
916 gtv:stä
Valvoja: Moderators
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
916 gtv:stä
Moro vaan kaikki, näin uutena käyttäjänä pitää tietty heti alkaa kyselemään kaikenlaista. GTV:tä on tullut katseltua joten mitä mieltä te olette moisesta laitteesta? Liekö hurjasti "ominaisuuksia" ja mistä moisen osia mahtaisi saada saatua..kaikkea muutakin alfa vinkkiä otetaan mieluusti vastaan. 

- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Jos 916-sarjasta kyse,niin lähes huolettomia ajoja ollut.Neljäs kesä menossa.
ajettu 200 000km
Viat tähän mennessä:2kpl lähivalon polttimoita mennyt(toinen heti keväänä,kun akku laitettiin ja virrat ekankerran(virtapiikki
)
rekkarin polttimot(molemmat)
takasumarin rele(talviseisonnassa)
jakopään hihnan vaihto+vesipumppu 170 000km
apuhihnat 170 000km
venttiilien tsekkaus(ei säätötarvetta)
takalaakeri(uusi 50e)
keskivaimennin laho(oli jo kun ostin,rosteri putki tilalla)
etuiskarit meni vaihtoon 200 000km kohdilla(konit tilalle joka nurkkaan)
etu tuennan helat+oik raidetangonpää vaihdettu 200 000km kohdilla
taka puslat vas tukivarteen 180 000km kohdilla(powerflex 38e molempiin puoliin)
Eli halvalla päässyt,ja matka jatkuu
ajettu 200 000km
Viat tähän mennessä:2kpl lähivalon polttimoita mennyt(toinen heti keväänä,kun akku laitettiin ja virrat ekankerran(virtapiikki

rekkarin polttimot(molemmat)
takasumarin rele(talviseisonnassa)
jakopään hihnan vaihto+vesipumppu 170 000km
apuhihnat 170 000km
venttiilien tsekkaus(ei säätötarvetta)
takalaakeri(uusi 50e)
keskivaimennin laho(oli jo kun ostin,rosteri putki tilalla)
etuiskarit meni vaihtoon 200 000km kohdilla(konit tilalle joka nurkkaan)
etu tuennan helat+oik raidetangonpää vaihdettu 200 000km kohdilla
taka puslat vas tukivarteen 180 000km kohdilla(powerflex 38e molempiin puoliin)
Eli halvalla päässyt,ja matka jatkuu

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tarkoitat ilmeisesti kaksilitraista Twin Sparkia? Mallistosta löytyy myös kahden litran V6 Turbo.
Sparkeissa on samat moottorit ja jokseenkin (?) samat vaihteistot kuin samanikäisissä 155- ja 156-malleissa on käytetty. Etupään pyöräntuenta, jarrut ja ilmeisesti myös ohjausvaihde on kotoisin jälkipään 155:n "widebody"-malleista, takapään tuenta taas on käytössä GTV:n lisäksi ainostaan rättikattoisessa Spider-rinnakkaismallissa.
Moottorin tyyppiviat ovat 155/156:n tapaan jakohihna joka ei kestä metriäkään yli 60 tkm:n vaihtovälin, imunokka-akselin ajoituksenmuunnin joka alkaa pitää dieselmäistä kalkatusta tyhjäkäynnillä, tyhjäkäyntikierrosten mahdollinen jumppaaminen edestakaisin, hajoavat ilmamassamittarit, tulpankoloihin kerääntyvä vesi tai öljy joka aiheuttaa sytytyskatkoksia jne. Ei siis aivan ongelmaton voimanlähde, muissa moottorityypeissä tuntuisi olevan vähemmän ongelmia. Sparkeista ilmeisesti vanhempi, alumiinisella venttiilikopalla varustettu versio on hiukan helpompi tapaus.
Oman GTV:n ongelmat keskittyivät nimenomaan tuohon koneeseen, muuten laitos toimi kokolailla ongelmitta. Vaihteistosta tosin joku jättikäsi oli murjonut synkrot ruvelle mutta sen pistän ennemminkin käyttäjän kuin autotehtaan piikkiin.
Sparkeissa on samat moottorit ja jokseenkin (?) samat vaihteistot kuin samanikäisissä 155- ja 156-malleissa on käytetty. Etupään pyöräntuenta, jarrut ja ilmeisesti myös ohjausvaihde on kotoisin jälkipään 155:n "widebody"-malleista, takapään tuenta taas on käytössä GTV:n lisäksi ainostaan rättikattoisessa Spider-rinnakkaismallissa.
Moottorin tyyppiviat ovat 155/156:n tapaan jakohihna joka ei kestä metriäkään yli 60 tkm:n vaihtovälin, imunokka-akselin ajoituksenmuunnin joka alkaa pitää dieselmäistä kalkatusta tyhjäkäynnillä, tyhjäkäyntikierrosten mahdollinen jumppaaminen edestakaisin, hajoavat ilmamassamittarit, tulpankoloihin kerääntyvä vesi tai öljy joka aiheuttaa sytytyskatkoksia jne. Ei siis aivan ongelmaton voimanlähde, muissa moottorityypeissä tuntuisi olevan vähemmän ongelmia. Sparkeista ilmeisesti vanhempi, alumiinisella venttiilikopalla varustettu versio on hiukan helpompi tapaus.
Oman GTV:n ongelmat keskittyivät nimenomaan tuohon koneeseen, muuten laitos toimi kokolailla ongelmitta. Vaihteistosta tosin joku jättikäsi oli murjonut synkrot ruvelle mutta sen pistän ennemminkin käyttäjän kuin autotehtaan piikkiin.
- Epäkelpokeräilijä -
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Tilasin itse alfa gtv:n lähes postimyynnistä, kun katsoin autoscout.de sivuja ja totesin että tossa on mun auto. Välittäjä hoiti auton suomeen ja Alfa ylitti mun odotukset autona ja toimintansa perusteella. Tietty pikkuvikaa (vm.95) tietysti löytyy, mutta paljon vähemmän kuin mun ex. Ford Scorpiossa ja on yllättävän helppo korjata. Moottori on tosin aika monimutkainen, mutta kyllä sen kanssa pärjää , kun vaan vähän yrittää. Ystävät ja tuttavat on kehunut auton maasta taivaaseen ihan ulkonäön perusteella ja on joutunut toppuuttelemaan, että se on kuitenkin vaan auto ( ei tosin huonompi homma! ). Pitää tosin varautua tapiiri-sekopää bemarikuskeihin, jotka polkevat kaasua liikennevaloissa seistessä. Saksasta löytyy puoli-ilmaiseksi ja jos hauska ja täysin järjetön auto tilankäytön suhteen kiinnostaa, niin suosittelen ehdottomasti hommaamaan samanlaisen. Ei tule ikinä olemaan tylsää Alfan kanssa, sen voin luvata! Aina showmeininki päällä, missä vaan ajelee, on vielä sen verran harvinainen näky suomenmaassa. Itse halusin vaan ajattoman korimallin, mutta on jo kysytty, että onko toi ihan uusi? Joten ajaton on. Osia löytyy yllättävän hyvin esim. motonetistä ( samoja kuin 156 ) ja ihan tarvikeliikkeistä myös , mutta aina kannattaa kysyä monesta paikasta, jotta pystyy ottamaan ylim. ilmat hinnasta pois. Alfabbs.fi auttaa arkiongelmien kanssa, joten vaan sopivaa yksilöä hakemaan ja "elämä voi muuttua", kuten mainoksessa luvataan!
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: 916 gtv:stä
Hinta-/laatusuhde on käytetyissä 916 ihan huippuluokkaa...pikkurahalla saa hienoja ominaisuuksia ja varsinkin kärkipään 'disainia'. Joitakin pikku räpsyjä toteutuksesta löytyy, mutta autohan on kuitenkin tehty käytännössä olemaan vain hauska ja kaunis...eli käyttöominaisuuksista ei paljoakaan kannata henkseleitä paukutella.
Oma 2,0 turbo on ollut mukava tuttavuus ja lähes ongelmaton. Ajoneston rele poltti tsensä ja autoa ei saanut käyntiin. Vikaa haettiin pitkään, mutta F40 Nokialta löysi heti vian. Taas käy ja kukkuu. Autoa ei ole koskaan käytetty talvella ja nyttenkin odottelen kevättä...sehän alkaa jo parin viikon kuluttua??
Oma 2,0 turbo on ollut mukava tuttavuus ja lähes ongelmaton. Ajoneston rele poltti tsensä ja autoa ei saanut käyntiin. Vikaa haettiin pitkään, mutta F40 Nokialta löysi heti vian. Taas käy ja kukkuu. Autoa ei ole koskaan käytetty talvella ja nyttenkin odottelen kevättä...sehän alkaa jo parin viikon kuluttua??
vinohrady
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo

- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Onko kenelläkään kokemuksia noista 3.2 V6 GTV:n (serie 3?, 2003-) ominaisuuksista verrattuna "vanhaan" kolmelitraiseen? 3.2 litrasissahan on tietääkseni luistonesto ja ajovakaudenhallinta, mutta onko kovin erilainen tuntumaltaan. Alkavat vaan olemaan hyvissä hinnoissa Saksanmaalla.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
GTV/Spider FL '03 malleissa ei ole ajonhallintaa, ainoastaan ASR-luistonesto. Muutenhan auto on pääosin muuttumaton, tosin 3.2 kanssa on 156 GTA vaihteisto, käynnistyksenesto on I-sarjalainen, eli koodi-avain pitäisi löytyä, toisaalta siihen pystyy tekemään klooniavaimia mikä on hyvä.
Ilmastointi on 156:n vanha ns. puoliautomaattinen jne. Suomeen maahantuoja toi vain yhden GTV 3.2 ja ainakin yksi Spider 3.2 on uitettu, eli ei ihan unikki, mutta hyvä ja arvokas (kaupunkikulutus 19.9 l/100 km) hankinta
Ilmastointi on 156:n vanha ns. puoliautomaattinen jne. Suomeen maahantuoja toi vain yhden GTV 3.2 ja ainakin yksi Spider 3.2 on uitettu, eli ei ihan unikki, mutta hyvä ja arvokas (kaupunkikulutus 19.9 l/100 km) hankinta

- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Anteeksi tyhmyyteni, mutta minkä näköinen kapistus tuo on. Ei 916 vaan ei tuo nykyinenkään...köseppo kirjoitti:GTV/Spider FL '03


EDIT: Oho! Tulipa taas sivistettyä itseään googlen avulla. Miten multa onkin mennyt ihan ohi koko 916 FL! En muista ikinä nähneeni, en kuvassa, enkä livenä. Orggis on kyllä tässäkin tapauksessa huomattavasti kauniimpi. 3,2l koneesta keulalla en löytänyt varmistusta. Pitääkö tosiaan paikkaansa? Varmaan mukavan pirteä peli

EDIT2: Tässä löytämäni kuvat muillekin (?) sivistymättömille
http://www.netcarshow.com/alfa_romeo/2003-spider/
Ayrton Senna da Silva forever
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Wikipedian artikkeli 916 GTV/Spideristä.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.