Minulla on se käsitys, että GTV/Spider oli ensimmäinen varsinainen sarjavalmisteineni italialaisauto, jossa monivarsituenta takana. Varmaan se ei ollut "hyllyllä odottamassa" kauan odotettun ja useastikin kai jo osin suunnitellun iki-Duetton seuraajan inkarnoitumista. Mutta ei kai se toisaalta ihan tyhjästäkään tullut? varmaankin jotain piti olla hihassa, kun oli näköpiirissä, että uudesta Spiderista tulee etuvetoinen?Tazio kirjoitti:Spiderin multilink-tuennasta: Hieno ja toimiva ratkaisu, kalliskin. Mutta ei kai se hyllyssä ihan noin kauaa sopivaa autoa odottanut? Eiköhän se speksattu siinä vaiheessa kun tipon pohjalevylle ryhdyttiin 916-sarjaa suunnittelemaan? Eli Mamma Fiatin huomassa on jo oltu varsin tukevasti.Alfieri kirjoitti: Spiderissahan (...) on erinomainen alusta ja niin loistavasti suunniteltu takapää, että kuskilla säilyy aivan erinomainen tuntuma tiehen joka tilanteessa. (mutta se olikin niin kallis ratkaisu aikanaan, ja itsenäisen Alfan aikaan ideoitu, että Fiat-emolla oli nielemistä sen kustannuksissa, näin muistelen.)
-Tazio
Mielenkiintoisia aikoja elettiin 90-luvun alussa. Totta, silloin Alfa oli jo täysin osa Fiatia. Niinpä torinolaiset tahtoivat hyödyntää Fiat Coupen pohjalevyn ja jousituksen GTV/Spiderin tuotannossa. Minulla on jostakin jäänyt sellainen käsitys, että se oli nimenomaan milanolaisten Alfa-henki ja takavetoisen Duetton seuraajalle alfistien lataamat odotukset, jotka johtivat sitten siihen, että näin ei käynyt, vaan GTV/Spideriin suunniteltiin multilink.
Tämä voi olla väärää arvailua ja muistiharhoja, mutta jotekin olen mieltänyt niin, että multilinkin toteutus olisi ollut "vanhan Alfan" perintöä ja yksi niitä (onnekkaita) tapauksia, joissa Fiatin tuotannolliset virtaviivaistamispäätökset muutettiin myöhemmin "milanolaisten" mielen mukaisiksi. Korjatkoon, joka tietää näistä paremmin.
Mitähän kaikkea sisäistä kuohuntaa Alfan ja Fiatin naittaminen 80-l lopussa aiheuttikaan?