Mitä Alfa lafkana tarvitsisi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Matti_S kirjoitti:Mä syytän deltaa tosta myymättömyydestä.
No niin minäkin. Kuka alfoja sitten ostaa tai ostaisi? Tosiasia tuntuu olevan, että Deltalle alfojen myynnin kehitys on ainakin Suomessa täysin yhdentekevä asia. Ainakaan tässä pk-seudulla en ole vielä tavannut yhtään innokkaasti uuden Alfan myyntiin suhtautuvaa Deltan myyjää. Jollei myyntiasenne maistu edes jo alfan (ja useammankin) omistaneelle asiakkaalle myydessä, niin kenelle sitten?

Tilannetta ei myöskään helpota nykyinen vaihtoautoneppailu, eli käytännössä jo alfan omistava potentiaalinen ostaja ei tällä hetkellä saa omastaan tarjoamalla kuin pahan mielen. Meneillään on jonkinlainen pattitilanne. Kun kohtuullisen tuoreista ja vähän ajetuista priimakuntoisista alfoista aletaan tarjoamaan vaihdossa 10k € ja allekin, ei ole ihme ettei kauppa käy.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Laku kirjoitti:Fiat konserni on ihan oikealla radalla.
Jos minä olisin tuon lafkan pääjohtaja :), niin vaihtaisin konsernin nimeksi Ferrarin tai vaikka Sport Auto Italian tai minkä tahansa, Fiat olisi vain sen yksi (halvin) merkki.

Mielikuvien kannalta on älyvapaata, että aina kun kirjoitetaan Maseratista, Alfa Romeosta tai Lanciasta niin mainitaan FIAT-konserni. Siis kalliita, ylellisiä, urheilullisia, laatuautoja tehdään jalostamalla pikkuruisia arkiautoja. Ajatus pitäisi kääntää toisin päin.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Alfieri kirjoitti:
Laku kirjoitti:Fiat konserni on ihan oikealla radalla.
Jos minä olisin tuon lafkan pääjohtaja :), niin vaihtaisin konsernin nimeksi Ferrarin tai vaikka Sport Auto Italian tai minkä tahansa, Fiat olisi vain sen yksi (halvin) merkki.

Mielikuvien kannalta on älyvapaata, että aina kun kirjoitetaan Maseratista, Alfa Romeosta tai Lanciasta niin mainitaan FIAT-konserni. Siis kalliita, ylellisiä, urheilullisia, laatuautoja tehdään jalostamalla pikkuruisia arkiautoja. Ajatus pitäisi kääntää toisin päin.
Niin, tuossa lienee takana se, että meillä Sohjolassa Fiat tuo mieleen halpojen ja vähän huonomaineistenkin pikkuautojen valmistajan, kun taas Italiassa Fiat on monialainen jättiyritys, joka valmistaa eri merkkisiä henkilöautoja ja hyötyajoneuvoja, maansiirtokoneita, hissejä, trukkeja, kaivureita, lentokoneita, junia... kyseinen konserni on Euroopan suurin traktorin valmistaja jne.

Fiat on italialaisten ylpeys (vähän kuin Nokia Suomessa, mutta sillä erotuksella, että Fiat valmistaa tuotteensa Kiinan sijasta kotimaassa ja sitä eivät omista amerikkalaiset eläkeyhtiöt):

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

^^ Olit Alfieri sitten vähän pätkäissyt sitä mun lainausta, se oli Auto Bildin toimittajan mukaan, ei minun lausahdus.

Näinhän se on , että Alfa sinänsä on vain osa Fiat konsernista. Voihan siellä silti yrittää vaikka aisan yli potkia, jos rahkeet riittää.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Jönsson kirjoitti:Fiat on italialaisten ylpeys
Si, ja sitäpaitsi perinteikäs ja menestyksekäs, klassinen automerkki. Sen nykyinen "brändi" vain on niin erilainen, että mielikuvien tasolla on ongelmallista, että se mainitaan aina Alfan "emoyhtiönä".

Vai miten olisi: "Opel -konserni päätti ruveta valmistamaan uutta Volvo-mallia ensi vuoden alusta."

Ferrarikin on italialaisten ylpeys. Ja Alfa ja Moto Guzzi ja Armani ja Olivettikin oli. Häpeän aiheista ei niin puhuta, tai sitten niistäkin ollaan vähän ylpeitä.

Ai et, Laku, olekaan AutoBildin toimittaja? No tekevää sattuu.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

^^^^^^^.......
Menee varsin kauas ketjussa alkuunpäin.
Ottamatta kantaa mikä on turvallinen auto mikä ei. Kori voi kestää mutta ihmisellä on tietty hidastuvuusarvot minkä ylityksen jälkeen alkaa tulemaan sisäisiä vaurioita. Jokaiseen ihmiseen elimeen on kertynyt vauhtia ja massaa vastaava liike-energia. Kun tapahtuu nopeuden muutos, tässä tapauksessa kolari, haluaisivat sisäelimet jatkaa matkaansa liike-energia suuntaan. Se aiheuttaa herkimpiin elimiin repeämiä ja sisäistä verenvuotoa. Kolaripaikoilla oli ennen avomurtumia, vekkejä päässä yms. mutta nykyään autosta löytyy päällisin puolin ehjä ihminen mutta joka saattaa olla kuollut tai kuolemassa. Yleensä raskaassa ajoneuvossa on enemmän liike-energiaa (nopeus toki ratkaiseva tekijä) Mitä lyhyemmässä matkassa tapahtuu pysähdys sitä suuremmat G-voimat. Esim. videolla näkyy miten Mersu jatkaa matkaansa kolarin jälkeen ja Smart lentää tulosuuntaansa on varmasti Smartissa isommat G-voimat vaikka kori pysyykin ehjänä.
Yleensä saan jotain sekaannuksia tekstiini:uudet autot huomattavasti turvallisempia kuin vanhemmat. Airgbag yms.turvavarusteet hyviä, turvakori hyvä. Uskon että korit, painot ja turvavarusteet on nyt kehitetty, ainakin hetkeksi, huippuunsa (ollaan ihmisen kehon kestävyysrajoilla, autoista täytyisi tehdä pitempiä ja pitemmät painuma alueet). Nyt on alettu keskittymään varusteisiin jotka estäisivät kuljettajan aiheuttamia kolareita. Missä ja miten niitä sitten aletaan tähdittämään jää nähtäväksi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Laku kirjoitti:Näinhän se on , että Alfa sinänsä on vain osa Fiat konsernista.
Eikös F1-maailmassa Ferrarin keulassa ole iso mainos FIAT?

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Konsernilla sinäänsä taitaa mennä kuitenkin aika hyvin tällä hetkellä, oli sen nimi nyt ihan mikä tahansa.

Jos koko Fiat olisi joitakin aikoja taaksepäin kaatunut GM:n syliin, niinkuin vahvasti näytti, mikähän Alfan kohtalo olisi GM:n nykytilassa?
Taitaisi koko merkki olla kuopan reunalla.
Parempihan tuo nyt kuitenkin on, että konserni on ylpeiden italialaisten käsissä.
Vaikka hommassa on selvä notkahdus menossa, veikkaan, että uutusmallit vetävä merkin vahvaan nousuun. Automaailmassakin muotitekijät tuntuvat olevan menekin avain, ja nuo tulevat mallit ovat juuri sitä mitä Alfa kaipaa. Sitten vielä noitten downsizzattujen turbojen kaveriksi GTA 159 todellista imagoa tuomaan, niin avot.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Alfa tarvitsisi Da Silvan takaisin.

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Tjaa ja joo. Vaikuttaako seuraava uutinen mitnkn Alfaan? Katellaan.
Kuva

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Sitähän se tarkoittaa, että Alfa tulee olemaan fiudeen verrattuna samanlainen kuin audi volkkariin; sama pohjalevy, sama kone vain kosmeettiset erot?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mikä näiden sulautumien lopullinen syy on?
Autojen myyntihän on räjähtänyt ja markkinat kasvaneet mm.50-60 lukuun verrattuna. Automerkkejä on kuitenkin kuollut paljon.
Olisiko auto, vaikka tunteita herättääkin, muuttunut yhä enemmän pihalla seisovaksi kulutushyödykkeeksi. Otetaan se auto jollaista elämäntilanne tarvitsee ja jonka halvimmalla saa.
Vai onko ihmisten odotukset, turvallisuus vaatimukset ja pakokaasupäästöt tehneet autojen valmistuksen liian kalliiksi. Kun lisäksi kaikki autotehtaat ovat laskeneet että pitäisi myydä X-määrä enemmän autoja että olisi voitollisempaa (kun Alfa oli valtiolla niin oli suuruudenhulluutta+aluepolitiikkaa), se vaatii uuden tehtaan ja kun kaikki ovat tulleet samaan johtopäätökseen niin investoinnit kasvaneet, kapasitiitit nouseet (ylittäneet tarpeen) ja ylituotanto laskee hintoja.
Eipä ole noita muita merkkejä tullut seurattua. Tuota tila-autoa tuli (tullee) harkittua niin tuota yhteistyötä Peugeot, Fiat, Lancia ja Citroen, tuli tarkemmin katsottua. Ja siitä tuo 807 sarja. Siis sama autohan se on mutta jokainen "merkki" yrittää painottaa eriasioita. Tullaankin kysymykseen missä vaiheessa autot ovat samoja? Ja milloin auto on aidosti oma merkkinsä?
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 15 Joulu 2008, 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Pohjoosen filosoofi on perimmäisten kysymysten äärellä...

milloin auto on oma merkkinsä... Wittgensteinilla olisi varman vastaus tähän(kin)...

Ennen muinoin kätevät ja luovat italialaiset tekivät omaperäisiä autoja suhteellisen pienissä tehtaissaan. Myöhemmin myös suurina sarjoina. Mutta nyt kun kaikkien laitteiden, mikroaaltouuneista hammasharjoihin, pitää paitsi pystyä "ajattelemaan" itsenäisesti, myös kommunikoimaan kaikkien muiden älykkäiden laitteiden kanssa, sekä täyttämään päästö-, turvallisuus- ja kaikki muutkin normit, niin yhden automallin suunnittelu ja valmistus on sellainen projekti, että mitään kovin omaperäistä tai luovaa ei kannata edes yrittää. Lamborghinin tarina tänä päivänä olisi täysin mahdoton...

Ei ihme jos saksalaiset (toki myös japanilaiset) jyräävät, heillähän on jo kai geenitkin DIN-normin mukaiset...

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Muistelisin nähneeni joskus Enzo F:n haastattelun jossa hän sanoi jotenki tähän tapaan, että "minun tapani on tehdä asioita eri tavalla kuin muut, ei välttämättä aina paremmin, mutta .. eri tavalla." Tämänlainen kai on ollut Alfallekin tyypillistä, twin spark, 75:n takajarrut ja mitä niitä nyt tulisikaan mieleen, ei välttämättä parempia, mutta ... erilaisia. Mutta se ei ole tätä päivää, menestyäkseen pitää tehdä kaikki samalla tavalla kuin muutkin, mielellään vielä paremmin, mutta ... samalla tavalla."

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Alkuunhan tehtaat tekivät lähes kaiken itse. Eli oli omat osastot jotka valmistivat komponentteja. Nyt lähes kaikki on ulkoistettu ja uskon että osaksi suunnittelukin. Eli tehdään kilpailutus, vaikka vilkkuviiksestä, lähetetään ulkonäölliset vaatimukset, ulkoinen koko yms. Mutta alihankkija saa suunnitella sisuskalut ja materiaalit. Sitten jätetään tarjoukset tehtaalle ja paras(halvin) tarjous voittaa.
Ja suunnittelu lähtee jo usein siitä että tutkitaan omaa mallistoa ja katsotaan voisiko sieltä hyödyntää jotain.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

^

Tulee mieleen Clarksonin vitsi istuimista Daimler-Chryslerin muodostuessa: Chryslerin jantterit oli kuulleet että Mersun istuimet maksaa 5 kertaa enemmän kuin heidän penkit. No ne oli lähettäneet omia istuimiaan Saksaan testiin terveisien kans, että saksalaisia ylilaskutetaan istuimistaan. No sakemannit oli lähettäny testien jälkeen (saksalais aksentilla): "no it iz you we think are overcharzez".

Repesin aika radikaalisti kun kuulin ton läpän vaikken mersuista nyt perustakkaan :).
-Matti-

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Saas nähdä kuinka Alfan merkkinä käy nykyisessä myllerryksessä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alfieri kirjoitti:ei välttämättä parempia, mutta ... erilaisia.
Tämä on mullakin se päällimmäinen syy miksi Alfoihin on tullut jumituttua ja miksi Jaguar ja Citroën kiinnostavat. Jos laitteet alkavat jatkossa olla DIN-normin mukaan kasattuja niin käyttöautojen suhteen on aika helppo valua toiseen merkkiin :(

Onneksi harrastevimpaimiksi löytyy noita Jalat edellä puuhun -ratkaisuja sisältäviä autoja vielä pitkäksi aikaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

alfista kirjoitti:Saas nähdä kuinka Alfan merkkinä käy nykyisessä myllerryksessä.
Tämä hiukan itseänikin huolestuttaa. Alfan nykyinen mallisto ei, kuten on jo useasti todettu, ole kovinkaan ajantasalla ympäristövaatimusten suhteen.

Lisäksi Sergio Marchionne ilmoitti viime viikolla, että kaikki tulevat mallit, jotka eivät ole kehitystyön loppumetreillä, viivästyvät. Mikä tarkoittanee sitä, että lähivuosien ainoa uusi malli on 149 ja 159:n korvaajaa odotellaan vielä pitkään.

Toisaalta ei Alfa liene mikään kultakaivos ole ollut Fiatille tähänkään asti eli ehkäpä rahahanat eivät tälläkään kertaa sulkeudu.

Kiisseli
Viestit: 247
Liittynyt: 23 Huhti 2007, 23:55
Car(s): MB E, 166 2.0 TB -00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kiisseli »

Nuo DIN-normit minuakaan kiinnosta, siksi ajelen ISA-standardien mukaan rakennetulla autolla. :P

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Tästä hyvä mainoslause Alfa-kerhoille tai miksei Deltalle :-D

Vastaa Viestiin