimeistään jotain särkyä, 60 tuhatta tuli juuri täyteen.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Kaivoin vanhan aiheen esiin. Eli toista tuhatta kilometriä päästiin 156:lla ilman suurempia merkkivalo-ongelmia. Ainoastaan palanut rekisterikilven valo on saanut "lights failure" valon hetkellisesti palamaan. Mutta tänään syttyi sitten "engine control system failure" EOBD valo. Moottoria ei ole pesty ja auto toimii ihan normaalisti. Ajattelin huomisen (sunnuntai) ja maanantain katsella muuttuuko mikään/poistuuko valo. Sitten ilmeisesti käytävä lukemassa vikakoodit jossain pajalla.

Avatar
TonySoprano
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Loka 2007, 19:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TonySoprano »

tammi kirjoitti:Kaivoin vanhan aiheen esiin. Eli toista tuhatta kilometriä päästiin 156:lla ilman suurempia merkkivalo-ongelmia. Ainoastaan palanut rekisterikilven valo on saanut "lights failure" valon hetkellisesti palamaan. Mutta tänään syttyi sitten "engine control system failure" EOBD valo. Moottoria ei ole pesty ja auto toimii ihan normaalisti. Ajattelin huomisen (sunnuntai) ja maanantain katsella muuttuuko mikään/poistuuko valo. Sitten ilmeisesti käytävä lukemassa vikakoodit jossain pajalla.
Ja mulla ihan sama juttu! Lauantaina yhtäkkiä syttyi "ECSF" viesti ajotietsikkaan, joskin auto pelaa ihan normaalisti. :shock:
Tätä on vissiin "liikkeellä".. :lol:
Ja auto siis 156 jts sw.
Telttaauton takuuta onneksi jäljellä, joten huomenna kai pakko ottaa yht huoltoon...
F***ing internet...!

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Tänään kävin kattomassa vikakoodin/t paikallisella fixus korjaamolla. Näytti suurinpiirtein lambda lohko/sektori 2? Olis ottanut 40 euroa tästä tiedosta, mutta kun lambdan suostui myymään tasan satasella ja 0.5-1 h töitä olis 20-40e niin lopputulos oli koko hoito arvio 150e ja aika huomisaamuksi klo 8. Tosi hyvä ja nopea palvelu. Eikä toi lambda ollut mielestäni kallis, koska Heikalla 125e. Huomenna sitä on taas viisaampi tämän suhteen.

[edit: tulipa sekava sepustus :lol: ]

Avatar
Batman
Viestit: 75
Liittynyt: 08 Heinä 2007, 10:18

Viesti Kirjoittaja Batman »

Mulla on nyt 30. auto menossa ja kaikkien koneet olen pessyt säännöllisesti, harvakseltaan ulkopesujen yhteydessä. Joitakin vuosia painepesurilla kun nyt on tilat ja pelit kunnossa.

Mikään auto ei ole hajonnut ko. homman vuoksi, joskus pientä pätkimistä heti pesun jälkeen. Kone lämpimäksi niin kyllä sieltä vedet haihtuu ilman CRC:tä.

Nää pesuhommien kiellot on ihan hevosmiesten juttuja.

Avatar
TonySoprano
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Loka 2007, 19:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TonySoprano »

Juu, telttaautossa käyty tänään piuhan nokassa. Lambdaa herjas mullakin. Olivat käyttäneet anturin johtoja irti, ja näytti tulevan kuntoon. Tilanetta seurataan ja huoltomies arvioi, että jos hetikohta uusiutuu vika, niin sit tehdään pieni ohitus lambdan johtosarjaan. 72€ kustansi, joten ei telttaa voi kyl edulliseksi kehua...

Tulipa siinä sivussa ihailtua -07 159 3,2 Q4 JTS SW:tä... 8)
Sellanen sit seuraavaksi pirssiksi 8)
F***ing internet...!

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Nyt on lambda vaihdettu. ei ihan pitänyt aikataulu sillä arvioitu 0.5-1h muuttui 1h20min ja hinta-arvio oli alakantissa sillä työlle osineen tuli hintaa 150e sijasta 164e. mutta palvelu oli erittäin hyvää.

Vastaa Viestiin