Elikkäs ostin tossa toissa päivänä seiskafemman 1.6räkäpumppu koneella. auto on pelleiltään erittäin hyvässä kunnossa. Ja makso huikeat 600 euroa:P mutta on ajettu vain vaivaiset 320tuhatta
elikkäs onko se normaalia seiskafemmassa että lämpimänä joutuu sahaamaan käyntiin noin 5 sekunttia? entä onko toi kone todellakin niin voimaton kun tossa yksilössä on vai onkohan tuo sisäänajo tehnyt kepposensa;) elikkä haluaisin kuulla muiden kokemuksia tästä 1.6 kaasarikoneesta.
Pitäisiköhän tästäkin ostoksesta onnitella... kyllä kai. Onneksi olkoon.
Se, että joudut sahaamaan lämmintä moottoria 5 sekuntia on kyllä hieman epätavallista. 6- 10 olisi lähempänä tavanomaista lukemaa, mutta kyllä tuokin vielä tehtaan toleransseissa on.
Tehdas lupasi 110 hv kaasarikoneelle 10,9 sek. nollasta sataan, missä on kyllä hieman optimismia mukana. Sekunti lisää, niin ollaan lähellä totuutta, sillä ykkösvaihde on suht. pitkä ja kun pitoakin löytyy, niin moottori tuppaa nöryrtymään, kun kytkintä nostaa, vaikka lähtisi suurimman tehon kierrosluku taulussa. Tuollainen 12 sekunnin ponkaisu sataseen on kyllä tuon ikäluokan 1,6-litraiselle sinänsä hyvä arvo. Vertailun vuoksi Sierralta menee samaan 2 sekuntia enemmän, vaikka se on kevyempi auto.
Sen sijaan kakkosvaihteella pikkukoneinenkin 75 liikahtaa jo ihan ripeästi ja meno on yllättävän verevää myös vitosella, mitä toki selittää myös vitosvaihteen "pienuus". Moottoritienopeuksissahan moottorissä on kierroksia kuin lentokoneessa ja polttoainetta lorisee kaasareiden läpi kaksi ämpärillistä satasella.
Jos tuntuu siltä, että ei potki, niin sitten eivät ole kaikki konit kotona. Ensimmäiseksi pitää kuitenkin varmistaa vertailukohta - eli minkälaiseen suorituskykyyn olet tottunut.
no en tiedä sitten kun tuntuisi että kakkos vaihtteella ei tapahdu mitään mutta juuri 120km/h ja polkaisee kaasun pohjaan tuntuisi että on enemmän tehoa:D. (kerrankin näin päin:D) Juu eli mikä olisi edullisinta etsiä hyväkuntoinen 1.6moottori keulille, peruskorjata vanha vaiko ts konetta keulille:O? Millanen homma se on tai onko moni vaihtanut? Entä kustannukset? Mitäs eroa on teeässän alustassa?(elkää heti tuomitko nämä ovat vain tälläisia utopistisia heittoja)kun tuntuisi että ihan tuon korinkin puolesta haluaisin rankennella tätä yksilöä sillä kuitteja auton historiasta on valehtelematta 300kpl:) ja muutenkin on mukavaa kun tietää auton historiasta hieman.Kun ei luonto anna periksi että ajelisi tuolla koneella ainakaan tuossa kunnossa kädet ristissä että kyllä se vielä tämän talven kestää:D
niin ja vertailu kohteena voisin sanoa että edellinen auto oli bemari 520 kutonen poistin katin eli tehtaalta tullessa 129 konia mutta oli silläkin ajettu 300 tuhatta mutta alfaan verrattunta taisikin olla m5 mutta 520 papereissa....
Tuon motin 146Nm @ 4000rpm saattanee selittää lievän puutumisen liikkeelle lähdettäessä.
Jos tuonne haluaa TS:n koneen iskeä kiinni, niin taitaa tulla halvemmaksi ostaa tessukan raato, josta siirtää koko tekniikka suoraan. Taitaa halvin keino tehonlisäykseen olla kaasariviritykset tai ahdin kylkeen??
Tuotiinko noita muuten yhtään 1.6 I.E versiona suomeen?
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Ei tuo TS:n laittokaan mikään kummoinen homma ole. Kone menee johtosarjoineen paikoilleen helposti. Polttoainepuoli vaatii tietty korkeapainepumpun ja paluulinjan. Myös akun joutuu siirtämään konehuoneessa puolelta toiselle, mutta ei mitään isompia.
Jarrut tietty olisi hyvä päivittää vastaamaan myös TS:ää, mutta periaatteessa luulisi niidenkin menevän käyttämällä 2.0 TC:tä vertailumallina. Siinä kun on samat jarrut kuin 1.6 TC:ssä ja tehoja on tessussa alle 20% enemmän, joten kai tuo kelpaisi noinkin?
Ei taida kelvata. Jos vähänkin TC:tä virittää niin alustan ja jarrujen on vastattava TS:ää. Jos menee TS:n tehojen yli vähänkin niin verrokkina on 2.5 V6, jos siitä yli niin 3.0 V6. Sitten kun alusta vastaa 3,0 QV mallia niin siihen saa vielä lisätä tehoa 20%
2. 0 TC:ssä on eri jarrut kun 1.6:sesa. Tai ainakin niissä yksilöissä mitä on tullut ihmeteltyä ja joista on tullut osia revittyä. Levyt tais olla parilitrasessa kaasarikotterossa muistin mukaan 261mm kun 1.6:n vastaavat on 250mm. Olka-akselit on myös erilaiset, jarrusatulan kiinnitys on ehkä pari milliä eri paikassa kuin 1.6:sessa. Tuli taannoin vähän yllätyksenä tuo olka-akseleiden ero, hommattuani parilitrasen levyt ja satulat.
Jos 2.0 TC:n jarrut haluaa jostain syystä laittaa niin en ole ihan varma tarviiko satuloiden välttämättä olla ne parilitrasen, vai sopisko 1.6:n palikat paikalleen. Ei tullut silloin soviteltua kun ne omat alkuperäiset oli niin tuhannen jumissa.. Ihan eri näköiset ne kyllä oli.
Ensinnäkin tuntuu siltä, että autossasi on vikaa. Joko ovat säädöt pielessä tai sitten se on väljä, nokka-akselit ovat kylyneet, joku kaasarin kurkku on tukossa tai vastaavaa.
1,6 TC on jo varsin viritetty vehje. Pakosarja on aika vapaavirtainen jo nyt. Nokka-akseleita löytyy, mutta kun ne alakierrosominaisuudet ovat vakionakin vähän ohkaiset. Vapaavirtaussuodattimella voisi saada hevosvoiman, kaksi, mutta samalla pitäisi pienentää suutinta ja sellaisia ei enää löydy mistään (kokemusta on). Turboa varoittelivat Automilanon pojat tuohon pulttaamasta. "Ei kestä".
Max. 10 - 15 hv. voi sitten saada perinteisillä menetelmillä. Sekin maksaa todella paljon, meteliä tulee lisää ja käyttöominaisuudet voivat vain heiketä, mutta jos kaipaa sellaista takavuosien kilpa-auton fiilistä, niin mikä ettei. Samallahan voi vauhtipyörääkin sorvata. Herkkä ja kiertävä kone sopii kyllä 75:een.
Tessussa on lukkoperä ja taitaa olla vähän jämerämpää rautaa muutenkin, mutta onko kaikki palikat pakko vaihtaa, sitä en tiedä. Aikoinaan annoin itselleni kertoa, että Tessun elektroniikkaosasto olisi sen verran erilainen, että siitä tulee ongelmia. Sen sijaan 2,0 TC olisi helpompi tapaus. Siinäkin on sitten mietittävä, vaihtaako samalla koko voimalinjan 2-litraisen vastaavaan, koska isompi vääntö mahdollistaa pitemmät välitykset, jolloin käyttöominaisuudet paranevat ja silti vielä kiihtyy rivakammin.
Suomeenkin on tuotu 1,6-litraista ruiskulla. Se on teknisesti kehittynyt aparaatti, mutta brutaali tuplaweeberi kulkee paremmin, jos molemmat ovat iskussaan. Tehoeroa on 4 hv kaasarin hyväksi, mutta rinnakkain autoja kokeilleena voin sanoa, että ero tuntuu suuremmalta. Suodatinvirityksen kannalta ruisku on kätevä, se kun säätää seokset itse kohdalleen. Lisäksi suiskukone starttaa siivommin, käy paremmin tyhjäkäyntiä, ei nyi eikä sammahtele ja vie litran vähemmän satasella.
Kas vain, näyttää tosiaan olevan eri levy edessä tuossa 2-litraisessa. Eipä ne sitten olekaan samat. Ja taitaa olla totta tuokin, että 20%:n ylitys sallitaan vain tehokkaimman moottorin kohdalta, joten ei onnistu jarrumuutoksitta TS:n laitto.
Kunnossa ollessaan 1.6TC on ihan hyvä kone. Kulkee mukavasti, kiertää hyvin eikä nyt ihan mahdottomia kuluta. Itsellä bensaa menee kesällä maantiellä n. 8,5l/100km ja talvirajoituksilla 7,5l/100km. Polttoaineena kannattaa käyttää 98 oktaanista.
Jos TC koneella on ajettu 320tkm ilman remonttia on sylintereissä ohipuhallusta varmasti jo melkoisesti. Jos kone rempattu, mutta ei silti vedä kunnolla voi syynä olla aikaisemmin mainitut kuluneet nokat, nokat ei ole ajoitettu oikein (vaikuttaa yllättävän paljon), kaasarit ei ole säädöissä (tai läppäakselit kuluneet horoiksi), muut imuvuodot, sytkä pielessä yms.
Jos haluat saada vertailupohjaa, niin käy sekuntikellon kanssa vetämässä vaikka kolme 80-120km/h rykäisyä lentävällä lähdöllä ja laske niistä keskiarvo. Eli vaikka nelonesella alat kiidyttämään 60:stä, kello käyntiin kun 80km/h ja lopetat sitte kun on 120km/h. Voin käydä vertailuksi itse tekemässä saman omalla (jonka nyt pitäisi olla edes jotenkin kunnossa).
juujuu kiitos kaikille olen taas viisaampi! Juu vois tossa kohta mennä kellottamaan raketin 80km/h-120km/h ajat. eli tc ei oikein kestä ahdinta sillä,jos olis tehnyt perus korjauksen ja iskenyt hyrskyttimen kylkeen ois ollut mielenkiintoinen projekti. Siis tietenkin maltillisilla paineilla Nooh pitääpi ruveta vähän funtsimaan suunnitelemaan seuraavaa liikettä eli siis töiden hakua nääh opinto lainaa vaan!
allekirjoitanut on purkanut yhden 75 1.6 I.E:n vuosimallia -91 , koppa on lähdössä lähiaikoina kuusankoskelle.
jokkismiehet ovat kovati kyselleet muttei ole hennonut myydä ainakaan vielä sillä aika kortilla on nuo 1.6.t ruiskukoneet...
eli jos on koneelle tarvista niin meikäläiseltä löytyy hyväkuntoinen ja vesipumppua lukuunottamatta täydellinen bolt on kokonaisuus..
huoltohistoriakin löytyy moottorille..
Viimeksi muokannut 90, 15 Loka 2008, 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sape kirjoitti:Ei taida kelvata. Jos vähänkin TC:tä virittää niin alustan ja jarrujen on vastattava TS:ää. Jos menee TS:n tehojen yli vähänkin niin verrokkina on 2.5 V6, jos siitä yli niin 3.0 V6. Sitten kun alusta vastaa 3,0 QV mallia niin siihen saa vielä lisätä tehoa 20%
Virittää saa kyllä ilman muutoskatsastusta ja muutoksia. Ainoastaan moottorin vaihto ja siihen rinnastettavat toimenpiteet edellyttävät muutoskatsastusta.
Vaparikonetta saa siis perinteisin keinoin virittää 7 kg / kW -rajaan asti ilman muutoskatsastusvaatimuksia. Niitä moottorin vaihtoon rinnastettavia toimenpiteitä on ahtaminen + kaikki muutokset ahdettuun koneeseen, sylinterinkannen vaihtaminen ja iskutilavuuden kasvattaminen yli 10 %.
Otsosmi kirjoitti:Hyrskytin kylkeen sanon minä!
Jos menee, niin on mennäkseen. Ja jos menee, niin twinsparkin kone tilalle.
Koskas tulet Jukka-boe näytille uuden rakastajattaresi kanssa?
kaipa sitä vois tässä jossain vaiheessa tulla näyttämään:) tänään ostin valkosta maalia ja tarkotuksena viikonloppuna ruiskuttaa peltivanteet valkosiksi haetaa vähä köyhän miehen compomotiven ralliluukkia;)
juujuu mitäs tota mikäs on 1.6 kaasari koneen puristus suhde? tota hyrkytihyrskytiä ajatellen onkos männissä sorvauksen varaa?
Älä nyt sano perkele... Eilen tuli katsottua neloselta dokumentti.
"Eläinrakkaus on enimmäkseen hyvä asia, mutta se voi myös mennä äärimmäisyyksiin. Mikä saa eläinlääkärin pitämään jopa yli 140 saksanpaimenkoiraa kurjissa oloissa? Miksi joku kokee tarpeelliseksi pitää 350 kissaa, koiraa, kania ja marsua? Kaikki eivät ajattele eläinten parasta ja osa ohjelmassa haastatelluista onkin tuomittu eläintenpitokieltoon."
Tuli jostain syystä teikäläinen mieleen ohjelmaa katsellessa...
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.