Katsastuksesta läpi =)
Valvoja: Moderators
Taas vuosi ajoaikaa nyt jopa ensinäytöllä !
Päästölappu oli tosin haettuna etukäteen .
HC oli hieman ylhäällä ekassa päästölapussa joten
"ohjeiden" mukaan yritin lämmittää kattia etukäteen, mistä ei ollut(-kaan) nyt apua .
Mittaaja sanoi että annetaan olla tossa pihalla niin hän ottaa arvot kun kone on jäähtynyt ja naps ! täysin arvojen sisällä ... mystistä ...
mutta taas on "leima" paperissa !
Päästölappu oli tosin haettuna etukäteen .
HC oli hieman ylhäällä ekassa päästölapussa joten
"ohjeiden" mukaan yritin lämmittää kattia etukäteen, mistä ei ollut(-kaan) nyt apua .
Mittaaja sanoi että annetaan olla tossa pihalla niin hän ottaa arvot kun kone on jäähtynyt ja naps ! täysin arvojen sisällä ... mystistä ...
mutta taas on "leima" paperissa !
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Ja taas ekalla läpi.
Mielenkiintoista että viimevuotiseen verrattuna kaikki päästöarvot oli alhaisempia ja jarrut (käsijarru mukaanlukien) toimivat paremmin ja keskenääntasaisemmin. En muista että autolle olisi tehty muuta kuin öljynvaihto ja kampiakselin tunnistimen vaihto.
Ps. Niin ja viimevuonna sain korjauskehoituksen etusivuvilkusta joka ei toimi. Kuitenkin se mielestäni vilkkuu ihan samaan tahtiin muiden kanssa yhäkin eikä sille mitään ole tehty. Ihme puusilmä
Mielenkiintoista että viimevuotiseen verrattuna kaikki päästöarvot oli alhaisempia ja jarrut (käsijarru mukaanlukien) toimivat paremmin ja keskenääntasaisemmin. En muista että autolle olisi tehty muuta kuin öljynvaihto ja kampiakselin tunnistimen vaihto.
Ps. Niin ja viimevuonna sain korjauskehoituksen etusivuvilkusta joka ei toimi. Kuitenkin se mielestäni vilkkuu ihan samaan tahtiin muiden kanssa yhäkin eikä sille mitään ole tehty. Ihme puusilmä
Ayrton Senna da Silva forever
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Haluaako joku vielä yrittää selittää näitä päästöarvojen muutoksia minulle?
2007:CO 0,26/0,23 maksimi 0,5%/0,3%
2008:CO 0,13/0,04
2007: HC 93/96 maks.100/100
2008: HC 69/28
2007: CO2 14/14,8
2008: CO2 13,6/14,7
2007: O2 1,31/0,76 maks.5%
2008: O2 2,1/0,72
2007: lambda arvo 1,01
2008: lambda arvo 1,03
Autolle ei siis ole tehty muuta kuin kampiakselin tunnistin vaihdettu. Itse en juuri muuta noista ymmärrä kuin että rajojen alle on päästävä
2007:CO 0,26/0,23 maksimi 0,5%/0,3%
2008:CO 0,13/0,04
2007: HC 93/96 maks.100/100
2008: HC 69/28
2007: CO2 14/14,8
2008: CO2 13,6/14,7
2007: O2 1,31/0,76 maks.5%
2008: O2 2,1/0,72
2007: lambda arvo 1,01
2008: lambda arvo 1,03
Autolle ei siis ole tehty muuta kuin kampiakselin tunnistin vaihdettu. Itse en juuri muuta noista ymmärrä kuin että rajojen alle on päästävä
Ayrton Senna da Silva forever
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Bstoned
- Viestit: 224
- Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
- Car(s): Jaguar XF 3.0D V6
ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316 - Paikkakunta: Kuopio
Rieska meni jo elokuussa läpi, että vähän myöhässä tämä. Ei mainintoja otteessa, mutta kirkkain silmin luvattu että "hitsaukseen menossa ja jarruosat on jo tilattu. Missä muka väljää? Ai se, joo, korjaan. On se ennenki katsastettu noi kalvot sivulaseissa."
Joskus hyötyä että konttori on seinän takana
Joskus hyötyä että konttori on seinän takana
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)
- Alfaholisti
- Viestit: 508
- Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
- Paikkakunta: Kerava
- raktori112
- Viestit: 210
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
- Car(s): Ex. 75,155
- Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä
no ei menny! Kuulemma jäi siitä kiinni, kun oli kuskin turvavyössä melkein milli kertaa milli alueella nirhaumaa. Se on kyllä noteerattu, mutta laiskuutta jäänyt vaihtamatta. Myös lisähuomautusta tuli kun pohja otti kiinni lattiasta 60mm nousevaan montun reunukseen(laillinen maavara 80mm), mutta ei tästä tullu hylkäystä. Myös plussalta tuleva akun johto oli avonainen ja irtonainen lähellä runkoa, olisi edes siitä antanut hylsyn niin olisi parempi mieli. Räkä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuo levyjarrusatula johon on yhdistetty käsijarru ei taida toimia oikein hyvin kenelläkään valmistajalla. Nyt on onneksi pihassa 3 Alfaa joissa 2 on takana levyn yhteydessä käsijarru erillisellä rummulla. Noissa ei ole ollut murheita. Ehkä 164:nen oli noiden takajarrujen kanssa kaikkein tarkin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ainakin sitä käsijarrua kannattaa käyttää säännöllisesti, muuten se jossain vaiheessa jumittaa.
Käyttöpösössä on käsijarrulle erillinen rumpu mutta ei senkään teho vakuuta. Ehkä siitä on kengät päässeet lasittumaan, vaijerit nimittäin jumittivat kun auton ostin.
Käyttöpösössä on käsijarrulle erillinen rumpu mutta ei senkään teho vakuuta. Ehkä siitä on kengät päässeet lasittumaan, vaijerit nimittäin jumittivat kun auton ostin.
Lucky bastard Omaa "corollaa" on korjattu ja korjautettu kyllä ihan riittävästi.Rolle kirjoitti:Tällaisen konkurssin partaalla aina miettii pitäisikö ottaa 20 tuhatta lainaa ja ostaa uusi Corolla.
- Epäkelpokeräilijä -
Ne rummun ja kengän kitkapinnat ei ajossa putsaannu mitenkään, pinnat ruosteessa ja kengät jumissa/lasittuneet.Käyttöpösössä on käsijarrulle erillinen rumpu mutta ei senkään teho vakuuta.
200-300 m ennen kotopihaa käsijarru sillon tällön hivenen päälle kävelyvauhdissa auttaa siihen, isommissa nopeuksissa jos vetää niin kengät saattaa heittää kuperkeikkaa..
Koskee kaikkia joissa on erilliset käsijarrukengät, Volvojen kengät on kaikkein herkimmät vaurioituun jos isossa vauhdissa vetää käkkärin päälle.
Katsastuksesta läpi
Vaikkakin topic koskee varsinaisesti katsastus-"iloja" niin, poikkean silti
aiheesta sen verran että kysyisin seuraavaa;
Omassa 164:ssa on joka katsastukseen ja välilläkin jouduttu n.s. "ke-
ventämään" käsijarrujen toimintaa kun, ne aina muuttuvat puolelta jos
toiselta toimimattomiksi. Toisin sanoen, käsijarrumekanismin jousitettu
tappi jumittuu lian ja voiteluaineen puutteeseen jarrusatulan kyljessä.
Hommahan korjaantuu sillä että, tappia paikallaanpitävä pultti kierretään
auki ja tappia nostetaan sen verran että ruosteenestoainetta saadaan
ujutettua tapin koloon. Tehdessämme luottoasentajan kanssa tätä ope-
raatiota asentaja ei uskaltanut poistaa koko tappia koska emme tienn-
neet mitä "morkooleja" sieltä löytyy. Voi olla jopa ettei koko hoitoa saa
enää kunnolla paikalleen jos mekanismia yrittää purkaa sen kunnolla voi-
dellakseen.
Kysymys kuulukin; Onko jollain viitseliäisyyttä muistella ko.paikan sisäl-
lystä tai vielä paremmin olisiko kuvaa kohdasta?
Vielä tyhmä kysymys insinööriltä; voisiko ajatella jotain rasvanippaa ko.
paikan kylkeen?
aiheesta sen verran että kysyisin seuraavaa;
Omassa 164:ssa on joka katsastukseen ja välilläkin jouduttu n.s. "ke-
ventämään" käsijarrujen toimintaa kun, ne aina muuttuvat puolelta jos
toiselta toimimattomiksi. Toisin sanoen, käsijarrumekanismin jousitettu
tappi jumittuu lian ja voiteluaineen puutteeseen jarrusatulan kyljessä.
Hommahan korjaantuu sillä että, tappia paikallaanpitävä pultti kierretään
auki ja tappia nostetaan sen verran että ruosteenestoainetta saadaan
ujutettua tapin koloon. Tehdessämme luottoasentajan kanssa tätä ope-
raatiota asentaja ei uskaltanut poistaa koko tappia koska emme tienn-
neet mitä "morkooleja" sieltä löytyy. Voi olla jopa ettei koko hoitoa saa
enää kunnolla paikalleen jos mekanismia yrittää purkaa sen kunnolla voi-
dellakseen.
Kysymys kuulukin; Onko jollain viitseliäisyyttä muistella ko.paikan sisäl-
lystä tai vielä paremmin olisiko kuvaa kohdasta?
Vielä tyhmä kysymys insinööriltä; voisiko ajatella jotain rasvanippaa ko.
paikan kylkeen?
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)
( Kiinalainen sananlasku)
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Katsastuksesta läpi
Olisiko tästä "räjäytyskuvasta" hyötyä?TEMUZIN kirjoitti:Onko jollain viitseliäisyyttä muistella ko.paikan sisäl-
lystä tai vielä paremmin olisiko kuvaa kohdasta?
Katsastuksesta läpi
Kyllä asia hieman klaarantui.Räjäytyskuvassa lienee alempi tavara-
joukko jarrusatulan männän osia.Jos ei muita osia ole niin käsijarrun
mekanismiin kuuluu nähdäkseni osat 15,16,14 ja 13. Kolmetoista lie-
nee jonkinlainen "kiila" joka pitää tappia 14 urassaan.
Olisi siinä aikamoinen selitys katsastusmiehelle jos joka kerta voisi
havainnollistaa " näitä ihan hirmuisia vaikeuksia" aivan kuvin ja sanoin.
Jos palstan piirissä olisi "Taavi Ankkoja" niin, tässä voisi kehitellä vaikka
Jiiässän kokeilemaa rasvanipparatkaisua eteenpäin.
joukko jarrusatulan männän osia.Jos ei muita osia ole niin käsijarrun
mekanismiin kuuluu nähdäkseni osat 15,16,14 ja 13. Kolmetoista lie-
nee jonkinlainen "kiila" joka pitää tappia 14 urassaan.
Olisi siinä aikamoinen selitys katsastusmiehelle jos joka kerta voisi
havainnollistaa " näitä ihan hirmuisia vaikeuksia" aivan kuvin ja sanoin.
Jos palstan piirissä olisi "Taavi Ankkoja" niin, tässä voisi kehitellä vaikka
Jiiässän kokeilemaa rasvanipparatkaisua eteenpäin.
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)
( Kiinalainen sananlasku)
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
valittaaks ne katsastuksessa jos hammastangosta vuotaa ohjaustehostimen öljyä? kenelläkään kokemusta?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Katsastuksesta läpi
164:n ja 155:n takasatulaproblematiikkaa on käsitelty foorumilla ennenkin: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=13058 .TEMUZIN kirjoitti:Kyllä asia hieman klaarantui.Räjäytyskuvassa lienee alempi tavara joukko jarrusatulan männän osia.Jos ei muita osia ole niin käsijarrun mekanismiin kuuluu nähdäkseni osat 15,16,14 ja 13. Kolmetoista lienee jonkinlainen "kiila" joka pitää tappia 14 urassaan.
Osaa nro 13 olen kutsunut itse "lontoon rakeeksi", koska sen muoto on kyseisen makeisen kaltainen; n. 2 cm pitkä päistä pyöristetty tappi. Sen tehtävänä on muuttaa pystyakselin (nro 14) kiertoliike männän edestakaiseksi liikkeeksi - se on siis ikäänkuin kiertokanki, jos pystyakseli on kampiakseli. Nro 13 siis tökkii osaa nro 7 oikealta vasemmalle, eli männän suuntaan, kun käsijarrua vedetään.
katsastuksesta läpi
Kiitos TeroV:lle , nyt asia tuli täysin selväksi!
Eli kuten ruotsiksi sanotaan "nu gick ljuset upp" eli suomeksi vapaasti
käännettynä " nyt kynttilä käveli ylös" :-D
Eli kuten ruotsiksi sanotaan "nu gick ljuset upp" eli suomeksi vapaasti
käännettynä " nyt kynttilä käveli ylös" :-D
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)
( Kiinalainen sananlasku)
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Theman vastaavissa (olisko jopa samanlaiset?) satuloissa oli tuon mainitun Lontoon rakeen työntämä mäntä (se, jossa on kierteet, jotka menee satulan männän sisään) kulunut melkoiselle montulle, eli ei enää riittänyt liikevara alkuunkaan jarruvivussa. Oma korjaus oli hitsata männän pohja umpeen, ja sitten porata matalampi kolo siihen hitsiin. On toiminut nyt pari-kolme vuotta. Tosin 164:ssa saattaa olla jo uudemman mallin satulaa (isommilla männillä, olikohan 38mm vs. 36mm?), joihin käsittääkseni saa käsijarrulle jotain korjaussarjaakin jopa tarvikeliikkeistä.
Sen käsijarruvivun sisäosan täytin vedenkestävällä vaseliinilla, lisäksi jarruvipuja on palauttamassa ylimääräiset jouset. Jos vipujen liikemäärä ei ole riittävä, automaattisäätö ei toimi.
Sen käsijarruvivun sisäosan täytin vedenkestävällä vaseliinilla, lisäksi jarruvipuja on palauttamassa ylimääräiset jouset. Jos vipujen liikemäärä ei ole riittävä, automaattisäätö ei toimi.
Niin se vaan meni ekalla läpi vaikka epäilin kyllä
Tosin huomautusta tuli valoista ja nuhtelu lähes sakkorenkaista
Meinas että valokuvio on päin p.... hetken päästä tosin totesi ettei tee oikein mitään kuviota vai mikä se nyt oli...
Kävi tosin aika tuuri tossa kun eilen kävin kuittauttamassa airbagin valon joka oli palanut jo tovin,no tänään sitte ajelin heti aamusta katsastaan autoa ja kaikkihan meni siis hyvin mutta noin tunti katsastuksen jälkeen kaupasta lähtiessä tuttu punalamppu ilmestyi tauluun
Tosin huomautusta tuli valoista ja nuhtelu lähes sakkorenkaista
Meinas että valokuvio on päin p.... hetken päästä tosin totesi ettei tee oikein mitään kuviota vai mikä se nyt oli...
Kävi tosin aika tuuri tossa kun eilen kävin kuittauttamassa airbagin valon joka oli palanut jo tovin,no tänään sitte ajelin heti aamusta katsastaan autoa ja kaikkihan meni siis hyvin mutta noin tunti katsastuksen jälkeen kaupasta lähtiessä tuttu punalamppu ilmestyi tauluun
- Volere
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12 Syys 2005, 21:03
- Car(s): 2 x ex Sprint 1.5 QV, ex 156 V6
- Paikkakunta: Tampere
Kaikki muuten hyvin paitsi... kuljettajan puolelta pohjasta ropisi happeen yhtynyttä metallia ja massanpaloja katsastusmiehen hieman koputellessa... aika monta reikää tuli, ja korjattavahan ne on. Kellään kokemusta 156:n pohjan tinaamisesta ja suosituksia kenelle Tampereen (lähi)alueella tinaustyön uskoisi hoidettavaksi?
C'è Una Strada In Cielo