Jappe kirjoitti:Aika hämmästyttävää tämäkin, kun mielestäni ja mittausten mukaan 159 on hiljaisempi kuin 156.
Oliskohan Jönssonin maanantaikappale syytä panna vaihtoon..
En minä nyt vielä viitsi laittaa, kun tämä on vasta kuukauden ollut.
Kannattaa hommata Tuulilasi 1/1998. Sinä on Alfa 156:n koeajo otsikolla "Täältä pesee". On melkoista ylistyksen ilotulitusta. Sanovat mm. seuraavaa: "156 on esimerkillisen hiljainen, kovahko jousitus tosin tuo tienpinnan suurempien jymähdysten äänet sisään."
Reilut kahdeksan vuotta myöhemmin Tekniikan Maailma koeajaa 159:n otsikolla "Johtaja-ainesta". Sanovat mm. seuraavaa: Kylmänä moottorin ääni kuuluu selvästi. Rengasmelu on ongelma, joka tulee korostetusti esille karhealla asvaltilla. Kuitenkin ääntä tulee myös sileällä pinnalla. Mitattu takamelu on vanhanaikaisen korkea. Äänieristys vaatisi lisää ponnisteluja, jotta matkustaminen olisi mukavaa ja hifijärjestelmästä voisi nauttia täysin."
Mitattu melutaso edessä / takana (dB):
- 80 km/h: 64/67
- 100 km/h: 66/70
- 120 km/h: 69/73
Vertailun vuoksi saman lehden mittaukset 156:lle numerossa 1/2000, vertailussa kuuden auton vertailussa "Yksilön valinta".
- 80 km/h: 64/65
- 100 km/h: 66/67
- 120 km/h: 69/70
Nämähän eivät tietenkään ole sellaisenaan vertailukelpoista tietoa, mutta kertonee kuitenkin, että vika ei ole välttämättä Jönssönin korvienvälissä, jos 159 tuntuu meluisammalta kuin 156.
Pitkään 159:ä himoinneena on pakko tunnustaa, että en ole ihan tyytyväinen. Ajoasentokaan ei ole vielä löytynyt, kun kytkinpoljin on liian pitkäliikkeinen. Kun muuten olisi jalat hyvässä asennossa, ei yletä painamaan poljinta pohjaan. Pakko ajaa jalat koukussa. No, 156:ssa ei ollyt kytkinpoljinta, osittain juuri tästä syystä.
Mikähän siinä muuten on, että sen kytkimen liikkeen pitää niin kovin monessa autossa olla niin kovin pitkä?