takapyörän laakerin/navan asennus, vinkkejä?
Valvoja: Moderators
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
takapyörän laakerin/navan asennus, vinkkejä?
Takapyörän laakeri jumittaa hieman vastaan (yllätys) kun sitä yrittää saada paikalleen.
ELearnin ohjeessa käytetään jotain ruuvattavaa irroitus/asennustyökalua. Mistä moista kannattaisi alkaa etsiä? Tuskin tuo mikään Alfan oma erikoistyökalu on.
ELearnin ohjeessa käytetään jotain ruuvattavaa irroitus/asennustyökalua. Mistä moista kannattaisi alkaa etsiä? Tuskin tuo mikään Alfan oma erikoistyökalu on.
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Jees, olen vaan käsittänyt että sitä ei saisi lyödä siitä, ja voimaa tuntuisi vaativan kuitenkin reilusti. Itseasiassa tuntuisi olevan tiukempi kuin vanha, joka tuli pois vaivattomasti. Aika pellepeloton-touhuksi saattaa mennä, mutta onpahan haasteita.MP kirjoitti:Sopivan kokoista hylsyä voi käyttää kans apuna ja naputella sitä vasaralla.
Avainkysymys: saako sitä laakeria paukuttaa voimalla hylsy-kumivasara-menetelmällä sisään??
Koita putsata akselia hiomalla ympäriinsä esim. 180 santapaperilla. Tuolla karkeudella ei liikaa voi hioa käsipelillä.
Onko minkä tyyppinen laakeri - halkeaako puoliksi? Jos halkeaa, niin sitten kuulakehän puoli irti ja vanhalla laakerinkehällä+vasaralla paikalleen. Jos taas ei ole niin voihan sitäkin silti koittaa, lisäten voimaa kuitenkin pikkuhiljaa - metodi heti ja täysiä saattaa tehdä tuhoa.
Työntömitta pitäisi kuulua jokaisen tallin varusteisiin, mittaa niiden laakereiden sisähalkaisija. Jos ero 0.7mm + niin saattaa olla hankalampi homma.
Jos kuitenkin kaikki näyttää muuten hyvältä, niin vanhaa moottoriöljyä, vaseliinia tms. siihen akseliin ja sitten yritystä. VÄLTÄ kuitenkin rasvan kulkeutumista laakerin kuulapintoihin, se ei tee pitkässä juoksussa hyvää sille.
Onko minkä tyyppinen laakeri - halkeaako puoliksi? Jos halkeaa, niin sitten kuulakehän puoli irti ja vanhalla laakerinkehällä+vasaralla paikalleen. Jos taas ei ole niin voihan sitäkin silti koittaa, lisäten voimaa kuitenkin pikkuhiljaa - metodi heti ja täysiä saattaa tehdä tuhoa.
Työntömitta pitäisi kuulua jokaisen tallin varusteisiin, mittaa niiden laakereiden sisähalkaisija. Jos ero 0.7mm + niin saattaa olla hankalampi homma.
Jos kuitenkin kaikki näyttää muuten hyvältä, niin vanhaa moottoriöljyä, vaseliinia tms. siihen akseliin ja sitten yritystä. VÄLTÄ kuitenkin rasvan kulkeutumista laakerin kuulapintoihin, se ei tee pitkässä juoksussa hyvää sille.
..ammattina autoslalom..
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Saa sitä jonkun verran paukuttaa jos hylsy tai muu välikappale osuu vain laakerin ulkokehään. Suoraan siihen ei saa lyödä. Pitäis sen kohtuu pienillä lyönneilla alkaa vetämään, jos on suorassa. Jos lähtee kieroon niin sitten on hankalampaa saada se taas suoraan.Varovaista naputtelua ulkokehän joka puolelta aluksi, jotta lähtee vetämään. Vanha laakeri trai sen ulkokehä on tosiaan kans aika hyvä välikappale laakerin ja vasaran väliin.
MP
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
156:n takalaakeriasetelma koostuu kahdesta laakerista jotka ovat napamötikän sisällä. erillisiä ulkokehiä ei ole, napa toimii ulkokehänä.
Sovelsin hieman ja sain paketin paikalleen ilman pajavasaralla moukarointia:
Laitoin sisemmän laakerin sisäkehän ensin akselille ruuvaamalla sitä paikalleen keskiömutterin avulla. Menee erittäin helposti, koska mutteri työntää sitä suoraan, jolloin ei jumita. Jotta sen saa pohjaan asti, käytin vanhan laakerin halkaistua sisäkehää väliholkkina ja ruuvasin lisää.
Seuraavaksi sisemmän laakerin kuulakehä paikalleen akselille.
Sitten napa ulomman laakerin ja sisäkehän kanssa siihen hollille, suoraan, ja keskiömutteria kiristämällä ulompi laakeri menee akselille ja sisempi laakeri painuu paikalleen napaan.
Sitten vain mutteri tiukalle ja lukkoon ja se on siinä. Pyörii, toimii.
Sovelsin hieman ja sain paketin paikalleen ilman pajavasaralla moukarointia:
Laitoin sisemmän laakerin sisäkehän ensin akselille ruuvaamalla sitä paikalleen keskiömutterin avulla. Menee erittäin helposti, koska mutteri työntää sitä suoraan, jolloin ei jumita. Jotta sen saa pohjaan asti, käytin vanhan laakerin halkaistua sisäkehää väliholkkina ja ruuvasin lisää.
Seuraavaksi sisemmän laakerin kuulakehä paikalleen akselille.
Sitten napa ulomman laakerin ja sisäkehän kanssa siihen hollille, suoraan, ja keskiömutteria kiristämällä ulompi laakeri menee akselille ja sisempi laakeri painuu paikalleen napaan.
Sitten vain mutteri tiukalle ja lukkoon ja se on siinä. Pyörii, toimii.