Lancia ECV

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Lancia ECV

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Mitähän mahtaa käytännössä tarkoittaa tuo S ryhmän Lancia ECV:en triflux huuhtelujärjestelmä sylinterikannessa??? Osaisko joku kertoa...

Häijyt tehot on ainakin protosta aikoinaan ottaneet... :-D

http://freespace.virgin.net/shalco.com/lancia_gp_s.htm

täältä lisää infoo

http://www.carsfromitaly.com/lancia/index.html

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Triflux Engine

The 1800 power unit of the ECV2 was known as the triflux. This was due to the design which had one exhaust and one inlet valve on each side of the cylinder head, with the resulting twin exhaust manifolds each feeding one turbocharger. At low engine speeds one turbocharger exhaust was shut-off, forcing all the exhaust gases through one unit and thus providing good low speed performance. As the engine speed rose, the second turbocharger was gradually introduced, until at high engine speeds both turbochargers ran in parallel.


Mitä tuo on "suomeksi" siihen en ota kantaa. Varmaan täällä on joku joka on riittävän hyvin perillä moottorin sielun elämästä. Kaksi pakosarjaa kumminkin? Kuulostaa ahtaalle!
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

No englantia en lainkaan osaa mutta tuossa Delta S4:ssa oli kaksi ahdinta "remmi" ja turbo.Saatiin ahdot koko kierrosalueelle ja viiveet pois.Varmaan remmikäytössä oli turhaa ohjata pakokaasuja turbolle.Tai sitten tämä ei ole oikea selitys...... :oops:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Tuossa S-ryhmän ECV:ssä kun on kaksi turboa molemmin puolin konetta ja imukanavat jotenkin keskeltä kantta, pakokanavat reunoilla..mihkähän sytytystulpat on saatu mahtuun??... :shock:
Viimeksi muokannut jiiässä, 03 Maalis 2004, 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
1300ti
Viestit: 942
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Onpa hieno! :crazyeyes: Näittekö edesmenneessä Hesan moottoriurheilumuseossa Audin saman ikäisen Quattron (Taisi olla yhä Mikkolan omistama) konepelti auki? Turbojen koko ja putkihässäkkä oli vaikuttava!

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

eikös se henri toivonen ajanut ulos juuri tuollaisella B-ryhmän Deltalla menettäen sitten henkensä...olikohan se korsikan ralli kyseessä...

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Aika vapaa suomennos tolle olisi varmaan että:

"Sylinterin laen molemmilla puolilla oli sekä imu että pakoventtiilit, tuloksena kaksi pakosarjaa, ruokkien kummatkin omaa turboaan. Pienillä kierroksilla toinen turbon ulostulo suljettiin, pakottaen kaikki pakokaasut kulkemaan vain toisen turbon lävitse ja näin tarjoten hyvän pienten kierrosten tehon. Koneen kierrosluvun kohotessa toinen turbo tuli astettain mukaan, kunnes korkeilla kierroksilla molemmat turbot pyörivät yhtäläisesti."

Saa korjata vapaasti suomennosta ja käyttämiäni termejä :wink:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Enpä ainakaan ite pysty tuota suomennosta parantamaan, mielenkiintoista tuo että molemmat turbot ei ole heti pelissä...mutta täydellä voimalla sitten kun ovat... :-D

On tavoiteltu vähän samakaltaista asiaan kuin saabin muuttuvapuristeisessa svc koneessa...

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

On kyllä turbotekniikkakin mennyt eteenpäin tuosta. Nykyään kyetään tekemään turboja jotka antavat alta eivätkä ahdista yläpäässä ;)
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Vastaa Viestiin