Suomen tehokkain 75?
Valvoja: Moderators
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Suomen tehokkain 75?
Eli missä tehot liikkuu suomenmaalla maksimissaan 75:n korissa? Paljonko tehoja/vääntöä.
Faktaa olis kiva saada tuosta vaihdelaatikon/muun voimalinjan kestosta tuolla 300+hv puolella niin tietäis vähän suunnitella setuppia sen mukaan
Ja lähinnä tuo väännönkestopuoli kiinnostaa.
Ameriikoissahan noissa on turbotettua V6:sta oikeen kunnon kuutioillakin mutta näkyy voimalinjatkin sitten olevan monesti jostain ihan muusta merkistä. ja vaihteisto edessä.
Ei muuten mutta kun tuossa olis yks ylimääränen puhallin tallilla joka niin sopis 75:een Ja kun ei enää ole luntakaan niin ei tolla vaparina saa kunnon sladia aikaan...
Faktaa olis kiva saada tuosta vaihdelaatikon/muun voimalinjan kestosta tuolla 300+hv puolella niin tietäis vähän suunnitella setuppia sen mukaan
Ja lähinnä tuo väännönkestopuoli kiinnostaa.
Ameriikoissahan noissa on turbotettua V6:sta oikeen kunnon kuutioillakin mutta näkyy voimalinjatkin sitten olevan monesti jostain ihan muusta merkistä. ja vaihteisto edessä.
Ei muuten mutta kun tuossa olis yks ylimääränen puhallin tallilla joka niin sopis 75:een Ja kun ei enää ole luntakaan niin ei tolla vaparina saa kunnon sladia aikaan...
Pitäshän ton voimansiirron kestää yli 300hv ja 450Nm... Varmasti kestää enemmänkin, jos on vaan kaikki gummit kunnossa. Eli ei oo "heikkoja lenkkejä". Turbossa ja 3.0:ssa vähän jykevämpi voimansiirto kardaaneineen ja perineen.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Onko siinä loppupeleissä muuta eroa kun ne laipat joista vetarit lähtee ja sitten tosiaan tuo itse kardaani? Kaks kappaletta kolmesta rättinivelestäkin näyttäis olevan samat numeroiden perusteella, luulis ettei kardaani kyllä TS:nkään heikoin lenkki ole..Otsosmi kirjoitti:Pitäshän ton voimansiirron kestää yli 300hv ja 450Nm... Varmasti kestää enemmänkin, jos on vaan kaikki gummit kunnossa. Eli ei oo "heikkoja lenkkejä". Turbossa ja 3.0:ssa vähän jykevämpi voimansiirto kardaaneineen ja perineen.
Onkohan tuo 450Nm miten kiven takana orgis 1.8 turbolla?
Ei se nyt kauhian kiven alla ole. Japellahan on turbossa vakiovoimansiirrolla yli 400Nm. Isompaa imupesää turboon, cooleri, isommat suuttimet ja säädettävä ruisku, niin pääset jo pitkälle. Kunhan moottori on muuten kunnossa. Se keskimmäinen rättinivel on erilainen, itse sain briteistä aluksi kuulema orig. turbon nivelen, mutta oli väärä, jonka jälkeen lähettivät twin sparkin rättinivelen, joka sopi suoraan paikalleen. Itse mietin kardaanin teettämistä ristinivelillä, (joka ei kauhiasti olisi eronnut nivelten hinnasta) mutta luultavasti seuraavana porsisivat vaihdelaatikon kumit, jne. Joten kaipa tuolla voimansiirrolla selviää aika pitkälle, jossei hirvittävästi rääkkää. Kaiken toki saa rikki!
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no kyllä ne kard nivelet on TS:ssä erillaiset kutosiin ja turboon verattuna..halkaisijassa on eroa.. kutosen ja turbon nivelissä on sama halkaisija..alfa 156 v6 kirjoitti:Onko siinä loppupeleissä muuta eroa kun ne laipat joista vetarit lähtee ja sitten tosiaan tuo itse kardaani? Kaks kappaletta kolmesta rättinivelestäkin näyttäis olevan samat numeroiden perusteella, luulis ettei kardaani kyllä TS:nkään heikoin lenkki ole..Otsosmi kirjoitti:Pitäshän ton voimansiirron kestää yli 300hv ja 450Nm... Varmasti kestää enemmänkin, jos on vaan kaikki gummit kunnossa. Eli ei oo "heikkoja lenkkejä". Turbossa ja 3.0:ssa vähän jykevämpi voimansiirto kardaaneineen ja perineen.
Onkohan tuo 450Nm miten kiven takana orgis 1.8 turbolla?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Tässä SeiskaVitosessa on ainakin vakio laatikko ja se kestänyt käsittääkseni hyvin. http://www.alfa75.info/id622.htm
Harmi ettei tuon auton varsinaiset projektisivut ole enään toiminnassa.
Muistaakseni tuo vaihtoi viime keväänä omistajaan noin 20000 euron hintaan.
Harmi ettei tuon auton varsinaiset projektisivut ole enään toiminnassa.
Muistaakseni tuo vaihtoi viime keväänä omistajaan noin 20000 euron hintaan.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Heh, 450hv@0.8bar. asiallista.jknracing kirjoitti:Tässä SeiskaVitosessa on ainakin vakio laatikko ja se kestänyt käsittääkseni hyvin. http://www.alfa75.info/id622.htm
Harmi ettei tuon auton varsinaiset projektisivut ole enään toiminnassa.
Muistaakseni tuo vaihtoi viime keväänä omistajaan noin 20000 euron hintaan.
Harmi kyllä kun sivustot kiinni, olis aika mielenkiintonen projekti. Tässähän tulee visioita
Vaikka itseäni ei yhtään asia kiinostakkaan, päätinpä silti hieman auttaa teitä autojenne tuhoajia... Internetissä on se hyvä puoli että suurin osa jää jonnekin muistiin, jopa tämä kyseinen viestialfa 156 v6 kirjoitti:Heh, 450hv@0.8bar. asiallista.jknracing kirjoitti:Tässä SeiskaVitosessa on ainakin vakio laatikko ja se kestänyt käsittääkseni hyvin. http://www.alfa75.info/id622.htm
Harmi ettei tuon auton varsinaiset projektisivut ole enään toiminnassa.
Muistaakseni tuo vaihtoi viime keväänä omistajaan noin 20000 euron hintaan.
Harmi kyllä kun sivustot kiinni, olis aika mielenkiintonen projekti. Tässähän tulee visioita
Tuolta vaan valitsemaan minkä päivän sivuja haluaa kyseisestä asiasta tutkiskella:
"http://web.archive.org/web/*/http://www ... g.com/ar75"
Esimerkkinä yksi vaihtoehdoista:
http://web.archive.org/web/200410131554 ... .com/ar75/
Muutenkin tuo webarchive on kätevä jos joku tietty tieto on hukassa ja linkit ei toimi, suosittelen.
-Alfaa käytetään usein merkitsemään ensimmäistä tai merkityksellisintä.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Loistavaa, jotkut ne vaan osaa/tietääsaipa kirjoitti: Tuolta vaan valitsemaan minkä päivän sivuja haluaa kyseisestä asiasta tutkiskella:
"http://web.archive.org/web/*/http://www ... g.com/ar75"
Esimerkkinä yksi vaihtoehdoista:
http://web.archive.org/web/200410131554 ... .com/ar75/
Muutenkin tuo webarchive on kätevä jos joku tietty tieto on hukassa ja linkit ei toimi, suosittelen.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Ei sitä tiedä, joskus miulla lakannut Alfa Romeo toimimasta vaikka en ole tehnyt sitäkään vertaa...alfa 156 v6 kirjoitti:Ei kai ne nettiä selaamalla tuhoudu?saipa kirjoitti: Vaikka itseäni ei yhtään asia kiinostakkaan, päätinpä silti hieman auttaa teitä autojenne tuhoajia...
-Alfaa käytetään usein merkitsemään ensimmäistä tai merkityksellisintä.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Onko tuo takimmainen edes saman kokoinen? Ainakin OKP parts myy samalla numerolla AR 15 015 054 autoihin "Flexible joint rear GTV6 + 75 2,0 TS + 75 V6 + 90 V6"90 kirjoitti:no kyllä ne kard nivelet on TS:ssä erillaiset kutosiin ja turboon verattuna..halkaisijassa on eroa.. kutosen ja turbon nivelissä on sama halkaisija..
Olis yks V6 kardaani kumeineen tiedossa ehjä niin ajattelin vaan käykö se tuohon TS laatikkoon kiinni?
Hittolainen kun en muista. Muistaakseni kardaanin kokonaispituus on eri, mutta etummainen ja takimmainen gummi ovat samoja, muta se keskimmäinen olisi ohuempi ja pienemmällä jaolla. Ainakin EB sparesin mukaan. Tuosta twinsparkista pitäisi vähitellen purkaa koko voimansiirto, samoin kuin turbosta, joten siinähän ne saa lattialle vierekkäin... Aikataulusta tosin ei taas mitään tietoa. Viimetalven cooleriprojektikin tyssäsi vuodeksi. Mutta on taas saamassa tuulta purjeisiin kunhan haen välijäähdyttimen kaverilta espoosta.alfa 156 v6 kirjoitti: Olis yks V6 kardaani kumeineen tiedossa ehjä niin ajattelin vaan käykö se tuohon TS laatikkoon kiinni?
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Ei käy. Yoke (tai mikä se osa nyt on nimeltään mihin kardaani tulee laatikon päässä kiinni) on TS:ssä pienempi kuin V6/Turbossa. Kävisköhän tuo isompi yoke sitten TS:n laatikkoon? Kardaanin patkät ovat ainakin keskenään sekoituskelpoisia.alfa 156 v6 kirjoitti:Olis yks V6 kardaani kumeineen tiedossa ehjä niin ajattelin vaan käykö se tuohon TS laatikkoon kiinni?
Niin ja V6/Turbon laatikko ei mahdu paikoilleen ilman niitä korin ja palkin väliin tulevia "tiputuspalikoita". Kytkinkoppa on sen verran isompi.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Ainakin eri numerolla on tuo kikkula mihin "yoke" tulee kiinni joten mitoissakin varmaan erojajknracing kirjoitti:Niin. Tsekkaa se laatikon pään spooritus ekana. Käviskö sinne tuollainen V6/Turbon yoke. Ja paikalliseen...
Voi kun olis V6:n vastaava millä kokeilla... Mulla yks V6:n laatikko on mutta siihen on vaihdettu joskus ilmeisesti TS:n kytkinkoppa ja näin ollen tuo akselikin...
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Jepjep, nyt kun on penkitetty tuo n.350hv/450Nm ja hyvin kesti ainakin kesän. PAITSI TS:n vetarit & laatikosta lähtevien laippojen pultit. Kolmesti kaikki pultit poikki kerrallaan kiihdyttäessä....Otsosmi kirjoitti:Pitäshän ton voimansiirron kestää yli 300hv ja 450Nm... Varmasti kestää enemmänkin, jos on vaan kaikki gummit kunnossa. Eli ei oo "heikkoja lenkkejä". Turbossa ja 3.0:ssa vähän jykevämpi voimansiirto kardaaneineen ja perineen.
Onko tuon Turbon/V6:n laatikon pultit paljonkin paksummat kuin TS? TS oli joku M8x1,25 kierteellä.
jos muutenkin vinkkejä pulttien keston parantamiseen, otetaan vastaan.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
12.9 venyy vähemmän kuin 10.9 tai normi 8.8. 8.8 onkin "räkää"
Murto- ja myötölujuus on suurempi, eli voima minkä pultti vaatii ennenkuin myötää ja murtuu poikki on suurin verrattuna noihin muihin pultteihin nähden. Murtumista ennen pultti kuitenkin myötää jolloin pultti venyy. Myötölujuus on tärkeämpi tieto kuin murtolujuus. Mitä lujempia/kovempaa materiaali on sitä terävämpi on myötöalue, eli voima-alue millä materiaali alkaa myötämään ja lopulta murtuu poikki on pienempi.
Mikäli myötujuus on suuri, niin materiaali tarvii lopulta venymiseen vähemmän voimaa kuin myötölujuuden saavuttamiseen. Peli on tällöin menetetty
Jos pultti on 12.9 niin se sietää enemmän voimaa ennenkuin myötää todella vähän ja murtuu poikki, mutta 10.9 venyy hieman enemmän myötämisvaiheessa. 10.9:llä voi siis ehkä välttää ikävät pulttien katkeamiset. Eli toisaalta 10.9 on parempi pultti vaikka lukujen mukaan kestäisi vähemmän voimia, mutta ei napsahda aivan yhtä herkästi lopulta poikki. Mutta toisaalta 12.9 on parempi koska kestää enemmän voimia ennekuin tapahtuu mitää muutoksia materiaalissa.
LUJUUSLUOKAT
Ruuvit
3.6 4.6 4.8 5.6 5.8 6.8 8.8 9.8 10.912.9
Mutterit
4 04 5 05 6 8 9 10 12
Ruuvit
Lujuusluokka ilmoitetaan muodossa A.B
A on sadasosa murtolujuudesta (Rm = 100 x A)
B on myötölujuuden ja murtolujuuden suhde kerrottuna kymmenellä (Re = 10 x A x B)
esim. 8.8 = Rm = 800 MPa ja Re = 640 MPa
Mutterit
SFS-EN 20 298-2 määrittää vakiokierteiset mutterit.
SFS-EN 898-6 määrittää tiuhakierteiset mutterit.
Lujuusluokan tunnus on kokonaisluku, joka ilmaisee minkä lujuusluokan ruuviin mutteri
voidaan liittää (ruuvin lujuusluokan ensimmäinen numero).
Matalille muttereille lujuusluokat on 04 ja 05.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
12.9 kovuus kokeiltu. naps vaan ja poikki kolmosella.kumimuumi kirjoitti:^kassillinen pultteja aina mukaan?
Suurempaa kovuusluokkaa saatavilla varmaan jostain.. mikäs tuolla sitten toimii sulakkeena, jos pultit alkaa kestämään?
En tiedä seuraavasta sulakkeesta. Perä?
Jeps, tässä ehkä sitten ratkaisuAbarth kirjoitti:Turbossa ja v6:ssa on 10mm. pultit.
8.8 , 10.9 ja 12.9 kokeiltu. Ei taida auttaa kuin määrän lisääminen tai halkaisijan kasvattaminen?Carlos kirjoitti: 10.9:llä voi siis ehkä välttää ikävät pulttien katkeamiset. Eli toisaalta 10.9 on parempi pultti vaikka lukujen mukaan kestäisi vähemmän voimia, mutta ei napsahda aivan yhtä herkästi lopulta poikki. Mutta toisaalta 12.9 on parempi koska kestää enemmän voimia ennekuin tapahtuu mitää muutoksia materiaalissa.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
^Riippuu vähän niin titaanista ja onhan sitä nyt sentään parempiakin aineita moiseen hommaan.
KLIKS
KLIKS
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
En ole mikään kemisti, mutta löytyyhän noita titaanipultteja ainakin Lambo Gallardo superleggerasta ja Bugatti Veyronista niin ei ne kuraakaan ole.Carlos kirjoitti:^Riippuu vähän niin titaanista ja onhan sitä nyt sentään parempiakin aineita moiseen hommaan.
KLIKS
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Ei muuta kuin jostain vain etsit kutoseen kuuluvat 10mm pulteilla olevat vetoakselit ja tumpit laatikkoon ja napoihin. Sopivat suoraan TS:n laatikkoon, joten päivitys ei ole kummoinenkaan jobi ja vahvuus lisääntyy tuntuvasti. Sen lisäksi että kutosessa on 10mm pultit, ovat ne myös TS:ää suuremmalla kehällä..
Kimmo / alfatune.fi
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
käsittääkseni kaikissa kuusimukisissa trans-axle alfoissa on isommat vetarit + edellisten lisäksi myös 75 turboissa..
Viimeksi muokannut 90, 28 Joulu 2008, 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muistaakseni EB sparesilta väittivät, että 2.5 V6 75:ssa eri kardinaali kuin GTV6:ssa, jossa sama kuin 3.0 V6. Saattaa myös toki johtua siitä, että lähettivät ensin väärät rojut...
Ja siis luulisi olevan tuo paketti kokonaisuudessaan sama, jos kardaanit täsmää.
Ja siis luulisi olevan tuo paketti kokonaisuudessaan sama, jos kardaanit täsmää.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Eikös tuo GTV:n kardaani ole lyhyempi? Onko muuten kaikissa GTV:ssä vetarin ja jarrulevyn välissä se "sovitepalikka"? Siis se millä jarrulevy tulee kiinni vetarintumppiin ja sitten taas vetari tulee kiinni siihen palikkaan. Joskus vaan katselin tuttavan entistä 2.0 GTV:tä ja siinä ainakin oli ne. Olisko siihen sitten joskus vaihdettu GTV6:n vetarit.
Edit. Siis onko aina kyseessä isommat vetarit, jos jarrulevyn ja vetarin välissä on se välikappale?
Edit. Siis onko aina kyseessä isommat vetarit, jos jarrulevyn ja vetarin välissä on se välikappale?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free