2.0 JTS jakopää remppa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

2.0 JTS jakopää remppa

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

No niin, kovasti on juttua jakopäästä, mutta kunnon tee-se-itse ohjeita ei meinaa löytyä ja vähän ristiriitaista tietoa sitten piisaakin.

Ensinnäkin, JTS = TS jakopään osalta? Tasan samat osat ja työkalut?

Tarviiko nokka-akselin lukituspaloja tai vauhtipyörän lukkoa? Eikös hihnassa, kampiakselin rattaassa ja toisessa nokka-akselin pyörässä ole kuitenkin kunnon ajoitusmerkit? Kun katsoo tämän palstan FAQ-osaston kuvaa... Eli nokat lukkoon keskenään vaikka Bilteman työkalulla ja hihna merkkeihin?

Erikoistyökaluja ei tarvi kiristimille? Mistä olette viritelleet omat vai meneekö jollain sinnepäin avaimella?

Noihin jos sais kunnon tietoa niin olisi Rock.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

JTS:n ajoitustyökalut ovat omansa, nokat ovat korkeammat kuin 1.8/2.0TS malleissa ja ajoitus eri. Jos sulla on toimiva peli, niin kierrä kone 1-syl ykk (työtahdin alkuun), lukitse nokka-akselin pyörät toisiinsa sopivalla työkalulla ja vaihda remmi. Säätätyökalut saat viritettyä aina jostain, niin jakohihnan kuin myös tasapainohihnankin kiristimeen.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ja tuo ykk löytyy miten ilman mittakelloa?
Ja kampiakselin lukkopalaakaan ei tarvi missään vaiheessa?

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Mitä tarkoitat kampiakselin lukkopalalla? Ykk mittaamiseen olisi hyvä olla mittakello, mutta eihän sekään ole kovin tarkka kun mäntä muuttaa suuntaansa, joten jokin muu sopiva tappi käy! Hihnassahan on merkit kampiakselin- ja pakorattaan vastaaville merkeille, eli ne saat kohdistettua 100% varmuudella, vain se imuakselin ratas on merkitön, mutta voithan tehdä siihenkin sopivan merkin, kun lasket hampaat vanhasta hihnasta, pakopyörän merkistä siis?

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Niin minulla on PC:llä Alfan omat ohjeet tuohon hihnanvaihtoon niin niissä käytetään lukkopalaa, joka lukitsee vauhtipyörän. Näitä on myös netissä myynnissä. Kytkinkopan alareunasta lähtee joku suoja irti ja sen alla sitä käytetään kiinni siinä vaiheessa kun avataan hihnapyörän pultteja. Mutta ne on tosiaan ohjeet pitkän kaavan mukaan joissa tehdään kaikkea mahdollista nokkapyörien löysäämisestä lähtien.

Mutta joo, hyvä jos onnistuu noin "helposti", sillä lähdinkin varmistamaan kun nuo toiset ohjeet on niin maan perusteelliset.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eihän se noin mene ohjeiden mukaan mutta minulla meni edellinen vaihtoväli noin tehdyllä jakopäällä. Nyt piti hommata t.s:n lukot kun muuntimen vaihdoin.
Tuossa hihnamerkistä on hyötyä ja iloa kun hihnan asentaa. Sen jälkeen kun on konetta pyörittänyt ei siitä voi tarkistaa enää jakoa.(Tai onhan se kohdillaan x-kierros määrän jälkeen). Mutta oikeinhan sen täytyy olla kun se oli just oikein....
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Alfistipohjoosesta kirjoitti: Mutta oikeinhan sen täytyy olla kun se oli just oikein....
Niin, ellei sitten halua vaihtaa alapyörää, jossain oli juttua että nämäkin voi olla kuluneita. Siinähän vois ehkä olla riski sekoittaa jako kun sen puuhastelee irti?

http://www.totallyalfa.com/AlfaRomeoTot ... .000.shtml

Tuo lukkopala saattaisi olla mahdollista myös tehdä itse vaikka vanerista. Sitten ei ainakaan voi mennä mikään pieleen kun on kaikki lukossa ennen hihnan irroittamista, eikös vaan?

Tasapainoakseleilla hommahan on kai ihan samanlainen, vahinkoa ei vaan voi juurikaan tehdä, paitsi tehdä niistä epätasapaino akselit. :mrgreen:
Mutta ajoitusmerkeillä helppo laittaa kohdalleen?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

YKK:n saa katsottua meisselillä/tapilla. Lukitusta en näkisi tarpeelliseksi. Asennusta se ahtaassa välissä saattaa nopeuttaa. Kun on lukitustyökalu valmiina.
Onkohan tuo lukituspala "kohdistettu" eli laitetaan vaan paikalleen ja ykk kohdilla? Kun yleensä vauhtipyöränhammaskehä on lämpöasennettu, eli jokainen vauhtipyörä on yksilönsä niin uskoisin että katsotaan ykk mittakellolla ja tuolla lukitaan sitten siihen.
Eihän tuo tosin paljoa maksa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kampiakseli ei kierry ajoitusasennossa, varsinkin kun tulpat on irroitettu.
Jos asiaa ajatellaan "pitkällä tähtäyksellä", ennen purkamista, kun kone on kierretty 1-syl ykk (työtahdin alkuun), pysyvät merkit kannattaa tehdä nokka-akseleihin ja laakeripukkeihin, aivan kuin vanhoissa Alfan koneissa (TS, boxer). Silloin voi remminvaihdon tehdä niin että löysää pyörät ja työntää ne liikkumavaransa eteenpäin. Nimittäin nokka-akselitkin pysyy tässä ajoitusasennossa paikallaan ilman ajoitustyökaluja, ja jos pelottaa, voihan lukkopihdeillä ne jopa lukita paikoilleen.
Niihin hihnapyörien kulumisiin on tosiaan syytä suhtautua vakavasti, koska ne ovat suurimmat syyt hihnojen hampaiden irtoamiseen, hihnan hammas ei saa pohjata koska silloin se väätyy ja murtaa hampaan, kudoshan ei kierrä hampaaseen! Sitä vauhtipyörän lukkoa tarvitaan jos k-akselin hihnapyörä joudutaan vaihtamaan, ei muuten. Muistakaa, että siinä on vasenkätinen kierre :-)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

kampiakselilukkoja löytyy yleismallisia kohtuuhintasia jotka käynee varmaan myös alfaan, muistaakseni Fixus ketjulta esim ja tammerdieselin kaltasista työkalukaupoista.. :wink:
Muistakaa, että siinä on vasenkätinen kierre
Fiat Fire koneen kampiakselin eräs kollega aikoinaan katkaisi pulttipyssyllä.. :mrgreen:

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

hihnojen kiristys

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Osaako kokeneemmat neuvoa, miten JTS:n hihnojen kiristys tehdään? Siihen tarkoitetut työkalut on jo hankittu, mutta kuvausta kiristyprosessista en ole löytänyt mistään? Tarviiko ollenkaan mitata tai muuten arvioida hihnan kireyttä kun siitä ei puhuta missään?

kiitos asiantuntevista vastauksista jo etukäteen
vesku
vesku

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Kirjoitin ensin tähän pitkän sepustuksen, mutta se hihnojen säätö löytyy kyllä ihan tuolta FAQ-osaston jakohihnan pitemmän kaavan vaihtojutun seastakin:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2309

Oleellista on huomata että kummassakin kiristimessä on osoitin joka pitää homman päätteeksi saada kohdalleen, jakohihnan kiristimessä rullan vieressä osoitin pyöreän reiän kohdalle ja tasapainoakseli hihnan kiristimen pyörän sisällä kääntyy se mutterin näköinen joka pitää saada puoleenväliin kolojen välille. Erikoistyökaluilla siis väännetään säätö kohdalleen samalla kun kiristysmutterilla se lukitaan kohdalleen.

Näkyy tuossa kuvassa ne osoittimet, vähän huonommin se tasapainoakselin kiristin:
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=6626

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

kiitos !

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Kiitos neuvoista, mitään epämääräistä hihnan kireyden arvioimista ei siis tarvita. Se oli GM koneen kanssa mielestäni se vaikein homma koko vaihdossa. Kaikenlaisia nyrkkisääntöjä kiertämisestä ja painamisesta oli liikkeellä, mutta ei koskaan oikeaa mittaria käytettävissä.
vesku

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Kuin myös tuossa Pösön HDI-moottorissa. Kiristys pitäisi tehdä jollain tikitaalisella himmelillä mutta kun semmoista ei ole, niin "käännät siitä hihnan pisimmästä vapaasta kohdasta 90 astetta, sen pitää kääntyä sen verran silleen sopivan pienellä voimalla".

On nuo jousikiristeiset vehkeet kumminkin aika näppäriä jos sattuvat kestämään kasassa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kokemus on kertonut että tuo jakopään hihnan kireys kannattaa vetää pikkusen yli sen merkin. Tuossa merkissä kyllä kestää sen 60tkm/3v.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

No niin, nyt on tehty itse tuo jakopää remppa vesipumpun vaihtoineen.
Eipä ollut hommaa kummempaa, jonkin verran vain aikaa otti kun ensimmäistä kertaa teki. Apulaitehihnan pyörä kampiakselilla meinasi vastustaa eniten, alumiinipyörä ja vielä se vaimenninkumi vulkanoitu sisälle, meinasi olla ihmettelemistä kun ei kestäisi lyödä eikä oikein ulosvedintäkään saa kiinni. Mutta irtosihan sekin sitten pikku naputtelulla.

Mitään erikoistyökaluja tai lukituspaloja en ostanut, mitä nyt kasatessa momenttiavaimella kiristelin joitain pultteja. Ihan vinkkinä, jakohihnan kiristimen säädössä auttaa M8 pultti sekä muutama vanha rullaluistimen laakeri siihen erikoisavaimen reikään, niistä saa nätisti tukea ruuvimeisselille.
Tasapainoakselin hihnan kiristäminen meinasi olla vaikea yksin kun ei kädet tahtonut yltää yhtäaikaa painamaan kiristintä ja kääntämään lukkomutteria, mutta onnistuu sekin. Tässä toimi 21mm kiintoavaimen nokka, jolla voi painaa suoraan ylhäältä alas siihen väliin mihin erikoisavain tulisi. Pakonokan pyörästä voi ottaa vähän tukea ja painaa jollain tapilla kiintoavainta alaspäin, toimii ihan hienosti.

Nesteiden laskeminen meinasi olla huvittavaa kun ensi tuli osa syliin alavesiletkusta ja sitten varmaan litra vesipumpulta pitkin jakopäätä. Onkohan tuohon joku niksi että miten vesipumpun takaa saa enimmät nesteet pois ennen pumpun irroittamista? Säästyisi siivoamiselta.

Vastaa Viestiin