Automaatti-ilmastoinnin dementia
Valvoja: Moderators
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Automaatti-ilmastoinnin dementia
Kelläs on näissä automaatti-ilmastoinneissa huono muisti? Ja muutakin itsepäisyyttä ilmenee. Eli siis tuossa 156 boselift ilmastoinnissa on sellainen ominaisuus, että kun vaikka päivän ajelee näin talvisin manuaalilla lämmöt 25C ja 3 pykälää puhallusta lasille ja alas, niin esim. tänään aamulla kun ajan +5C tallista ulos niin ilmastointi (siis kylmän valmistaminen) on päällä ja sisäilmankierto automaattiasennossa. Eikä mihinkään koskettu välillä, käsikirjan perusteella pitäisi pitää manuaaliasetukset kunnes automaatti kytketään.
Päivällä tuntuu pitävän manuaaliasetukset paremmin, mutta tuo yön yli on vähän liikaa ja sitten taas aamulla arvotaan säädöt. Kun tuo automaatti muutenkin tekee vähän italialaisia ratkaisuja suomen talvessa, esim. lämmön puhaltaminen raivoisasti vain jaloille ei muuten haittaisi mutta kun pitäisi nähdä laseistakin edes eteenpäin.
Eli onkohan tuossa vehkeessä joku muisti jopa pariston/akun varassa, joka ei oikein pidä virtaa ja asetuksia, vain onkohan tämä nyt niitä oireita simahtavasta akusta. Kellään kokemuksia?
Päivällä tuntuu pitävän manuaaliasetukset paremmin, mutta tuo yön yli on vähän liikaa ja sitten taas aamulla arvotaan säädöt. Kun tuo automaatti muutenkin tekee vähän italialaisia ratkaisuja suomen talvessa, esim. lämmön puhaltaminen raivoisasti vain jaloille ei muuten haittaisi mutta kun pitäisi nähdä laseistakin edes eteenpäin.
Eli onkohan tuossa vehkeessä joku muisti jopa pariston/akun varassa, joka ei oikein pidä virtaa ja asetuksia, vain onkohan tämä nyt niitä oireita simahtavasta akusta. Kellään kokemuksia?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Se härveli pyrkii kai kompressoria käyttämällä ja sisäilmaa kierrättämällä kuivaamaan autoa sisältä.
Kompuran käyttöhaluista tuskin kannattaa huolestua, se kun ei kumminkaan lähde käyntiin muutamaa plusastetta kylmemmässä vaikka merkkivalo muuta väittäisikin. Ymmärtääkö tuo sisäilmankierrätys palata itsekseen ruotuun jos siihen ei koske?
Kompuran käyttöhaluista tuskin kannattaa huolestua, se kun ei kumminkaan lähde käyntiin muutamaa plusastetta kylmemmässä vaikka merkkivalo muuta väittäisikin. Ymmärtääkö tuo sisäilmankierrätys palata itsekseen ruotuun jos siihen ei koske?
- Epäkelpokeräilijä -
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Joku selkeä vikahan tuossa on että jonkun sammutuksen jälkeen pysyy manuaaliasetukset, ja jonkun jälkeen automaatti hyppää ohjaksiin. Ei sillä pitäisi olla väliä onko kyseessä minuutin vai koko yön pysäköinti.
Ei siinä mitään jos automaatti toimisi etevästi, mutta kun tuntuu arpovan lähes nopalla noita puhallussuuntia ja voimakkuuksia ylä- ja alapuhalluksen väliltä. Keskiasentoon eli naamalle ei kuitenkaan koskaan yritä puhaltaa. Eli tuntuu kuin automaatti päällä ollessaan toimisi niinkuin on ajateltukin pastalandiassa, mutta vikana on siis itsekseen kytkeytyminen. Ei kai se sentään mikään ominaisuus voi olla? Miten muilla tuo käyttäytyy, onko vastaavia temppuja?
Jos tuohon ilmastoinnin kytkeytymiseen on ollut joku niksi niin voisi kokeilla soveltaa sitä tuohon automaattiinkin. Muistaako kukaan?
Ei siinä mitään jos automaatti toimisi etevästi, mutta kun tuntuu arpovan lähes nopalla noita puhallussuuntia ja voimakkuuksia ylä- ja alapuhalluksen väliltä. Keskiasentoon eli naamalle ei kuitenkaan koskaan yritä puhaltaa. Eli tuntuu kuin automaatti päällä ollessaan toimisi niinkuin on ajateltukin pastalandiassa, mutta vikana on siis itsekseen kytkeytyminen. Ei kai se sentään mikään ominaisuus voi olla? Miten muilla tuo käyttäytyy, onko vastaavia temppuja?
Jos tuohon ilmastoinnin kytkeytymiseen on ollut joku niksi niin voisi kokeilla soveltaa sitä tuohon automaattiinkin. Muistaako kukaan?
Viimeksi muokannut JiiTeeÄssä, 11 Tammi 2009, 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
uudessa se valo palaa vain kun kompura toimii, tai ainakaan se ei syty kun on tarpeeksi kylmää. Jotain häikkää tuntuuScuderia Rasvanäppi kirjoitti: Kompuran käyttöhaluista tuskin kannattaa huolestua, se kun ei kumminkaan lähde käyntiin muutamaa plusastetta kylmemmässä vaikka merkkivalo muuta väittäisikin. Ymmärtääkö tuo sisäilmankierrätys palata itsekseen ruotuun jos siihen ei koske?
JiiTeeÄssä:llä olevan kyllä sen pitäisi muistaa jos vaikka ohitat manuaalisesti ilmansuuntaukset ja käytät niin sanotusti puoliautomaattisesti.
oletko testannu niin että ensin automaatti päälle ja sitten suuntaukset ja puhallukset kohdillee ja jätät siihen?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
En tuosta 156:n uudemmasta automatiikasta sen kummemmin tiedä, mutta kyllä tuollainen logiikka on tuon oman 406:nkin ilmastoinnissa. Jos ulkona ja sisällä on sopiva yhdistelmä kelejä niin sekin vähän pidemmän seisomisen jälkeen päättää itsekseen pyytää kompressoria käyntiin, ja se kuuluu olevan ihan ominaisuus, ei vika.JiiTeeÄssä kirjoitti:Joku selkeä vikahan tuossa on että jonkun sammutuksen jälkeen pysyy manuaaliasetukset, ja jonkun jälkeen automaatti hyppää ohjaksiin. Ei sillä pitäisi olla väliä onko kyseessä minuutin vai koko yön pysäköinti.
Sitä en osaa sanoa mitkä ne reunaehdot ovat, mutta ulko- ja sisälämpötiloista ja niistä päätellystä oletetusta lasien huurtumisesta siinä kuitenkin on kysymys.
- Epäkelpokeräilijä -
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
^Hmm, ehkä nuo laitteet sitten toimii noin, jos kerta muillakin merkeillä on samaa. On kyllä aika ärsyttävää, pitäisi olla selkeästi niin että jos manuaali laitetaan päälle niin se myös on päällä kunnes automaatti kytketään. Varsinkin jos systeemi ei ole 100% toimiva talvella. Nyt tuo alfan logiikka alkaa työntää lämmintä täysillä jaloille kun moottori lämpenee ja samalla vetää ikkunat huuruun.
Tuon tallistalähdön logiiikka saattaa olla kyllä se huurtumisen estäminen, pitääpä seurata meneekö lumihiutaleen kuva koskaan pois päältä. Huomenna nähdään...
Tuon tallistalähdön logiiikka saattaa olla kyllä se huurtumisen estäminen, pitääpä seurata meneekö lumihiutaleen kuva koskaan pois päältä. Huomenna nähdään...
olikos tuo huurtumistunnistin vakiokamaa? vai oliko sitä ollenkaan? muistaakseni ainakin käryjen tunnistin on lisävaruste eli vaihtaa sisäkierrätykseen automaattisesti. Mulla ainakin tuppaa kanssa puhaltamaan jaloille ja jos lasi alkaa huurtua siirtää sinne, mutta yleensä vähän myöhässä. Rasittavin ominaisuus on se että puhallusta ei saa ylös ja keskelle samaan aikaan jos käyttää puoliautomaatisesti ...
Huonomuistisuus vaivaa ilmastoinnin manuaali-/automaattiasentoa täälläkin.
Erityisesti olen huomannut lyhyiden ajomatkojen jälkeen ilmastoinnin palautuvan automaatille. Lyhyt ajomatka tarkoittaa tässä sitä, ettei moottori ole vielä lämmennyt riittävästi lämminpuhalluksen alkamista varten. Tämän ominaisuuden kanssa tottuu elämään...
Erityisesti olen huomannut lyhyiden ajomatkojen jälkeen ilmastoinnin palautuvan automaatille. Lyhyt ajomatka tarkoittaa tässä sitä, ettei moottori ole vielä lämmennyt riittävästi lämminpuhalluksen alkamista varten. Tämän ominaisuuden kanssa tottuu elämään...
Jos lukaiset ohjekirjan, niin noin sen kuuluukin toimia. Eihän siinä järkeä ole mutta niin se vaan on.JiiTeeÄssä kirjoitti:^Hmm, ehkä nuo laitteet sitten toimii noin...
...Nyt tuo alfan logiikka alkaa työntää lämmintä täysillä jaloille kun moottori lämpenee ja samalla vetää ikkunat huuruun.
Mulla on se tunnistinpaketti (sade-, saaste- ja huurretunnistimet) ja tosiaan huurretunnistin on hieman hitaanpuoleinen. Vastaavasti saastetunnistin taasen on yli-innokas työntämään sisäkiertoa kehiin ja sen seurauksena vetämään ikkunoita huurteeseen. Myös sadetunnistin on raivostuttavan herkkä ja intoilevainen. Kivoja varusteita kaikki, mutta toteutus voisi olla parempikin.V6 kirjoitti:olikos tuo huurtumistunnistin vakiokamaa? vai oliko sitä ollenkaan? muistaakseni ainakin käryjen tunnistin on lisävaruste eli vaihtaa sisäkierrätykseen automaattisesti. Mulla ainakin tuppaa kanssa puhaltamaan jaloille ja jos lasi alkaa huurtua siirtää sinne, mutta yleensä vähän myöhässä. Rasittavin ominaisuus on se että puhallusta ei saa ylös ja keskelle samaan aikaan jos käyttää puoliautomaatisesti ...
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
- pikkis77
- Viestit: 501
- Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
- Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)
Mulla kun on tuo huurtumisen tunnistin, niin vaikka kompuran ottaa pois päältä, niin se kyllä hyppää takasin jos keli on kostea. samoin sisäilman kierto.
Mites ku kuulin että lisävarusteena olis sisäilman laadun tunnistin, silloinhan se käyttäs kans automaattisesti kompuraa ja pierunkierrätystä vaikka manuaalilla olis asetukset....
Mites ku kuulin että lisävarusteena olis sisäilman laadun tunnistin, silloinhan se käyttäs kans automaattisesti kompuraa ja pierunkierrätystä vaikka manuaalilla olis asetukset....
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Jaa minulla on sitten kai myös tuo huurtumisen tunnistin, vaikka en sitä löydä, taustapeilin luona pitäisi olla joku palikka?. Ainakin tänä aamuna todella kosteassa kelissä automaatti piti väkisillä ilmastointia ja kierrätystä päällä. Ja sitä kintuille puhallusta vaikka ikkunat huurtuu...pikkis77 kirjoitti:Mulla kun on tuo huurtumisen tunnistin, niin vaikka kompuran ottaa pois päältä, niin se kyllä hyppää takasin jos keli on kostea. samoin sisäilman kierto.

Tuosta aamun liikkeellelähdöstä, aiemmat kommentit oli ehkä sen verran pielessä että ei se taida automaattiasentoa laittaa itse päälle. Näytössä välähtää aiemmat manuaaliasennukset, ja ne muuttuvat heti 1-asennon puhallukselle tuulilasille. Ja manuaali eli puoliautomaatti jää päälle. Kiusa se on pienikin kiusa... Jos löydän tuon laitteen aivot niin revin ainakin sulakkeen irti tai laitan käsikytkinen väliin.
ÄLÄ KOSKE MUN SÄÄTÖIHIN, PRKL!

Tarkennus: ns. puoliautomaatti vaihtuu täysautomaattiin ihan itsekseen silloin tällöin käynnistyksen yhteydessä. Tätähän ei huomaa talvella ennen kuin moottori on lämmennyt yli 50 asteen ja lämminpuhallus käynnistyy. Ei se oikeastaan enää itseä haittaa, mutta tuon ilmastoinnin toiminnan selittäminen muille auton käyttäjille onkin sitten mutkikkaampi juttuV6 kirjoitti:puhutko nyt ilmastointi päällä/pois (lumihiutale) vai tarkoitatko että automaatti ohitettuna esim omilla suuntauksilla ei pysy muistissa ns puoliautomaatti.Mikke kirjoitti:Huonomuistisuus vaivaa ilmastoinnin manuaali-/automaattiasentoa täälläkin.

Toimii minusta hyvin:
1. Pakkasella ensin ei pyöritä tuuletinta ollenkaan, koska kylmästä koneesta ei irtoa lämmintä.
2. Koneen hieman lämmettyä lämmitin keskittyy huurteenpoistoon ja nopeaan lämmittämiseen.
3. Koneen saavuttaessa normaalilämmön, tuuletin ottaa "vanhat" säädöt.
Ainoa kritiikki tulee kylmän koneen kohdalla, tuuletin saisi pyöriä silloinkin.
Niin ja kaiken tuon saa ohitettua noilla avaimet, napit, vilkku ohjeiden avulla. Vo, kuulostaa merkilliselsä, mutta Alfa tottelee mitä kummallisempia komentoja, joilla toimintaa saa säädettyä. Eli tuulettimen saa kokonaan manuaaliseksi jos haluaa. Haulla ohjeet täältä.
1. Pakkasella ensin ei pyöritä tuuletinta ollenkaan, koska kylmästä koneesta ei irtoa lämmintä.
2. Koneen hieman lämmettyä lämmitin keskittyy huurteenpoistoon ja nopeaan lämmittämiseen.
3. Koneen saavuttaessa normaalilämmön, tuuletin ottaa "vanhat" säädöt.
Ainoa kritiikki tulee kylmän koneen kohdalla, tuuletin saisi pyöriä silloinkin.
Niin ja kaiken tuon saa ohitettua noilla avaimet, napit, vilkku ohjeiden avulla. Vo, kuulostaa merkilliselsä, mutta Alfa tottelee mitä kummallisempia komentoja, joilla toimintaa saa säädettyä. Eli tuulettimen saa kokonaan manuaaliseksi jos haluaa. Haulla ohjeet täältä.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Ei kyllä löydy vaikka mitenkä hakee.alfista kirjoitti: Niin ja kaiken tuon saa ohitettua noilla avaimet, napit, vilkku ohjeiden avulla. Vo, kuulostaa merkilliselsä, mutta Alfa tottelee mitä kummallisempia komentoja, joilla toimintaa saa säädettyä. Eli tuulettimen saa kokonaan manuaaliseksi jos haluaa. Haulla ohjeet täältä.
Tässä yksi, muitakin on:JiiTeeÄssä kirjoitti:Ei kyllä löydy vaikka mitenkä hakee.alfista kirjoitti: Niin ja kaiken tuon saa ohitettua noilla avaimet, napit, vilkku ohjeiden avulla. Vo, kuulostaa merkilliselsä, mutta Alfa tottelee mitä kummallisempia komentoja, joilla toimintaa saa säädettyä. Eli tuulettimen saa kokonaan manuaaliseksi jos haluaa. Haulla ohjeet täältä.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3 ... mastoinnin
Kärsivällisyyttä hakuun. Tämä löytyy siis käyttöohjeestakin kavereiden mukaan.