Katsastuksessa ei läpi - Alfa 156 1.8 TS 1998
Valvoja: Moderators
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Katsastuksessa ei läpi - Alfa 156 1.8 TS 1998
CO-pitoisuus, joutokäynnillä liian korkea
CO-pitoisuus, kierroksilla liian korkea
HC- pitoisuus, joutokäynnillä liian korkea
HC-pitoisuus, kierroksilla liaan korkea
LAMBDA-ARVO poikkeaa sallituista arvoista korotetulla pyörimisnopeudella
PAKOKAASUJEN PÄÄSTÖMITTAUS
Katsastuksessa mitattu:
J O U T O K Ä Y N N I L L Ä :
CO-pitoisuus: mitattu: 5,33 , sallittu 0,50 %
HC-pitoisuus: mitattu: 778 , sallittu 100 ppm
CO2 - pitoisuus: mitattu: 11.10 %
O2-pitoisuus: mitattu: 2,56 , sallittu 5,00 %
K i E R R O K S I L L A (Yli 2000 1/min)
CO-pitoisuus: mitattu: 5,41 , sallittu 0,30 %
HC-pitoisuus: mitattu: 481 , sallittu 100 ppm
LAMBDA-ARVO mitattu: 0,86 , sallittu 0,97-1,03
CO2 - pitoisuus: mitattu: 11.20 %
O2-pitoisuus: mitattu: 1,27 , sallittu 5,00 %
^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^
YLLÄMAINITUT OVAT TÄRKEIMMÄT JA NIISSÄ KAIPAAN ENITEN NEUVOA, KIITOS KAIKILLE ETUKÄTEEN
Ylätukivarren pallonivel vasen edessä välyksellinen, eli ylätukivarsi vaihtoon?
olisittepa nähteet katsastusmiehen silmät, kun ne pullistuivat kun hän otti rekisteriotteen ja katsoi sitä ennen kuin istui edes autoon ensimmäistä kertaa
CO-pitoisuus, kierroksilla liian korkea
HC- pitoisuus, joutokäynnillä liian korkea
HC-pitoisuus, kierroksilla liaan korkea
LAMBDA-ARVO poikkeaa sallituista arvoista korotetulla pyörimisnopeudella
PAKOKAASUJEN PÄÄSTÖMITTAUS
Katsastuksessa mitattu:
J O U T O K Ä Y N N I L L Ä :
CO-pitoisuus: mitattu: 5,33 , sallittu 0,50 %
HC-pitoisuus: mitattu: 778 , sallittu 100 ppm
CO2 - pitoisuus: mitattu: 11.10 %
O2-pitoisuus: mitattu: 2,56 , sallittu 5,00 %
K i E R R O K S I L L A (Yli 2000 1/min)
CO-pitoisuus: mitattu: 5,41 , sallittu 0,30 %
HC-pitoisuus: mitattu: 481 , sallittu 100 ppm
LAMBDA-ARVO mitattu: 0,86 , sallittu 0,97-1,03
CO2 - pitoisuus: mitattu: 11.20 %
O2-pitoisuus: mitattu: 1,27 , sallittu 5,00 %
^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^ ^^
YLLÄMAINITUT OVAT TÄRKEIMMÄT JA NIISSÄ KAIPAAN ENITEN NEUVOA, KIITOS KAIKILLE ETUKÄTEEN
Ylätukivarren pallonivel vasen edessä välyksellinen, eli ylätukivarsi vaihtoon?
olisittepa nähteet katsastusmiehen silmät, kun ne pullistuivat kun hän otti rekisteriotteen ja katsoi sitä ennen kuin istui edes autoon ensimmäistä kertaa
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Bensankulutuksesta en osaa sanoa, maantiellä matka-ajossa mielestäni todella alhainen.
Missä voi käydä testerissä?
tulppien vaihdosta ei tietoa milloin ja missä, eli täytyis vaihtaa - mitkä tulpat?
Lambdastakaan ei tietoa onko kunnossa vai ei
oon lukenut jutun 1.6 T.S sotatarinasta kun hänel paloi toista tonnia ja vikä oliki kolmessa puolassa - halkeamia.
en haluais samaa helvetin sotkua prkl.
eli ennen kaikkea pitää tehdä mittaus, missä esim halvin yleinen paikka?
missä järjestyksessä ja mitkä siis kannattaa vaihtaa ?
on pää ihan sekaisin kun luin tuon stoorin missä arvot oli AR 156 lla 1.6 TS:lla sekaisin
huom tulin vasta katsastusasemalta, nyt kaipaan neuvoja, toisten korjausten perusteella opittuja
Missä voi käydä testerissä?
tulppien vaihdosta ei tietoa milloin ja missä, eli täytyis vaihtaa - mitkä tulpat?
Lambdastakaan ei tietoa onko kunnossa vai ei
oon lukenut jutun 1.6 T.S sotatarinasta kun hänel paloi toista tonnia ja vikä oliki kolmessa puolassa - halkeamia.
en haluais samaa helvetin sotkua prkl.
eli ennen kaikkea pitää tehdä mittaus, missä esim halvin yleinen paikka?
missä järjestyksessä ja mitkä siis kannattaa vaihtaa ?
on pää ihan sekaisin kun luin tuon stoorin missä arvot oli AR 156 lla 1.6 TS:lla sekaisin
huom tulin vasta katsastusasemalta, nyt kaipaan neuvoja, toisten korjausten perusteella opittuja
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Eikun vaan seuraavaksi johonkin isompaan korjaamoketjuun missä on testeri, kuten AD: tms... kandee tietty soittaa, että voivatko lukee vikakoodit alfasta.
Myös Delta-auto varmasti kertoo vikakoodit.
Testerinhän voi hommata myös itse, keskustelua löytyy palstalta.
Sit jos vikakoodeja ei löydykään niin mietitään lisää.
Mutta kyllähän se vika varmasti löytyy akselilta sytytysjärjestelmä-pakokaasun analysointijärjestlmä, katti - ilmamäärän mittari
Myös Delta-auto varmasti kertoo vikakoodit.
Testerinhän voi hommata myös itse, keskustelua löytyy palstalta.
Sit jos vikakoodeja ei löydykään niin mietitään lisää.
Mutta kyllähän se vika varmasti löytyy akselilta sytytysjärjestelmä-pakokaasun analysointijärjestlmä, katti - ilmamäärän mittari
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
okei, kiitos, noudatan näitä, sillä olen melko tietämätön näistä, mut haluan silti tehdä fiksusti-en ole lottovoittaja.
huomenna käyn AD varaosissa jos ne pystyis siel lukee koodit, deltaa en halua mennä lähellekään, en pidä palvelusta enkä enssijaisesti hinnoista, joten jätän deltan viimeiseksi viahtoehdoksi..
huomenna käyn AD varaosissa jos ne pystyis siel lukee koodit, deltaa en halua mennä lähellekään, en pidä palvelusta enkä enssijaisesti hinnoista, joten jätän deltan viimeiseksi viahtoehdoksi..
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
ja paljonko sitten maksaa bosch lambda anturi sekä bosch ilmi?
entäs katti joka pitää vissii ostaa alkuperäisenä eikä varaosana?
entäs katti joka pitää vissii ostaa alkuperäisenä eikä varaosana?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
anteeks tyhmyyteni, motivoituneena kyllä opin nopeasti - miten sen tarkistaa, että lyökä sytytyspuolat lävitte?
ymmärrän ette tavallinen raksamies jolla on kyl kokemusta autoista melko paljon välttämättä sitä näe
ymmärrän ette tavallinen raksamies jolla on kyl kokemusta autoista melko paljon välttämättä sitä näe
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
1. Jonnekkin katsomaan vikakoodit --> niitten perusteella saa vinkkejä mitä olisi rikki .
2.Kuulostaa siltä että lamda-anturi on hajonnut ja sen seurauksella rikas seos on tuhonnut katin . --> uusi lamda ja magnaflow:n katalysaattori , vakio maksaa varmaan maltaita ?
Muut voivat neuvoa jos on jtn 156:selle tyypillisiä vaihto-osia .
Omassa oli joku tarvikekatti ja hajonnut . Uusi tilalle ja arvot aivan nollissa .
2.Kuulostaa siltä että lamda-anturi on hajonnut ja sen seurauksella rikas seos on tuhonnut katin . --> uusi lamda ja magnaflow:n katalysaattori , vakio maksaa varmaan maltaita ?
Muut voivat neuvoa jos on jtn 156:selle tyypillisiä vaihto-osia .
Omassa oli joku tarvikekatti ja hajonnut . Uusi tilalle ja arvot aivan nollissa .
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
vakio maksaa varmaankin jtn 700-900€..
joo, huomenna meen tekee diagnoosin jonnekkin missä voi
kiitos näistä aiemmista kommenteista kaikille
huomisen jälkeen ilmoittelen tuloksista..
joo, huomenna meen tekee diagnoosin jonnekkin missä voi
kiitos näistä aiemmista kommenteista kaikille
huomisen jälkeen ilmoittelen tuloksista..
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Minulla oli aikanaan 155:ssa lukemat tuota luokkaa, paitsi häkä oli yli kuuden niin että ajokielto olisi napsahtanut. Ei siinä loppujen lopuksi muuta vikaa ollut kuin täysin nurinkurisesti (en nyt enää muista tarkalleen) toiminut lambda-anturi. Uusi anturi ja reipasta ajoa, oli tullut putkesta jonkin aikaa aika mielenkiintoisen näköistä vanaa, mutta lopulta kattikin oli ehjä. Päästöarvot oli "pelkkää nollaa" kun uudestaan mitattiin.
Bensankulutus putosi 2-3 litraa. Ja se orastava nykiminen katosi tyystin. En muista enää mitä muita oireita oli.
Eli helpoimmillaan on tuosta kyse, ei kannata heti repiä pelihousuja vaikka karumpiakin tarinoita foorumilta löytyy.
Katista vielä sen verran että se ei määrättömästi puhdista, eli tuossa on ilman muuta joku muu vika kuin rikkinäinen katalysaattori taustalla. Katti toki on voinut siinä sivussa ottaa kipeää kuten kollegat edellä jo selostivat.
Testeriä kannattaa kysellä vaikka joltain Bosch-korjaamolta, katso tästä löytyykö lähiseudulta.
Bensankulutus putosi 2-3 litraa. Ja se orastava nykiminen katosi tyystin. En muista enää mitä muita oireita oli.
Eli helpoimmillaan on tuosta kyse, ei kannata heti repiä pelihousuja vaikka karumpiakin tarinoita foorumilta löytyy.
Katista vielä sen verran että se ei määrättömästi puhdista, eli tuossa on ilman muuta joku muu vika kuin rikkinäinen katalysaattori taustalla. Katti toki on voinut siinä sivussa ottaa kipeää kuten kollegat edellä jo selostivat.
Testeriä kannattaa kysellä vaikka joltain Bosch-korjaamolta, katso tästä löytyykö lähiseudulta.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Tuo sinun kone käy laihalla eikä rikkaalla lamdan mukaan. Eikös lamda ole sen verran hienosäätöä ettei se voi tuollaisia arvoja aiheuttaa? Vaikkakin voi hyvin olla rikki. Kun pimeässä käytät konetta niin näet jos puolat lyö läpi, ja pitämällä kättä niiden päällä tunnet myös sähkö-iskulla. Jos tilanne ei näytä selkeävän niin ensimmäisenä puristusmittaus ja tosiaan halvat kamat niinkuin tulpat, johdot, öljyt, pyöriä ja virranjakajankansi vaihtoon kuntojärjestyksessä.
E: Muistin lamda-arvot väärin + kirjottelin vähän pashaa. Tsori tsori.
E: Muistin lamda-arvot väärin + kirjottelin vähän pashaa. Tsori tsori.
Viimeksi muokannut gYdEbUh, 05 Joulu 2008, 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
^^ Eikös nyt rikkaalla kuitenkin kun lambda-arvo on reilusti alle ykkösen? Ja samaan viittaa nuo HC-arvot, palamatonta hiilivetyä tulee putkesta ennätysmäärä.
E: Ja suorasyttykoneestahan tässä nyt puhutaan, eli sitä virranjakajaa ja tulpanjohtoja ei pellin alta kannata noin perinteisessä mielessä metsästellä. Ja puolatkin löytyvät tulppien päistä. Sitä en tiedä millä noita parhaiten testaa. Tulpatkin ovat melko arvokkaat jos haluaa platinakannassa pysyä, eli en ehkä suinpäin säntäisi noitakaan uusimaan, ellei ole tiedossa että ne ovat jo vaihtokypsässä iässä. Jotain tarviketulppaa saanee toki aika edullisestikin.
E: Ja suorasyttykoneestahan tässä nyt puhutaan, eli sitä virranjakajaa ja tulpanjohtoja ei pellin alta kannata noin perinteisessä mielessä metsästellä. Ja puolatkin löytyvät tulppien päistä. Sitä en tiedä millä noita parhaiten testaa. Tulpatkin ovat melko arvokkaat jos haluaa platinakannassa pysyä, eli en ehkä suinpäin säntäisi noitakaan uusimaan, ellei ole tiedossa että ne ovat jo vaihtokypsässä iässä. Jotain tarviketulppaa saanee toki aika edullisestikin.
Viimeksi muokannut Pepperoni, 04 Joulu 2008, 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei paljon kannata lambda-arvosta tuossa kohtaa välittää...rikkaalla käy todella pahasti, ja kun myös palamatonta hiilivetyä tulee reilusti niin kone ei todennäkösesti pysty polttamaan kaikkea bensaa ja happea.Tuo sinun kone käy laihalla eikä rikkaalla lamdan mukaan. Eikös lamda ole sen verran hienosäätöä ettei se voi tuollaisia arvoja aiheuttaa? Vaikkakin voi hyvin olla rikki.
Todennäkösemmin vielä pakoputki vuotaa ja se sotkee täysin ton lambda-arvon eli putki kunnolla tiiviiksi myös kaikkien muiden korjausten lisäksi, ja myös jos on vanhat öljyt koneessa niin kannattaa vaihtaa...bensansekanen vanha öljy kanssa rikastaa kampikammion huohotuksen kautta.
155:sta 8venttiilisestä on samansuuntanen kokemus, viallinen surkea tarvikelambda aiheutti samaa luokkaa olevat päästöt, ei tarvinnut muuta kuin uuden kunnollisen niin korjaantui heti. Ja myös sama homma 16V 155:en kanssa jossa oli alkuperänen lambda hajonnut.
Alfoissa ei taida olla mutta jotkut ranskalaiset harrastaa maadotusjohtoja korin ja pakoputken välillä...se on lisämaadoitus lambda-anturille joka kannattaa pitää kunnossa, maadoittuu korin/moottorin välityksellä. Jos kuitenkin on niin kannattaa pitää kunnossa.
Jos pakoputki vuotaa lambda-anturin vierestä/läheltä, pitäisi kaiken järjen mukaan auton käydä rikkaalla?
Katalysaattori, nimensä mukaisesti, ei käytännössä ole kuluva osa. Jos siinä ei näy fyysistä vikaa niin voi olettaa sen olevan ehjä. Ei ole ensimmäisenä uusittavien osien listalla.
Tarkista / vaihda tulpat, samalla saa katsottua myös ne puolat ja niiden kumitutit. Tulpankoloissa voi olla kosteutta tai öljyä, joka aiheuttaisi sytytyskatkoksia.
Loppuun: Olihan auto varmasti ajettu lämpimäksi kun mittaus tehtiin? Esim. tuossa saksanseisojassani katalysaattori on käsijarrukahvan tienoilla, ei lämpiä kunnolla ilman kunnon kuormitusta.
Katalysaattori, nimensä mukaisesti, ei käytännössä ole kuluva osa. Jos siinä ei näy fyysistä vikaa niin voi olettaa sen olevan ehjä. Ei ole ensimmäisenä uusittavien osien listalla.
Tarkista / vaihda tulpat, samalla saa katsottua myös ne puolat ja niiden kumitutit. Tulpankoloissa voi olla kosteutta tai öljyä, joka aiheuttaisi sytytyskatkoksia.
Loppuun: Olihan auto varmasti ajettu lämpimäksi kun mittaus tehtiin? Esim. tuossa saksanseisojassani katalysaattori on käsijarrukahvan tienoilla, ei lämpiä kunnolla ilman kunnon kuormitusta.
VMP
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
vastaukset kaikkiin ylläoleviin kommenteihin viimeisestä kommentistaNI eteenpäin.
Eli puhuitte mahdollisista vuodoista pakoputkessa, siitä olen samaa mieltä, olen epäillyt sitä aina auton käydessä, samoin tutut.
Öljyt sanoitte että mahdollisesti vaikuttaa, siinä on todellakin perää, öljyt pitäisi vaihtaa nyt viikonloppuna, alkaa olee moottorin öljyillä ikää 10 tkm
Että oliko auto varmasti lämmin- todennäköisesti ei:
Tulin töistä suoraan 3 km päähän katsastusasemalle kaupungin kautta ja tultuani katsastuskonttorin pihaan jätin auton neljäksi minuutiksi käymään ja menin hoitaa paperi ja maksu asioita sisälle, sitten sammutin auton - elikä auto ei todennäköisesti lämmennyt kunnolla minunkaan mielestä
Täänään soitin kaupungin korjaamot puhki, kennelläkään ei ollut aikaa laittaa autoon piuhoja kiinni ja teettää vikalukua tänään, joten selviää vasta maanantaina 8.12 kun menen puol neljäksi kytkemään piuhoja autoon teboilin huolto asemalle (halvin, 20 e vikaluku), ja ennen sitä aion mennä motarille puoleksi tunniksi lämmittämään kattia, koska foorumin kirjoitusten perusteella siitä on hyötyä.
Sen verran kierroksista ajon aikana jos jotakuta kiinnostaa tai mietityttää niiden vaikutusta-niissä ei ole mitään erikoista viittaavaa hylättyihin päästöihin, normaalia kierrosluvun heittoa vaikkapa vaihdetta vapaalle laittaessa ja ajettaessa : 0.7 rpm:sta - 1.4 rpm:ään eli ei huomioimista ja kuten tiedän foorumin perusteella, tuo heilahtelu on normaalia 156:ssa.
Ja olen huomannut että vasta pitkän matka-ajon jälkeen tuo heilahtelu kierroksissa vähenee 70%lla ajettaessa.
Eli puhuitte mahdollisista vuodoista pakoputkessa, siitä olen samaa mieltä, olen epäillyt sitä aina auton käydessä, samoin tutut.
Öljyt sanoitte että mahdollisesti vaikuttaa, siinä on todellakin perää, öljyt pitäisi vaihtaa nyt viikonloppuna, alkaa olee moottorin öljyillä ikää 10 tkm
Että oliko auto varmasti lämmin- todennäköisesti ei:
Tulin töistä suoraan 3 km päähän katsastusasemalle kaupungin kautta ja tultuani katsastuskonttorin pihaan jätin auton neljäksi minuutiksi käymään ja menin hoitaa paperi ja maksu asioita sisälle, sitten sammutin auton - elikä auto ei todennäköisesti lämmennyt kunnolla minunkaan mielestä
Täänään soitin kaupungin korjaamot puhki, kennelläkään ei ollut aikaa laittaa autoon piuhoja kiinni ja teettää vikalukua tänään, joten selviää vasta maanantaina 8.12 kun menen puol neljäksi kytkemään piuhoja autoon teboilin huolto asemalle (halvin, 20 e vikaluku), ja ennen sitä aion mennä motarille puoleksi tunniksi lämmittämään kattia, koska foorumin kirjoitusten perusteella siitä on hyötyä.
Sen verran kierroksista ajon aikana jos jotakuta kiinnostaa tai mietityttää niiden vaikutusta-niissä ei ole mitään erikoista viittaavaa hylättyihin päästöihin, normaalia kierrosluvun heittoa vaikkapa vaihdetta vapaalle laittaessa ja ajettaessa : 0.7 rpm:sta - 1.4 rpm:ään eli ei huomioimista ja kuten tiedän foorumin perusteella, tuo heilahtelu on normaalia 156:ssa.
Ja olen huomannut että vasta pitkän matka-ajon jälkeen tuo heilahtelu kierroksissa vähenee 70%lla ajettaessa.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
^^ makeat naurut ^^ :D::D:D:D:D::D
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Ei ole kylmä katti syypäänä jos lambda-arvot ovat tuota luokkaa, ja muutenkin olen vahvasti siinä käsityksessä että ehjä ruiskukone ei anna tuollaisia lukemia vaikka heivaisi koko katalysaattorin kuikkaan. Sitten kun kaikki on muuten ok, niin kannattaa toki huolehtia siitä että mitataan lämpimänä, ja suurin osa katsastajistakin ilmeisesti tämän ymmärtää. Itse olen ottanut tavaksi hakea päästölaput korjaamolta etukäteen niin ei tarvitse konttorin jonossa jännittää ehtiikö röörit jäähtyä.
Totta...kylmä mutta muuten kunnossa kattikone oleva antaa usein kierroksilla CO arvot luokkaa noin 0.6-0.8%, HC n 150 ja tyhjäkäynnillä vähän enemmän mutta suunnilleen max 1% ja HC n 130-200 kun antaa käynnin tasautua hyvän aikaa...Ei ole kylmä katti syypäänä jos lambda-arvot ovat tuota luokkaa, ja muutenkin olen vahvasti siinä käsityksessä että ehjä ruiskukone ei anna tuollaisia lukemia
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Mulla oli aikalailla kuukausi sitten sama ongelma ja ei mennyt Alfa läpi katsastuksesta, koska jäi ainoastaan päästöistä kiinni. Oireili sillä tavalla , että alkusyksystä kasvanut käyntiongelma paheni syksyn mittaan. Ei käynyt kunnolla välillä 0 - 4000 rpm ja hillitöntä nykimistä toisinaan esiintyi ja tuntui olevan välillä ihan päivästä kiinni, millä tavalla nykiminen ilmeni. Sitten kun tuntui olevan suhteellisen hyvällä päällä eikä paljon nykinyt , vein katsastukseen ja tulos seuraava.: CO-pitoisuus noin 10-kertainen, HC-pitoisuus noin 3-kertainen sallittuun nähden sekä lambda-arvo 0.88 ( sallittu 0.97 - 1.03 ), C02 pitoisuus noin 13 ( ok )ja O2-pitoisuus noin 0.15 ( sallittu 5.00 ) ( Ok ). Eli CO ja HC pitoisuudet ihan liian korkeita, sekä lambda-arvo ollut liian pieni. Viety AD korjaamoon ja tehty diagnostiikka-analyysi. Laitteet viitasivat lambdaan ja vaihdatettu em. korjaamossa, jonka jälkeen arvot palautuivat normaaliksi ja alkoi käymään kuin enkeli ja oli kuin toinen auto lambdan vaihdon jälkeen. Ainoastaan yksi pakoputkianturi pystyy sekoittamaan täysin auton toiminnan ja vikaa tosiaan haettiin pitkään ennenkuin tajusin , että ehkäpä sittenkin korjaamoiden asiantuntemukseen voi luottaa. Vaihtoivat tosin ensin Alfaan väärän anturin tässä korjauksessa ja jouduin viemään auton takaisin, mutta poikkeushan vahvistaa säännön? Mun kokemuksen mukaan hyvin vahvasti viittaisi siis lambda-anturiin ja kannattanee vaihtaa se ensin ennenkuin tekee mitään muuta. On tosin arvokasta ( anturi 165 egee ja työt 80 egee ), mutta olen kyllä tosi onnellinen siitä , että tällä selvisin eikä enempää tarvinnut sijoittaa päästöongelmaan. Heti vaan korjaamon mittaustulos toimitettu katsastusasemalle ja samantien saatu leima paperiin. Toivottavasti homma selviää ja kuulostaa kyllä hyvin samalta kuin mitä mulla oli auton kanssa ongelmana ja toivon, että olis mun kokemuksesta tähän tilanteeseen apua!
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Ette usko, menin töitten jälkeen Teboilin korjaamolle, siellä ennen vianmääritystä hulto mies sanoi että tehdäänpä päästö testi. Mehän tehtiin, hän pyöritti moottoria vähän aikaa kovilla kierroksilla, lämmitti siis, teki sit päästötestin ja tuli ulosta, otti lapun tulostimesta ja sanoi: Ei tässä oo mitää vikaa.
Meikäläinen jäätyi siihen paikkaan, mietin vain "Vitut, ei voi olla mahdollista, eikä.."
Hän nyökkäsi uudestaan että"Joo, kyllä, mene huoletta katsastukseen"
Auto ei siis ollut todellakaan läheskään lämmin katsastuksen yhteydessä
TEboilin jälkeen menin suotaa katsastusmiehen luo, halusin varmistaa kaiken tämän, koskahalusin varmistaa kaiken näytin Teboilin päästö paperin ja hän sanoi että tule huoletta katastukseen, nämä ovat kunnossa!
On nin onnellinen olo
tässä hyväksyttyjä arvoja vielä:
940x/min
CO-pitoisuus: mitattu: 0,09 ppm
HC-pitoisuus: mitattu: 51%
CO2 - pitoisuus: mitattu: 14,8%
O2-pitoisuus: mitattu: 0,44%
K i E R R O K S I L L A (Yli 2000 1/min)
2440 x/min
CO-pitoisuus: mitattu: 0,16%
HC-pitoisuus: mitattu: 83ppm
LAMBDA-ARVO mitattu: 1,008
CO2 - pitoisuus: mitattu: 14,7 %
O2-pitoisuus: mitattu: 0,33%
K I I T O K S E T K A I K I L L E V A I V A A J A A I K A A N Ä H N E I L L E + T E I D Ä N N E U V O I L L E J A N I K S E I L L E !!
KIITOS!
Meikäläinen jäätyi siihen paikkaan, mietin vain "Vitut, ei voi olla mahdollista, eikä.."
Hän nyökkäsi uudestaan että"Joo, kyllä, mene huoletta katsastukseen"
Auto ei siis ollut todellakaan läheskään lämmin katsastuksen yhteydessä
TEboilin jälkeen menin suotaa katsastusmiehen luo, halusin varmistaa kaiken tämän, koskahalusin varmistaa kaiken näytin Teboilin päästö paperin ja hän sanoi että tule huoletta katastukseen, nämä ovat kunnossa!
On nin onnellinen olo
tässä hyväksyttyjä arvoja vielä:
940x/min
CO-pitoisuus: mitattu: 0,09 ppm
HC-pitoisuus: mitattu: 51%
CO2 - pitoisuus: mitattu: 14,8%
O2-pitoisuus: mitattu: 0,44%
K i E R R O K S I L L A (Yli 2000 1/min)
2440 x/min
CO-pitoisuus: mitattu: 0,16%
HC-pitoisuus: mitattu: 83ppm
LAMBDA-ARVO mitattu: 1,008
CO2 - pitoisuus: mitattu: 14,7 %
O2-pitoisuus: mitattu: 0,33%
K I I T O K S E T K A I K I L L E V A I V A A J A A I K A A N Ä H N E I L L E + T E I D Ä N N E U V O I L L E J A N I K S E I L L E !!
KIITOS!
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
tottakai haen ei autolle tehty mitään, lämmiteltiin vain!
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Jees, kone ja katti kunnolla kuumiksi, ennenkuin tarjoaa päästömittaukseen.
Mun ex. 164 TS:ää piti aina katsastaa keskitalvella ja kerrankin katsastusmiehen piti polkea pari minuuttiia kierroksia koneeseen ennenkuin katti lämpeni.
Itse tapaan nykyään ajaa pienellä vaihteella ja isoilla kierroksilla muutaman km:n katsastukseen mennessä. Kerran sain tälläkin konstilla talven pätkäajossa nokeentuneen lambdan taas iskuun. Juuri ennen katsastukseen menoa tehty mittaus kun näytti mitä sattui...
Mun ex. 164 TS:ää piti aina katsastaa keskitalvella ja kerrankin katsastusmiehen piti polkea pari minuuttiia kierroksia koneeseen ennenkuin katti lämpeni.
Itse tapaan nykyään ajaa pienellä vaihteella ja isoilla kierroksilla muutaman km:n katsastukseen mennessä. Kerran sain tälläkin konstilla talven pätkäajossa nokeentuneen lambdan taas iskuun. Juuri ennen katsastukseen menoa tehty mittaus kun näytti mitä sattui...
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
onhan se harmi ettei lämmittänyt ja jos oli viel tietoinen että ei menis läpi sen takia =(
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;