156 V6 ei käynnisty

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

156 V6 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja michael »

Tadaa, nyt mun v6 keksi tämän. Auto oli yön yli kylmässä ulkona, löin sen tulille ja ajoin 100 metriä lämpimään talliin. Seuraavana aamuna lupas kerran ja hyytyi siihen. Enää startti vain pyörittää ja joku pytty sytyttää sattumanvaraisesti silloin tällöin. Olikohan tuo lyhyt pyräys kylmällä koneella se, mikä sen suututti? Ei ole noin ennen tullut tehtyä...

Bensaa tulee hajusta päätellen, Alfadiag ei löydä vikakoodeja eikä ruiskuvalokaan pala. Ajoneston valo vilahtaa alussa ihan normaalisti.

Muutama pikakikka on vielä takataskussa ja seuraava ohjelmanumero on akun irroitus eli ECU-reset.

Lueskelin foorumilta että kampiakselin asentoanturin vika ei ole ainakaan aina antanut Alfassa vikakoodia. Jos päädyn vaihtamaan sen, onko se tämä alla oleva Motonetin osa?

156-2,5i YKK-anturi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10-9135 39.90 ???
Viimeksi muokannut michael, 29 Joulu 2008, 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Joillakin on käynyt niin, että kun autoa on siirretty ihan lyhyt matka, niin rikastin on koko ajan päällä ja auto on saattanut kastella tulpat. Tulpat ovatkin sitten jostain syystä pysyneet pitkään märkinä.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

KJS kirjoitti:Joillakin on käynyt niin, että kun autoa on siirretty ihan lyhyt matka, niin rikastin on koko ajan päällä ja auto on saattanut kastella tulpat. Tulpat ovatkin sitten jostain syystä pysyneet pitkään märkinä.
Kävi mielessä, mutta tuntuu uskomattomalta että ne ei 10 tunnissa kuivuisi? Onko Alfassa "tulpankuivausmoodi" eli starttaus kaasu pohjassa? Entisen Fordin kanssa tuo kikka pelasti jokusen kerran.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Otsikko hieman hämäsi, kun auto kerran starttaa muttei käynnisty :-D

Voisi olla venttiilit jumissa, starttaa pari akullista pitkiä pätkiä kerrallaan, kyllä se siitä virkoaa. (tulpat voisi irroittaa niin pyörisi kevyemmin startilla)

Ei ilmeisesti nykyautoissa mikään harvinainen ilmiö kun autoa on siirretty lyhyt pätkä kylmällä koneella.
VMP

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Aihe muutettu sanamuodoltaan paremmaksi. :wink:

ECUn resetointi ei auttanut kuten ei ilmamäärämittarin johdonkaan irroitus.

Kaikki tiedossa olevat sulakkeet tsekkasin ja kunnossa ovat.

Eli tässä kai pääsee ruuvaushommiin teemana kampuran anturi.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Starttaa nyt ensin se akku tyhjäksi, kyllä se siitä lähtee pytty kerrallaan virkoamaan. Sitten akkua ladatessa voi samalla vaihdella antureita. Luulisi, että YKK anturi jättäisi vikakoodin.
VMP

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Arkistojen kätköistä tarinaa tulppien kastumisesta. Eli jos tuo on syynä niin pitäisi ilmeisesti lähteä kaasu pohjassa sahaamalla. En ole itse kokenut mutta tarinat on luettu enkä siirtele autoja kotipihassa :mrgreen: (Kuulen myös usein ääniä kuten muutkin alfistit)

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Pepperoni kirjoitti:Arkistojen kätköistä tarinaa tulppien kastumisesta. Eli jos tuo on syynä niin pitäisi ilmeisesti lähteä kaasu pohjassa sahaamalla. En ole itse kokenut mutta tarinat on luettu enkä siirtele autoja kotipihassa :mrgreen: (Kuulen myös usein ääniä kuten muutkin alfistit)
No p**settos! Sehän lähti kaasu pohjassa hetken sahaamalla! Paksut oli sauhut mutta lähti.

En olisi ikinä uskonut että se lyhyt siirto olisi vielä jotenkin haitannut, kun siitä oli jo niin kauan aikaa. No, tarinan opetus kai on että älä _ikinä_ luota sokeasti MuTuun. :-D

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Pepperoni kirjoitti:Arkistojen kätköistä tarinaa tulppien kastumisesta. Eli jos tuo on syynä niin pitäisi ilmeisesti lähteä kaasu pohjassa sahaamalla. En ole itse kokenut mutta tarinat on luettu enkä siirtele autoja kotipihassa :mrgreen: (Kuulen myös usein ääniä kuten muutkin alfistit)
Kaasuvaijereiden aikaan tallapohjassa starttaus kikka toimi ja kuivas tulpat. Miten lie laita noissa v6 24v moottoreissa, joissa kaasupolkimen potentiometri tieto menee ecun kautta läppämoottorille?

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

jos ne kastuu niin kyllä ne pysyy märkinä melko pitkään ja voi vaatia todella pitkän sahauksen kaasupoljin pohjassa. Kerran käynyt edellisellä kärryllä kun siirsin pari metriä..
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Hieno homma kun lähti käyntiin!
Ihan uteliaisuudesta, minkä firman bensaa on/oli tankissa?
VMP

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

mattijus kirjoitti:Hieno homma kun lähti käyntiin!
Ihan uteliaisuudesta, minkä firman bensaa on/oli tankissa?
Shellin kusivitosta.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Tuttu juttu - se tykkää vain pitkästä ja raskaasta ajosta. Mulla tekee usein, jos siirtää vain metrin, niin ton :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Tämä on tuttu vika.

Olen kohdannut muutaman kerran auton pesun jälkeen, kun siirrän sitä muutaman metrin.

Fiattien kanssa syttyi ruiskuvalo ja piti resetoida kaasupoljin.

Olenkin ottanut tavaksi antaa käydä tyhjäkäyntiä niin, että kierrokset tasaantuu normaaliin tasoon ja sitten vasta sammuttaa.

Kaasupoljin pohjassa on se tapa saada käymään, kun tulpat on kastuneet.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Nokileka
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Loka 2008, 08:05
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Nokileka »

Kerran sattui tuttavan BMW:ssä (6 syl. -99) vastaavaa. Siirsi autoa aamun pikkupakkasessa 20 m ja ei lähtenyt käyntiin päivemmällä. Pyysin saada kokeilla ja lähti sauhupilven saattelemana kun kaasu pohjassa starttas tarpeeksi kauan. Liekö myöskin syynä lämpötila-anturin väärä tulkinta ohjauselektroniikassa?

- Timo

Vastaa Viestiin