Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)
Valvoja: Moderators
- Pomigliano
- Viestit: 128
- Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
- Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06 - Paikkakunta: Ruovesi
Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)
... kaikille aktiivisille foorumilaisille tasapuolisesti. Itse seurasin pari kuukautta passiivisena 156 Alfaan liittyvää kirjoittelua. Löysin kaiken oleellisen liittyen tekniikkaan ja tärkeisiin tarkasteltaviin epäkohtiin mitä autoa ostaessa tarvii.
Mielessä oli 2000-2002 ikäinen jtd sataviiskutonen. Meidän kotimarkkinat eivät kauheasti tämän tyyppisen auton etsijälle tarjoa, joten suunta oli Saksa. Matka on siis tehty ja autolle veropäätös saatu. Toistaiseksi on mieli onnellinen.
Auto on 156 2,4jtd 103 kW, rek. 07/01 ajokilometrit 88 000, perusvarustein ei esim. nahkoja. Mallisukupolvi 932,
Rekisteröintikatsastuksessa tuli hylsy vasemman takatukivarren kanssa, joka olikin ainut huomautettava asia. Tyyppikilvestä löytyi kaikki tiedot versione tietoja myöten, joten pienellä pääsin.
Verotusarvoksi tulli määritteli 8400 € ja 178 g co-päästöjen myötä mätkähti vero% 21,8. Kaikki verot olivat 2200 €. Joten budjetissa olin vielä.
Keski-Suomessa pakkasen myötä tuli talvitestikelit eteen. Moottorilämmitin on nyt paikallaan ja nesteitä vaihtelin notkeempiin. Alustaa tarkasteltuani tukivarren vaihdon lomassa totesin pohjan, putket ja moottorin suoja levyn olevan ensiluokkaisessa kunnossa. Etupää kulkee matalalla, mutta siihen on ainakin uusimpien Fiatien kanssa jo tottunut.
Nautinnollisia talvikilometrejä kaikille!! Ollaan eetterissä.
Mielessä oli 2000-2002 ikäinen jtd sataviiskutonen. Meidän kotimarkkinat eivät kauheasti tämän tyyppisen auton etsijälle tarjoa, joten suunta oli Saksa. Matka on siis tehty ja autolle veropäätös saatu. Toistaiseksi on mieli onnellinen.
Auto on 156 2,4jtd 103 kW, rek. 07/01 ajokilometrit 88 000, perusvarustein ei esim. nahkoja. Mallisukupolvi 932,
Rekisteröintikatsastuksessa tuli hylsy vasemman takatukivarren kanssa, joka olikin ainut huomautettava asia. Tyyppikilvestä löytyi kaikki tiedot versione tietoja myöten, joten pienellä pääsin.
Verotusarvoksi tulli määritteli 8400 € ja 178 g co-päästöjen myötä mätkähti vero% 21,8. Kaikki verot olivat 2200 €. Joten budjetissa olin vielä.
Keski-Suomessa pakkasen myötä tuli talvitestikelit eteen. Moottorilämmitin on nyt paikallaan ja nesteitä vaihtelin notkeempiin. Alustaa tarkasteltuani tukivarren vaihdon lomassa totesin pohjan, putket ja moottorin suoja levyn olevan ensiluokkaisessa kunnossa. Etupää kulkee matalalla, mutta siihen on ainakin uusimpien Fiatien kanssa jo tottunut.
Nautinnollisia talvikilometrejä kaikille!! Ollaan eetterissä.
- Pomigliano
- Viestit: 128
- Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
- Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06 - Paikkakunta: Ruovesi
Auto löytyi Berliinin lähistöltä. Toi oli tarkastelluista autoista se ns. ykkösvaihtoehto. Toinen potentiaalinen löytyi (1,9) samoilta seuduilta, jos tuossa olisi tullut vastaan jotain odottamatonta, mitä ei puhelimessa oltu keskusteltu. Tuo saksan taito ei ulotu kovin syvälle autotekniikkaan ja englanti ei taasen ole saksassa kovin vahvaa. Pitkä syynäily päättyi kauppoihin. Auto oli paikallisessa audi-volkkari diilerillä.
Katteeks käy germaaneja, autovalikoimat valtaisat ja käytetyissä löytyy niin timanderi vehkeitä että, ja millä hinnoilla.
Kurkkasin ennen saksaan menoa auto24.ee sivuja, eikä hullummilta näyttäneet nuokaan tarjonnat. Saksasta ovat kaikki tuotuja. 2,4 koneiset olivat turhan isoilla kilsoilla, joten jäi vain katseluksi.
Katteeks käy germaaneja, autovalikoimat valtaisat ja käytetyissä löytyy niin timanderi vehkeitä että, ja millä hinnoilla.
Kurkkasin ennen saksaan menoa auto24.ee sivuja, eikä hullummilta näyttäneet nuokaan tarjonnat. Saksasta ovat kaikki tuotuja. 2,4 koneiset olivat turhan isoilla kilsoilla, joten jäi vain katseluksi.
- J Grönlund
- Viestit: 112
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
- Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi
kertokaa nyt mulle että minkä h****tin takia te Suomalaiset joudutte maksamaan veroja autosta jonka te haette EU:n sisältä ei me täällä Ruotsissa tarvita !!?? Eikö se EU:n tarkoitus ollut helpottaa tavaran sekä henkilön siirtyminen yli rajojen , siitähän piti tulla veroton/helpompi ???
/Juha
/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa
Tätä sinun täytynee kysyä Tullista tai joltain muulta viisaammalta instanssilta, joka tietää miten nämä hommat tehdään "oikein" ilman maalaisjärjen turhaa rasitetta.J Grönlund kirjoitti:kertokaa nyt mulle että minkä h****tin takia te Suomalaiset joudutte maksamaan veroja autosta jonka te haette EU:n sisältä ei me täällä Ruotsissa tarvita !!?? Eikö se EU:n tarkoitus ollut helpottaa tavaran sekä henkilön siirtyminen yli rajojen , siitähän piti tulla veroton/helpompi ???
/Juha
VMP
- Pomigliano
- Viestit: 128
- Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
- Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06 - Paikkakunta: Ruovesi
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Helmi 2007, 11:09
- Car(s): 156 SW Selespeed ´05
Thesis JTD
ex. 147 2.0 T.S. ´08
ex. 156 JTS ´04
Pegaso Trail ´07
Quota 1100 ´99
Stelvio NTX ´12 ym.
naisen Stelvio ´08 - Paikkakunta: Kajaani
Eikös se ole jokaisen jäsenmaan oma asia kuinka verottaa mutta enempää ei saa verottaa kuin mitä vastaavassa kotomaassa jo olevassa on veroa jäljellä. Taitaa olla pohjoismainen tapa kun muistele Tanskaa ja Norjaakin. Mut onhan meillä vastaavasti halpa polttoaine, hyvät palkat ja kevyt tuloverotus...mattijus kirjoitti:Tätä sinun täytynee kysyä Tullista tai joltain muulta viisaammalta instanssilta, joka tietää miten nämä hommat tehdään "oikein" ilman maalaisjärjen turhaa rasitetta.J Grönlund kirjoitti:kertokaa nyt mulle että minkä h****tin takia te Suomalaiset joudutte maksamaan veroja autosta jonka te haette EU:n sisältä ei me täällä Ruotsissa tarvita !!?? Eikö se EU:n tarkoitus ollut helpottaa tavaran sekä henkilön siirtyminen yli rajojen , siitähän piti tulla veroton/helpompi ???
/Juha
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- Pomigliano
- Viestit: 128
- Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
- Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06 - Paikkakunta: Ruovesi
Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)
No, pieni on Suomen maa!!! Muistan tapauksen odottaessani kaveria töistä. Laitoin pari fotoo albumiin. Yksityiskohtana oldtimer mankka, jossa onneksi cd-vaihtajan ohjaus, eli käyttökelpoinen vielä ainakin itselläni.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)
Tämän alfa 156 2.4 JTD:n audio-laitteet.
- Liitteet
-
- alfa156dsl_radio.JPG
- C-kasetti-soitin alfan logolla.
- (45.1 KiB) Tiedosto ladattu 1482 kertaa
-
- alfa156dsl_cdvaihtaja.JPG
- Takapaksista löytyy 6:n cd:n vaihtaja Alpine CHM-5620.
- (44.52 KiB) Tiedosto ladattu 895 kertaa
Viimeksi muokannut alamajy, 03 Tammi 2013, 09:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)
Tämän alfa 156 2.4 JTD:n kuskin puolen peili. Näyttää vieläkin varsin hyvältä.
- Liitteet
-
- alfa156dsl_peili.JPG
- (29.95 KiB) Tiedosto ladattu 1478 kertaa
Re: Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)
Perhana, tuommoinen pitisi löytää jostain.alamajy kirjoitti:Tämän alfa 156 2.4 JTD:n audio-laitteet.
Mielellään sillä alpinen(?) cd- vaihtajalla joka taitaa tulla sinne turhakkeena olevaan takaluukun koteloon (SW).
Tai jos sitten siihen menisi tuo loudlink suoraan?
- Pomigliano
- Viestit: 128
- Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
- Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06 - Paikkakunta: Ruovesi
Re: Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)
Vain parasta mahdollista vuotta -13 kaikille foorumilaisille autoon ja sukupuoleen katsomatta!
Jatkan tätä itse aloittamaani ketjua koska sen otsikko on ajankohtainen uudelleen. Uudistin harrastekäyttikseni samalla metodeilla kuin viimeksi. Ostin nyt saksalaisen autokaupan tarjoaman 156 farkun 2,4 jtd 150 hv koneella vuosimalli 2003 boselift mallina. Ostopapereissa on varustepaketiksi mainittu lusso. Foorumista löytyi paljon hyödyllistä infoa tuon ikäisistä yksilöistä, mihin kiinnittää huomiota jne. Entinen autoni matkasi itä-suomeen foorumilaisen hyvään ylläpitoon, mistä olen tyytyväinen. Ilometrejä sinne ! Halusin tuon 10 venttiilisen version vielä, kuten edellinenkin oli, olen siihen tykästynyt.
Pikkuhiljaa on ollut aikaa syventyä auton salaisuuksiin huoltamalla ja tarkastelemalla paikkoja. Tein EGR tulppauksen samalla
tavalla kuin aiemmassakin. Oletin tuon euro 3 konemallin haistavan temppuni moottorin vikavalolla, mutta olin väärässä. Ajotuntuma tuli samanlaiseksi kuin edellisessä, eli alavääntö parani ja etenkin kakkosella on hyvä ajella taajamassa ihan pintakaasulla. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus maantieajossa 5,4 l/100 km, mitä pidän hyvänä 20 asteen pakkasen huomioiden. Tankkausmittaus osoitti samansuuntaisia kulutuslukemia. Foorumissa kirjoitettu lämpömittarin lukemien paikkansapitämättömyys pätee tässäkin yksilössä. Paneudun siihen asiaan kun kerkiän. Parin asteen heitto ei talvella tee mitään, mutta kesällä ulkolämmön ollessa parin kympin tietämissä ja mittarin fuskatessa 2-3 astetta, sekoileeko ilmastointi jos sisälämmön tavoitelämpö on samaa tasoa kuin ulkona ? Luin Boseen liittyvässä viestiketjussa ekvalisaattorin saamisesta käyttöön pinnejä kääntämällä pois. En ole vielä ehtinyt ottaan alkuperäistä Blaukkarin mankkaa pois katsoen millaisia virityksiä edellinen omistaja on tehnyt. Audio napista painamalla saa säädettyä basson,diskantin,balanssin,etu/takatasapainon tuossa järjestyksessä. Onko se vakiosäätöjen merkki ? Lisäksi konsolin takaa tulee mystinen johto, joka on päältään sellainen että kuvittelen siihen saatavan mp3 soittimen suoraan. Tuostakin oli em. viestiketjussa mainintaa. Palaan asiaan kysymysten kera kun tutkin asioita lisää.
Jatkan tätä itse aloittamaani ketjua koska sen otsikko on ajankohtainen uudelleen. Uudistin harrastekäyttikseni samalla metodeilla kuin viimeksi. Ostin nyt saksalaisen autokaupan tarjoaman 156 farkun 2,4 jtd 150 hv koneella vuosimalli 2003 boselift mallina. Ostopapereissa on varustepaketiksi mainittu lusso. Foorumista löytyi paljon hyödyllistä infoa tuon ikäisistä yksilöistä, mihin kiinnittää huomiota jne. Entinen autoni matkasi itä-suomeen foorumilaisen hyvään ylläpitoon, mistä olen tyytyväinen. Ilometrejä sinne ! Halusin tuon 10 venttiilisen version vielä, kuten edellinenkin oli, olen siihen tykästynyt.
Pikkuhiljaa on ollut aikaa syventyä auton salaisuuksiin huoltamalla ja tarkastelemalla paikkoja. Tein EGR tulppauksen samalla
tavalla kuin aiemmassakin. Oletin tuon euro 3 konemallin haistavan temppuni moottorin vikavalolla, mutta olin väärässä. Ajotuntuma tuli samanlaiseksi kuin edellisessä, eli alavääntö parani ja etenkin kakkosella on hyvä ajella taajamassa ihan pintakaasulla. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus maantieajossa 5,4 l/100 km, mitä pidän hyvänä 20 asteen pakkasen huomioiden. Tankkausmittaus osoitti samansuuntaisia kulutuslukemia. Foorumissa kirjoitettu lämpömittarin lukemien paikkansapitämättömyys pätee tässäkin yksilössä. Paneudun siihen asiaan kun kerkiän. Parin asteen heitto ei talvella tee mitään, mutta kesällä ulkolämmön ollessa parin kympin tietämissä ja mittarin fuskatessa 2-3 astetta, sekoileeko ilmastointi jos sisälämmön tavoitelämpö on samaa tasoa kuin ulkona ? Luin Boseen liittyvässä viestiketjussa ekvalisaattorin saamisesta käyttöön pinnejä kääntämällä pois. En ole vielä ehtinyt ottaan alkuperäistä Blaukkarin mankkaa pois katsoen millaisia virityksiä edellinen omistaja on tehnyt. Audio napista painamalla saa säädettyä basson,diskantin,balanssin,etu/takatasapainon tuossa järjestyksessä. Onko se vakiosäätöjen merkki ? Lisäksi konsolin takaa tulee mystinen johto, joka on päältään sellainen että kuvittelen siihen saatavan mp3 soittimen suoraan. Tuostakin oli em. viestiketjussa mainintaa. Palaan asiaan kysymysten kera kun tutkin asioita lisää.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)
Onnittelut! Kyllä 5-kone on messevä laitePomigliano kirjoitti:Ostin nyt saksalaisen autokaupan tarjoaman 156 farkun 2,4 jtd 150 hv koneella vuosimalli 2003 boselift mallina.
-----
Tein EGR tulppauksen samalla
tavalla kuin aiemmassakin. Oletin tuon euro 3 konemallin haistavan temppuni moottorin vikavalolla, mutta olin väärässä. Ajotuntuma tuli samanlaiseksi kuin edellisessä, eli alavääntö parani ja etenkin kakkosella on hyvä ajella taajamassa ihan pintakaasulla.

Kiinnitti huomiota tuo EGR-tulppauksen vaikutus. Itselläni EGR on luultavasti tukossa jo luonnostaan, mutta alavääntö on liiankin rankkaa, kun ykkösellä lähtee liikkeelle tyhjäkäynnillä, sen kun vain nostaa kytkimen niin jo mennään. Vähemmälläkin alaväännöllä pärjäisi

Olen ajanut tuollaista 150-heppaista, oli kyllä mukava motarilla lähteä ohitukseen vaikka 5-vaihteella, kiihtyvyyttä riitti kyllä.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
Re: Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)
Pomigliano teki fiksusti. Olisimpa minäkin seuraillut foorumia ennenkuin ostin ton pommin.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)
KiitoksetPomigliano kirjoitti:... Entinen autoni matkasi itä-suomeen foorumilaisen hyvään ylläpitoon, mistä olen tyytyväinen. Ilometrejä sinne !

ja uuden autosi kuvia kaivataan.
- Pomigliano
- Viestit: 128
- Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
- Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06 - Paikkakunta: Ruovesi
Re: Kiitokset !!! (156 JTD hankittu)
Laitan kuvia kun saan otetuksi. Tuon EGR:n kanssa oli tekemistä jo autokaupoilla kun koejossa tuntui tehon ja väännön puutetta. Oli hyvässä muistissa 4 vuotta viispyttysellä ajaneena, että miltä sen pitää vähintään tuntua. Kauppa oli paikallinen mitsu-renault diileri, jolla oli hyvät huoltotilat käytössä. Huoltomies otti EGR:n auki, joka olikin aivan tukossa. Pienen kopistelun ja noen poiston jälkeen auto tuntui aivan toiselta. Auto lisäksi katsastettiin kun edellisestä kerrasta oli jo kulunut aikaa. Kaikki oli päästöjä myöden kunnossa, joten kaupat tehtiin. Saksassa autot katastetaan joka toinen vuosi. Tuon ansiosta meillä rekisteröintikatsastus olikin suppeampi keskittyen vain papereihin. Nyt oottelen veropäätöstä.