Alfa Romeo 166 käsijarruvaijeri
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: Helsinki
Alfa Romeo 166 käsijarruvaijeri
Alfan kanssa nyt näin talvella ollut pieniä ongelmia käsijarrun kanssa, kun hirttää jatkuvasti kiinni... Pitäisi varmaankin vaihtaa tuo käsijarruvaijeri, mutta minkälainen tuo vaijeri 166:ssa on? Käykö 156:n vaijerit?
Kiitokset vastauksista.
Kiitokset vastauksista.
Itse vaihdoin käsijarruvaijerin kesällä -07, oli samat oireet. Maksoi AD Varaosamaailmassa muistaakseni jotain 40 euroa. 166:seen ei käy 156:sen vaijeri. Vanha vaijeri oli rispaantunut ja vaijerin välistä suorastaan pursusi vettä.
Noh, tuli sitten uusi laitettua ja syksyn kylmettyä, samat oireet jatkuivat. Autoni on lämpöisessä tallissa, kaikki toimii silloin ok, muutama tunti ulkona, niin heti jäässä...
Eli ratkaisu ongelmaan on että et käytä käsijarrua.
Vaihto on täysin turha operaatio, ei ratkaise asiaa. Kevät on jo muutaman kuukauden päässä...
Noh, tuli sitten uusi laitettua ja syksyn kylmettyä, samat oireet jatkuivat. Autoni on lämpöisessä tallissa, kaikki toimii silloin ok, muutama tunti ulkona, niin heti jäässä...
Eli ratkaisu ongelmaan on että et käytä käsijarrua.

Re: Alfa Romeo 166 käsijarruvaijeri
Tuo kässärin jumittaminen on kyllä tyypillinen vaiva 166-mallissa. Itselläni toinen 166 menossa ja molempiin vaihdettiin vaijerit...yhden talven sillä ajaa, sitten taas jumittaa. Jos vaihdat/vaihdatutat vaijerit, niin varaudu seuraavana talvena samaan operaatioon. Takajarrut kannattaa kyllä muutenkin käydä läpi, vaihtaa palat ja herkistää...kokonaisuutena hieman jämähtävää sorttia. En välttämättä itse vaihtaisi vaijereita, jos ei ole kunnon tallia ja nosturia käytössä. Kevät tulossa...
vinohrady
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Johtuuko tuo jäätyminen aina nimenomaan vaijerista? Ei siis jarrujen muista osista? Syksyllä esimerkiksi aseöljyllä uittamista pitäisi varmaan yrittää..
Eipähän ole vielä autoa ollut, jossa käsijarru ei jäätyisi. En jätä jarrua koskaan päälle, mutta silti talvella käyttö on yleensä mahdotonta. Ensin ei meinaa saada päälle ja sitten kun saa, niin se on ja pysyy.
Eipähän ole vielä autoa ollut, jossa käsijarru ei jäätyisi. En jätä jarrua koskaan päälle, mutta silti talvella käyttö on yleensä mahdotonta. Ensin ei meinaa saada päälle ja sitten kun saa, niin se on ja pysyy.
Senza cuore saremmo solo macchine
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Pösössä näkyy olevan sellainenkin omituisuus, ei ole kertaakaan jäätynyt. Siinä onkin kyllä vuosi sitten uusitut vaijerit.hagger16 kirjoitti:Eipähän ole vielä autoa ollut, jossa käsijarru ei jäätyisi.
Edittiä: Ei ne kyllä jäätyneet 156 JTD:ssäkään.
Mikäs ne 166:n vaijerinkuoret sitten rikkoo? Luulisi että helpoin tapa ratkaista tuo jäätyminen olisi pitää vaijeri kuivana.
- Epäkelpokeräilijä -
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Mulla ainakin ex-166sessa selkeästi johtui jäätyminen siitä, että kosteus pääsi vaijeriin vaijerin suojakumin (siellä alapäässä renkaan lähellä) murruttua. Koitin voidella vaijeria ja korjata (haitari)kumia, mutta hyöty oli korkeintaan muutaman viikon luokkaa. Tuli sulateltua sitä vaijeria renkaan viereltä kuumailmapuhaltimella ja vesiletkulla sun muilla vähän tilanteesta riippuen, kun sitä tuli kuitenkin käytettyä. Ikinä se ei ollut jäässä muualta kuin vaijerista takarenkaan läheltä.
Niihin kahteen takimmaiseen vaijeriin loska ja vesi pääsee lentämään aika esteettä ja kun haitarikumi on murtunut poikki on jäätyminen aika väistämätöntä.
156sessa on uudet vaijerit - vielä ei oo jäätynyt. Kop kop.
Niihin kahteen takimmaiseen vaijeriin loska ja vesi pääsee lentämään aika esteettä ja kun haitarikumi on murtunut poikki on jäätyminen aika väistämätöntä.
156sessa on uudet vaijerit - vielä ei oo jäätynyt. Kop kop.
MP
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
156sessa on uudet vaijerit - vielä ei oo jäätynyt. Kop kop
Noo-o, ensi talvena sitten poijaat.Pösössä näkyy olevan sellainenkin omituisuus, ei ole kertaakaan jäätynyt. Siinä onkin kyllä vuosi sitten uusitut vaijerit.

Kyllähän tuo appiukkokin aina muistaa mainita, ettei museoikää lähentelevässä Vectrassa käsijarru jäädy. Siinä näes menee pelkät vaijerit (ilman suojia) jarrulle. Liekö se salaisuus vai se, että auto on miltei aina kylmässä tallissa.
Joku voisi kehitellä lämmitettävän käsijarrun. "Laitetaas penkinlämmitin, takalasinlämmitin ja sit toi käppärinlämmitin..."
Omat jorinat olisi kyllä sopineet paremmin tuohon toiseen ketjuun. No sori taas.
Senza cuore saremmo solo macchine
kamerakännykän kuva albumissa - terveiset tallilta: tuossahan kiinnityskohdassahan on aivan jårkyttävä mutka, jos vaijeri kulkisi vähän parempaa reittiä, niin ei joutuisi kiinnityskohfdassa tuollaiseen jännitykseen.. toki pyörön varassa mutka huomattavasti pienempi kuin tunkilla korotetussa takapäässä, mutta tuosta kohdasta se ilmeisesti elää... Tuo kuori on sinänsä niin tukevaa tekoa, että sehän kestää maailman tappiin, haitarikumikin on ihan ehjä...
joo, näin oli. Työnsin sinne öljyä sen minkä sain ja laitoin ensiavuksi silikonikittiä mansetiksi, jos edes vähän estäisi veden joutumista vaijerin ja kuoren väliin.
Voisikohan olla, että täkäläinen toistuva renkaiden vaihtorumba osaltaan kuormittaa juuri tuota kohtaa? Varsinkin jos pakkasessa nostaa autoa, niin kyllä tulee julmettu jännitys juuri tuohon minultakin murtuneeseen kohtaan. Vaijerin kiinnityskohta on "aika lähellä", joku fleksiibelimpi ratkaisu olisi paremppi?? Spekulointia...
Voisikohan olla, että täkäläinen toistuva renkaiden vaihtorumba osaltaan kuormittaa juuri tuota kohtaa? Varsinkin jos pakkasessa nostaa autoa, niin kyllä tulee julmettu jännitys juuri tuohon minultakin murtuneeseen kohtaan. Vaijerin kiinnityskohta on "aika lähellä", joku fleksiibelimpi ratkaisu olisi paremppi?? Spekulointia...
Käänsin tukivarressa olevan kiinnikkeen toisin päin, niin vaijeri kulkee vähän paremmin, mutta alempana. Ja hillitön vaijerin eestaas kiskonta öljyn kanssa, teippaus päälle, ja hyvin on toiminut.Alfieri kirjoitti: Vaijerin kiinnityskohta on "aika lähellä", joku fleksiibelimpi ratkaisu olisi paremppi?? Spekulointia...
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Mun ratkaisu oli korjata ne murtuneet suojakumit vaimon ohuiden kampaamokäsineiden kumisormilla, pari päällekäin joka haitarin päälle ja nippareilla kiinni. Kestänee maantiesuolan jos vetyperoksidin... 
Jos noilla nyt kesään pääsisi, vaihtelen ensi talveksi uudet.
Ei oikein sovi omaan autoilutapaan tuo käsijarrun käyttämättä jättäminen, nimenomaan talvella pitää käsijarrun toimia, että saa vapaalla hyrskytellä kabiinia ja konetta lämpimämmäksi. Ja kun kaikki pihat eivät ole tasaisia missä pitää asioida.
Mutta joo, tuntu paranevan noilla virityksillä. Alkuperäiset suojakumit tuntui luvattoman heppoisilta, nämäkin vaijerit olivat n.3v sitten vaihdettu. Apukuskin puoli oli melko jumissa vaikka oli vaijeri jo kädessä. Kuori oli puhki myös keskeltä kannakkeen kohdalta. Aseöljyä vain sisälle ja toivotaan että pysyy tiiviinä.

Jos noilla nyt kesään pääsisi, vaihtelen ensi talveksi uudet.
Ei oikein sovi omaan autoilutapaan tuo käsijarrun käyttämättä jättäminen, nimenomaan talvella pitää käsijarrun toimia, että saa vapaalla hyrskytellä kabiinia ja konetta lämpimämmäksi. Ja kun kaikki pihat eivät ole tasaisia missä pitää asioida.
Mutta joo, tuntu paranevan noilla virityksillä. Alkuperäiset suojakumit tuntui luvattoman heppoisilta, nämäkin vaijerit olivat n.3v sitten vaihdettu. Apukuskin puoli oli melko jumissa vaikka oli vaijeri jo kädessä. Kuori oli puhki myös keskeltä kannakkeen kohdalta. Aseöljyä vain sisälle ja toivotaan että pysyy tiiviinä.
Harrikka kirjoitti:Onpa kummallisia vaijereita,ku jääätyy.Seiskavitosessa ei oo koskaan ollu tommosia ongelmia.Eikä fiiateissa.Kannattaiskohan sitä käkkäriä käyttää aina,ku auton pysäköi?
kannattaisi, ei ole jäätyny kertaakaan 10 vuoden aikana kahdesta eri 156sesta joista n 5 risoilla vaijerin kuorilla....
Tuli sitten talven jälkeen vilkaistua tuota takajarrua "jäätyvältä" puolelta. Oli viimeaikoina kuulunut vähän vihellystä siltä suunnalta ja kädellä tuntui kuumalta, siis laahausta? No eipä muuta kuin että palat lasittuneet, levy takuulla käynyt kuumana, liekö laakeri voiteetkin kiehuneet (toivottavasti ei..). Vaijerinkuori on vissiin niin täynnä p*skaa että ei jaksa käsijarrun vipu palautua, vaan palat jää vähän laahaamaan.
Uudet palat siis tilaukseen, uusi käsijarruvaijerin haara. Palat menee heittämällä autotallissa, mutta veijaria ei taida pystyä taiteilemaan ellei pääse kunnolla auton alle, joten vaatii käytännössä ammattikorjaajan ja nosturimiehen...
Uudet palat siis tilaukseen, uusi käsijarruvaijerin haara. Palat menee heittämällä autotallissa, mutta veijaria ei taida pystyä taiteilemaan ellei pääse kunnolla auton alle, joten vaatii käytännössä ammattikorjaajan ja nosturimiehen...
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Käsijarrukahvan puoleinen pää on vähän tuskainen irroitettava. Keskikonsolin penkkien välisen osan joutuu irroittamaan, ja jotta tuo onnistuu pitää keskikonsolia purkaa vaihdekeppiin asti. Senkin jälkeen pitää olla notkeat ja ohuet sormet pujottamaan uusien vaijerien päät paikalleen. Läpivientikumit auton alustassa pakoputken suojapellin alla. Peltiä joutuu taivuttelemaan pois tieltä. Ja uusien läpivientikumien paikalleen asentaminen sekin kohtuullisen hankalaa jos joutuu homman tekemään auton alla maaten. Ahtaat paikat.Abarth kirjoitti:Mulla olis kanssa vaijereiden vaihto edessä, kun tuntuu jumittavan. Mitenkäs se vaihto käytännössä tapahtuu? Eli miten ne vaijerit saa irti sieltä satulan päästä ja joutuuko kabiinin puolelta ittoittamaan vaijereiden etupäät vai miten?
Se pyörän puoleinen pää on helppo. Jollakin vivulla käyttövivut "jarru päällä" asentoon jonka jälkeen vaijerin pään saa muljautettua hahlostaan pois. Tämän jälkeen vaijeri onkin vapaa lukuunottamatta tukivarsiin kiinnittyviä tukirautoja.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Siis se hahlo on siinä vivussa johon vaijeri kiinnittyy. Sen jälkeen kun vaijeri on irti vivusta, saa vaijerin kuoren päässä olevine holkkeineen vedettyä irti satulasta.Abarth kirjoitti:Kiitos ohjeesta!
Yritin kyllä katsoa satulan päätä sillä silmällä, mutta en huomannut mitään hahloa. Saattoi olla kuran peitossa.
Onko kyynärnojan tai konsolin takaosan irrotuksessa jotain kommervenkkejä tai herkästi hajoavaa?
Vaihdekepin ympärillä olevan kehyksen saa irti varovasti ruuvimeiselillä kampeamalla. Kannattaa katsoa sellainen paikka johon mahdollisesti meisselistä jäävät painauvat eivät niin paljoa näy. Ja varovainen kannattaa olla.
Olikohan niin, että takajalkatilaan menevät ilmakanavat koostuvat kahdesta kappaleesta, etu ja taka. Ne on liitetty toisiinsa parilla ruuvilla ja kuinkas ollakkaan, nuo ruuvit ovat jonkun muun osan takana. Itse porasin ko. osaan reiät joiden läpi nuo ruuvit saa auki.
Saattoipa olla niin että jopa kojelaudassa olevia keskikonsolin osia joutuu irroittamaan.
Yleisenä kommenttina että yllättävän paljon joutuu purkamaan että saa noinkin yksinkertaisen asian kun käsijarruvaijerin vaihdettua. Kannattaa purkaessa miettiä saisiko sen vähemmällä purkamisella tehtyä.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Juu, ymmärsin.onefromnorth kirjoitti:Siis se hahlo on siinä vivussa johon vaijeri kiinnittyy.
Tätä vähän pelkäsinkin...onefromnorth kirjoitti:Yleisenä kommenttina että yllättävän paljon joutuu purkamaan että saa noinkin yksinkertaisen asian kun käsijarruvaijerin vaihdettua. Kannattaa purkaessa miettiä saisiko sen vähemmällä purkamisella tehtyä.
Kiitos kuitenkin vielä neuvoista.

- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Tuli vaihdettua vaijerit, jarrupalat ja levyt, mutta käsijarru tuntuu tehottomalta. Vaijeri on säädetty niin, että alkaa ottamaan kiinni jo ensimmäisestä naksauksesta.
Ei se työntämällä liiku, mutta pyörät eivät mene hiekallakaan lukkoon ja tunkilla ollessa pyörä pyörii pyöränpultteja kiristettäessä.
Mitähän kannattaisi tehdä?
Ei se työntämällä liiku, mutta pyörät eivät mene hiekallakaan lukkoon ja tunkilla ollessa pyörä pyörii pyöränpultteja kiristettäessä.
Mitähän kannattaisi tehdä?
