Vaihde vapaalle kesken matkan
Valvoja: Moderators
Kyllä päähankkijan eli siis auton valmistajan vastuulla on myös alihankkijoiden osien ja kokoonpanojen laatu. En hyväksy väittämää ettei vaihdelaatikon rikkoontuminen ole Alfan vika. Mitäs ovat paskan lootan valinneet! Maailmassa on hyviäkin valmistajia. Sekin on käsittämätöntä että joudun menemään huoltoon ja kehottamaan päivittämään ohjaimen softan. Minkä ihmeen takia softaa pitää päivittää kun kerran laatikko vaihdettiin juuri? Ja vaikka ei olisi vaihdettukaan niin mikä ihmeen asia ohjaimessa muuttuu niin ettei softa enää pysy ajan tasalla? Tietokoneissa asian ymmärrän kyllä koska softia uudistetaan koko ajan mutta mikä autossa muuttuu niin että ohjelmistot eivät pysy ajan tasalla?
Taannoin kertomani EOBD-varoitusvalon syttyminen ei aiheuttanut vikamerkintää vaikka valo tuikki melko pitkään ennen kuin sammui itsestään. Mitään vikaa...vikaa ei siis ollut testerin mukaan. Tällä hetkellä laatikko toimii ja auto kulkee muutenkin ihan mallikkaasti. Ohjaimen softa kuulemma päivitettiin samalla kun laatikko ja ohjainkin vaihdettiin. Seurattava on siis toimintaa ja toivottava ettei maantielle toistamiseen jätä. Haluan uskoa siihen koska kyllähän Alfa on kaikesta huolimatta maineikas merkki ja kai nyt suurin osa toimii kunnolla. Kerronpa sitten taas jos jotain ilmenee. Kiitos kaikille arvokkaista neuvoistanne.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Tuo softan päivitys on ilmeisimmin sen takia että vanhassa softassa on jokin vika.
Häiriövalon syttymisestä jää aina tieto muistiin (ellei itse polttimossa ole jokin häiriö, joka sinällään on lähes mahdotonta), jos deltassa lukivat vikamuistia eikä siellä ollut mitään niin joko kusettivat tai sitten eivät vaan osanneet käyttää lukijaa.
Viat jotka sytyttävät häiriövalon jäävät muistiin vaikka valo sammuisikin, sitten on kasa vikakoodeja jotka eivät sytytä vikavaloa, ja poistuvat muistista jos ovat tarpeeksi vanhoja.
Häiriövalon syttymisestä jää aina tieto muistiin (ellei itse polttimossa ole jokin häiriö, joka sinällään on lähes mahdotonta), jos deltassa lukivat vikamuistia eikä siellä ollut mitään niin joko kusettivat tai sitten eivät vaan osanneet käyttää lukijaa.
Viat jotka sytyttävät häiriövalon jäävät muistiin vaikka valo sammuisikin, sitten on kasa vikakoodeja jotka eivät sytytä vikavaloa, ja poistuvat muistista jos ovat tarpeeksi vanhoja.
Näin juuri, viimeisin päivitys taisi koskea vaihteiden päälle menemistä.
Vaihteen meni joskus niin kuin yrittäisi vaihtaa kovassa lootassa ilman kytkintä!! Hyvä että päivittävät ja Deltan huolto-ohjelman mukaan nehän pitäisi suorittaa automaattisesti huollon yhteydessä, kuinkahan usein tulee tehtyä? Ns. villit korjaamot eivät näitä voi tehdä, koska ne tulevat pääsääntöisesti netin kautta testeriin!!
Tänä päivänä päivityksiä tulee eri järjestelmien ohjelmiin todella paljon, varsinkin dieselmoottoreihin, yleisin taitaa olla EGR ja partikkeliloukku vähän joka merkillä
Vaihteen meni joskus niin kuin yrittäisi vaihtaa kovassa lootassa ilman kytkintä!! Hyvä että päivittävät ja Deltan huolto-ohjelman mukaan nehän pitäisi suorittaa automaattisesti huollon yhteydessä, kuinkahan usein tulee tehtyä? Ns. villit korjaamot eivät näitä voi tehdä, koska ne tulevat pääsääntöisesti netin kautta testeriin!!
Tänä päivänä päivityksiä tulee eri järjestelmien ohjelmiin todella paljon, varsinkin dieselmoottoreihin, yleisin taitaa olla EGR ja partikkeliloukku vähän joka merkillä
Eiköhän se homma mene samallalailla joka alalla, vain kaikkein vakavammat viat ehditään korjata (päivittää) ennen tuotannon alkua, vakavat korjataan autojen ollessa jo asikkailla (takaisinkutsu kampanjat), lievemmät vain asiakkaan niistä valittaessa, ja loput jätetään asiakkaan riesaksi, ei tehdä päivityksiä! Tälle oli oikein joku hieno nimikin, mutta ei tullut juuri mieleen?
Enpä näistä tietokoneista mitään ymmärrä, mutta ohjelmaparannuksia lienevät. Eli muutoksia, jotta vehkeet toimisivat paremmin.
Saattaa muutokset tulla esimerkiksi tehtaalle menevästä palautteesta, havaituista virhetoiminnoista, ongelmista jne, joita sitten voidaan mahdollisesti ohjelmallisesti parannella.
Saattaa muutokset tulla esimerkiksi tehtaalle menevästä palautteesta, havaituista virhetoiminnoista, ongelmista jne, joita sitten voidaan mahdollisesti ohjelmallisesti parannella.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Ihan vastaavasti kuin tietokoneisiin, telkkareihin, digiboxeihin ym. tehdään firmware, BIOS tai ajuripäivityksiä, voidaan myös auton ohjelmistojen toimintaa parantaa tai korjata joku löytynyt (tai tiedossa ollut) virhe päivittämällä komponentin toimintaa ohjaava softa. Tuleehan vaikka PC:nkin näytönohjaimeen uusia ajureita jatkuvalla syötöllä vaikka itse piiri tai kortti ei muutukaan.
Eikös Ferrarinkin uusissa malleissa ole vaihdelaatikon vaihtamisnopeutta ja muita toimintoja saatu nopeammaksi päivittämällä softaa. F430 Scuderiassa ollaan jo lähellä F1 vaihtamisnopeutta, joka oli muutama malli taaksepäin paljon hitaampi. Puhumattakaan Selespeedin nopeudesta. Kai niihin nyt mekaanisiakin muutoksia on tehty, mutta ohjelmistot näyttelee isoa osaa tuosta kehityksestä.
Eikös Ferrarinkin uusissa malleissa ole vaihdelaatikon vaihtamisnopeutta ja muita toimintoja saatu nopeammaksi päivittämällä softaa. F430 Scuderiassa ollaan jo lähellä F1 vaihtamisnopeutta, joka oli muutama malli taaksepäin paljon hitaampi. Puhumattakaan Selespeedin nopeudesta. Kai niihin nyt mekaanisiakin muutoksia on tehty, mutta ohjelmistot näyttelee isoa osaa tuosta kehityksestä.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.