Mulla on 159 JTDm manuaalilla keskikulutukset olleet jatkuvasti 7,2-7,3 l/100km. Ajo on sekalaista ajoa, kaupunkia ja moottoritietä. Ajotietokone näyttää tasaisesti 0.3 litraa liikaa.
Spider imaisi Saksan ja Tanskan moottoriteillä nautituilla kilometreillä (534 km) 53,4 litraa. Öisen Ruotsin läpi kiiruhtaessa hiukan vähemmän.
Odotin kulutuksen olevan reilusti toisella kymmenellä.
Huomasin ottaa ilmastointilaitteen pois päältä ja sehän teki ihmeitä kulutukselle. Matka-ajo kulkee 6,5 paikkeilla. Ilmastointilaite nokittaa kulutuksen 8,5 paikkeille, taajama-ajossa lähelle kymmentä.
Tuossa iltapäivällä tankkasin, 337 km oli mittarisas ja 32 litraa meni ainetta. Kympin verran se on aiemmatkin välit menneet vaikka nyt olikin ensimmäinen kerta kun katsoin kilometrit. Ajo vähän kaupunkiajoa, melko paljon moottoritietä ja hiukan maantietä.
Tuomas K kirjoitti:Tuossa iltapäivällä tankkasin, 337 km oli mittarisas ja 32 litraa meni ainetta. Kympin verran se on aiemmatkin välit menneet vaikka nyt olikin ensimmäinen kerta kun katsoin kilometrit. Ajo vähän kaupunkiajoa, melko paljon moottoritietä ja hiukan maantietä.
75 TS 1990. Voisi se kai taloudellisempikin olla
Eipä tuo rikki mene vaikka vähän laihemmalle seosta säätäisikin. En ota asiaan enempää kantaa kun en ole ammattilainen mutta aasinsiltanu oma samanvuotinen turbo 9" leveillä vanteilla menee 9L keskikulutuksella vaikka olen koittanut panostaa lähinnä tehoon Ennen 2500rpm auto vastaa hyvin pitkälti ILMI vikaista teholtaan mutta sen jälkeen alkaa tapahtua ihan kivasti, vaikka paremminkin voisi.
Vuoden 1990 75 TS lienee katilla varustettu, niissä ei paljon seoksia säädellä. Kymppi sadalla kuulostaisi kyllä olevan parikin litraa yläkantissa.
Edit: Ei taida kyllä katittomassakaan olla paljon mahdollisuuksia seoksen säätöön. Bensanpaineensäätimen voi tietty vaihtaa säädettävään mutta lieneekö mitään järkeä yrittää saada tuota toimimaan toisin kuin mitä tehtaalla on funtsittu.
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Vuoden 1990 75 TS lienee katilla varustettu, niissä ei paljon seoksia säädellä. Kymppi sadalla kuulostaisi kyllä olevan parikin litraa yläkantissa.
Ei ole kattia sentään
Ei tuo ihan täydessä iskussa ole. Lämpöanturin ajattelin vaihtaa huomenna kokeeksi ja seoksen voisi käydä mittaamassa.
156 V6 - aika tasan 11 litraa viimesen 2000 kilsan matkalla. Työmatka-ajoa lähinnä 15 kilsaa suuntaansa, josta vajaa puolet taajamaa. Maantieajossa näyttää menevän 8 litran kieppeillä pidemmillä siivuilla.
8.8-9 tiellä... yhdistettynä joku reilu kymppi jos ei kauheesti revittele tämä siis 166 2.5 v6 24v:llä on vähän tippunut "talvea" kohti kun motarilla vähän tiputtanut nopeutta....
Viimeisen reilun 500km:n matkalla, josta 3/4 pätkäajoa kaupungissa, kulutus 10.8 keskinopeudella ~34km/h.
Moottori ei ole ollut kertaakaan esilämmitetty.
McJohnson kirjoitti:156 2.4 JTD Sw
Keskimäärin kulutus ollut seka-ajossa 6,7l/100km.
Aika paljon näyttäisi menevän. Mulla pari vuotta vanhempi yksilö poltti noin puolitoista litraa vähemmän sadalla, kutosella alkaviin lukemiin en päässyt edes Ahveniston-kierroksella.
Vlopun keikka Rukalle 5,9l/100km ja laskettu tankatessa. Ei paha kun keli oli aika heikko ja lasissa koko matkan Oulusta Rukalle 120km/h . Paitti sillon kun menin harvoista muista autoista ohitten niin saattopa käydä 160 mittarissa kans välillä .
McJohnson kirjoitti:156 2.4 JTD Sw
Keskimäärin kulutus ollut seka-ajossa 6,7l/100km.
Aika paljon näyttäisi menevän. Mulla pari vuotta vanhempi yksilö poltti noin puolitoista litraa vähemmän sadalla, kutosella alkaviin lukemiin en päässyt edes Ahveniston-kierroksella.
Kyllä toi mustakin aika korkea lukema, koska suurin osa ajosta on matka-ajoa. Ja silloinkin ajelen suhteellisen rauhallisesti.
GTV:llä menee melko tarkasti 500 km per tankillinen. Pelkkää kaupunkiajoa. Nykyään ei enää onneksi mene sataa euroa tankin täyttämiseen niin kuin vähän aikaa sitten.
Viime perjantaina oli tasan 500 km mittarissa, kun tankkasin 66 litraa. Lopputuloksena siis 13,2 l/100km.
Luulin oikeasti siirtyessäni 156:ssa pykälää isompaan koneeseen, että kulutuskin nousisi huimasti. Vaan mitä vielä, nytkin ajotietokone näytti keskikulutukseksi tankillisen ajalta 9,8 l/100km Todellisuudessahan se on jonkin verran kympin päälle, mutta ei silti paha mun mielestä. Ajo koostuu hyvin sekalaisesta ajosta; motaria, kaupunkia, maantietä. Varmasti talven liukkaatkin ovat hiukan rauhoittaneet kaasujalkaa, mutta en mä silti V6:lla päässyt noin pienellä koskaan
Ajotietokoneen mukaan keskikulutus olisi tehtaankin ilmoittaman 11.4 l/100km nurkilla, pääasiassa kaupunkiajoa. Pidemmillä taipaleilla pääsee näin talvisin aika paljon alle. Eipä tuota paljoa tule tuijoteltua, ostin rakkineen jotain muuta kuin bensansäästöä varten ja tankki täytetään kun se alkaa olla tyhjänpuoleinen. Järkevää tai ekologista: tuskin. Mutta hauskaa on ollut.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
Viikonloppuna tuli ajeltua pitkä maantielenkki Alfalla ja tuloksena kulutus 9l/100km, joka onkin mun säästöennätys. Pienimmillään ajotietokone näytti jopa alle 6 litran kulutusta tasaisella nopeudella.
Kylläpäs v6 vie menovettä tosin on siinä puolet enemmän potkuakin kun omassa 1.8 Juuri ajetun tankillisen keskikulutus 7.4L/100km. Ajona lähinnä 80% maantie ja 20% kaupunki
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
4100 km:n kulutus tasan 5.0 l keskinopeuden ollessa 56 km/h. Tämä pelkästään ajotietokoneen väittämä. Ei kehtaa ite tarkistaa, kun ei mitään väliä viekö puoli tai litran enemmän.
Viime talvena tankkasin 75 2.0 TC:n, joka on lievästi viritetty, Ristiinan ST 1:sellä tankki täyteen, ja Jyväskylään ja takaisin, samalle pensa asemalle kulutus 7.8 L/ 100 km. Ei paha kaasutin koneelta.
Vittorio Jano kirjoitti:Noinhan se menee. Sitten ajat yhden liikennevalovälin kaupungissa, niin keskilukema pommaa yhdentoista pintaan.
No ei nyt sentään yhdestä, mutta oikeassa olet. Ero on varsin brutaali ruuhka-ajolla vs. matka-ajo. Mutta kerrankin tällaiset lukemat.
Pidemmän aikavälin keskikulutus on mulla 10,2 l / 100 km. Tämä pääosin työmatkan ajoa Nummela-Leppävaara-Nummela aamuisin ja iltaisin (enemmän/vähemmän ruuhkassa) + normaalit pk-seudun ajot. Pelkällä työmatkalla kuluu pahimman ruuhkan ulkopuolella n. 8,5 l / 100 km, jolloin matkaa kertyy 38-42 km reitistä riippuen.
159 2,4 JTDm (200hv) manuaalilaatikolla vie kyllä väkisinkin 7,5-7,6 satasella ja se on kyllä mielestäni paljonpuoleisesti. Kyllä se kulutus saisi kuutosella alkaa. Tasaisessa maantieajossa 80 nopeudella kulutus pyörii siinä 6-7 lukemissa. 156 JTS:llä pääsi samaan. Erona näyttäisi sitten olevan se, että dieseli on vähemmän tarkka ajotavasta ja -rytmistä ja siksi keskikulutus jää litran - mutta vain litran - 156 JTS:n alapuolelle. Onhan tämä isompi ja painavampi, mutta niin on velipojan farmari-Mondeokin ja se vie 2-litraa vähemmän.
Olisikohan se 210-hv:n versio yhtään pihimpi? Onhan se kevyempi ja suurin vääntö 500 kierrosta alempana. Tai toisivatkohan ne markkinoille 1,9 JTD:n tuplaturbolla?
156 JTDm SW viime tankillinen 5.3 litraa satasella.
Matkasta 2/3 maantie ajoa ja 1/3 moottoritietä.
Nyt kun on talvirenkailla kulutusta seurannut niin karkeesti sanoen maantiellä vie noin 5 litraa ja motarilla 6 litraa.
Kesärenkailla ei vielä kokemusta ko. autolla.