Jumittava jarrusatula
Valvoja: Moderators
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jumittava jarrusatula
Työnsin tälle puolelle kun koskee Alfan sijaan Überwagen 330deetä.
Etujarrulevyjä ja -paloja vaihtaessa tuli huomattua että vasemman etujarrusatulan mäntä ei suostu painumaan kokonaan sisään asti. Suurimman osan matkaa painuu suht suosiolla vaikka voimaa vaatiikin, sitten tulee stoppi. Ei mahdu paikalleen uusien palojen ja levyjen kanssa. Oikea puoli meni ilman mutinoita.
Voiko etusatula olla sillä tavalla jumissa että mäntä liikkuu kyllä osan matkaa ihan nätisti mutta ei suostu menemään pohjaan asti vai voiko tuossa olla joku jippo? Tähän asti vastaan tulleet satulat ovat olleet kokonaan jökiksessä, tämä ei. Onko muuta konstia kuin tilata suosiolla uusi satula?
Etujarrulevyjä ja -paloja vaihtaessa tuli huomattua että vasemman etujarrusatulan mäntä ei suostu painumaan kokonaan sisään asti. Suurimman osan matkaa painuu suht suosiolla vaikka voimaa vaatiikin, sitten tulee stoppi. Ei mahdu paikalleen uusien palojen ja levyjen kanssa. Oikea puoli meni ilman mutinoita.
Voiko etusatula olla sillä tavalla jumissa että mäntä liikkuu kyllä osan matkaa ihan nätisti mutta ei suostu menemään pohjaan asti vai voiko tuossa olla joku jippo? Tähän asti vastaan tulleet satulat ovat olleet kokonaan jökiksessä, tämä ei. Onko muuta konstia kuin tilata suosiolla uusi satula?
- Epäkelpokeräilijä -
Jospa mäntä on hiukan ruosteessa/hapettunut sieltä jarrupalan puoleisesta päästä (suojakumin alta.) Itselle noita ainakin on usein osunut eteen ja niinpä nykyään uusia paloja laittaessa tapaan aina raottaa suojakumia ja tarkistaa tilanteen ja hioa hiukan mäntää tarvittaessa ja sitten ruiskata sinne jarruneste/tiivisteenhoitoaine cocktailin ja suojakumi takas kiinni. Aika useinhan jarrut alkaa jumittaa palojen vaihdon jälkeen juurikin tuosta syystä, että kun mäntä on ollut vanhojen palojen kanssa pitkällä ulkona niin se on päässyt ruostumaan ja kun se sitten painetaan takaisin pohjaan niin se alkaa jumittaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Toisen fillarin kilut oli jo vaihdettu mutta nestesäiliössä oli mielestäni koko ajan kansi auki, ihan sen vuoksi että on helpompaa tarkkailla josko tuolla olisi ollut halua tulvia yli.
Kaipa tuo sitten tosiaan on ruostunut, ja ilmeisesti mäntä, ei sylinteri. Mäntä tuskin hionnan jälkeen kauaa kestää ennen kuin on taas jökiksessä, pelkän männän vaihto saattaisi riittää mutta kunnostetun vaihtosatulan maksaessa 80 euroa ei paljon kannata alkaa askartelemaan. Täytyy siis usuttaa auton omistaja varaosakaupoille (taas).
Kiitos neuvoista!
Kaipa tuo sitten tosiaan on ruostunut, ja ilmeisesti mäntä, ei sylinteri. Mäntä tuskin hionnan jälkeen kauaa kestää ennen kuin on taas jökiksessä, pelkän männän vaihto saattaisi riittää mutta kunnostetun vaihtosatulan maksaessa 80 euroa ei paljon kannata alkaa askartelemaan. Täytyy siis usuttaa auton omistaja varaosakaupoille (taas).
Kiitos neuvoista!
- Epäkelpokeräilijä -
Sylinteri sisältä osittain ruosteessa, satulaan auttaa hoonausvispilä ja mäntään hieno vesihiomapaperi+ uudet tiivisteet jos saa, vanhatkin saattaa säilyä käyttökelposena..Tähän asti vastaan tulleet satulat ovat olleet kokonaan jökiksessä, tämä ei. Onko muuta konstia kuin tilata suosiolla uusi satula?
Ei kai sitä pinnoitusta tartte puhki hoonataScuderia Rasvanäppi kirjoitti:Olen ollut siinä uskossa että se hoonaaminen on väliaikainen apu, jos männästä ja/tai sylinteristä on pinta rikki niin kohta ruostuu kumminkin uudelleen.
Vaiko eikö kö?

Sit opastaa vaan auton omistajaa käyttämään niitä jarruja ettei jatkossa jumi.
VMP
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Mulla moottoripyörässä takelteli etujarru ja siellä oli vaan jotain tosi lujaa likaa tarttunu mäntään ja siksi jumitti, ei kuitenkaan ruostetta - putsauksen jälkeen oli ihan hyvä. Rasvasin männät samalla jarrusylinterirasvalla (jotain silikonipohjaista).Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tarkoitinkin että kai se pinta jo on jostain puhki jos kerran on ruostunut jumiin.
Ne muutamat jarrut autoissa mitä oon purkanu on ollu aika happamia, mutta on ne kummiski vuosia toiminu putsauksen ja vesihiomapaperilla tehdyn TI hoonauksen ja mäntien rasvauksen jälkeen.
MP