Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Valvoja: Moderators
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Eilen kauppasta lähtiessä rupesin ihmettelemään, kun monitorin mukaan oikea takaovi olisi auki. Kotipihassa totesin oven olevan kunnolla kiinni, mutta monitori sekä keskuslukitus olivat toista mieltä...
Vaikka oven lukitusnapin painoi alas sisältä ja tämän jälkeen lukitsi muut ovet kaukosäätimellä, niin k-lukko käytti ovet lukossa ja avasi kaikki ovet tämän jälkeen.
Irroitin johtosarjan liittimen takaovesta ja toistin em. kokeen, nyt ovet jäivät lukkoon. Hienoa, nyt olisi sitten molemmat takaovet avattavissa ainoastaan sisältä, kun vasemman takaoven ulkokahva on rikki...
Tutkin johtusarjan liitintä tarkemmin ja sehän oli märkä sekä hieman hapettunut. Puhalsin sen paineilmalla kuivaksi ja sumutin liittimen molempiin puoliskoihin AntiCorrolia, liitin kiinni ja jälleen palasi lukko elävien kirjoihin
Vaikka oven lukitusnapin painoi alas sisältä ja tämän jälkeen lukitsi muut ovet kaukosäätimellä, niin k-lukko käytti ovet lukossa ja avasi kaikki ovet tämän jälkeen.
Irroitin johtosarjan liittimen takaovesta ja toistin em. kokeen, nyt ovet jäivät lukkoon. Hienoa, nyt olisi sitten molemmat takaovet avattavissa ainoastaan sisältä, kun vasemman takaoven ulkokahva on rikki...
Tutkin johtusarjan liitintä tarkemmin ja sehän oli märkä sekä hieman hapettunut. Puhalsin sen paineilmalla kuivaksi ja sumutin liittimen molempiin puoliskoihin AntiCorrolia, liitin kiinni ja jälleen palasi lukko elävien kirjoihin
"No smoke => no power => no hope"
Kiitos vinkistä! Löysin anturin ja huomasin myös, ettei se tule ulos ilman peilin irroittamista. Jos liitin on tosiaan peilin takana, se on täysin sään armoilla ja altis hapettumaan. Kannattanee sekin siis tarkistaa.Keltsi kirjoitti: Lämpötila-anturi sijaitsee oikean sivupeilin alaosassa, sellainen ruuvarilla ulos kammettava muovinen palikka. Anturin liittimen irroittaminen saattaa vaatia peilin lasin irroittamisen. Se on neljällä klipsillä lukittu paikalleen painamalla.
Epäilisin vian olevan ovessa olevassa johtosarjan liittimessä, mutta en ole vielä sitä jaksanut purkaa
Itse avasin pelkääjän oven ison johtosarjan liittimen, annoin valohoitoa ja CRC:tä. Tolla kikalla olen saanut pätkivät ja rätisevät kaiuttimet henkiin. Vika ei heti korjaantunut, mutta nyt kolmen päivän jälkeen ulkolämpötilälukema on taas "hehtaarilla", kuten aikaisemminkin.
Aika sissi Keltsi olet jos automaatti-ilmastointiin tottuneena voit tyytyä manuaaliseen. Itseltä ei enää onnistuisi. Ajelin taannoin siskon autolla ja ihmettelin, kun on niin pirun kylmä... Ai niin, tota hanikkaa pitäisi säätää käsin.
-Antti
alfan mystisiä sähkövikoja
Jatkan tästä vanhasta topicista sen verran että, viimeksi kun valittelin
164:ssani palavasta jarrunestesäiliön valosta mittaritaulussa niin sain
ratkaistua ongelman tyydyttävästi mielestäni
Vikahan ei ollut säiliön anturissa vaan tulin siihen tulokseen että jossain
matkalla johdotus on hapettunut ja ts. virta ei pääse kuittaamaan ECU,a.
Nellille kiitos kytkinkaavoista; tuli sekä kopio saksankielisestä 164:s ohje-
kirjasta sivu 186 sekä amerikkalaisten vastaavasta. Vielä ei ole selvinnyt
miksi jenkeillä on releetkin kuvattu mutta saksalaisilla ei tunnu olevan ???
mitään releitä siinä virtapiirissä.
Kuitenkin tein seuraavan operaation:
1. irroitin mittaritaulusta merkkilampun kantoineen. Eristin kannan siten
virta lamppuun menee lisäreleen piikkien 30 ja 87 kautta. Lisärele on
sellaista tyyppiä jossa on aina jompi kumpi piikki 87 tai 87a päällä.
2. Releeseen otin "rosvoliittimellä" piikkiin 85 virran johdosta joka on
kuuma kun virta on avaimesta päällä. Piikistä 86 vedin johdon säiliön
anturin toiseen napaan ja maadotin toisen runkoon. 87a:ta ei tarvita
lainkaan. Alkuperäiset johdot abiko-liittimineen suojasin teipillä ja
poistin käytöstä.
Voi tuntua, hiusten halkomiselta korjata niin pientä asiaa kun, voi
vaan poistaa merkkilampun mittaritaulusta. Mutta jos jostain syystä
jarruletku päästää vaikka pikkuhiljaa nesteet pois on ihan mukavaa
kun siitäkin tulee varoitus ajoissa ennenkuin sekä kytkin että jarrut
lakkaavat toimimasta.
Toivottavasti jollekin on hyötyä tästäkin sepustuksesta.
164:ssani palavasta jarrunestesäiliön valosta mittaritaulussa niin sain
ratkaistua ongelman tyydyttävästi mielestäni
Vikahan ei ollut säiliön anturissa vaan tulin siihen tulokseen että jossain
matkalla johdotus on hapettunut ja ts. virta ei pääse kuittaamaan ECU,a.
Nellille kiitos kytkinkaavoista; tuli sekä kopio saksankielisestä 164:s ohje-
kirjasta sivu 186 sekä amerikkalaisten vastaavasta. Vielä ei ole selvinnyt
miksi jenkeillä on releetkin kuvattu mutta saksalaisilla ei tunnu olevan ???
mitään releitä siinä virtapiirissä.
Kuitenkin tein seuraavan operaation:
1. irroitin mittaritaulusta merkkilampun kantoineen. Eristin kannan siten
virta lamppuun menee lisäreleen piikkien 30 ja 87 kautta. Lisärele on
sellaista tyyppiä jossa on aina jompi kumpi piikki 87 tai 87a päällä.
2. Releeseen otin "rosvoliittimellä" piikkiin 85 virran johdosta joka on
kuuma kun virta on avaimesta päällä. Piikistä 86 vedin johdon säiliön
anturin toiseen napaan ja maadotin toisen runkoon. 87a:ta ei tarvita
lainkaan. Alkuperäiset johdot abiko-liittimineen suojasin teipillä ja
poistin käytöstä.
Voi tuntua, hiusten halkomiselta korjata niin pientä asiaa kun, voi
vaan poistaa merkkilampun mittaritaulusta. Mutta jos jostain syystä
jarruletku päästää vaikka pikkuhiljaa nesteet pois on ihan mukavaa
kun siitäkin tulee varoitus ajoissa ennenkuin sekä kytkin että jarrut
lakkaavat toimimasta.
Toivottavasti jollekin on hyötyä tästäkin sepustuksesta.
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)
( Kiinalainen sananlasku)
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Helv....! Alfa ilmeisesti kuvittelee olevansa vanhakin auto.
Tänään laitoin merkille, että kun pitää jarruja päällä ja laittaa vilkun vasemmalle, niin kojelaudassa oleva palaneen polttimon kuvake vilkkuu aina kun vilkku sammuu (musamiehet ainakin ymmärtää kun sanon että yläiskulla vilkahtaa).
Homma haiskahtaa kosteudelta tai maahäröltä.
Tänään laitoin merkille, että kun pitää jarruja päällä ja laittaa vilkun vasemmalle, niin kojelaudassa oleva palaneen polttimon kuvake vilkkuu aina kun vilkku sammuu (musamiehet ainakin ymmärtää kun sanon että yläiskulla vilkahtaa).
Homma haiskahtaa kosteudelta tai maahäröltä.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Takakontissa on discovalot.
Pesun jäljiltä kontti luuli jälleen olevansa auki. No, tästä selvittiin muutamalla pitkällä sessiolla hiustenkuivaajan kanssa. Vika poistui, mutta uusi astui kehiin: Nyt takakontin sisävalo, luukussa oleva huomiovalo sekä kojelaudan "auton kuva" lepattavat ankarasti kontin ollessa avattuna. Eipä oikein jaksaisi alkaa tutkimaan kun vian vaikutus auton käytettävyyteen on melko mitätön.
Pesun jäljiltä kontti luuli jälleen olevansa auki. No, tästä selvittiin muutamalla pitkällä sessiolla hiustenkuivaajan kanssa. Vika poistui, mutta uusi astui kehiin: Nyt takakontin sisävalo, luukussa oleva huomiovalo sekä kojelaudan "auton kuva" lepattavat ankarasti kontin ollessa avattuna. Eipä oikein jaksaisi alkaa tutkimaan kun vian vaikutus auton käytettävyyteen on melko mitätön.
Veikkaisin maahäröä. Entinen pikkuvalo sai kans aikaan aikamoisen diskon kojelaudassa kun takavaloissa on maadotusvikaa.EdotL kirjoitti:Tänään laitoin merkille, että kun pitää jarruja päällä ja laittaa vilkun vasemmalle, niin kojelaudassa oleva palaneen polttimon kuvake vilkkuu aina kun vilkku sammuu (musamiehet ainakin ymmärtää kun sanon että yläiskulla vilkahtaa).
Homma haiskahtaa kosteudelta tai maahäröltä.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
Lämpötilavika jatkui antamani oven liitinvalohoidon ja CRC käsittelyn jälkeen. Otin sivupeilin irti ja purin osiin. Lämpötila-anturin liitin oli heinosti kumitiivistetty ja piti hyvin suolavedet sisällään. Puhaltelin vedet pois ja annoin kuivaa, taas kerran CRC:tä perään ja takaisin läjään. Nyt on ulkolukema mitä pitääkin.Keltsi kirjoitti: Lämpötila-anturi sijaitsee oikean sivupeilin alaosassa, sellainen ruuvarilla ulos kammettava muovinen palikka. Anturin liittimen irroittaminen saattaa vaatia peilin lasin irroittamisen. Se on neljällä klipsillä lukittu paikalleen painamalla. Riittää kun saa pari klipsiä auki pienillä ruuvareilla
.
.
.
Ostin Heikalta uuden anturin, mutta tämä ei auttanut. Sitten jätin vain kytkemättä peilin sisällä olevan anturin liittimen ja olen tyytynyt veivailemaan haluamani sisälämpötilan manuaalisesti...
Toi suolavesi voisi selittää muutenkin liian korkean lämpötilan. Suolavesi liittimessähän toimii rinna kytkettynä vastuksena varsinaiselle anturille. Vastus pienenee = ulkona on lämpimämpää.
Peilin ollessa auki vuoleskelin sisällä olevaa muoviosaa pienemmäksi, jotta anturin liitin tulisi anturin aukosta ulos. Voin tarvittaessa suorittaa puhdistuksen vähän helpommin.
-Antti
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
^Pyyhkijänvarsien akselit hapettuneet? Kokeile ottaa varret irti ja laittaa akselin päästä jotain voiteluainetta sinne holkkiin ja herkistellä. Jos ei auta niin tarvii purkaa pyyhinvivusto auki että saa akselien holkit putsattua kunnolla. Minulla irtosi joskus vivuston pyyhinmoottorin puoleinen pää liitoksestaan kun oli liian kova vastus. Sen jälkeen tulikin rasvailtua noita vähän säännöllisemmin.
Eli ehkä ei sähkövika tällä kertaa. Auto tykkää, että sillä ajetaan
Eli ehkä ei sähkövika tällä kertaa. Auto tykkää, että sillä ajetaan
Pakki/jarruvalot!!!
Onkos kellään muulla tullut eteen ettei pakki- ja jarruvalot pelitä?
Sulakkeet ja polttimot on tarkistettu.
Pakin laittaa päälle niin ei tapahdu mittään ja jarrua painettaessa valot ei syty...prkl...
Sulakkeet ja polttimot on tarkistettu.
Pakin laittaa päälle niin ei tapahdu mittään ja jarrua painettaessa valot ei syty...prkl...
See my life written all over my arms,White strokes of misery.I call 'em diary, some call 'em scars
alfan mystisiä sähkövikoja
sen verran siihen takavalojen ja pakkivalojuttuun että, yleismittarilla
lampunpidikekannasta kokeilla tuleeko virtaa pohjaan? Myös mittarilla
tarkistaa tuleeko yhteys maihin.
Sähkövioissa periaate taitaa olla niin että, mennään kulutuspaikasta
aina taaksepäin kohti akkua siksi kunnes sähköä löytyy.
lampunpidikekannasta kokeilla tuleeko virtaa pohjaan? Myös mittarilla
tarkistaa tuleeko yhteys maihin.
Sähkövioissa periaate taitaa olla niin että, mennään kulutuspaikasta
aina taaksepäin kohti akkua siksi kunnes sähköä löytyy.
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)
( Kiinalainen sananlasku)
Re: alfan mystisiä sähkövikoja
Suunnalla ei sinänsä liene merkitystä. Itse yleensä aloitan siitä päästä mistä kuvittelen vian löytyvän. Harmillisen usein vaan tulee valittua se väärä aloituspää ja tekee "turhaan" paljon töitäTEMUZIN kirjoitti:Sähkövioissa periaate taitaa olla niin että, mennään kulutuspaikasta
aina taaksepäin kohti akkua siksi kunnes sähköä löytyy.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Re: alfan mystisiä sähkövikoja
TEMUZIN kirjoitti:sen verran siihen takavalojen ja pakkivalojuttuun että, yleismittarilla
lampunpidikekannasta kokeilla tuleeko virtaa pohjaan? Myös mittarilla
tarkistaa tuleeko yhteys maihin.
Sähkövioissa periaate taitaa olla niin että, mennään kulutuspaikasta
aina taaksepäin kohti akkua siksi kunnes sähköä löytyy.
Näinhän se on....Eipä tunnostanu mitään eloa lampunpidikekannassa olevan ku mittailin.Ei vielä sen pidemmälle päässy tutkimaan.
See my life written all over my arms,White strokes of misery.I call 'em diary, some call 'em scars
- Alfaholisti
- Viestit: 508
- Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
- Paikkakunta: Kerava
Vaihtelin eilen 75:een mittariston, ARC:n ja lämppärinsäätimien taustavaloja.
Vaihdon jälkeen kokeilin toimivuutta siten että sytytin valot viiksestä niin ettei autossa ollut virtoja päällä, kaikki näytti toimivan. Kokeilin uudestan niin että auto oli käynnissä niin eipä se lämppärin säätimien takana oleva valo palanutkaan. Kun auton sammutti tuo säätimen taustavalo vilkahti nopeasti ja sammui samalla kun kojelaudan takaa kuului releen napsahdus.
ARC:kin ilmeisesti suuttui mulle kun sen irrotin kojelaudasta. Käsijarrun ja kuskinoven varoitusvalot lakkasivat toimimasta. Kun virrat laittaa autoon päälle niin kaikki valot kyllä syttyvät ja sammuvat niinkuin pitää oliskohan joissain antureissa häikkää?
Hauskaa tuo italialainen autosähkö
Vaihdon jälkeen kokeilin toimivuutta siten että sytytin valot viiksestä niin ettei autossa ollut virtoja päällä, kaikki näytti toimivan. Kokeilin uudestan niin että auto oli käynnissä niin eipä se lämppärin säätimien takana oleva valo palanutkaan. Kun auton sammutti tuo säätimen taustavalo vilkahti nopeasti ja sammui samalla kun kojelaudan takaa kuului releen napsahdus.
ARC:kin ilmeisesti suuttui mulle kun sen irrotin kojelaudasta. Käsijarrun ja kuskinoven varoitusvalot lakkasivat toimimasta. Kun virrat laittaa autoon päälle niin kaikki valot kyllä syttyvät ja sammuvat niinkuin pitää oliskohan joissain antureissa häikkää?
Hauskaa tuo italialainen autosähkö
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
^Onneks näiisä vanhoissa koko kaavio mahtuu hyvin yhdelle A4:lle .
Veikkaisin, että liitoksissa on jossain häikkää. Nuo seiskavitosen töpselit tuntuu löystyvän joka kerta kun niitä availee. Pienellä ruuvarilla kun levittää niitä uros-liittimen kärkiä hiukan aina kun liittimet on auki, niin kontaktit paranee. Tämä siis niissä moninapaisissa liittimissä, missä ne sellaiset pyöreät liittimet.
Veikkaisin, että liitoksissa on jossain häikkää. Nuo seiskavitosen töpselit tuntuu löystyvän joka kerta kun niitä availee. Pienellä ruuvarilla kun levittää niitä uros-liittimen kärkiä hiukan aina kun liittimet on auki, niin kontaktit paranee. Tämä siis niissä moninapaisissa liittimissä, missä ne sellaiset pyöreät liittimet.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- _L_T_V_
- Viestit: 377
- Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
- Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS - Paikkakunta: Pirkkala
164 veekuukkeli 97
Mulla bensamittari on näyttänyt alusta saakka milloin mitäkin, onneksi ei ihan aina.
toinen "vika" on tuo automaatti-ilmastoinnin nappula paneeli...
näytöissä toimii milloin mikäkin alue ja toisaalta taas ilmaakin tulee automatiikkaa käytettäessä milloin mistäkin ja milloin mitenkin kovaa....
mielestäni ilman minkäänlaista logiikkaa.
tosin mitä se alfa kuski logiikasta tajuaisikaan, auto elää omaa elämäänsä, ei siinä mitää semmosta ole.=)
toinen "vika" on tuo automaatti-ilmastoinnin nappula paneeli...
näytöissä toimii milloin mikäkin alue ja toisaalta taas ilmaakin tulee automatiikkaa käytettäessä milloin mistäkin ja milloin mitenkin kovaa....
mielestäni ilman minkäänlaista logiikkaa.
tosin mitä se alfa kuski logiikasta tajuaisikaan, auto elää omaa elämäänsä, ei siinä mitää semmosta ole.=)
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
auto ollut mulla reilun vuoden ja nyt tuli tämä vika vastaan. tuli ns. puskista joten heti piti tulla tänne tsekkaa että onko yleistä. en vielä testannu tuota hätävilkkua, mutta missäs se rele on jos vaikka vaihtais suosiolla? tunnollisena kuskina tuntuu kyllä hirveeltä ajella käyttämättä vilkkuadimmu kirjoitti:1. Vilkut lopettavat toimintansa n. kerran puolessa vuodessa myös hätävilkku. Toimivat yleensä taas muutaman tunnin päästä vaikka mitään ei ole autolle tehty, joten en vikaakaan ole lähtenyt jäljittelemään. On vain erittäin ärsyttävä vika jos ajelee vähänkin ruuhkaisemmalla ajalla kaupungilla.
edit: ja nyt taas toimii! taisi se hätävilkun käyttäminen herättää myös suuntavilkut normaaliin toimintaan
Viimeksi muokannut samik, 20 Elo 2008, 09:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun laittaa pakin päälle niin palaneen polttimon merkkivalo syttyy mittaristossa.
Pakki valot palaa.
Satunnaisessa järjestyksessä sytyttää takasumarin napissa olevan valon, myös traction control merkkivalo syttyy toisinaan.
Pakkivalo polttimo ehjä, toimii kun avaa takaluukun, sammuu kun sulkee.
Noh, kai se on suunniteltu toimimaan sinnepäin...
Pakki valot palaa.
Satunnaisessa järjestyksessä sytyttää takasumarin napissa olevan valon, myös traction control merkkivalo syttyy toisinaan.
Pakkivalo polttimo ehjä, toimii kun avaa takaluukun, sammuu kun sulkee.
Noh, kai se on suunniteltu toimimaan sinnepäin...
- Jochanan
- Viestit: 442
- Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
- Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001 - Paikkakunta: Tammela
Onks pakkivalo takaluukun kannessa? Olisko johtosarja taipuessaan murtunu?puuha kirjoitti:Kun laittaa pakin päälle niin palaneen polttimon merkkivalo syttyy mittaristossa.
Pakki valot palaa.
Satunnaisessa järjestyksessä sytyttää takasumarin napissa olevan valon, myös traction control merkkivalo syttyy toisinaan.
Pakkivalo polttimo ehjä, toimii kun avaa takaluukun, sammuu kun sulkee.
Noh, kai se on suunniteltu toimimaan sinnepäin...
On kyllä.
Saattaa olla johto murtunu. Taivuttelin korista luukkuun menevää johtonippua, ei mitää ylimääräisia valoilmiöitä.
Lisätään mystiikkaan Bose cd-toosan omituisuudet.
Sateella ääni tulee kuin haudasta, kun kuivuu niin ääni kirkastuu.
Hanttarin ovea avatessa ääni katoaa. Kyllä, oven liitin tarkistettu, kaiuttimen liitin tarkistettu.
Mutta ääni kuuluu ihan hyvin silloin kun toimii...
Saattaa olla johto murtunu. Taivuttelin korista luukkuun menevää johtonippua, ei mitää ylimääräisia valoilmiöitä.
Lisätään mystiikkaan Bose cd-toosan omituisuudet.
Sateella ääni tulee kuin haudasta, kun kuivuu niin ääni kirkastuu.
Hanttarin ovea avatessa ääni katoaa. Kyllä, oven liitin tarkistettu, kaiuttimen liitin tarkistettu.
Mutta ääni kuuluu ihan hyvin silloin kun toimii...
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuo 166:nen ollut hieman yli 3 vuotta. Alkuun matkamittari näytti kaikki segmentit, sitten alkoi hetkellisesti niitä pimentämään, nyt melkein kaikki segmentit pimeänä, vielä joku aika sitten sai ne toimimaan, hetkellisesti, kun mittaristoa kolautti. Epäilen sitä "kumiliuskaa" joka yhdistää piirilevyn ja segmenttinäytön, milläs sitä voisi yrittää puhdistaa tai voisiko sitä liuskaa saada ostettua jostain?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Vaihdoimpa bensamittarin taustavalon polttimen, nyt kuitenkin kootessani tajusin että nuo tuuulettimien säätövalot ovat kaikki palaneet, että sielläkin valot on ollut Miten nuo saa irti? Se muovinen musta "kuppi" (eli ne mustat levyt joissa on numerot 0-4 jne lämpötila ja tuulettimen kohdistus) sen "pleksiputken päässä" lähtee irti ja siellä näkyy poltitimet, jotka pyörähtämällä lähtevät taakse päin irti.
Helppo homma. Ei vaan, on siinä hommaa ja ei oo kaikkein mukavinJava kirjoitti:Vaihdoimpa bensamittarin taustavalon polttimen, nyt kuitenkin kootessani tajusin että nuo tuuulettimien säätövalot ovat kaikki palaneet, että sielläkin valot on ollut Miten nuo saa irti? Se muovinen musta "kuppi" (eli ne mustat levyt joissa on numerot 0-4 jne lämpötila ja tuulettimen kohdistus) sen "pleksiputken päässä" lähtee irti ja siellä näkyy poltitimet, jotka pyörähtämällä lähtevät taakse päin irti.
Tässä ohjeet: http://www.alfa156.net/tech/bulbs/consolebulbs.html
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Enpäs keksinyt parempaakaan ketjua enkä alkanut uuttakaan avaamaan kun todennäköisesti on sen verran harvinainen asia.
Vikana on sellainen että Getvosessa tuntui polttimot "palavan" suht usein ja välillä palaneet heräsivät takaisin eloon. Noh..vika on nyt paikallistettu niihin liittimiin joihin polttimot tulevat kiinni. Ilmeisesti jonkinlaista oikosulkua tai vastaavaa on ollut koska liittimet ovat osittain sulaneet. Polttimoiden kannat ovat olleet ehjiä.
Onko ko. liittimet automallikohtaiset vai voinko vaihtaa siihen liittimet mistä tahansa autosta, joka käyttää samanlaisia polttimoita ajovaloissa? Polttimoiden mallihan taisi olla HB 3 mikä ei kai kaikista yleisin ole.
Mistä hommaan liittimet?
Vikana on sellainen että Getvosessa tuntui polttimot "palavan" suht usein ja välillä palaneet heräsivät takaisin eloon. Noh..vika on nyt paikallistettu niihin liittimiin joihin polttimot tulevat kiinni. Ilmeisesti jonkinlaista oikosulkua tai vastaavaa on ollut koska liittimet ovat osittain sulaneet. Polttimoiden kannat ovat olleet ehjiä.
Onko ko. liittimet automallikohtaiset vai voinko vaihtaa siihen liittimet mistä tahansa autosta, joka käyttää samanlaisia polttimoita ajovaloissa? Polttimoiden mallihan taisi olla HB 3 mikä ei kai kaikista yleisin ole.
Mistä hommaan liittimet?
Enpä pikaisella haulla löytänyt ratkaisua vaimon 147:n -05 orkkis radion mystiseen päälle menoon.
Talvi on tulossa ja emäntä kyseli ajaako hän taas talven ilman radiota. Eli heti kun on pakkasta yli 5 astetta, niin radio menee itsekseen päälle ja tietysti tyhjentää akun.
Onko tuohon ongelmaan muuta ratkaisua kuin heittä lepikkoon tuo toosa ja uutta tilalle?
Talvi on tulossa ja emäntä kyseli ajaako hän taas talven ilman radiota. Eli heti kun on pakkasta yli 5 astetta, niin radio menee itsekseen päälle ja tietysti tyhjentää akun.
Onko tuohon ongelmaan muuta ratkaisua kuin heittä lepikkoon tuo toosa ja uutta tilalle?
Eihän radiolle pitäisi tulla mitään virtaa jos virrat ei ole päällä? Näin ainakin omassa 156:sessa, tosin vähän vanhempi ja erillinen radio..
Pitääkö radio siis aina manuaalisesti sammuttaa että sen saa pois päältä?
Jos se itsekseen siinä tapauksessa lähtee päälle niin taitaapi olla itse ratiossa jotain häikkää -> ken noista sitten tietää
Pitääkö radio siis aina manuaalisesti sammuttaa että sen saa pois päältä?
Jos se itsekseen siinä tapauksessa lähtee päälle niin taitaapi olla itse ratiossa jotain häikkää -> ken noista sitten tietää
Alfa 147:n Radio kummitteleeSuba kirjoitti:Enpä pikaisella haulla löytänyt ratkaisua vaimon 147:n -05 orkkis radion mystiseen päälle menoon.
Talvi on tulossa ja emäntä kyseli ajaako hän taas talven ilman radiota. Eli heti kun on pakkasta yli 5 astetta, niin radio menee itsekseen päälle ja tietysti tyhjentää akun.
Onko tuohon ongelmaan muuta ratkaisua kuin heittä lepikkoon tuo toosa ja uutta tilalle?
Tuossa topicissa pikakorjauksena on ehdotettu CD levyn pitämistä soittimessa.
VMP
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Tuttu homma omasta kolmekolmosesta. Sen puolesta en kuitenkaan osaa auttaa, että syy noiden kantojen sulamiseen ei oikein koskaan selvinnyt. Kaverin vastaavaan vertaamalla kuitenkin huomattiin, että mun autoon oli ainakin kertaalleen jo nuo vaihdettu, ja itse taisin vaihtaa kahdet 7 vuoden aikana. Ko. H4 kannat ainakin olivat ihan yleismallisia, taisin ostaa Motonetista / Biltemasta / jostain.liekki kirjoitti: Vikana on sellainen että Getvosessa tuntui polttimot "palavan" suht usein ja välillä palaneet heräsivät takaisin eloon. Noh..vika on nyt paikallistettu niihin liittimiin joihin polttimot tulevat kiinni. Ilmeisesti jonkinlaista oikosulkua tai vastaavaa on ollut koska liittimet ovat osittain sulaneet. Polttimoiden kannat ovat olleet ehjiä.
Onko ko. liittimet automallikohtaiset vai voinko vaihtaa siihen liittimet mistä tahansa autosta, joka käyttää samanlaisia polttimoita ajovaloissa? Polttimoiden mallihan taisi olla HB 3 mikä ei kai kaikista yleisin ole.
Mistä hommaan liittimet?
HB3 näyttää olevan vähän eksoottisempi mokkula, mutta veikkaisin että ihan normi varaosaliikkeestä kannattaa läheä kysymään. Johdot varmaan joutuu katkomaan ja liittämään jossain kohtaa. Noissa H4 kannoissa on ~15 cm johdonpätkät liitosta varten, mutta en ole tuollaista HB-juttua enkä getvosten valoja koskaan katsellut joten enpä sano enempää.
Kelit kun ovat viilenneet niin alkoi vilkku temppuilemaan. Aaamulla kun lähtee liikenteeseen ei vilkku toimi lainkaan. Pidemmän matkaa kun ajelee ja auto lämpenee niin taas toimii. Samoin homma pelittää päivemmällä, kun vähän ilma ja kabiini lämpenee. Kivaa! Täytyy muistaa mennä katsastukseen iltapäivällä...
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
Kiitoksi kaikille hyvistä vinkeistä. Täytyy kokeilla tuota mattijusin kikkaa.mattijus kirjoitti: Tuossa topicissa pikakorjauksena on ehdotettu CD levyn pitämistä soittimessa.
Jos ei sekään auta, niin täytyy viedä se sitten Deltaan. Vaikka kokemukset heidän toiminnoista ei kovin rohkaisevia olekaan.
Hakoja ovat kuitenkin tähtitieteellisiä laskuja tekemään.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Sähköt on paikoittain heikkoja. oikea etuvalo ei aluksi aina pala, radio sammuu satunnaisesti jos voluumi on kovalla.
E: No tänään se homma muuttuikin mystiseksi. Auto sammui virran vähyyden takia liikennevaloihin eikä startannut. Työnsin keksinnön kiskan pihaan ja jonkun ajan päästä starttasin, lähti käymään ja on pelannut mainiosti sen jälkeen..
E: No tänään se homma muuttuikin mystiseksi. Auto sammui virran vähyyden takia liikennevaloihin eikä startannut. Työnsin keksinnön kiskan pihaan ja jonkun ajan päästä starttasin, lähti käymään ja on pelannut mainiosti sen jälkeen..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Vaimon 147:ssa tänään kesken ajon hävis kaikki mittarivalot ja mittarin osoittimet meni alkuasentoon. Hetken perästä oli tullut hetula ajotietokoneen näyttöön EOBD Diaknostiikasta. Sammutettuaan auton ja uudelleen startattuaan kaikki pelitti ihan normaalisti.
Pihalla muutaman kerran starttailtuani sain saman mittarivalojen sammumisen aikaiseksi paitsi Airbag varoitusvalo syttyi ja näyttöön hetulan Motot control system failure.
Onko kennelläkään hajua missä vika voisi olla?
Pihalla muutaman kerran starttailtuani sain saman mittarivalojen sammumisen aikaiseksi paitsi Airbag varoitusvalo syttyi ja näyttöön hetulan Motot control system failure.
Onko kennelläkään hajua missä vika voisi olla?
Vänkärin sähkölasi liikkuu sekä ylös, että alas kunhan ensin laskee sen alas, repii ovipahvin irti ja vaihtaa johtojen napaisuudet ja nostaa sen ylös samasta nappulasta kuin laskikin... Eli vain toinen puoli katkaisijasta toimii. Kokeiltu kahdella eri katkaisijalla ja kahdella eri moottorilla. Piuhat ja liittimet on (ainakin kys. oven sisäpuolella) kunnossa.
I do my loving in the winter.
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Noista polttimon kannoista vielä. Eipä tuntunut löytyvän noista liikkeistä, joista kävin kysymässä. Merkkiliikettä suosittelivat hankintapaikaksi ja meinasivat että joutuu koko johtosarjan tilaamaan (!). Sanoi, että kaikki mikä jää alle viidensadan, on halpaa. Olikohan ennen ollut Deltalla töissä...
Noh...kyllä se sitten muisteli että sitä HB3 polttimoa olisi jossain Opelissa saattanut olla käytössä. Osaako kukaan sanoa onko muissa alfoissa kuit Getvosessa ollut tuota käytössä? Tai jotain automallia jossa olisi samaa polttimoa käytetty? Käyn jostain romuttamolta sitten vaikka hakemassa ne kannat, jos ei muuten saa ilman koko johtosarjaa.
Noh...kyllä se sitten muisteli että sitä HB3 polttimoa olisi jossain Opelissa saattanut olla käytössä. Osaako kukaan sanoa onko muissa alfoissa kuit Getvosessa ollut tuota käytössä? Tai jotain automallia jossa olisi samaa polttimoa käytetty? Käyn jostain romuttamolta sitten vaikka hakemassa ne kannat, jos ei muuten saa ilman koko johtosarjaa.