Hieman eksoottisempi idea 75 turbotukseen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jukkas

Hieman eksoottisempi idea 75 turbotukseen

Viesti Kirjoittaja jukkas »

Eli autoni on 75 varustettuna loppuun ajetulla (320tuhatta taulussa) 1,6twincam koneella. Mielessäni on käynyt tämän koneen perus korjauksesta ja turbosta aina ts koneen laittoon.Mutta alfan koneiden turbotus on yleisesti aika alku tasolla kiitos varmastikkin tehtaan oman turbokoneen. mutta turbo on saatava! 8)

Eilen yön pimeinä tunteina mieleeni juolaht,i jos heivaisin tc koneen kokonaan keulilta poijes ja istuttaisin bmw:n (ketju)m10b18:san tai (hihna)m40b18 keulille, sillä suomen lainsäädäntö ei ole rajannut mitenkään sitä, että kone tulisi olla samasta merkistä ainostaan tehoista ja ja että vähäpäästöisessä korissa täytyy olla vähäpäästöinen kone.
Ja tätä on minulle puhunut muutama saman tyylisen projektin toteuttanut ja näissä autoissa ei ollut erityislupia eikä A-tehorajaa tai muutakaan poikeavaa.

Ja bmw:n koneen valintaa perustelen,sillä että näitä on turbotettu kymmeniä ja senkin osalta tietoutta on melkoisesti yleisestikkin. Ja itse olen purkanut kaksi bemmin konetta ja omakin tietous on näiden koneiden osalta toisella vuosituhannella verrataen alfaromeon moottoreihin.ja b18 perustelen sillä että se on suurin neloskone tietenkin on m10b20 mutta tämä kone on yhtä hakusessa kun alfan 3.0v624 tapinen. nelos koneen kanssa ei tule niin ahdasta kuin kutoskoneen.ainakin näin maalais järkeä käyttäen :wink:

Ja itse ostin 75:sen sen korin takia sillä itse tykkään niiden eksoottisuudesta sekä ulkonäöstä. Se on vain jotenkin omaan silmään sopiva,kun taas bemarista tykään niiden koneiden takia ja jos yllämainittu on tehtävissä niin sen teen! :-D
ex: bmw e28 520i bavaria alfaromeo 75 3.0v6

Rasvis
Spiderman
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

M10 voisi olla perusteltavissa jos tehoa pitää saada _paljon_, jolloin tosin myös voimansiirto pitää rakentaa kokonaan uusiksi. M40:llä taas moottorina ei taida olla oikein mitään etuja tuohon Alfan Nord-moottoriin verrattuna.

Koneen vaihdon toisenmerkkiseen luulisi olevan kokolailla iso työ jos hyödyksi ajatellaan vain sitä että BMW:n koneita on ahdettu enemmän. Kyllä se Alfankin moottori tottelee ihan samoja periaatteita.
- Epäkelpokeräilijä -

jukkas

juu toki siis tämä rojekti tulisi käymään toteen aikaisintaan seuraavana kesänä,että tällä hetkellä haluasin kuulla vinkkejä sekä muutakin spekulointia yleisesti. ja juu ihan ilosta tätä lähden kesällä toteutamaan olisi hienoa tehdä hieman erillainen alfa/bmw :-D

Gasolina

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Hmm, mulle ei kanssa oikein avautunut tuo M10:n käyttö. Varsinkaan, kun jotenkin ymmärsin, ettei koneesta kuitenkaan ole tarkoitus puristaa kovin paljon tehoa ulos. Kannattaa ainakin huomioida, että M10 painaa versiosta riippuen ~150kg, mikä lienee paljon enemmän kuin Nord.

Jonkin verran pään raapimista on varmaan tiedossa, mutta mikäs siinä, jos intoa piisaa.
Giulia Super -69

mattijus
Car(s): harmaa tojota

Viesti Kirjoittaja mattijus »

E21 320/4 M10B20 painaa BMW osaluettelon mukaan 94kg (ei sarjoja eikä apulaitteita)
VMP

Gasolina

^Yllättävän vähän. Tuo 150kg on likimain täydellisen moottorin paino vauhtipyörineen ja kytkimineen. Ajattelisin silti Nordin painavan ehkä 25-30kg vähemmän samoilla vermeillä, jos sillä nyt mitään merkitystä on tässä projektissa.
Giulia Super -69

jukkas

Gasolina kirjoitti:Hmm, mulle ei kanssa oikein avautunut tuo M10:n käyttö. Varsinkaan, kun jotenkin ymmärsin, ettei koneesta kuitenkaan ole tarkoitus puristaa kovin paljon tehoa ulos. Kannattaa ainakin huomioida, että M10 painaa versiosta riippuen ~150kg, mikä lienee paljon enemmän kuin Nord.

Jonkin verran pään raapimista on varmaan tiedossa, mutta mikäs siinä, jos intoa piisaa.
tuossa e30:sen m10b18 olisi vain ruisku kyllä valmiina tai lähinnä arveluttaisi tuossa tc:ssä ne kaasarit. että miten vaikea ne on oikeasti saada säätöihin jos sitten ahtopaine kärpänen pääsisikin puremaan jossain vaiheessa mutta netti autossa oli kylläkin m10b20 varustettu cabrio myynnissä 500hp mutta oli kyllä kaasaripeli :?
eli valaiskaa mua ton kaasarin huonoista ja hyvistä puolista kun olen saanut vain ja ainoastaan ristiriitaista tietoa :-D
Haluan vielä huomioida että tämä on vasta suunnittelu pohjalla eli tuo m10b18 tuli vain äkkiseltään mieleen.

Gasolina

Jotenkin tuntuu, että vähemmällä pääsisi vaihtamalla ruisku Alfan koneeseen kuin vaihtaa ruiskun takia bemarin kone Alfaan. Kyllä toimivan kaasari-turbonkin rakentamaan pystyy, niitähän on tehty iät ajat.

Ruiskulla saanee tehtyä helpommalla toimivan systeemin.

E: Miltä tuntuisi idea ostaa TS-kone, kunnostaa ja ottaa sieltä parikymmentä lisähummaa.
Giulia Super -69

Satakuusnelonen
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Öh, eikös kumminski alfa ole alfa. Siihen kuuluu moottori merkkiä alfa. :-D

kaikella kunnioituksella BMW:tä ja sen moottoreita kohtaan :mrgreen:

kumimuumi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Mulla on pari alkuperäistä turbon pakosarjaa, välijäähdyttimiä yms. jos satut tarviimaan. :wink:
..ammattina autoslalom..

MiNkO^^
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

Satakuusnelonen kirjoitti:Öh, eikös kumminski alfa ole alfa. Siihen kuuluu moottori merkkiä alfa. :-D

kaikella kunnioituksella BMW:tä ja sen moottoreita kohtaan :mrgreen:
erittäin hyvin sanottu siel suunnalla :wink:

kaasarikoneelle itsekin olen turbotusta ajatellut mut kattoo nyt mitä tulevaisuus tuo tullessaan onhan tuohon tän hetkiseen alfaan jo kone vaihdettu :)
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

MiNkO^^
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

tää nyt ei vissiin mitenkään liity aiheeseen mutkun alfasta ja bemarista on puhuttu niin jossain sivustolla(youtube) oli vanhempaan 300 bemariin tyrkätty 75 v6 kone et en tiiä mitä omistaja on ajatellut :)
onko niin että auton omistaja on tykästynyt bmw:n koriin mut motti ollut sitten tehoton...tiedä tuota sitten :wink:
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

mattijus
Car(s): harmaa tojota

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jos vielä mennään ohi alkuperäisestä aiheesta, niin eikös tuonne samalla vaivalla kannattaisi laittaa jo kertaluokkaa uudempaa tekniikkaa moottorinohjauksineen?
VMP

mutt
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:M10 voisi olla perusteltavissa jos tehoa pitää saada _paljon_, jolloin tosin myös voimansiirto pitää rakentaa kokonaan uusiksi.
M10:n on syytä sitten olla ruiskukone, ellei halua leikkiä kaasarikoneisen miniatyyrikokoa olevien kanavien kanssa. Itse kattilahan on ehkä paras bemarin tekemistä voimanlähteistä, ainakin näin kansanmallit luettuna...ja viritysmielessä. Päällehän putoaa suoraan vaikka M3:n tai 320iS:n 16V-kansi.
M40:llä taas moottorina ei taida olla oikein mitään etuja tuohon Alfan Nord-moottoriin verrattuna.
Saa sillä ainakin 156:n ts-koneiden nokkahihnan tuntumaan loppujen lopuksi ihan kestävältä. :mrgreen: Hihna kestää juuri ja juuri sen 40tkm vaihtovälin, ja hydrauliset nostimet väsähtää ennen aikojaan (alle 300tkm), muuten kait ihan asiallisia patoja.

Itse en tosin näkisi vaivan arvoiseksi lähteä konetta vaihtamaan. Sen bemarin L-jetin nyt saa tungettua vaikka siihen Alfan koneeseen varsin vähäisellä vaivalla, kun ei se mitään rakettiteknologiaa sisällä. Eipä kyllä ole kovin hyvä virityskohdekaan. Kilpien väliin saamiseksi - jos siis turbottaa - joutuu vielä 1.6-75:een vaihtamaan "kaiken", joten ennemmin lähtisin nikkaroimaan ihan niitä Alfan koneita.

jukkas

juu rupeaa vaan olemaan hieman hakusessa noi ts:än koneet:O tai ei ole ollut vähään aikaan mitään raatoja myynnissä. juu kyllä ts:ohi menee jos tulee halpa vastaan:)

Satakuusnelonen
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Minulla olisi yksi TS:n kansi ja sitten 164-V6 mutta ei autoa mihin laittaa... :( niisk...

Vastaa Viestiin