Ilmamäärämittarin puhdistus ?
Valvoja: Moderators
Ilmamäärämittarin puhdistus ?
Onko kenelläkään ollut konreetista hyötyä puhdistuksesta ?
Re: On
Sinne ilmamäärämittarin läpänkoteloon oli kerääntynyt kaikenlaista mönjää,josta suurin osa varmaan oli moottorin huohottimesta tullutta.HOTAKAINEN kirjoitti:Minkälaista sontaa oli ilmaantunut ja mistä ?Zenery kirjoitti:kun alkoi sammuilemaan ja nykimään.
Puhdistuksen jälkeen auto toimi taas kuten kuuluukin.
Vaikuttiko tuo likaisuus tyhjäkäyntiin ?
Sitten kun pakkasella mönjä jäätyi niin läppä jäi,joko auki- tai kiinni-asentoon tai sitten jonnekin siltä väliltä.
Tuo vaikutti kyllä myös tyhjäkäyntiin kun seokset olivat sitten ihan mitä sattui,joskus jopa niin rikkaalla,että bensan hajun oikein tunsi.
Moottori sahasi tyhjäkäynnillä kierroksia ylös ja alas kun yritti pysyä käynnissä.
Puhdistin myös sen "tyhjäkäyntimoottorille" menevän ilmaletkun sekin kun oli aika täynnä paskaa.
Pitäisiköhän muuttaa huohotinletkun paikkaa siten,että se huohottaisi suoraan moottoritilaan,jottei ensi talvena tulisi samanlaisia ongelmia.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itse ottanut huohotuksen pakkasilla ulkoilmaan.Imuletkuun jäävään reikään sopii tarkalleen isompi tubelesventtiili jalka.Ilmamäärämittarissa tulee ongelmaksi kilometrien myötä että mittari toimii enimmäkseen samalla alueella ja siinäkin tekee kokoajan pientä liikettä joka kuluttaa "hiili"?pinnan huonoksi.Itse viime talvena siirsin koko pintaa hieman erikohtaan jolloin hankaavat uuden "kaaren" erikohtaan.Ainut ongelma että ne ruuvit olivat todella tiukassa.
onko kukaan puhdistanut 156V6sen kaasuläppää/koteloa, ulkopuoli on jo putsattu mutta uskaltaako sitä itse läppää työntää auki jotta saisi sen myös "takapuolelta puhdistettua" voiko sinne ruiskuttaa jotain puhdistavaa ainetta vai onko siellä jotain herkkää elektroniikkaa joka tykkää kyttyrää. Tuossahan on vaijeriton kaasu eli fly by wire tms 

dodii tulihan nyt sitten puhdistettua kaasuläppä/kotelo oli muuten aika paljon "töhnää" sisällä, ihan sormilla se liikkuikin
tyhjäkäynti tuntuu nyt olevan liiankin hyvä
tuossa muutama linkki ko. operaatioon:
http://makeashorterlink.com/?E46122273
http://www.alfa156.net/fr_index.html?/tech/idle.html
http://www.pbase.com/tas/various
täytyy tehdä vielä tuo alla oleva kun tuntuu olevan hiukan korkea käynti puhdistuksen jälkeen.
You might have to reposition the idle engine to fix this completely after doing
the above. The way to do that is:
1. Insert key and turn to last position before start. Let it there for 90 seconds.
2. Then turn back off for 90 seconds (with key in).
3. Then start up the engine not using the throttle for a few seconds.
katsastuskin meni tänään läpi heittämällä, jousista kyseli ja yritti puhdistaa niitä josko näkyisi merkintä onko originaalit vai ei, totesin vain että ei mitään tietoa mitkä jouset siellä on alla
pitäisi kai hommata ne paperit niihin ja muutoskatsastaa

tyhjäkäynti tuntuu nyt olevan liiankin hyvä

http://makeashorterlink.com/?E46122273
http://www.alfa156.net/fr_index.html?/tech/idle.html
http://www.pbase.com/tas/various
täytyy tehdä vielä tuo alla oleva kun tuntuu olevan hiukan korkea käynti puhdistuksen jälkeen.
You might have to reposition the idle engine to fix this completely after doing
the above. The way to do that is:
1. Insert key and turn to last position before start. Let it there for 90 seconds.
2. Then turn back off for 90 seconds (with key in).
3. Then start up the engine not using the throttle for a few seconds.
katsastuskin meni tänään läpi heittämällä, jousista kyseli ja yritti puhdistaa niitä josko näkyisi merkintä onko originaalit vai ei, totesin vain että ei mitään tietoa mitkä jouset siellä on alla

Seikkaperäiset ohjeet
Voisiko joku olla ystävällinen ja kirjoittaa tarkat, idioottivarmat ohjeet ko. puhditusoperaation suorittamiseen?
Kiitos!
Kiitos!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Minkä rekkulan puhdistamiseen niitä ohjeita tarvitaan? Ilmamäärämittareitakin on kahdensorttisella rakenteella, vanhemmalla mekaaniseen läppään perustuvalla ja uudemmalla kuumalankamallilla.
Läppämittari kuitenkin putsataan jotakuinkin näin:
Ilmamäärämittarista lähtevä kuminen "imukärsä" irti, ilmanputsarin päälikuuppa mittareineen irti. Perusteellista putsausta helpottaa, jos mittarin ruuvaa irti putsarikotelon kannesta. Sitten vaan tinneriä, sinolia tms. tärpättiä rättiin ja putsimaan mittariin kertynyt mähnä pois. Mittarin läppää voi vapautuneesti käännellä putsausoperaation aikana, läppä kyllä kestää sen. Mittarin päällä olevaa muovikantta ei kannata turhaan mennä availemaan ettei tulisi päästäneeksi likaa tai kosteutta potentiometrin liukupinnoille. Paketin kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Helppoa kuin heinänteko.
Huohottimen öljynerottimen olen itse putsaillut irrottamalla purkin, kaatamalla sen puolilleen tinneriä, tukkimalla reiät sormilla ja hölskyttämällä. Sitten litkut lasketaan ulos ja käsittely toistetaan niin kauan kuin tinsun mukana tulee epämääräistä mujua. Huohottimelta imuputkistoon lähtevän letkun saanee riittävän puhtaaksi kun siitä ujuttaa rätin läpi ja jyystää muutaman kerran edestakaisin.
Läppämittari kuitenkin putsataan jotakuinkin näin:
Ilmamäärämittarista lähtevä kuminen "imukärsä" irti, ilmanputsarin päälikuuppa mittareineen irti. Perusteellista putsausta helpottaa, jos mittarin ruuvaa irti putsarikotelon kannesta. Sitten vaan tinneriä, sinolia tms. tärpättiä rättiin ja putsimaan mittariin kertynyt mähnä pois. Mittarin läppää voi vapautuneesti käännellä putsausoperaation aikana, läppä kyllä kestää sen. Mittarin päällä olevaa muovikantta ei kannata turhaan mennä availemaan ettei tulisi päästäneeksi likaa tai kosteutta potentiometrin liukupinnoille. Paketin kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Helppoa kuin heinänteko.
Huohottimen öljynerottimen olen itse putsaillut irrottamalla purkin, kaatamalla sen puolilleen tinneriä, tukkimalla reiät sormilla ja hölskyttämällä. Sitten litkut lasketaan ulos ja käsittely toistetaan niin kauan kuin tinsun mukana tulee epämääräistä mujua. Huohottimelta imuputkistoon lähtevän letkun saanee riittävän puhtaaksi kun siitä ujuttaa rätin läpi ja jyystää muutaman kerran edestakaisin.
- Epäkelpokeräilijä -