omituinen rohina alfa 75

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

omituinen rohina alfa 75

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

tuossa kävin tallissani olleella projektilla heittämässä pienen lenkin ja korviini osuin ikävästi rohina,joka ilmenee silloin kun autoa kääntää vasemmalle eikä tarvitse edes paljoa kääntää...tämä ei toistu oikealle kääntyessä mitenkään :(
saatuani auton talliin takaisin niin rupesin katsomaan että ottaako kumit(195/55 R15)minnekään kiinni joka voisi saada sellaisen äänen mutta en huomannut missään jälkiä
nyt rupee sellainen olo kuin peukalo keskellä kämmentä.

olisin hyvin kiitollinen jos joku voisi valaista minua tästä mysteeristä.
Viimeksi muokannut MiNkO^^, 29 Joulu 2008, 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

onkohan kallisuksenvakaajan koiranluu hieman irronnut, itsellä kävi aikanaan erään 75.n kanssa noin ja otti vanteeseen kiinni toiseen suuntaan kääntäessä mistä lähti ihan kivat rohinat..

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

90 kirjoitti:onkohan kallisuksenvakaajan koiranluu hieman irronnut, itsellä kävi aikanaan erään 75.n kanssa noin ja otti vanteeseen kiinni toiseen suuntaan kääntäessä mistä lähti ihan kivat rohinat..
tuota en tajunnutkaan...muuttuukohan asia mitenkään ihan kuin se ääni kuulostais takaa ja vauhtia n.60km/h

mutta tutkin tuon kallistuksenvakaajan koiranluun
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

allekirjoittaneella tuo koiranluu oli etupäästä irti, takapäästä ei tule kyllä mitään mieleen paitsi että oletko tarkistanut onko pyöränmutterit kunnolla kiinni.. :wink:

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

mielestäni pyöränmutterit on kiinni...takapäästä vain kolme per rengas :?
mut en usko että se voisi niin paljon vaikuttaa mut tarkastetaan nyt noi ainakin aluksi
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
J. Saari
Viestit: 398
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Melko epämiellyttävää ääntä mulla piti pakoputken osuminen alatukivarren kiinnityspulttiin. Kone nojasi mutkassa just sen verran että pääsi hipasemaan kiinni.. Mukavasti tulikin muuten ne koneen äänet koriin. Otin 3mm pultin päästä pois ja homma selvä.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Yksi mahdollinen syy on myös jarrusatulan kiiniottaminen vanteen keskiöön. Ilmeisesti ate:n valu on vähän "sinne päin". Itsellä vaiva ilmeni vaihdettuani uudet jarrusatulat eteen. Talvivanteilla edessä otti kuskinpuolella kiini. Apparin puolella ei ollenkaan. Vähän viilaa satulan reunaan ja rohina loppui.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

katson tuonkin heti kun saan auton takaisin "lämpöiseen" talliin :-D
laiska katsomaan ulkona tuota :mrgreen:
Viimeksi muokannut MiNkO^^, 10 Joulu 2008, 18:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mulla kävi niin oudosti 75:sen kanssa. Parkkeerasin, jonkun tapahtuman väliaikaiselle parkkipaikalle, ja poistuessa alkoi kuulumaan krahinaa, takaa, kun kaarsi toiseen suuntaa. Laakerivika se oli loppujen lopuksi. Mutta muut viat kannattaa katsoa ensin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

laakereita en kyl kertaakaan ole vaihtanut alfaani jätän tuon laakeri jutun viimeiseksi vaihtoehdoksi
sen verran tiedän asiasta ettei vanteiden sisäpuolella näkynyt mitään kulumia mikä olisi voinut aiheuttaa tuon rohinan joten täytyy siirtyä seuraavaan kohteeseen :-D
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no joo laakeri voisi kyllä olla aika todennäköinen selitys varsinkaan jos niitä ei ole vaihdettu..

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

90 kirjoitti:no joo laakeri voisi kyllä olla aika todennäköinen selitys varsinkaan jos niitä ei ole vaihdettu..
joo kyl se sellaiselta alkaa tuntumaan vaikka moottorin takakumi mikä sitten on viralliselta nimeltään(joka menee tungon alle)on aika huonossa kunnossa mutta ei näytä siltä että sieltä mitään rohinaa ole saanut aikaiseksi...

onko noilla takalaakereilla muuten millainen ero kun toisenpuolen laakeri oli paljon kallimpi kuin toinen?
motonetistä katselin alustavasti hintaa niin
vasemmanpuolen olisi ollut 54,50€ ja oikea sitten 44.50€?
asennus ei sitten varmaan ihan mahdotonta ole :lol:
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no eipä ole eroista kyllä mitään hajua kun ei ole takapäänlaakereita paljoa tarvinnut vaihdella, toivottavasti joku osaa vastailla tuohon kysymykseen mutta luulisin että hintaero selittynee laakerimerkillä tai sitten halvempi on vanhaa varastoa..

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Taitaa olla erona että ovat lukitusrenkailtaan eri kätisillä kierteillä. Hintaa se ei selitä. On täällä käsitelty asiaa mutta eipä löydy.
Mutta ihan kahvitunnilla vaihdoin homma se ei ole.
Erikoiset ratkaisu on tuo lukkorengas: erikoistyökalu. Osa katkaisee sen, niin minäkin tein. Tosin uusihan pitää jotenkin saada ja sen naputtelin lyöntitapilla. Tosin mitään momenttia silloin siihen ei saa mutta liian tiukallehan tuota ei laakerin puolesta saa. Tietenkään ei kierteitä saa viottaa.
Laakerikehät ovat tyypillisesti jumiutuneet. Siihen on montaa konstia. Sahausta, laikkaa, hitsata tankoa yms. Mutta homma on kuitenkin ihan tehtävissä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Auto Express Service Hollolassa vaihtoi minun seitenvitosee takapyörän laakerin ihan sopu hintaan, voi olla sen verran rasittava homma, että kannattaa pikkusen maksaa. :-D

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

se voi olla :)
huomasin juuri että nostin auton keulasta ilmaan oikeanpuoleinen etujarru laahaa...tosin se ei viittaa siihen rohinaan mitenkään.
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

no niin rohinan syyksi on sitten mitä todennäköisemin ilmennyt oikea takalaakeri....tutkittuani hetken aikaa olin havaitsevani pientä väljyyttä....
että tälläistä :evil:
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Sitä voi yrittää varmistella niin että ottaa takapään ylös. Moottori käyntiin ja vaihde silmään. Sitten kuuntelee alapuolelta stetareilla (kovakahvainen meisselikin käy) DeDionin laakerikehältä miltä laakeri äänet kuulostaa. Kun pääsee vertaamaan ehjää puolta rikkinäiseen niin äänessä on yleensä selvä ero.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

täytyy kokeilla tuota jos vaikka asia varmistuis sillä sitten
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

tuossa kun nyt sitten otin auton peräpäästä ylös niin pisti sitten silmään viimeisen äänenvaimentimen(jos sitä nyt vaimentimeksi voi kutsua) hitsauskohdat ovat pettäneet näin ollen putki/vaimennin pääsee liikkumaan aika vapaasti ja ottaa mm kiinni tankkii/vararengaskoteloon...olin myös katsovinaan että viimeinen käyrä mikä nousee vetarin ylhäältä takaisin alas löyty hankaus jälkiä...putken kumit aika kuolleita :-D tämä voisi myös selittää tuon rohinan kaiketi...
siinä sitten tuleekin seuraava projektin aihe...putkisto uusiksi :-D
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Se toiseksi viimeinen pakoputken kannatin kun on finaalissa, niin pääsee liikkumaan putki niin että ottaa kiinni sinne tankiin ja muualle. Itsellä oli sama vika ex. 75:ssa ostettaessa. Uusin kannattimen ja vaimentimen, niin jo oli putki paikallaan niin komeasti, eikä enää kolissut/ rohissut.

Edit: Se kannatin on siellä tankin välissä jossain aika pahassa paikassa. Näppärillä sormilla ja pitkällä kädellä sen sai taisteltua paikalleen. Putki kolisee, jos joutuu roikkumaan niiden kahden viimeisen kumilenkin varassa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

juu tuota viimeisintä kannatinta ei ole olemassakaan kun siel mainitsemassasi pahassa paikassa,joten jos nuo kannattimet uusiksi ja putki korjaukseen niin rohina/kolina loppuu toivottavasti vain johtuu tuosta asiasta helppo vielä omilla käsillä tehdä tuota mutta laakerin vaihto on sitten asia erikseen jos niin tulee käymään...
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

tää nyt menee vähän offtopickiksi
mutta minkäs kokoista putkistoa maksimissaan pystyy laittamaan??
2.0 TC kyseessä mielessä on käynyt 2.5" tai 3" putkisto onkohan liian isoa suunnitteilla??
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

MiNkO^^ kirjoitti:tää nyt menee vähän offtopickiksi
mutta minkäs kokoista putkistoa maksimissaan pystyy laittamaan??
2.0 TC kyseessä mielessä on käynyt 2.5" tai 3" putkisto onkohan liian isoa suunnitteilla??
Tuolla sinun myllylläsi ei käytännössä yli 2" takakepakolla mitään tee, mutta itse ostin tuollaisen perus kardaaninylitys putken 2.5":na ja helpolla hitsauksella sain sen kohdilleen, mitänyt on ottanut kiinni kallistuksenvakaajaan ja euroversioon joutuu pistämään ylimääräisen taiton tai pari. 3" putkea saa olla jo tosissaan mallailemassa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

gYdEbUh kirjoitti:Tuolla sinun myllylläsi ei käytännössä yli 2" takakepakolla mitään tee, mutta itse ostin tuollaisen perus kardaaninylitys putken 2.5":na ja helpolla hitsauksella sain sen kohdilleen, mitänyt on ottanut kiinni kallistuksenvakaajaan ja euroversioon joutuu pistämään ylimääräisen taiton tai pari. 3" putkea saa olla jo tosissaan mallailemassa.
lähinnä ajattelin myös vähän tulevaisuutta kun hyllyssä joku puhallin jolla saattais olla käyttöä jos ei noi tehot riitä vakio koneella :twisted:
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Vastaa Viestiin