Moro! Onko kellään kokemuksia Alfetta Sedanin lämppärin puhaltimen remontista. Omassa Alfetassani (vm -83) puhallin on aivan mykkä . Sen verran ryömin jalkatilassa, että löysin kojetaulun alta keskeltä muovikotelon, jonka sisuksissa puhaltimen moottori lienee piilotettuna... Lueskelin viestiketjuista, että 75:ssa on ilmeisen hankala irrotettava, liekö Alfetassa sama juttu? Keskikonsolin ja osan kojetaulua (lämppärin kennon kohdalla olevat tuuletusventtiilit) jo irrottelin. Seuraavaksi täytynee ainakin tarkistaa että katkaisijalle / moottorille tulee sähköt ennen kuin alkaa isompiin purkutöihin. Kaikki vinkit asian tiimoilta ovat tervetulleita
Räjäytyskuvien perusteella Alfetassa näyttäisi olevan hieman erilainen puhallin kuin 75:ssä. Tuolta löytyy Alfettaa koskevaa kirjallisuutta. Ainakin Haynesin kirjassa on jonkunlainen räjäytyskuva puhaltimesta.
Itsellä oli myös aikanaan -83 Alfetta sedan(Kuva albumissa) jonka puhallin oli mykkä. Laitappa jotain lisätietoa omastasi. Eihän sitä koskaan tiedä vaikka olisi sama yksilö kyseessä.
Kiitoksia linkistä, sieltähän löytyikin manuskaa joka lähtöön. Ei ole sama yksilö kyseessä. Väri tosin on sama ja näköjään viatkin... . Ostin omani viisi vuotta sitten Jyväskylästä. Muistan nähneeni tuon sinun entisen autosi myynnissä Nettiautossa ja ajatelleeni, että on näitä sentään muillakin, liikenteessä ei ole yhtäkään tullut vastaan... Omanikin on nyt ollut pari-kolme kesää pois liikenteestä kun vaihdelaatikko hajosi . Nyt siinä on 75:n laatikko ja muutama viikko sitten tuli viimein käytettyä katsastuksessa. Ihme kyllä, ei ollut muuta vikaa kuin toinen etuiskari hengetön. Iskarit on nyt uusittu ja katsastus OK. Ajoon en tosin viittinyt enää talvea vasten ottaa, keväällä sitten uudella innolla .
On niitä sitten säilynyt useampiakin. Yhtään en ole kyllä liikenteessä nähnyt.
Ennen kuin purkaa koko puhaltimen pois kanaattaa tosiaan mitata että se saa virtaa. Muistaakseni Alfetassa on puhaltimen kytkimen yhteydessä (tai ainakin jossain siinä lähistöllä) piirilevy jossa on joku sulakkeen tapainen. Ilmeisen helposti palava vielä.
Voi vika myös olla laakerissa. Minun Alfetta GT:n lämppärin puhallin lähti pyörimään vain kun sormella avitti alkuun. Se onnistuu kun avaa tuuletuksen jalkatilaan, ja laittaa sormen sieltä tuulettimen siipiin ja pyöräyttää vähän vauhtia. Tuo vika pitäis kans joskus korjata kun auto on nyt projektina muutenkin.
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Ryömin taas Alfetan jalkatilassa ja löysin puhaltimen piuhojen piirilevyn. Sulaketta ei ollut, mutta sen sijaan yksi piuha irti . Nyt tuuletin pyörii, laakeri tosin vinkuu ja muutenkin rahisee. Ilmeisesti jotain moskaa on päässyt kertymään vuosien saatossa sinne koteloon. No edistystä kuitenkin . Pistin myös pari kuvaa albumiin.