Ongelma tuli tänään aamulla esille. Ajelin töihin rauhallisesti niin 4 vaihde lopetti toimintansa. Eli kun kolmoselta laittaa isompaan niin hetken se jumittaa ja sitten hyppää 5 vaihteelle. Sama toistuu 5 vaihteelta alaspäin.
Ajelin tiensivuun ja ihmettelin ongelmaa niin kauhee palanneen electroniikan käry tuli.
Eli onko jotain vinkkiä mistä on kyse?
Pitää koittaa tänään heti saada aika testeriin jos siellä näkyis jotain.
Eipä tuo onneksi kovin kallis remontti ole, siellä on vaan paskat selespeed öljyt todennnäköisesti. Öljynvaihto ei onnistu oikein kotona, koska robotti ilmataan tietokoneella. Huoltoon aika siis.
No sehän olisi kiva jos noin pienellä pääsisi.
Miten toi palannut electroniikka käry selittyy... Meinaa se ei ollut pieni katku vaan aika voimakas "tuoksu" ?
Selespeedissä on hyvä muistaa että vikoja voi olla kahdenlaisia (lue useita), mekaanisia ja sähköhydraulisia...kun käännät virrat päälle käynnistämättä autoa, varmistat että pumppu käy (ja paineet on 45 bar?), voit sohlata vaihteita läpi, jos se 4-vaihde ei mene päälle paikallaankaan, on vika todennäköisesti mekaaninen, siis laatikko pöydälle! Noissa alkupään laatikoissa oli rakennevika valitsinakselin tuessa vaihteiston sisällä, joka saattoi murtua ja murut meni siirtohaarukoiden väliin. Onkohan sinun autoon vaihdettu kuoret koskaan?
Tässä jos missä, vikakoodien luku auttaa vian paikallistamisessa.
seppo kirjoitti:jos se 4-vaihde ei mene päälle paikallaankaan, on vika todennäköisesti mekaaninen
Ei mun Selessä oo ainakaan mun aikana koskaan menny paikallaan päälle ku R, 1 ja 2. Olen ollu kyllä siinä uskossa et se on ominaisuus. Mitään vikaa ei mulla oo kuitenkaan ollu havaittavissa.
Jep jep, autoa käynnistämättä. Tietysti tämä ongelma voi myös olla sähköinen, mutta jos 3-vaihde menee normaalisti, on potentiometri todennäköisesti ok, nekun (3 ja 4) ovat samalla potikalla. Mekaanisessa viassa "Marelli" yrittää hakata vaihdetta kahdesti, sen jälkeen se heittää seuraavan pesään. Eli kyllä se tältä vähän vaikuttaa?
Ravistele nyt kuitenkin sitä 20-napaista liitintä, joka on akkukotelon alla, ettei se vaan olisi kosketusongelma, niitäkin näissä joskus kuulemma on, vaikka on niin hienoa Ferrari-tekniikka?