156 JTD tehon aaltoilu
Valvoja: Moderators
156 JTD tehon aaltoilu
Vaihdoin omaan -99 156 2.4 JTD:hen ilmamassamittarin, kun auto tuppas savuttamaan aika lailla ja kulutuskin oli iso. Tuon vaihdon jälkeen savutus loppui kyllä.
Nyt auto kiihtyy ihan hyvin reilu 2000 rpm:ään asti, mutta sen jälkeen se "nyykähtää" ja tehot putoaa selkeästi. Ja varsinkin isoilla vaihteilla kiihdytettäessä tuntee kuinka se aaltoilee tuon reilu 2000 jälkeen.. Muutamana kertana tuo toimi jo ihan ok, mutta yleensä tuo ilmiö on päällänsä.
Mistähän moinen voisi johtua? Onkos tuossa muuttuvasiipinen ahdin? Kun tuli mieleeni, et jos nuo siivet jumittaa, kun välillä tosiaan toimikin hyvin ja vetoa riitti ylös asti.
Nyt auto kiihtyy ihan hyvin reilu 2000 rpm:ään asti, mutta sen jälkeen se "nyykähtää" ja tehot putoaa selkeästi. Ja varsinkin isoilla vaihteilla kiihdytettäessä tuntee kuinka se aaltoilee tuon reilu 2000 jälkeen.. Muutamana kertana tuo toimi jo ihan ok, mutta yleensä tuo ilmiö on päällänsä.
Mistähän moinen voisi johtua? Onkos tuossa muuttuvasiipinen ahdin? Kun tuli mieleeni, et jos nuo siivet jumittaa, kun välillä tosiaan toimikin hyvin ja vetoa riitti ylös asti.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Lainaan tätä säiettä, koska mitä ilmeisemmin ollaan ainakin jossain määrin ongelman lähteillä.
Tuli viime viikolla hankittua 150hv 1.9 diesel 156 ja jo kotiin ajaessa huomasin reippaamman kiihdytyksen yhteydessä aika rajua savutusta. Tänään kun ajelin töistä ja seurailin tilannetta niin jo vakkari päälläkin tulee hetkittäin rajuja mustia tupruja. Onko näissä diisseleissä tällaiseen savutusongelmaan joku tyyppivika aiheuttajana, vai miten tähän pitäisi suhtautua? Autolla ei ole ajettu vielä sataaviittäkymmentätuhatta täyteen, niin aika erikoiselta tuntuis ajatus, että esim. ahdin tai suuttimet sökönä. Hjälp.
Edit: Niin ja tosiaan otsikon mukaisesti myös tuntuvaa aaltoilua vedossa. Sekä kiihdyttäessä, että tasakaasulla ajellessa auto hetkittäin vetää paremmin ja "nyykähtää" taas muutamissa sekunneissa.
Tuli viime viikolla hankittua 150hv 1.9 diesel 156 ja jo kotiin ajaessa huomasin reippaamman kiihdytyksen yhteydessä aika rajua savutusta. Tänään kun ajelin töistä ja seurailin tilannetta niin jo vakkari päälläkin tulee hetkittäin rajuja mustia tupruja. Onko näissä diisseleissä tällaiseen savutusongelmaan joku tyyppivika aiheuttajana, vai miten tähän pitäisi suhtautua? Autolla ei ole ajettu vielä sataaviittäkymmentätuhatta täyteen, niin aika erikoiselta tuntuis ajatus, että esim. ahdin tai suuttimet sökönä. Hjälp.

Edit: Niin ja tosiaan otsikon mukaisesti myös tuntuvaa aaltoilua vedossa. Sekä kiihdyttäessä, että tasakaasulla ajellessa auto hetkittäin vetää paremmin ja "nyykähtää" taas muutamissa sekunneissa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Kuulostaa siltä että EGR-venttiili takertelee. Jollet halua sijoittaa uuteen niin vanhan voi myös putsata, ja oleellista on putsata itse venttiilin pesän lisäksi se venttiiliä tökkivä solenoidi. Tiivistys on kokolailla lapsellinen ja ei aikaakaan niin solenoidi on täynnä nokea jumittaen venttiilin toiminnan.
Ei uusikaan venttiili tosin reilua satasta enempää maksa. Muutaman vuoden ikäisissä Opeleissa kun on samoja kikkuloita niin saatavuuskaan ei ole ongelma.
Ei uusikaan venttiili tosin reilua satasta enempää maksa. Muutaman vuoden ikäisissä Opeleissa kun on samoja kikkuloita niin saatavuuskaan ei ole ongelma.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Jassåå, että sellainen vois olla mahdollinen diagnoosi oireille. Voiko olla noin "pienestä" kiinni? Savutus on kuitenkin tyyppiä täysin mustaa nokea. Ja reippaammalla kiihdytyksellä sitä tulee siinä määrin, että takana tuleva autokin häviää näkyvistä (savun - ei vauhdin takia
).
Mahtaisko noista kiisselikoneista löytyä räjäytyskuvia mistään? Sopiva perehtyminen aiheeseen kun tuppaa tällaisissa hommissa auttamaan huomattavasti ajan säästössä...
Onko tuossa EGR-venttiilissä muuten mitään evoluutiota, millä sitä voisi hieman "kurittaa"? Tulpatahan sitä tuskin kokonaan voi, antanee moottorin ohjaukselta vikaa aika hätäseen..?

Mahtaisko noista kiisselikoneista löytyä räjäytyskuvia mistään? Sopiva perehtyminen aiheeseen kun tuppaa tällaisissa hommissa auttamaan huomattavasti ajan säästössä...
Onko tuossa EGR-venttiilissä muuten mitään evoluutiota, millä sitä voisi hieman "kurittaa"? Tulpatahan sitä tuskin kokonaan voi, antanee moottorin ohjaukselta vikaa aika hätäseen..?
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Sulla on ahtoputki halki.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Taakse jää ihan raamatullinen savu jos EGR juuttuu auki tai, niin kuin savijo-r hyvin veikkasi, ahtoputki on halki. Tarkista turbolta coolerille menevä putki, sillä on taipumus hinkata itsensä puhki vaihteiston pultinpäähän. Coolerilta imusarjalle menevä putkikin oli omassa autossa jotenkin saatu halki mutta sen ei pitäisi olla ihan yhtä tyypillistä.
EGR:n voi tulpata ja meno vaan paranee mutta Motor Control System Failurea on sitten tarjolla siitä eteenpäin. 156:n elinaikana venttiiliin ei tainnut tulla mitään mainittavampaa evoluutiota mutta 159:ssä taisi olla jotain kehitystä, sellainen saattaisi sopia koska koneethan ovat 1.9-kuosissa kokolailla samoja.
Tuolta löytyy kuveja vastaavan Ooppelin venttiilin ronkkimisesta, tosin timpuri näyttää jättävän sen tärkeimmän eli solenoidin putsaamisen tekemättä. Sitä ei tosin pystykään tekemään ilman kevyttä väkivaltaa. Itse porasin muovisen päätyhatun päässä olevaan ulkonemaan reiän ja löin tuurnalla solenoidin roinat pihalle, putsauksen jälkeen tukin reiän pultilla. Eipä venttiili kiukutellut ainakaan sen vuoden aikana jonka kärry minulla vietti.
EGR:n voi tulpata ja meno vaan paranee mutta Motor Control System Failurea on sitten tarjolla siitä eteenpäin. 156:n elinaikana venttiiliin ei tainnut tulla mitään mainittavampaa evoluutiota mutta 159:ssä taisi olla jotain kehitystä, sellainen saattaisi sopia koska koneethan ovat 1.9-kuosissa kokolailla samoja.
Tuolta löytyy kuveja vastaavan Ooppelin venttiilin ronkkimisesta, tosin timpuri näyttää jättävän sen tärkeimmän eli solenoidin putsaamisen tekemättä. Sitä ei tosin pystykään tekemään ilman kevyttä väkivaltaa. Itse porasin muovisen päätyhatun päässä olevaan ulkonemaan reiän ja löin tuurnalla solenoidin roinat pihalle, putsauksen jälkeen tukin reiän pultilla. Eipä venttiili kiukutellut ainakaan sen vuoden aikana jonka kärry minulla vietti.
- Epäkelpokeräilijä -
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Kun se alaletku oli puhki, ei meidän kärry liikkunut mihinkään, kunhan savutti ja vihelsi. Tilasin tuommoisen
1x SAMCO Lower turbo hose Black. MJET Lower turbo hose. The genuine hose wears against the gear box which causes them to blow, this SAMCO hose has been designed not to do so and has a unique lining which is resistent to oil. ONLY AVAILABLE from Jamie Porter Ltd.
tuolta
alfaworkshop.co.uk
ja taas mentiin.
1x SAMCO Lower turbo hose Black. MJET Lower turbo hose. The genuine hose wears against the gear box which causes them to blow, this SAMCO hose has been designed not to do so and has a unique lining which is resistent to oil. ONLY AVAILABLE from Jamie Porter Ltd.
tuolta
alfaworkshop.co.uk
ja taas mentiin.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
No eipä loppupeleissä näytä edes kauhean pahalta tuo EGR-projekti. Tuliko tuolle ahtoletkulle paljon postikuluja hinnan päälle?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Euroissa 83,79, 11 puntaa postiksia ja 60 letkusta.
Vanha oli öljystä syöpynyt puhki, mutta sillai ettei sitä oikein silmällä silti nähnyt. Olisiko pitänyt katsoa sillä silmällä.
Vanha oli öljystä syöpynyt puhki, mutta sillai ettei sitä oikein silmällä silti nähnyt. Olisiko pitänyt katsoa sillä silmällä.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Kyllä tuo on mennyt useammastakin 156 2.4 dieseleistä. Taitaa yleisemmin haljeta siitä akun päällä olevista kurveista tai sitten jomman kumman pään klemmareiden alta. Omassani oli halkeama piilossa akkua/sulakerasiaa vasten. Tämä paljastui vasta, kun rupesin ihmettelemään öljyjälkeä sulakerasian kannen päällä...Rasvis kirjoitti:Coolerilta imusarjalle menevä putkikin oli omassa autossa jotenkin saatu halki mutta sen ei pitäisi olla ihan yhtä tyypillistä.
"No smoke => no power => no hope"
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Kaikkiko tuosta Alfan diisselistä hajoo
Minkälaisilla kilometreillä näitä oireita on tupannut ilmaantumaan? Ajattelin lähinnä kilometrilukemaa, että pitääkö kutinsa.

Minkälaisilla kilometreillä näitä oireita on tupannut ilmaantumaan? Ajattelin lähinnä kilometrilukemaa, että pitääkö kutinsa.
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
^ Tuskin nyt sentään ihan kaikki. EGR:n temppuilu taitaa olla se tyypillisin ongelma.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Ei, se kone on ihan hyvä paketti. Nuo letkut vaan ovat tyyppivika ja EGR:n jumittaminen tuntuu vaivaavan vähän kaikenmerkkisiä dieseleitä.JaRoDD kirjoitti:Kaikkiko tuosta Alfan diisselistä hajoo
Mulla alkoi vaan muu auto murentua koneen ympäriltä

- Epäkelpokeräilijä -
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
^
^
^
Ei todellakaan hajoo kaikki, soiva paketti ja kestää tuo peruskone. Kolme vaihtoehtoahan tuohon savutukseen oli tuossa: EGR, Ilmamäärämittari ja turbon putki eli eikun tsekkaamaan. Itse aloittaisin noista halvemmista eli vaihtoehdot 1 ja 3. Samasta myllystä taitaa Saappi ottaa tuplaturpona noin 180 heppaa, eli peruskone kyllä kestää. Kunhan muistaa vaihtaa jakohihnan ajoittain.
Ketjun alkuun: Motonetin ilmamäärämittarit joko toimii tai ei. Eli olet saanut ehkä sellaisen joka toimi ei. Käy yrittämässä vaihtaa.
^
^
Ei todellakaan hajoo kaikki, soiva paketti ja kestää tuo peruskone. Kolme vaihtoehtoahan tuohon savutukseen oli tuossa: EGR, Ilmamäärämittari ja turbon putki eli eikun tsekkaamaan. Itse aloittaisin noista halvemmista eli vaihtoehdot 1 ja 3. Samasta myllystä taitaa Saappi ottaa tuplaturpona noin 180 heppaa, eli peruskone kyllä kestää. Kunhan muistaa vaihtaa jakohihnan ajoittain.
Ketjun alkuun: Motonetin ilmamäärämittarit joko toimii tai ei. Eli olet saanut ehkä sellaisen joka toimi ei. Käy yrittämässä vaihtaa.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
^^^^Meillä tais olla lasissa 176 tkm, kun letku meni.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Ok. Tuossa on mittarilukema karvan alle 150 tkm, eli pitänee varmasti kutinsa. Täytyy varmaan vähän selvitellä, että miten liikkeessä olisivat halukkaita osallistua noiden vikojen diagnosointiin & osiin. Kunny sattuis sellainen päivä, että vois tuonne alle tetsailla noita letkuja ihmettelemään.h_lauri kirjoitti:^^^^Meillä tais olla lasissa 176 tkm, kun letku meni.
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 23 Huhti 2007, 23:55
- Car(s): MB E, 166 2.0 TB -00
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Itellä meni ylempi turbon putki parissa satkussa.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Niin tälle ylemmälle putkelleko ei ole siis tullut esiin mistään suunnasta kestävämpää korvausputkea? Eli pitää etsiä aluperäinen tilalle? Missähän hinnassa kyseinen tötterö heiluu?Kiisseli kirjoitti:Itellä meni ylempi turbon putki parissa satkussa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Kysyin joskus ylemmän letkun hintaa maahantuojalta, olisiko ollut sadan euron kintaalla. Onhan siinä kumiletkulle hintaa mutta eipä toisaalta tuolla hinnalla jaksa kovin kauaa halvempaakaan etsiä.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 23 Huhti 2007, 23:55
- Car(s): MB E, 166 2.0 TB -00
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Yläputki maksoi alfistilla noin 60e.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Siellä oli tarkennuksena, että vain 8v-mottiin. Mitä ilmeisemmin ei siis sovi tuohon 150hv-koneeseen? Vai mäneekö jotenkin modaamalla..?Kiisseli kirjoitti:Yläputki maksoi alfistilla noin 60e.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Tuolta
http://www.alfaworkshop.co.uk/parts/156 ... Hose.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
vois löytyä 20V versio? Ainakin omaan öögaan näyttää erilaiselta kuin se alaletku (jonka itselle tilasin) eli että olisi ylempi (mikä on inlet?).
"Engine Variants: 2.4JTD, 2.4Mjet
Brand: Genuine Alfa Romeo
Description: Flexible Sleeve. 156 2.4 20v (2004) inlet hose (chassis number needed)."
http://www.alfaworkshop.co.uk/parts/156 ... Hose.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
vois löytyä 20V versio? Ainakin omaan öögaan näyttää erilaiselta kuin se alaletku (jonka itselle tilasin) eli että olisi ylempi (mikä on inlet?).
"Engine Variants: 2.4JTD, 2.4Mjet
Brand: Genuine Alfa Romeo
Description: Flexible Sleeve. 156 2.4 20v (2004) inlet hose (chassis number needed)."
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Joo, siis kyllä mä tuon spottasin. Mutta oma motti on 1,9 litranen... Ja tuossa "variantti" 2,4 litranen. Eli sopiiko? Ei uskaltais ihan lotolla noita putkia tilailla. 

-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: 156 JTD tehon aaltoilu
Ongelman syy selvisi. Öljynvaihdon yhteydessä letkut tutkittu ja alaletku on joskus vaihdettu ja myös EGR on joskus ollut irti/auki/yms. Yläletku on 4-5cm matkalta halki kuin puukolla viillettynä, mutta vekki jäi koneen päällä olevan muovin alle piiloon. Hätäkorjaus tehty jollain määrittämättömällä halkaistulla letkulla ja nippusiteillä. Auto alkoi samantien käydä nätisti, aaltoilu vakkari päällä hävisi, nykiminen katosi ja savutus rauhoittui. Toki ensimmäisenä motarilla auto tööttäs motor control failuree, käynti tippui jollekin nilkutustoiminnolle ja vakkari lakkasi toimimasta. Lähimmälle pysäkille, auto seis, tupakka huuleen ja uudestaan matkaan. Vikavalo jäi päälle, mutta muuten toimi normaalisti. Vikakoodi "P0238 turbo press", eikä ole kuittauksen jälkeen palautunut.