Kiveniskemien korjaus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Contour
Viestit: 27
Liittynyt: 08 Elo 2006, 11:19
Paikkakunta: hki

Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja Contour »

Tulipa tuossa eilen vietyä vuosaaren columbuksessa käydessä auto samalla vahattavaksi ja siinä ohessa tartuin pesun yhteydessä tarjottuun tuulilasin kiveniskemien korjaukseen. arvelin, että mahdollisuudet onnistuneeseen korjaukseen on jotain 50/60, mut kokeilinpahan kuitenkin. hintaa tuli koko roskalle 125e vahauksen kera.

täällä on varmaan muutkin puljannu noiden ikkunarikkojen kanssa niin kysynpä et miten on käyny - ootteko vaihtanu koko tuulilasin vai onko tossa "korjauksessa" mitään järkeä? jollain koneella ne sen nykäs ja väitti kestävän.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Niin siis minkätyyppinen vaurio lasissa on/oli?

perinteinen iskemä joka ei ole lähtenyt halkeamaan, korjataan poraamalla reikä keskelle iskemää ja sen jälkeen täytetään jollakin aineella. Jos iskemään ei ole mennyt likaa saadaan usein jälkikin lähes näkymättömiin mutta mikä tärkeintä se poistaa lasista jännitykset jolloin ei lähde halkemaan. Tämä korjaus onnistuu lähes aina.

Jos taas lasissa on halkeama porataan halkeman päihin myöskin reiät ja toivotaan että halkeama päättyisi siihen. Reiät ja halkeama täytetään jälleen aineella jolloin puhdas railo saattaa jäädä näkymättömiin. Nämäkin korjaukset onnistuu useimmiten.

Tärkeintä olisi vaikka teipata syntynyt jälki välittömästi, taikka ajaa suoraan korjattavaksi, tällöin eivät täyty paskalla.

Monia korjauksia olen teettänyt omiin autoihin ja pariin muuhunkin, hyvillä tuloksilla.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^^Halkeama täytetään hartsilla ja pitäisi onnistua vielä jopa 25cm:iin asti, vuoden takuulla.

Jos on lasivakuutus niin toimenpiteen hinnan saa vakuutusyhtiöltä jälkikäteen takaisin, eikä vaikuta bonuksiin.

Näin ainakin Tampereella (Novus huolto).

Contour
Viestit: 27
Liittynyt: 08 Elo 2006, 11:19
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja Contour »

mulla oli siis tuulilasissa kaksi iskemää ja toinen niistä on peräti viime talvelta. toinen kolmen-neljän viikon takaa, joka näytti hiukan lähteneen laajenemaan. pituudeltaan laajentunut sakara ehkä 1-2cm.

myöhässä siis liikkeellä. mutta jos "korjaus" estää leviämisen niin sitten on hintansa väärti.

ainoa mikä tossa epäilyttää on se, että tulee autopesun yhteydessä. luulis että tohon tarvitsis jonkun sortin ammattilaisen mut ei kai sitten.

AUFA
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Loka 2008, 15:44
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja AUFA »

Näitä tuulilasin kiveniskemän (tai useimmiten kai irronneen nastan iskemän ) korjaajia liikkuu jo parkkipaikoilla ja -halleissa. Korjauksen laatu on aika kirjavaa ja tulos vaihtelevaa.
Ammattiliikkeet osaavatkin tehdä ihmeitä ja korjata melkoisia vauriota todella hyvin ja vieläpä takuulla. Eikä se edes maksa mitään, jos on lasivakuutus muualla kuin Pohjolassa.
Katso vaikkapa Novuksen kotisivuilta.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Mun 159iin napsahti iskemä tossa syksyllä. En saanut aikaiseksi käydä korjauttamassa, vaikka mielessä kävi monta kertaa. Niinpä sitten eräänä pakkaspäivänä kun lasinlämmitys ja puhallus oli päällä, se napsahti iloisesti halki iskemän kohdalta.. :oops: .
En ole uskaltanut vielä kysyä uuden lämmitettävän hintaa.
Sanoisin että korjauttakaa heti iskemän tultua.
- Alfaholic -

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Sanoisin myös että kannattaa korjauttaa. Yhteensä neljä iskemää olen eri autoista laitattanut, ja kaikki ovat onnistuneet (eli lasi on edelleen iskemän kohdalta ehjä, tai on ollut kun olen autosta luopunut). Noista parkkipaikkakorjaajista en osaa sanoa, itse olen käynyt aina lasiliikkeessä. Tuo vaurion teippaaminen heti tuoreeltaan lienee paras takuu onnistumiselle.

kiahonen
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Touko 2007, 12:49
Paikkakunta: Kirkkonummi / Nilsiä

Viesti Kirjoittaja kiahonen »

Mulla nasahti Sitroäänin klasiin muutama vuosi sitten kivi Juhannuksen paluuliikenteen tiimmellyksessä. Seuraavana päivänä vein korjattavaksi autolasipajalle. Korjauksen jälkeen lasista ei olisi iskemäkohtaa erottanut jos ei olisi tiennyt, että mihin kohtaan kivi napasahti. Kaksi talvea ajoin sen jälkeen em. koslalla eikä lasi haljennut. Pari tuttua jätti kiveniskut korjaamatta omista huolettomista japseistaan ja jo vain seuraavana talvena pääsivätkin kokemaan liki koko lasin leveydeltä haljenneen tuulilasin visuaalisen kauneuden. :lol:

Avatar
PePe
Viestit: 170
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

Jappe kirjoitti:...Niinpä sitten eräänä pakkaspäivänä kun lasinlämmitys ja puhallus oli päällä, se napsahti iloisesti halki iskemän kohdalta.. :oops: .
En ole uskaltanut vielä kysyä uuden lämmitettävän hintaa.
Tuota tuota...
Toivottavasti vakuutukseesi sisältyy lasivakuutus...

nimimerkki kokemusta on

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Juuei. Eipä muuten toi hinta kiinnostaiskaan. Mutta samapa tuo mitä maksaa, vaihdettava se on kuitenkin.. Ehkä seuraavalla lasilla minäkin olen viisaampi :)
- Alfaholic -

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Giulietta MA TCT -15, Spider 1.8 TS -98 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja juhani »

Mun kokemus tähän asti on ollut, että kannattaa korjata (kaksi kiveniskemää vaimon 147:ssa ja yksi aikoinaan omassa Mareassa), mutta nyt kun tuli kivi tai nasta 159:iin silmien kohdalle niin eipä sen korjaus onnistunutkaan. Siinä kävi nimittäin niin, että kivi tms. tuli lauantaina ja jälkenä oli n. 1 cm särö, ei siis mikään häränsilmä. Noh sunnuntaina sille ei tapahtunut mitään, maanataina kävin korjauttamassa sen ja tiistaina heti aamusta säröstä oli tullut n. 10 cm halkeama. Eli mun mielestä tässä tapauksessa korjaaminen ei auttanut vaan aiheutti sen, että särö lähti liikkeelle. Lasi meni siis vaihtoon.

Vastaa Viestiin