155 takatukivarsien puslia ?
Valvoja: Moderators
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
155 takatukivarsien puslia ?
Mistä ja nopeasti , kolisee ja paukkuu !
155 takatukivarsien puslia?
Mulla teki tuon vastaavan homman auto-apex stadin Hertsikassa
joitakin vuosia sitten ja olin 500 egee köyhempi. Jumissa ja ruosteessa
oli paikat.Pultit piti katkaista ja sillai...
joitakin vuosia sitten ja olin 500 egee köyhempi. Jumissa ja ruosteessa
oli paikat.Pultit piti katkaista ja sillai...
"Tasunka Witko",elämäntapaintiaani
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Mitäs sitä prässäillä tarttee, kun pultti on sahattu poikki niin osathan lähtee pienellä naputtelulla irti. Näin ainakin tuontivehkeissä, aidoissa Suomivehkeissä voi olla tiukemmassa. Toiseen suuntaan lyömällä lähtee metalliholkki sisäkehän kanssa pois ja sitten ulkokehät naputtelemalla meisselillä tai tuurnalla. Uudet kehät paikalleen ja holkki muovisuojuksineen uusien laakerikehien kanssa paikalleen ja huolellisesti tiivisteet paikoilleen. ABS anturit liittimestä irti ja liitinhän on takapenkin alla. Helppoa kuin heinänteko, kun ei laske tunteja.
Hah!VMTD kirjoitti:Mitäs sitä prässäillä tarttee, kun pultti on sahattu poikki niin osathan lähtee pienellä naputtelulla irti. Näin ainakin tuontivehkeissä, aidoissa Suomivehkeissä voi olla tiukemmassa. Toiseen suuntaan lyömällä lähtee metalliholkki sisäkehän kanssa pois ja sitten ulkokehät naputtelemalla meisselillä tai tuurnalla. Uudet kehät paikalleen ja holkki muovisuojuksineen uusien laakerikehien kanssa paikalleen ja huolellisesti tiivisteet paikoilleen. ABS anturit liittimestä irti ja liitinhän on takapenkin alla. Helppoa kuin heinänteko, kun ei laske tunteja.
Jos ei 10 t prässi saa puskettua pulttia pois holkista,( joka siis on Q4:ssä erilainen, kuin etuvetoisissa = Ei korjaus sarjaa) niin ei siinä "pikku naputtelut auta". Omassa tapauksessa siis holkki piti säästää, koska vain pultin saa erikseen hommattua.
Ja voin myös kertoa sen, että kyseessä on ns. tuontiauto, kun eipä noita ole maahantuojan toimesta Suomeen tuotu.
Mutta kyllähän sä nämä jo tiesitkin
Jos pultti on poikki kummastakin päästä, niin väännä niitä korvakkeita vaikka rengasraudalla, jotta saat sen vanhan pois sieltä. Loppu onkin sitten "helppoa" hommaa. Mistä näet, että se pultti pyörii puslan =holkin sisällä? Siinä on ne laakerit ennen sitä holkkia. Liukuvasaraa voisi kokeilla, jos sillä lähtis?willez kirjoitti:väliaikatiedot: abs-anturi paskana,2 pulttia poikki . Pultti pyörii puslan sisässä mutta ei pääse oikee lyömään kun tankki on edessä .
Seuraavaksi ohjelmassa hitsausta tai jtn vastaavaa .
On kyllä v*ttumainen homma !
Kyllä se siitä...
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Hitsattiin pultin kantaan "koukku" ja liukuvasaralla koitettiin mutta "koukku" oli liian heppoinen=paskaksi meni .
Auto edelleen tallissa perse pystyssä ja pultti tiukasti kiinni... Huomenna metsästämään puukkosahaa ja sitten pultin molemmat päät poikki ja pitäis siitä sitten lähteä jotenkin
On kyllä aika veemäinen vaihtaa !
Auto edelleen tallissa perse pystyssä ja pultti tiukasti kiinni... Huomenna metsästämään puukkosahaa ja sitten pultin molemmat päät poikki ja pitäis siitä sitten lähteä jotenkin
On kyllä aika veemäinen vaihtaa !
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Laadukkaalla rautasahan terällä saa yllättävän nopeasti pultin poikki, vetävällä terällä ja jos vielä sellainen pidike missä kahva. Uloimman puolen saa rälläkällä, mikäli käytössä. Lyö tukivarren ja korvakkeen väliin järeällä lyöntitaltalla niin saat väliä suuremmaksi. Oikea puoli ilmeisesti, jos tankki tiellä. Itsellä meni kanssa pultti poikki, ennenkuin otin pulttipyssyn käyttöön. Pyssy tekee hakkaavaa liikettä, eikä katkaise pulttia ainakaan niin helposti kuin avaimella vääntämällä. Oliko kyseessä vakaajan pultti? Siinä ei kait auta kuin poraaminen ja kärsivällisyyttä.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Sama homma tuli tehtyä Tempraan keväällä molemmin puolin. Joskus aiemmin samasta hommasta jaoin kokemuksiani tässäthreadissa. Taka-akselisto on käytännössä Temprassa ja 155:ssa identtinen, lukuunottamatta STW-Tempran takapään rumpujarruja.
Nyt kesällä katsastusmies ronkki Tempran takasisälokkarista pahasta paikasta (polttoaineen täyttöputken yläpuolelta) raudalla läpi. Korjausta varten oli pakko purkaa autoa oikein huolella: tankki piti ruostekorjauksen takia ottaa irti, Tempran muovinen(!) takakyljen pala piti irroittaa, jottei se sula hitsailujen yhteydessä ja taka-akselistokin piti irroittaa toisesta syystä, eli samassa tarkastuksessa huonoksi havaittujen taka-akseliston ja rungon välisten puslien vaihdon vuoksi.
Tankin ja taka-akseliston irroitus on loppujen lopuksi Temprassa ja 155:ssa sen verran yksinkertaista, että kannattaa harkita sitäkin vaihtoehtoa, jos taka-akselistossa on mahdollisesti muutakin puuhasteltavaa noiden takatukivarsien laakereiden lisäksi. Tankki on kiinni muistaakseni kolmella ruuvilla (+polttoaineletkut & bensapumpun ja määräanturin sähköjohdot) ja taka-akselisto neljällä (+ takapyörille menevät jarruputket, liitokset heti taka-akselin etupuolella). Pakoputki ja käsijarruvaijerit pitää tietysti purkaa heti aluksi pois muun purkamisen tieltä, mutta siinä ei 155:sen tapauksessa kauaa mene. Jos 155:ssa on vielä tallella takapäässä kaiken peittävä muovikate, sen kanssa voi vierähtää ylimääräistä aikaa, jos sen haluaa irrottaa ehjänä. Meikäläisen 155:ssa tuota muovia ei enää ole tallella.
Kun taka-akselisto on irti, on siihen helppo vaihtaa esim. jarruputket, em. runkopuslat ja katkenneet ruuvinnatsatkin on helpompi hitsailla irti (vinkkejä kirjoittelin joskus tässäketjussa, viimeksi eilen aamulla otin hitsaamalla 30 v paikallaan istuneet ruuvintyngät pois traktorin pakosarjan laipasta ilman, että kierre kärsi yhtään) ja takajarrujen paineensäätimen saa elvytettyä/jopa vaihdettua, kun koko taka-akseliston voi nostaa työpöydälle.
Nämä kokemukset taka-akseliston irroituksesta koskevat siis vain etuvetomalleja - Q4:nen on sitten aivan oma lukunsa.
Nyt kesällä katsastusmies ronkki Tempran takasisälokkarista pahasta paikasta (polttoaineen täyttöputken yläpuolelta) raudalla läpi. Korjausta varten oli pakko purkaa autoa oikein huolella: tankki piti ruostekorjauksen takia ottaa irti, Tempran muovinen(!) takakyljen pala piti irroittaa, jottei se sula hitsailujen yhteydessä ja taka-akselistokin piti irroittaa toisesta syystä, eli samassa tarkastuksessa huonoksi havaittujen taka-akseliston ja rungon välisten puslien vaihdon vuoksi.
Tankin ja taka-akseliston irroitus on loppujen lopuksi Temprassa ja 155:ssa sen verran yksinkertaista, että kannattaa harkita sitäkin vaihtoehtoa, jos taka-akselistossa on mahdollisesti muutakin puuhasteltavaa noiden takatukivarsien laakereiden lisäksi. Tankki on kiinni muistaakseni kolmella ruuvilla (+polttoaineletkut & bensapumpun ja määräanturin sähköjohdot) ja taka-akselisto neljällä (+ takapyörille menevät jarruputket, liitokset heti taka-akselin etupuolella). Pakoputki ja käsijarruvaijerit pitää tietysti purkaa heti aluksi pois muun purkamisen tieltä, mutta siinä ei 155:sen tapauksessa kauaa mene. Jos 155:ssa on vielä tallella takapäässä kaiken peittävä muovikate, sen kanssa voi vierähtää ylimääräistä aikaa, jos sen haluaa irrottaa ehjänä. Meikäläisen 155:ssa tuota muovia ei enää ole tallella.
Kun taka-akselisto on irti, on siihen helppo vaihtaa esim. jarruputket, em. runkopuslat ja katkenneet ruuvinnatsatkin on helpompi hitsailla irti (vinkkejä kirjoittelin joskus tässäketjussa, viimeksi eilen aamulla otin hitsaamalla 30 v paikallaan istuneet ruuvintyngät pois traktorin pakosarjan laipasta ilman, että kierre kärsi yhtään) ja takajarrujen paineensäätimen saa elvytettyä/jopa vaihdettua, kun koko taka-akseliston voi nostaa työpöydälle.
Nämä kokemukset taka-akseliston irroituksesta koskevat siis vain etuvetomalleja - Q4:nen on sitten aivan oma lukunsa.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
joo-o , joo-o . Mulla on se takamuovisuoja paikallaan,ja tankin pultit on niin ruosteessa ettei uskalla mennä vielä avaamaan .
Saadaan puukkosaha kohta tähän niin aletaan jyrsimään sitä pulttia poikki.
Vakaajan pultithan siellä poikki meni, siinä on 2-pulttia 13-kannalla , ja 1-pultti 15-kannalla . 15 ja yksi 13 meni poikki .
Ja tietty tuo abs-anturikin on tuhannen p*llun päreinä (toivottavasti ei oo kallis)
Että kyllä se sieltä tänään pitäisi irrota.
Saadaan puukkosaha kohta tähän niin aletaan jyrsimään sitä pulttia poikki.
Vakaajan pultithan siellä poikki meni, siinä on 2-pulttia 13-kannalla , ja 1-pultti 15-kannalla . 15 ja yksi 13 meni poikki .
Ja tietty tuo abs-anturikin on tuhannen p*llun päreinä (toivottavasti ei oo kallis)
Että kyllä se sieltä tänään pitäisi irrota.
Miksi se abs-anturi hajosi? Itse irroitin johdot takapenkin alta, joten itse anturia ei tarvitse irrottaa ollenkaan?
Hienoa tämä kokemusten jakaminen. Turha kaikkien on samaa virhettä tehdä, jos joku sen on jo tehnyt.
Nelivedoissa pitänee irrottaa myös kardaani ja perä, jos meinaa tiputtaa takakelkan pois. Muuten menee kai samalla tavalla, kuin etuvetoisissa.
Hienoa tämä kokemusten jakaminen. Turha kaikkien on samaa virhettä tehdä, jos joku sen on jo tehnyt.
Nelivedoissa pitänee irrottaa myös kardaani ja perä, jos meinaa tiputtaa takakelkan pois. Muuten menee kai samalla tavalla, kuin etuvetoisissa.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
tuli vähän hätiköityä ja en ajatellut yhtään että irrottaa sen johdon jostain, eli yritin irrottaa anturia navasta.AutonAlfa kirjoitti:Miksi se abs-anturi hajosi? Itse irroitin johdot takapenkin alta, joten itse anturia ei tarvitse irrottaa ollenkaan?
Hienoa tämä kokemusten jakaminen. Turha kaikkien on samaa virhettä tehdä, jos joku sen on jo tehnyt.
Nelivedoissa pitänee irrottaa myös kardaani ja perä, jos meinaa tiputtaa takakelkan pois. Muuten menee kai samalla tavalla, kuin etuvetoisissa.
Itse tein saman homman 146:seen vuosi sitte. Itse homma meni hyvin, mutta pari ruuvia katkes sisään ja aikaa tuhrautu niiden kanssa. Kokeilin itsekkin tuon abs-anturin irroitusta, kun ei viittiny mennä sisälle pesemään käsiä, koska tuo liitinhän on siellä takapenkin alla. Tulin siihen tulokseen, ettei abs-anturia saa ehjänä irti.
155 takatukivarsien puslia?
Multa Malmin Delta pulitti joitakin vuosia sitten yhden anturan vaihdosta
lähes 600 egee. Pelkästään anturi maksoi 260 e. Myöhemmin selvis,että
olis löytynyt halvemmalla muualtakin.
lähes 600 egee. Pelkästään anturi maksoi 260 e. Myöhemmin selvis,että
olis löytynyt halvemmalla muualtakin.
"Tasunka Witko",elämäntapaintiaani
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 155 takatukivarsien puslia?
anturin vaihtoon menee tallissa n.30min , mutta mistä osa ja mihin hintaan ?matupatu kirjoitti: Multa Malmin Delta pulitti joitakin vuosia sitten yhden anturan vaihdosta
lähes 600 egee. Pelkästään anturi maksoi 260 e. Myöhemmin selvis,että
olis löytynyt halvemmalla muualtakin.
Muuta: Katkennut 15mm-kantainen pultinjämä saatiin irti, varsi hohtavan punaiseksi ja siitä se sitten lähti. ABS-anturin reikä "hoonattu" uutta anturia varten että menee heittämällä kiinni .
Tukivarressa uusi laakerointi kiinni ja varsi autossa kiinni .
Huomenna muut roippeet kiinni (jousi,iskari,vakaaja,jarruputkien/letkujen kiinnikkeet,jarrusatula,pyörä) apsi anturin johdon otan poijes valmiiksi jo .
Huomenna sitten rojektikuvia jos tulevaisuudessa joku niitä tarvitsisi esim.
Tässä voisi olla FAQ-ainesta , adminit ?
146:n anturi maksoi 120 e, voi olla että 155:een käy sama osa. Tilasin normaalista autosähköliikkeestä (bosch). Aika hyödyllinen on myös boschin online- luettelo, josta näkee, missä muissa autoissa on samoja sähköosia.
http://ecat-online.bosch.de/toc/fi/0000 ... ramesetJsp
http://ecat-online.bosch.de/toc/fi/0000 ... ramesetJsp
155 takatukivarsien puslia?
Merkillistä touhua muutenkin mun kohdalla oli tuo anturin kanssa sähläily. Kaikki alkoi tietenkin siitä,että katsastusmies hylkäsi heti alkuunsa
ku absi-valo paloi omia aikojaan. No! vein läheiseen,hyvin arvostettuun
autosähkökorjaamoon,jossa nostivat kädet pystyyn vedoten siihen,ettei
dataa löydy heiltä ja johtojen mittaamiseen menisi koko päivä jotta selviäisi
minkä pyörän anturista olisi kysymys. Uskoin hölmöykssisäni moista ja
kiikutin kuljettimen Deltalle. Sanoivat ettei anturia löydy hyllystä ja tilasivat
Turusta. Jos en väärin muista niin sen olis saanu Motonetistäkin alle
satkulla.
ku absi-valo paloi omia aikojaan. No! vein läheiseen,hyvin arvostettuun
autosähkökorjaamoon,jossa nostivat kädet pystyyn vedoten siihen,ettei
dataa löydy heiltä ja johtojen mittaamiseen menisi koko päivä jotta selviäisi
minkä pyörän anturista olisi kysymys. Uskoin hölmöykssisäni moista ja
kiikutin kuljettimen Deltalle. Sanoivat ettei anturia löydy hyllystä ja tilasivat
Turusta. Jos en väärin muista niin sen olis saanu Motonetistäkin alle
satkulla.
"Tasunka Witko",elämäntapaintiaani
Re: 155 takatukivarsien puslia?
Tilasin paikalliseen AD-varaosamaailmaan seuraavaksi päiväksi Boschin numerolla (sama anturi on fiateissa ja lancioissa).willez kirjoitti:anturin vaihtoon menee tallissa n.30min , mutta mistä osa ja mihin hintaan ?matupatu kirjoitti: Multa Malmin Delta pulitti joitakin vuosia sitten yhden anturan vaihdosta
lähes 600 egee. Pelkästään anturi maksoi 260 e. Myöhemmin selvis,että
olis löytynyt halvemmalla muualtakin.
Se anturin hinta oli 71.50.
- Alfaholic -
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
NYT on homma valmis !
ABS-anturi tilattiin bosch-liikkeeseen varaosanumerolla , hinta 99€ .
Torstaina sitten se paikallensa ni toi valokin sammuu kojelaudasta.
KUVIA:
KUVIA
ABS-anturi tilattiin bosch-liikkeeseen varaosanumerolla , hinta 99€ .
Torstaina sitten se paikallensa ni toi valokin sammuu kojelaudasta.
KUVIA:
KUVIA