Varsinkin talvella joskus on aika hankalaa pysäyttää vaikka matkaa olisikin.. Tosin kyllä välillä kesä aikaa itsekkin tuohon syyllistynmipo kirjoitti: -Rekat, jotka tulevat risteyksestä eteen ihan vaan sen takia että eivät tahdo pysäyttää.
Liikenteen ärsytykset!
Valvoja: Moderators
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Mikähän siinä muuten onkin ? Oon nähnyt spedejä, jotka pysähtyvät keskelle ympyrää ja päästävät porukkaa sinne väliin. Siinä saattaa olla usein kolarit aika lähellä Ja toiset ovat nämä, jotka vilkuttavat ympyrässä VASEMMALLE. Liikenneympyrästä ei ikinä käännyttä vasemmalle, kurvataan kyllä, mutta ei käännytämipo kirjoitti:-Ihmiset jotka eivät osaa ajaa liikenneympyrässä.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
^Näin ainakin Tanskassa on opetettu ajamaan ympyrässä. Siis kiertosuuntaan vilkuttaen. Mukavia pikku eroavaisuuksia.
Liiikenteessä ärsyttää kaikkein eniten "poliisit" jotka luulee tietävänsä kaiken parhaiten ja yrittää sitten "kouluttaa" muita oikeasta ajotavasta. Jarrutellen, kiihdytellen, kiilaillen jne opettavat turvallista ajotapaa
Liiikenteessä ärsyttää kaikkein eniten "poliisit" jotka luulee tietävänsä kaiken parhaiten ja yrittää sitten "kouluttaa" muita oikeasta ajotavasta. Jarrutellen, kiihdytellen, kiilaillen jne opettavat turvallista ajotapaa
Ayrton Senna da Silva forever
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Mittarin mukaan 95km/h on todellista nopeutta yli 90km/h...sakkorajoilla taidat ajellaQ-System kirjoitti:Etenkin kun 80-alueella ajelen mittarin mukaan noin 95km/h
Kun 164:llä mittarin mukaan (silloin kun se toimii) ajelee 80km/h niin todellinen on 79 tai 80...Gps:llä tarkistettu.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Joo helposti unohdetaan meillä se, että kokonaisuutena suomalainen liikenne on kyllä ihan siistiä, ei kylläkään joustavaa. Itsekin kyseisissä maissa ajaneena pitää ihmetellä sitä, että kolareita näkyy suht vähän. Eli porukka on hereillä kuitenkin vaikka ajetaan kovaakin ja hiukka huolettomasti. Onhan se jälki sitten rumaa kun kolisee kunnolla.Riccardo kirjoitti:
Italialaiset ovat kyllä pahimpia liikenteessä, siellä vilkku/turvaväli täysin tuntematon käsite. Iltapäiväruuhka Milanossa, 2-kaistaa ja 4 autoa rinnakkain. Pelin henki tämä.
Tulipa myös juhannuksena ajettua Moskovassa, perjantai-ilta 12-kaistaisella kehätiellä ruuhka-aikaan melko mielenkiintoinen kokemus. Venäläiset kylläkin käyttävät aina vilkkua, oli kyseessä Lada tai Lamborghini.
Suomessa ongelmia on tullut mielestäni enemmän nyt kun autokalusto on parempaa kuin ennen. Turvallisuuden tunne kai auttaa unohtamaan liikenteen riskit?
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Viime talvena mulla oli tilanne kuin suoraan Kauhun Kilometrit- leffastapiesuli kirjoitti:Varsinkin talvella joskus on aika hankalaa pysäyttää vaikka matkaa olisikin.. Tosin kyllä välillä kesä aikaa itsekkin tuohon syyllistynmipo kirjoitti: -Rekat, jotka tulevat risteyksestä eteen ihan vaan sen takia että eivät tahdo pysäyttää.
Taajamassa pysähdyin punaisiin valoihin ja katsoin taustapeiliin...rekka tulee takaa ja vaihtaa kaistaa, ja eikun lisää hanaa ja punaiset palaneet jo noin 10 sekuntia. Reilua kuuttakymppiä vaan päin punaisia ja risteävältä tieltä tulossa jo autoja risteykseen
Ruumiita olis tullut jos olisi kolissut. Keli oli lähellä nollaa eli pysähtymismatka todella pitkä. En pysty hyväksymään mitää selitystä tuolle käytökselle. Sitten seuraavissa valoissa sama rekka oli pysähtynyt punaisiin valoihin, siis täysin turha riskinotto tuo punaisia vasten ajaminen.
Liikenteeseen liittyen tämäkin; valitetaan korkeita polttoaineiden hintoja, mutta on varaa ajaa lappu lattiassa koko ajan.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
Melko monissa autoissa on jonkinlainen keskikulutuksesta kertova näyttö. Saattaisi enemmän hillitä kaasuttelua mikäli näytössä olisikin polttoaineen kulutuksen osalta L/100km sijaan €/100km.
Olen aika leppoisa eikä liikenteessä monikaan seikka saa ärsyyntymään. Aivan takapuskurissa roikkuvat ovat ne eniten ärsytystä aikaansaavat. En vaan pidä tuollaisesta. Menisivät sitten ohi kun kerran kyttäävät. Toisaalta aivan älyttömissä paikoissa ohittavat ovat se toinen, vaikkei kummemmin ärsytystä nosta, ihmettelyä kylläkin.
Nopeusrajoituksetkin ovat mielestäni varsin oikein määritelty, arvaan kuitenkin että mikäli tieverkosto edelleen heikkenee niin rajoituksia lasketaan. Valtiolla pitäisi olla varoja mutta ehei ei niitä autoilijoiden + muiden tienkäyttäjien riemuksi voi jakaa.
Olen aika leppoisa eikä liikenteessä monikaan seikka saa ärsyyntymään. Aivan takapuskurissa roikkuvat ovat ne eniten ärsytystä aikaansaavat. En vaan pidä tuollaisesta. Menisivät sitten ohi kun kerran kyttäävät. Toisaalta aivan älyttömissä paikoissa ohittavat ovat se toinen, vaikkei kummemmin ärsytystä nosta, ihmettelyä kylläkin.
Nopeusrajoituksetkin ovat mielestäni varsin oikein määritelty, arvaan kuitenkin että mikäli tieverkosto edelleen heikkenee niin rajoituksia lasketaan. Valtiolla pitäisi olla varoja mutta ehei ei niitä autoilijoiden + muiden tienkäyttäjien riemuksi voi jakaa.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Jos ajaa vanhalla autolla, jonka kovin kohta on peräkoukku (ja jonka arvo on samainen koukku asennettuna) voi välillä tuntua, että on varaa herätellä noita perässäkyttääjiä pikaisilla jarrutteluilla. Siilejähän menee tien yli koko ajan. Tosin joskus voi käydä niin, että herättää itseään hullumman. Kuten sen yhden balkanilaisen busskiuskin.
Tai sitten voi tehdä vielä tyhmemmästi - kerran edessäni oli pysähtynyt auto vilkuttamassa vasemmalle kaistan yli ja takapuskurissani roikkumassa joku perkele, joka ei tajunnut että jos ajaa ylinopeutta kapealla teollisuuskadulla, mennään jo niin kovaa, että turvallisuusvälit pitäisi huomioida. Koukkasin jarruttamatta oikealta ohi niin että rotvalli jytisi. Niin jytisi takanakin, perässäkyttääjä ajoi suoraan pysähtyneeseen autoon. Hävettää, tiedä vaikka joku loukkaantui siinä paikallaan olleessa autossa.
Pitäisi olla malttia liikenteessä, meinaan itsellä, jos ei muilla.
Tai sitten voi tehdä vielä tyhmemmästi - kerran edessäni oli pysähtynyt auto vilkuttamassa vasemmalle kaistan yli ja takapuskurissani roikkumassa joku perkele, joka ei tajunnut että jos ajaa ylinopeutta kapealla teollisuuskadulla, mennään jo niin kovaa, että turvallisuusvälit pitäisi huomioida. Koukkasin jarruttamatta oikealta ohi niin että rotvalli jytisi. Niin jytisi takanakin, perässäkyttääjä ajoi suoraan pysähtyneeseen autoon. Hävettää, tiedä vaikka joku loukkaantui siinä paikallaan olleessa autossa.
Pitäisi olla malttia liikenteessä, meinaan itsellä, jos ei muilla.
Ärsytykset TOP4:
1. Saavutan edellä huomattavasti hitaammin ajavan auton ja päätän huitasta vauhdilla ohi, enempiä jarruttelematta. Mutta kas kummaa. Herrasmies joka juuri kaiveli nenäänsä ja ihaili maisemia, vetää ohituksesta raivarit ja survoo kaasupolkimen lattiaan. Ohitus pitää estää tai ainakin yrittää sitä. Onnistuneen ohituksen jälkeen ajavat puskurissa kiinni, kunnes kääntyvät jonnekin pikkutielle tai sitten vaan leppyvät aikansa siinä taustapeilissä riehuttuaan. Nämä heput meinaavat muuten seota lopullisesti, jos lähtee leikkiin mukaan ja kiihdyttää aina, kun yrittävät ohi.. En suosittele. Parasta lääkettä tuntuukin olevan se, että pitää ohittaessa nopeuden vakiona ja jää siihen vierelle ajelemaan. Esim. moottoritiellä on hyvä näyttää peukkua, morjestella, hymyillä jne. Harva viitsii sen jälkeen pitää samaa nopeutta..
2. Autoilijat, joiden nopeus vaihtelee jatkuvasti. Ärsyttävät erityisesti pidemmillä matkoilla. Jouduttuaan ohitetuksi hermostuvat välittömästi. Tulevat puskuriin kiinni ja roikkuvat mukana monta kilometriä. Perässä pitää pysyä, vaikka sulkuviivoilla ja risteyksissä ohitellen ja monesti sujahtavat jossain ohituskaistan lopussa tai sulkuviivoilla ohi. Jossain vaiheessa näiden kiire kuitenkin unohtuu ja matelu alkaa vähitellen uudelleen. Jäävät monesti jonkun rekan perään ajelemaan ja taas jouduttuaan ohitetuksi muistavat, että olikin kiire ja rimpuilevat hetken aikaa mukana. Moinen käytös alkaa väkisinkin huvittamaan ja kavereiden kanssa voi lyödä vetoa vaikkapa siitä, kuinka monta kertaa ko. autoilija joudutaan vielä ohittamaan matkan aikana..
3. Jonossa/ruuhkassa ohitteljat. Tekevät aivan järjettömiä ohituksia ja koko jono tekee näiden sankareiden takia jatkuvaa haitariliikettä. Näkevät varmasti, että jonoa on edessä seuraavat 100km ja säästävät ohittelulla tuolla matkalla ehkä sen 3min. Monesti sekin näyttää kuluvan tupakkitaukoon tms. tarpeelliseen.. Oli sitten juhannus- tai jouluruuhka, aina pitää mennä ohi, oli tilaa tai ei. Monesti kyydissä on koko perhe ja ovat matkalla mukavalle perhelomalle..
4. Ajan moottoritietä mittarinopeus jotain rajoitus +10-20km/h ja takana jo jonkun aikaa körötellyt kuski päättää vetäistä ohi juuri ennen kuin poistuu rampista jonnekin huoltsikalle kahville, kauppaan tms... Siis yleensä niin, että ohituksen jälkeen joutuvat kurvaamaan suoraan ramppiin jarruvalot loistaen. Mikä tässä on ideana? Tämä ei yleensä ärsytä, herättää lähinnä suurta hilpeyttä ja ihmetystä. Jos aiheuttavat vaarallisia tilanteita niin silloin toki myös vituttaa.. Ko. kuskeilla on aina kiire tasan niin kauan kuin ajavat autoa. Harvoin näkee, että juoksevat autolta yhtä kovalla kiireellä kauppaan, huoltoasemalle yms.
1. Saavutan edellä huomattavasti hitaammin ajavan auton ja päätän huitasta vauhdilla ohi, enempiä jarruttelematta. Mutta kas kummaa. Herrasmies joka juuri kaiveli nenäänsä ja ihaili maisemia, vetää ohituksesta raivarit ja survoo kaasupolkimen lattiaan. Ohitus pitää estää tai ainakin yrittää sitä. Onnistuneen ohituksen jälkeen ajavat puskurissa kiinni, kunnes kääntyvät jonnekin pikkutielle tai sitten vaan leppyvät aikansa siinä taustapeilissä riehuttuaan. Nämä heput meinaavat muuten seota lopullisesti, jos lähtee leikkiin mukaan ja kiihdyttää aina, kun yrittävät ohi.. En suosittele. Parasta lääkettä tuntuukin olevan se, että pitää ohittaessa nopeuden vakiona ja jää siihen vierelle ajelemaan. Esim. moottoritiellä on hyvä näyttää peukkua, morjestella, hymyillä jne. Harva viitsii sen jälkeen pitää samaa nopeutta..
2. Autoilijat, joiden nopeus vaihtelee jatkuvasti. Ärsyttävät erityisesti pidemmillä matkoilla. Jouduttuaan ohitetuksi hermostuvat välittömästi. Tulevat puskuriin kiinni ja roikkuvat mukana monta kilometriä. Perässä pitää pysyä, vaikka sulkuviivoilla ja risteyksissä ohitellen ja monesti sujahtavat jossain ohituskaistan lopussa tai sulkuviivoilla ohi. Jossain vaiheessa näiden kiire kuitenkin unohtuu ja matelu alkaa vähitellen uudelleen. Jäävät monesti jonkun rekan perään ajelemaan ja taas jouduttuaan ohitetuksi muistavat, että olikin kiire ja rimpuilevat hetken aikaa mukana. Moinen käytös alkaa väkisinkin huvittamaan ja kavereiden kanssa voi lyödä vetoa vaikkapa siitä, kuinka monta kertaa ko. autoilija joudutaan vielä ohittamaan matkan aikana..
3. Jonossa/ruuhkassa ohitteljat. Tekevät aivan järjettömiä ohituksia ja koko jono tekee näiden sankareiden takia jatkuvaa haitariliikettä. Näkevät varmasti, että jonoa on edessä seuraavat 100km ja säästävät ohittelulla tuolla matkalla ehkä sen 3min. Monesti sekin näyttää kuluvan tupakkitaukoon tms. tarpeelliseen.. Oli sitten juhannus- tai jouluruuhka, aina pitää mennä ohi, oli tilaa tai ei. Monesti kyydissä on koko perhe ja ovat matkalla mukavalle perhelomalle..
4. Ajan moottoritietä mittarinopeus jotain rajoitus +10-20km/h ja takana jo jonkun aikaa körötellyt kuski päättää vetäistä ohi juuri ennen kuin poistuu rampista jonnekin huoltsikalle kahville, kauppaan tms... Siis yleensä niin, että ohituksen jälkeen joutuvat kurvaamaan suoraan ramppiin jarruvalot loistaen. Mikä tässä on ideana? Tämä ei yleensä ärsytä, herättää lähinnä suurta hilpeyttä ja ihmetystä. Jos aiheuttavat vaarallisia tilanteita niin silloin toki myös vituttaa.. Ko. kuskeilla on aina kiire tasan niin kauan kuin ajavat autoa. Harvoin näkee, että juoksevat autolta yhtä kovalla kiireellä kauppaan, huoltoasemalle yms.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Muutamia...
- Soutajat ja huopaajat: Kiihyttävät ohituskaistan kohdalla nopeuden 20km/h yli sallitun kunnes taas ko. kaistan päätettyä alkavat ajaa -10km/h alle sallitun.
- Mittarin mukaan tasan satasta ajavat, jonoa vetävät. Eilen viimeksi tälläinen Avensis ajeli varmaan oman mittarin mukaan tasan satkua nopeudennäyttöön. Todellinen nopeus oli näytön mukaan 90km/h. Normaalille kuskille tässä olisi varmaan viesti, että voipi ajaa mittarin mukaan 110-115km/h, ilman sakkoja. No näyttänyt menevän tälle jakeluun.
- Autot joissa ei ole vilkkua/kuskit joille vilkku on tuntematon käsite. Näitä karvalakkimalleja tuntuu olevan liikenteessä aivan liian paljon.
- Kahelit ohittelijat. Leveäkaistaisellakin tielle näitä tuntuu riittävän. Vedetään 4 autoa rinnakkain keltasilla viivoilla ja ajetaan muutenkin kuin päättömät kanat.
- Soutajat ja huopaajat: Kiihyttävät ohituskaistan kohdalla nopeuden 20km/h yli sallitun kunnes taas ko. kaistan päätettyä alkavat ajaa -10km/h alle sallitun.
- Mittarin mukaan tasan satasta ajavat, jonoa vetävät. Eilen viimeksi tälläinen Avensis ajeli varmaan oman mittarin mukaan tasan satkua nopeudennäyttöön. Todellinen nopeus oli näytön mukaan 90km/h. Normaalille kuskille tässä olisi varmaan viesti, että voipi ajaa mittarin mukaan 110-115km/h, ilman sakkoja. No näyttänyt menevän tälle jakeluun.
- Autot joissa ei ole vilkkua/kuskit joille vilkku on tuntematon käsite. Näitä karvalakkimalleja tuntuu olevan liikenteessä aivan liian paljon.
- Kahelit ohittelijat. Leveäkaistaisellakin tielle näitä tuntuu riittävän. Vedetään 4 autoa rinnakkain keltasilla viivoilla ja ajetaan muutenkin kuin päättömät kanat.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Itse tulee liikuskeltua aika paljon konetietä, ei siellä kovin paljoa niskaa punottavia kuvioita tapahdu. Joskus aamuruuhkaan osuu niitä muita tärkeämpiä torspoja joiden on vasemman kaistan jonossa pakko jollain kamikazeliikkeellä koukata oikean kaistan aukon kautta siihen omaan minimiturvaväliin. Välillä tekisi kovasti mieli alkaa leikkimään näiden kanssa mutta koska leikkikaverilla ei ilmeisesti muutenkaan ole kaikki astiat kaapissa, voi lopputuloksena olla verta ja suolenpätkiä eli antaa nyt kumminkin olla.
Ihan pienistä kupruista ei jaksa turhia stressata, lähinnä huvittaa ne kanssa-autoilijat joiden liikennesilmä kantaa noin kaksi metriä eteenpäin ja jokainen tilanne tulee yllätyksenä.
Ressaantuminen muuten tuntuu riippuvan paljon myös ajopelistä, Americalla ei ole erityisen mukava lonnia hissunkissun tasaista matkavauhtia mutta 406:lla se menee ihan luonnostaan. Sen kun kuuntelee musiikkia ja chillailee.
Ihan pienistä kupruista ei jaksa turhia stressata, lähinnä huvittaa ne kanssa-autoilijat joiden liikennesilmä kantaa noin kaksi metriä eteenpäin ja jokainen tilanne tulee yllätyksenä.
Ressaantuminen muuten tuntuu riippuvan paljon myös ajopelistä, Americalla ei ole erityisen mukava lonnia hissunkissun tasaista matkavauhtia mutta 406:lla se menee ihan luonnostaan. Sen kun kuuntelee musiikkia ja chillailee.
- Epäkelpokeräilijä -
Kyllä ne perseessä roikkujat taitaa eniten ärsyttää. Sitä oon kanssa funtsinut, miksi tuolla ruuhkissa kaistaa vaihtaessa jotkut harrastaa tätä että ensin haetaan se oma väli, sitten sohitaan sinne kiireesti ja vilkkua ei käytetä missään vaiheessa. Tai jos käytetään, niin sitten mentaliteetillä "heippa, tähän minä poika nyt pujahdin!". Luulis että sen raonkin löytäisi helpommin "kysymällä lupaa" vilkulla ajoissa, kuin levottomasti sohien. Vai onko tuo toisen vilkuttaminen sittenkin niin monille syy vetää ne välit tukkoon ettei kaistanvaihtoaikeita parane ennalta näyttää...
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Tules tänne Päijät-Hämeeseen kokeilemaan vilkun näyttöä yli sekunti ennen aiottua kaistan vaihtoa... ikinä et enää siihen rakoon pääse.J. Saari kirjoitti:onko vilkuttaminen sittenkin syy vetää välit tukkoon
Loistavana esimerkkinä toissa viikkoinen Turun vierailu:
Navigaattorin mukaan ajelin vasenta kaistaa, kunnes tulee kyltit kaistan päättymisestä tietöiden vuoksi, jolloin vilkku oikealle ja vauhtia hiljentäen riittävästi, jotta pääsee vierellä olevan kuorma-auton taakse vaihtamaan kaistaa ilman pysähtymistä.
KA:n takana oleva auto antoi ihan oikeasti tilaa ja tästä hämmentyneenä piti ihan heilauttaa kiitokseksi.
Kotinurkilla siihen KA:n taakse vaan olisi pitänyt väkisin änkeä, tilaa ei olisi ainakaan lisää annettu.
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Heh, tossa sleepperi mainitsi pikkusielut, jotka loukkaantuvat ohittamisesta... eilen Helsinkiin mennessä rampilta tuli uusi Citroen C4 eteeni oikealle kaistalle ja minä sitten ohittamaan vasenta... no mä katoin että perkele miten tää ohitus kestää, mutta niinhän se ääliö pisti tallan pohjaan, mutta niinpä vain Super rullasi siitä ripeästi ohi. No kohta ohitin tietyömaalle tullessa Avensiksen, niin se hidastuksen jälkeen pisti kaadun pohjaan, niin jumalauta mikä musta savu tuli silmilleni, elikkä kaverilla olikin dieseli, no en edes viitsinyt nöyryyttää sitä... mutta siis onko hesassa tällänen yleistäkin ? No Lahden ääliöt eivät ymmärrä pitää vasenta kaistaa vapaana...
Tänään finnoontiellä espoossa,takapuskuriin liimautui joku isohko katu-maasturi,tuntu ett kohta se lykkää mulle lisää vauhtia,kun ei näkynyt muuta kuin helv**tin moinen maski ja tais olla mesen logo,en kyllä ymmärrä noita,eiks ne oikeesti tajuu,reaktioajoista ym..sit tämä samainen "muskeli"seuraavissa valoissa änkes rinnalle,ihan selkeesti kaveri halus ett lähetään viivalta,sit mentiin mut siellä se logo näky takana tällä kertaa selvästi kauempana,ja lopuks samaan pihaan mentiin,ei tullu kaveri morottelemaan,sit tossa pikku-pyrähdyksessä ei sillä hetkellä ollut muita lähimainkaan,ja vauhti pysy lähes sallituissa
Eihän tollaseen pitäs sortua,joskus vaan tulee pikkupiru,ja sanoo ett kokeile pikkuisen
Eihän tollaseen pitäs sortua,joskus vaan tulee pikkupiru,ja sanoo ett kokeile pikkuisen
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Nimenomaan. Helsingissä onnistunut kaistanvaihto perustuu täydelliseen yllätykseen.J. Saari kirjoitti:Vai onko tuo toisen vilkuttaminen sittenkin niin monille syy vetää ne välit tukkoon ettei kaistanvaihtoaikeita parane ennalta näyttää...
Itse kyllä teen tilaa jos vastapelurilla ei ole selkeää tarkoitusta vain etuilla jonossa (pätkä bussikaistaa ja hetken päästä takaisin "omalle" kaistalle pari pykälää edemmäs tms.) mutta onpa tullut huomattua että henkilöautollakin jotkut vetävät välin umpeen siinä vaiheessa kun pistän vilkun päälle kaistanvaihdon merkiksi. Raskaalla kalustolla liikuttaessahan tuo onkin enemmän sääntö kuin poikkeus. Vastaan yleensä vetoon hivuttamalla vilkku päällä kylmästi päälle, harvassa ovat niin kylmäpäiset kaverit joilta ei tunkemalla tilaa saa.
- Epäkelpokeräilijä -
Vilkunkäytöstä,eräs tuttavani kertoi tällaisen asian,Hänellä autona
BMW330-08,kun hän normaalisti vilkku päällä yrittää vaihtaa kaistaa niin tilaa ei yleensä tule jollei ns.väkisin vaan änkee.hän kertoi tekevänsä sillai, että ilman vilkkua sopivaan väliin tällaisissa tapauksissa,tätä ei pidä yleistää,kun joillakin on ennakko asenteita BMW:tä kohtaan,tai jotain muuta,Vaikka Alfalla ite ajelen vastakin,niin tuo pemu on kyllä hieno laite.
BMW330-08,kun hän normaalisti vilkku päällä yrittää vaihtaa kaistaa niin tilaa ei yleensä tule jollei ns.väkisin vaan änkee.hän kertoi tekevänsä sillai, että ilman vilkkua sopivaan väliin tällaisissa tapauksissa,tätä ei pidä yleistää,kun joillakin on ennakko asenteita BMW:tä kohtaan,tai jotain muuta,Vaikka Alfalla ite ajelen vastakin,niin tuo pemu on kyllä hieno laite.
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)
Käy toki kokeilemassa jotain muuta kuin 316i tai Corolla.PK kirjoitti: niin sitä on makuja monia... jos unohdetaan lambot ja ferrarit sun muut superautot... niin Alfaan verrattuna muut autot ovat kyllä kuppasen näkösiä bemut mukaanlukien... se ois kuin kastraatio ajaa jollain vitun bemulla tai toyotalla...
VMP
PK kirjoitti:
niin sitä on makuja monia... jos unohdetaan lambot ja ferrarit sun muut superautot... niin Alfaan verrattuna muut autot ovat kyllä kuppasen näkösiä bemut mukaanlukien... se ois kuin kastraatio ajaa jollain vitun bemulla tai toyotalla...
Niin ja makuasioista ei kovasti kannata ainakaan kiistellä
Niinkuin "Mattijus" totesi,kannattaa erilaisia malleja ja merkkejä kokeilla
sit ainakin tasan tietää,miltä ne muut tuntuu.
niin sitä on makuja monia... jos unohdetaan lambot ja ferrarit sun muut superautot... niin Alfaan verrattuna muut autot ovat kyllä kuppasen näkösiä bemut mukaanlukien... se ois kuin kastraatio ajaa jollain vitun bemulla tai toyotalla...
Niin ja makuasioista ei kovasti kannata ainakaan kiistellä
Niinkuin "Mattijus" totesi,kannattaa erilaisia malleja ja merkkejä kokeilla
sit ainakin tasan tietää,miltä ne muut tuntuu.
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)
Ei nyt ihan eunukin näköinen ole tuo Corollakaan:PK kirjoitti:Eikös sitä juuri makuasioista kannatakin väitellä, koska faktoistahan on turha kiistellä... mutta tarkoitin edellä sitä että Alfat erottuvat muotoilussa edukseen ja myös sitä, että Hesaa ja Lahtea lukuunottamatta Alfat ovat melkoisen harvassa. Ajo-ominaisuuksista ei ollut kyse.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:TRUENO_AE86.jpg
Joku tuossakin saippualaatikossa on äijämäistä:
http://lh3.ggpht.com/_YKZwB_mPFvY/Ri1XZ ... C_7426.JPG
Makuasioitahan nämä
Jotta nyt ei menisi pahasti ohi aiheen, niin kyllä minuakin v*tuttaisi jos tuollainen menisi liikenteessä ohi.
VMP
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Ehh... asun sellaisella paikkakunnalla, jossa on tasan yksi liikenneympyrä eikä siinä(kään) näköjään osata käyttää vilkkua asiallisesti. Kaiken kukkuraksi samaisessa liikenneympyrässä saattaa tulla vastaan jokin auto. Se on todellista yllättämistä varsinkin kun ympyrän keskellä kasvavat pensaat on päästetty todella korkeiksi.-Tomi- kirjoitti:Mikähän siinä muuten onkin ? Oon nähnyt spedejä, jotka pysähtyvät keskelle ympyrää ja päästävät porukkaa sinne väliin. Siinä saattaa olla usein kolarit aika lähellä Ja toiset ovat nämä, jotka vilkuttavat ympyrässä VASEMMALLE. Liikenneympyrästä ei ikinä käännyttä vasemmalle, kurvataan kyllä, mutta ei käännytämipo kirjoitti:-Ihmiset jotka eivät osaa ajaa liikenneympyrässä.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Känny korvalla hölöttäjät jotka ovat fyysisesti
autossaan mutta henkisesti jossain muussa
todellisuudessa...kuin pitäisi.
Ja
Naisautoilijat jotka ovat omaksuneet stereotyyppisen
miehisen asenteen ajamiseensa ja ajotyylistään puhumiseen...
tulee muutama julkkiskin mieleen.
autossaan mutta henkisesti jossain muussa
todellisuudessa...kuin pitäisi.
Ja
Naisautoilijat jotka ovat omaksuneet stereotyyppisen
miehisen asenteen ajamiseensa ja ajotyylistään puhumiseen...
tulee muutama julkkiskin mieleen.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- jansku
- Viestit: 517
- Liittynyt: 02 Huhti 2007, 16:10
- Car(s): VW Polo GT + VW Tiguan (ex; 156 1.8ts, 206CC, Mini One, C4 VTS, A2, A3 2.0tdi, Mini one, Mini Cooper S clubman, VW Polo, VW Polo, A4)
- Paikkakunta: Helsinki
Ryssärekat...tarviiko muuta sanoa? meinasin päästä hengestäni turun motarilla kun ryssärekka ei sitten nähnyt minua kun olin lähtenyt ohittaa häntä ja päätti vetäistä täysperärekkansa suoraan eteeni...siinä sit oli kaks vaihtoehtoa,vetästä vasemmalle kaistalle suoraan vastaantulevan nokkaan tai toivoa että jarrut olisivat erittäin tehokkaat (eli osaisin jarruttaa tarpeeks kovaa)...tällä kertaa jäi senteistä kiinni...mahdanko olla yhtä onnekas seuraavan kerran...
itken mielummin alfa romeossa kuin toyotassa
Työmatkat ajelen kehä 1:stä Helsingissä ja ärsyttävin piirre tiellä on vasemmalla kaistalla viipyminen. Oikealla voi olla tyhjää kilometri verran, mutta ei sinne voi mennä . Osittain tämä on myös liikennesuunnittelun vika, kun vasemmanpuoleiset poistumiskaistat aiheuttavat sen, että kun arat kuskit katsovat tilaisuutensa tulleen, he vaihtavat jo 2-3 kilometriä ennen erkanemista vasemmalle kaistalle.
Periaatteessa en ohita oikealta, enkä vilkuttele pitkiä tai hiillosta, ja vituttaa joustaa periaatteista, vaan siksi että joku ei jaksa vaihtaa kaistaa. Yleensä hermot kestää 2-3 minuuttia sitä, ettei oikealle ole vielä ilmestynyt ketään ohitettavaa ja joku jurnuttaa vasemmalla.
Ohituskaistojen kiihdytyskilpailu otti ennen rajusti päähän, mutta siirryttyäni Alfa-aikaan, on ollut helpompaa kuin äidin Caravelle-pikkubussilla Hitaamman matkavauhdin tyypit vetelivät ohituskaistalla karkuun ja tukkivat sitten taas vähän ajan päästä tietä. Ilmeisesti Caravellessä ei ulkonäön perusteella kulkenut riittävästi, vaikka kyllä sillä sakkovauhtia pääsi kaikilla Suomen teillä. No, kyllä kaikenlaiset mammatkin veti kesäduuni-Sprintterinkin viereen liikennevaloihin valmiina ohittamaan. Se olikin enemmän huvittavaa.
Periaatteessa en ohita oikealta, enkä vilkuttele pitkiä tai hiillosta, ja vituttaa joustaa periaatteista, vaan siksi että joku ei jaksa vaihtaa kaistaa. Yleensä hermot kestää 2-3 minuuttia sitä, ettei oikealle ole vielä ilmestynyt ketään ohitettavaa ja joku jurnuttaa vasemmalla.
Ohituskaistojen kiihdytyskilpailu otti ennen rajusti päähän, mutta siirryttyäni Alfa-aikaan, on ollut helpompaa kuin äidin Caravelle-pikkubussilla Hitaamman matkavauhdin tyypit vetelivät ohituskaistalla karkuun ja tukkivat sitten taas vähän ajan päästä tietä. Ilmeisesti Caravellessä ei ulkonäön perusteella kulkenut riittävästi, vaikka kyllä sillä sakkovauhtia pääsi kaikilla Suomen teillä. No, kyllä kaikenlaiset mammatkin veti kesäduuni-Sprintterinkin viereen liikennevaloihin valmiina ohittamaan. Se olikin enemmän huvittavaa.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ohittaminenhan lienee kiellettyä, mutta kyllä oikealla kaistalla saa ajaa kovempaa kuin vasemmalla, kunhan ei heti vaihda takaisin niin eihän se silloin ole ohitus. Joten periaatteessa jo vaihdan oikealle jos siellä on tyhjää ja vasen junnaa.jude kirjoitti:Periaatteessa en ohita oikealta
Epävarmat kuskit ärsyttää, tai pikemminkin pelottaa, eniten. Milloin tajuavat olevansa väärällä kaistalle, ensi kääntö - vittu - väistö takaisin, vilkku päälle ja liinat kiinni. Koita nyt siinä sitten päättää, antaako tilaa, ottaako se kylkeen vai tuleeko se joka tapauksessa. Jollain vanhalla ritsalla voisi ottaa sivubisnekseksi tuon, että ottaisi jonkun kylkeen kerta viikkoon ja kertakorvaukset vakuutusyhtiöltä..
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Perässä roikkujiin tehoaa: Pieni vaihde päälle, oikealla jalalla kaasu pohjaan ja vasemmalla jarrua. Ei toimi kuorka-autoihin, kun katselevat ns. yli.
Nutaajiin tehoaa: Kun tavoitat auton - mene heti ohi, siis heti, muuten olet se varsinainen nutaaja.
Keskikaistan täyttäjiin ainoa toimiva on maata torven päällä ja vilkuttaa valoja niin sanotusti - kauan. Mittaa ensin omat hartiat ja varmista, että Lapinleukusi on paikallaan ovitaskussa.
Eniten ihmetyttää, ei varsinaisesti ärsytä kalliilla rekalla ajavat kännyyn höpöttävät rekkakuskit. Luulisi isännällä / omistajalla olevan varaa kunnoon hands freehinkin.
Nutaajiin tehoaa: Kun tavoitat auton - mene heti ohi, siis heti, muuten olet se varsinainen nutaaja.
Keskikaistan täyttäjiin ainoa toimiva on maata torven päällä ja vilkuttaa valoja niin sanotusti - kauan. Mittaa ensin omat hartiat ja varmista, että Lapinleukusi on paikallaan ovitaskussa.
Eniten ihmetyttää, ei varsinaisesti ärsytä kalliilla rekalla ajavat kännyyn höpöttävät rekkakuskit. Luulisi isännällä / omistajalla olevan varaa kunnoon hands freehinkin.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Alfaholisti
- Viestit: 508
- Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
- Paikkakunta: Kerava
Juuri näin varsinkin kehätiellä tulee oikealta "ohitettua".Rolle kirjoitti:Ohittaminenhan lienee kiellettyä, mutta kyllä oikealla kaistalla saa ajaa kovempaa kuin vasemmalla, kunhan ei heti vaihda takaisin niin eihän se silloin ole ohitus. Joten periaatteessa jo vaihdan oikealle jos siellä on tyhjää ja vasen junnaa.jude kirjoitti:Periaatteessa en ohita oikealta
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Eipä taida ohittaminen olla kiellettyä oikealta, kunhan ei olla moottoritiellä. Tarpeeton kaistan vaihtaminen ja puikkelehtiminen muuta liikennettä nopeammin sen sijaan on kiellettyä.
Tuollaisella Kehän tapaisella tiellä kun lain mukaan saa ajaa kummalla kaistalla tahansa. Tosin tulisi ajaa oikeanpuoleisinta kaistaa. Siksi kai oikean kautta ohittaminen tulkitaan ihan samanlaiseksi ohittamiseksi kuin vasemmankin kautta.
Tosiaan noita Vuosaareen kääntyviä, jotka ryhmittäytyvät vasemmalle jo Tapiolan kohdalla, tuntuu riittävän. Kehä I:llä oikealta ohittaminen on lisäksi yleensä melko hankalaa, kun tuota porukkaa tuntuu riittävän.
-tommi
Tuollaisella Kehän tapaisella tiellä kun lain mukaan saa ajaa kummalla kaistalla tahansa. Tosin tulisi ajaa oikeanpuoleisinta kaistaa. Siksi kai oikean kautta ohittaminen tulkitaan ihan samanlaiseksi ohittamiseksi kuin vasemmankin kautta.
Tosiaan noita Vuosaareen kääntyviä, jotka ryhmittäytyvät vasemmalle jo Tapiolan kohdalla, tuntuu riittävän. Kehä I:llä oikealta ohittaminen on lisäksi yleensä melko hankalaa, kun tuota porukkaa tuntuu riittävän.
-tommi
Oikealta puolelta saat moottoritiellä ajaa ohi kolmessa tapauksessa:Rolle kirjoitti:Ohittaminenhan lienee kiellettyä, mutta kyllä oikealla kaistalla saa ajaa kovempaa kuin vasemmalla, kunhan ei heti vaihda takaisin niin eihän se silloin ole ohitus. Joten periaatteessa jo vaihdan oikealle jos siellä on tyhjää ja vasen junnaa.jude kirjoitti:Periaatteessa en ohita oikealta
1. Ajat linja-autolla kaistaa, joka on liikennemerkein merkitty linja-autoille varatuksi kaistaksi (Alfasi ei liene linja-auto)
2. Ajat kaistaa, joka on liikennemerkein merkitty erkaantuvaksi väylältä (erkanemiskaistalla saat kiihdyttää vauhtisi muuta liikennettä kovemmaksi, jos mahd.)
3. tie on ruuhkainen ja oikeanpuoleinen jono vetää siksi kovempaa kuin vasemmanpuoleinen.
Tämä kolmas osio on eniten (tahallisia?) virhetulkintoja aiheuttava. Varsin tyypillinen on tilanne, jossa 90 % liikenteestä on ohituskaistalla ja varsinaisella kaistalla on vain muutama rekka ja perävaunun vetäjä. Oikea kaista mataa 88 km/h ja vasen 90. Tilanne on äärimmäisen ärsyttävä ja houkuttaa ohittamaan pitkän pötkön vasemman kaistan väkeä lähes tyhjän oikean kautta. Tämä on kuitenkin rangaistava teko tyypillisimmillään.
Mainitussa tilanteessa ei ole kyseessä tilanne, jossa oikeanpuoleinen joo vetäisi kovempaa. Siellä on autoja harvakseltaan ja niiden välissä voit kiihdyttää, mutta perusnopeus siellä on hitaampi. Kyse on puhtaasti etuilusta ja kiilaamisesta, jos siirryt sinne ja 20 autoa ohitettuasi takaisin.
Tämä tilanne on tyypillinen viikonloppuisin ja juhlapyhien alla pääkaupunkiseudulta Suomeen pakenevien sudeettisavolaisten ja -keskisuomalaisten täyttäessä tiet ja vasemmat kaistat. Ilmiön aiheuttaa liian lyhyet ajoetäisyydet, jatkuva nopeuden pumppaaminen (kiihdytetään nopeus jonon nopeutta suuremmaksi, jos jostain syystä avautuu pienikin mahdollisuus, ja sitten taas jarrutetaan) sekä 90 km/h ajavien selittämätön halu ohittaa 88 km/h ajavia. Tilanne ei kuitenkaan sooloilemalla parane.
TLL:n tarkoittama sallittu oikealta ohi ajaminen koskee tilannetta, joka taas vallitsee samassa paikassa maanantaiaamuna H:kiin päin. Kumpikin kaista on täynnä autoja, nopeus molemmilla kaistoilla vaihtelee välillä 0-40 km/h ja vuoroin toinen jono on pysähdyksissä ja toinen hieman etenee. Tässä tilanteessa olisi kohtuutonta, että oikeanpuolimmaisen jonon olisi pysähdyttävä, jos vasen jono pysähtyy.
Vastaava tilanne on kyseessä myös esim silloin, kun vasen kaista päättyy esim. tietyön takia ja jono sillä kaistalla pysähtyy kokonaan tai lähes, kun liikennemerkkejä taitamattomat puskevat sinnikkäästi päättyväksi jo merkittyä kaistaa. Tällöinkin olisi kohtuutonta, että ajoissa oikealle palanneiden pitäisi päästää jokainen vasemmankaistan tunkija eteensä.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Miellän molemmat asiat, etuilun ja kiilaamisen negatiivisina. Mielestäni kuitenkaan ohittaminen, niin vasemmalta kuin kuvailemasi ohitus oikealta, ei ole millään tapaa negatiivinen tai paheksuttava. Ohitan itse näin, ja annan myös muiden ohittaa näin. Jos jollain on suurempi kiire kuin minulla niin menkööt ohitse, vasemmalta oikealta, alta tai pientareelta, aivan sama minulle niinkaun kuin kenenkään ajo ei tästä vaarannu.Jönsson kirjoitti:Kyse on puhtaasti etuilusta ja kiilaamisesta, jos siirryt sinne ja 20 autoa ohitettuasi takaisin.
Eiköhän tota lakia laadittaessa ole ajateltu sitä yllätysmomenttia, jonka oikealta ohittava aiheuttaa tilanteessa, jossa vasemmalla edessä ajava päättääkin siirtyä takaisin oikealle eikä tajua takana tulevan nopeuden olevan 50km/h kovempi kuin itsellään... Tuskin lainsäätäjiä on puhtaat moraalikysymykset sen kummemmin kiinnostanu.
I do my loving in the winter.
- atti
- Viestit: 134
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
- Car(s): Brera 2.4 JTD, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kun oli niin mielenkiintoinen aihe, niin on pakko myös kirjata oma mielipide.
Itse olen kokenut että normaalisti motarilla vasemmalla kaistalla hiihtävät siirtyvät aika nopeasti oikealle puolelle jolloin heistä pääsee ohi. On aika harvoja tapauksia, jotka ajavat kilometritolkulla vasemmalla, ilman hitaampien ohittamista. Täten ihmisten moottoritiekäyttäytyminen ei normaalisti ärsytä tippaakaan, vaan pääsen nautiskelemaan Alfan tarjoamista elämyksistä täysin rinnoin.
Ainoana poikkeuksena ovat kesäperjantait, jolloin joskus joutuu tulemaan pääkaupunkiseudulta keski-suomeen (väli HKI-Heinola). Tuolloin tietty prosentti autoilijoista harrastaa takapuskuriin liimautumista, puikkelehtimista, ja muuta kummaa sekoilua. Tämä aiheuttaa monesti yllätyksellistä jarruttelua, verenpaineiden nousua, jyrkkää ****sta jne.
En oikein voi käsittää saavutettua hyötyä tuosta toiminnasta. Jos jonoa on noin 200km, niin paljonko säästät ajassa, jos puikkelehtimalla pääset vaikka sadan auton ohi? Mikäli tie on kuiva, ja muutenkin keli kohdallaan, niin ymmärrän esim. +20km ylinopeuden, kun siitä voi yksilökin jotain hyötyä, mutta tuosta ruuhkassa kahjoamisesta ei saa edes sitä.
Näiden yksilöiden takia olen päättänyt tulla kesäperjantaisin pikkuteitä keski-suomeen, vaikka aikaa sitten menisi tunti enemmän. Saapahan ajaa nautiskellen, ilman kuolemanpelkoa niskassa.
Talvea odottaen...
Itse olen kokenut että normaalisti motarilla vasemmalla kaistalla hiihtävät siirtyvät aika nopeasti oikealle puolelle jolloin heistä pääsee ohi. On aika harvoja tapauksia, jotka ajavat kilometritolkulla vasemmalla, ilman hitaampien ohittamista. Täten ihmisten moottoritiekäyttäytyminen ei normaalisti ärsytä tippaakaan, vaan pääsen nautiskelemaan Alfan tarjoamista elämyksistä täysin rinnoin.
Ainoana poikkeuksena ovat kesäperjantait, jolloin joskus joutuu tulemaan pääkaupunkiseudulta keski-suomeen (väli HKI-Heinola). Tuolloin tietty prosentti autoilijoista harrastaa takapuskuriin liimautumista, puikkelehtimista, ja muuta kummaa sekoilua. Tämä aiheuttaa monesti yllätyksellistä jarruttelua, verenpaineiden nousua, jyrkkää ****sta jne.
En oikein voi käsittää saavutettua hyötyä tuosta toiminnasta. Jos jonoa on noin 200km, niin paljonko säästät ajassa, jos puikkelehtimalla pääset vaikka sadan auton ohi? Mikäli tie on kuiva, ja muutenkin keli kohdallaan, niin ymmärrän esim. +20km ylinopeuden, kun siitä voi yksilökin jotain hyötyä, mutta tuosta ruuhkassa kahjoamisesta ei saa edes sitä.
Näiden yksilöiden takia olen päättänyt tulla kesäperjantaisin pikkuteitä keski-suomeen, vaikka aikaa sitten menisi tunti enemmän. Saapahan ajaa nautiskellen, ilman kuolemanpelkoa niskassa.
Talvea odottaen...
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Jönsson: Olisit nyt laittanut vaikka jotain faktaa tueksi kun kerran yritit päteä ja leikkiä poliisia. Uskon kuitenkin enemmän oikeaa Poliisia ja ajan jatkossakin oikeaa kaistaa ohi Kehällä (mistä koko ajan oli kyse) jos siltä tuntuu.
http://www.intermin.fi/poliisi/discuss.nsf/vwThreads/6433FADD960F4431C225722200494836 kirjoitti:Oikealta ohittaminen taajaman ulkopuolella.
Liikkuva poliisi 10.11.2006 15:20
Tieliikenneasetuksen 7 pykälän mukaan moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
Em. pykälä kieltää ainoastaan oikealta ohittamisen moottoritiellä. Muilla nelikaistaisilla teillä saa ohittaa oikeaa ajokaistaa käyttäen vasemmalla ajokaistalla kulkevan ajoneuvon.
Ylikonstaapeli
Pertti Mäkeläinen
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
Periaatteessa Kehäteillä (I, II ja III) Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla vasen kaista on normaali ajokaista. Tässä perustelut:jude kirjoitti:Työmatkat ajelen kehä 1:stä Helsingissä ja ärsyttävin piirre tiellä on vasemmalla kaistalla viipyminen. Oikealla voi olla tyhjää kilometri verran, mutta ei sinne voi mennä . Osittain tämä on myös liikennesuunnittelun vika, kun vasemmanpuoleiset poistumiskaistat aiheuttavat sen, että kun arat kuskit katsovat tilaisuutensa tulleen, he vaihtavat jo 2-3 kilometriä ennen erkanemista vasemmalle kaistalle.
1. Myös vasemmalta kaistalta poistutaan eri liittymiin.
2. Nopeusrajoitus 90% on enintään 80 km/h. Tällöin ei siis "tarvitse" ohitella
"hitaampia" ajoneuvoja.
3. Ruuhka-aikana AINA molemmat kaistat samanarvoisia.
"Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."
Yllä oleva kuvaa tilannetta, kun liikennemäärät antaa myöten eli Kehäteillä korkeintaan iltaisin ja öisin.
I Rest My Case
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
No, tänään oli vesisadetta ja länteen päin ei ole ihan idästä lännen suuntaan Kehä 1:llä ruuhkaa ollenkaan alkuiltapäivästä. Sopiva vauhti oli Nissan Primera farmarin mielestä 75km/h vasemmalla kaistalla. Seuraavaan ohitettavaan oli saavuttaessani noin 200-300m ja saavutusvauhti noin 3km/h. No, kestäähän toi.
Ilmeisesti tämän kuskin mielestä oli turha vaihtaa oikealle välillä. Tai sitten Alfani lähes harmaa väri ei näkynyt sateessa täysin mustista takalaseista ja sivupeilit olivat huurussa. No, foorumin ohjeista rohkaistuneena vaihdoin oikealle, kiihdytin noin 90-vauhtiin (painon vakkarin nappia) ja kerkesin ohi mukavasti, vaikka Primera vähän kiihdyttikin.
Oikeastaan pännii se, että ei osata tai haluta antaa tietä. Ihan kuin se olisi omasta onnesta pois, jos joku toinen pääsee kotiin aikaisemmin. Lähettäisin kaikki tällaiset kuskit Ruotsiin ajelemaan, jossa maantielläkin pääsee leppoisasti omaa vauhtia, kun annetaan tietä ja ohitukset sujuvat. Leveäkaistateistä on tietysti montaa mielipidettä, eikä suomalaisia osuuksia kannata verrata Ruotsiin, jossa ajokulttuuri noilla teillä on paljon fiksumpaa.
Ilmeisesti tämän kuskin mielestä oli turha vaihtaa oikealle välillä. Tai sitten Alfani lähes harmaa väri ei näkynyt sateessa täysin mustista takalaseista ja sivupeilit olivat huurussa. No, foorumin ohjeista rohkaistuneena vaihdoin oikealle, kiihdytin noin 90-vauhtiin (painon vakkarin nappia) ja kerkesin ohi mukavasti, vaikka Primera vähän kiihdyttikin.
Oikeastaan pännii se, että ei osata tai haluta antaa tietä. Ihan kuin se olisi omasta onnesta pois, jos joku toinen pääsee kotiin aikaisemmin. Lähettäisin kaikki tällaiset kuskit Ruotsiin ajelemaan, jossa maantielläkin pääsee leppoisasti omaa vauhtia, kun annetaan tietä ja ohitukset sujuvat. Leveäkaistateistä on tietysti montaa mielipidettä, eikä suomalaisia osuuksia kannata verrata Ruotsiin, jossa ajokulttuuri noilla teillä on paljon fiksumpaa.