Aika äkkiä meni etupyörän laakeri...
Valvoja: Moderators
Vaihdatin tossa just ennen juhannusta paikallisessa JK autosähkössä repsikanpuoleisen etupyöränlaakerin. Työ oli 90e (oli kuulemma aika tiukassa mitä en yhtään epäile ääniä muistellessa), laakerisarjan ostin motonetistä hintaan 79,50e, paikallisessa autotarvikeliikkeessä olis maksanu 150e.
Autolla ajettu ~132tkm.
Autolla ajettu ~132tkm.
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Itellä meni 100 tkm V6:sta - 147:lla päästelty jo 184 tkm ja originaalit =) 156:n oli umpiruosteessa molemminpuolin... aika heikko suojausalfista kirjoitti:Orastavaa ääntä kuskin puolella edessä. Mittarissa kohta 90tkm. Vanteissa pieni et, eli voivat rasittaa laakerointia, mutta aika varhain saa vaihtaa. Edellinen ennätys oli 120tkm. Tai sitten tämän kilometrejä on vain ruuvattu enemmän (Deltan tuoremyynti).

ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
100tkm kohdalla alkoi itselläkin edellisessä 156:ssa äännellä. Ja se on nimenomaan huono suojaus laakerissa noinkin märkään paikkaan mikä sen ruostuttaa ja rikkoo "normaali-et" -vanteilla. Yksi Motonetin laakeri ei muuten kestänyt kuin muutaman tuhat km. Varmaan valmistusvika, onneksi antoivat pienellä väittelyllä uuden tilalle. Vakuuttivat kyllä että ovat laatukamaa, no voihan niitä maanantaikappaleita olla laatumerkeilläkin 

- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Ihan on FAGin kamaa - en tiedä, onko 147:ssa sitten originaalit jotain muuta... Tosin se ei paljon seisonut 5 ekan vuoden aikana - ajoa noin 100 km aina päivässä...toolman kirjoitti:100tkm kohdalla alkoi itselläkin edellisessä 156:ssa äännellä. Ja se on nimenomaan huono suojaus laakerissa noinkin märkään paikkaan mikä sen ruostuttaa ja rikkoo "normaali-et" -vanteilla. Yksi Motonetin laakeri ei muuten kestänyt kuin muutaman tuhat km. Varmaan valmistusvika, onneksi antoivat pienellä väittelyllä uuden tilalle. Vakuuttivat kyllä että ovat laatukamaa, no voihan niitä maanantaikappaleita olla laatumerkeilläkin
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
Joo ei ole tarkoitus motonettia mollata, ostan edelleen sieltä (jopa tarvittaessa laakerit).Kirkinen kirjoitti:Ihan on FAGin kamaa - en tiedä, onko 147:ssa sitten originaalit jotain muuta... Tosin se ei paljon seisonut 5 ekan vuoden aikana - ajoa noin 100 km aina päivässä...toolman kirjoitti:100tkm kohdalla alkoi itselläkin edellisessä 156:ssa äännellä. Ja se on nimenomaan huono suojaus laakerissa noinkin märkään paikkaan mikä sen ruostuttaa ja rikkoo "normaali-et" -vanteilla. Yksi Motonetin laakeri ei muuten kestänyt kuin muutaman tuhat km. Varmaan valmistusvika, onneksi antoivat pienellä väittelyllä uuden tilalle. Vakuuttivat kyllä että ovat laatukamaa, no voihan niitä maanantaikappaleita olla laatumerkeilläkin
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Voiko laakerivika ilmetä niin että kahisee vain suoraan ajaessa ja hiljenee kun kääntää? Olin jo elänyt toivossa että vaihdossa tulleet melko loput kitkat aiheuttaa tuon jurinan, mutta vähän epäilyttää kun tienpinnalla ei ole juurikaan vaikutusta ääneen. 156 ei ole kovinkaan hiljainen nyt...
Vaihteella ja moottorin kierroksilla ei ole vaikutusta ääneen, kuuluu selkeimmin n.80 vauhdissa. En ole kesärenkailla ajanut tällä autolla vielä, joten ei osaa sanoa rengastuksen vaikutusta. Kuuluu kuskinpaikalle kuitenkin selkeästi edestä ja ehkä vasemmalta, joten vasen pyöränlaakeri? 92tkm ajettu...

Vaihteella ja moottorin kierroksilla ei ole vaikutusta ääneen, kuuluu selkeimmin n.80 vauhdissa. En ole kesärenkailla ajanut tällä autolla vielä, joten ei osaa sanoa rengastuksen vaikutusta. Kuuluu kuskinpaikalle kuitenkin selkeästi edestä ja ehkä vasemmalta, joten vasen pyöränlaakeri? 92tkm ajettu...
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Mulla tuli etulaakeri vika viime kesänä. Auto piti ihme ääntä joskus suoraan ajaessa. Oikealle kääntäessä nopeassa ajossa ääni ilmeni takuu varmasti ja taas vasemmalle käännettäessä vaikeni. Veikkaukset olivat vasemman laakerin puolesta. Kumminkin vaurio olikin oikeassa etulaakerissa. Olin oikean pyörän voimallisesti ajanut aiemmin, pari kuukautta sitten, kadun reunakiveen, josta oli rengasvauriokin seurauksena.
Vie vaan auto pajalle, kyllä se laakerivika siellä selviää. Vasta-alkajilla näyttää tuo laakerin vaihto-operaatio vievän rutosti aikaa, joten suosittelen osaavaa pajaa.
Vie vaan auto pajalle, kyllä se laakerivika siellä selviää. Vasta-alkajilla näyttää tuo laakerin vaihto-operaatio vievän rutosti aikaa, joten suosittelen osaavaa pajaa.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Olenkin tässä jo ihmetellyt eikö Paskarottelossa tosiaan ole yhtään pyöränlaakeria rikki kun kerran kaiken muunkin kuluvan saa vaihtaa. No hurraahan se kuskin etulaakeri.
Olikos hommassa mitään erikoista minkä vuoksi kannattaisi ennemmin vaihdattaa pajalla? Itselläkin on prässintapainen.
Olikos hommassa mitään erikoista minkä vuoksi kannattaisi ennemmin vaihdattaa pajalla? Itselläkin on prässintapainen.
- Epäkelpokeräilijä -
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
^Mä ainakin sain ton kyllä vaihdettua ihan paikallaan eli ei tarvinnut prässillä painaa irti. Ja jokuhan totesi jo aiemmin että uusi menee pulteilla "vedättämällä" ihan nätisti paikalleen.
Päivän verran tota muistaakseni laittelin mutta mä olenkin nysvääjä..
Mun mielestä perus alusta hommaa, ei siitä oikein kiksejä saa eikä palkoillekkaan pääse
Mulla vaan on niin kieroutunut luonne että jos vaan pystyy niin kaikki pitää nysvätä ite, muuthan ei mun autoon koske.
Päivän verran tota muistaakseni laittelin mutta mä olenkin nysvääjä..
Mun mielestä perus alusta hommaa, ei siitä oikein kiksejä saa eikä palkoillekkaan pääse

Mulla vaan on niin kieroutunut luonne että jos vaan pystyy niin kaikki pitää nysvätä ite, muuthan ei mun autoon koske.

En tiedä että mitä em. viesteissä tarkoitetaan "pulteilla vedättämisellä" mutta jättäisin väliin ja painaisin prässillä niin että "kuulien läpi" ei paineta mitään eli ulkokoolit ja sisäkoolit paikoilleen niin että rasitus ei kulje kuulien läpi... jos ymmärsin väärin niin saa selventää mutta jos sisäkoolista vedätetään laakeria tiukkaan niin eikö se tarkoita että ulkokooli menee paikalleen koska sisäkooli painaa kuulia jotka painavat ulkokoolia?
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Näyttää olevan tuo laakeri sen mallinen että ulkokooli on jo valmiiksi paikallaan. Vetari varmaan asettuu sisäkooliin kun vedättää vetarin mutterilla?
- Epäkelpokeräilijä -
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Just noin jos vaihdetaan pelkkää irto lakrua mutta ainakin mulla oli varaosa jossa tulee laakeri + napa + pultit ja tuon kokonaisuuden vedättämistä pulteilla paikalleen tarkoitin. Mun mielestä toi napa tossa just on tiukassa kun vanhaa irrottelee, uus imee nätisti itsensä paikalleen kun on vaan putsannut paikat hyvin.
Laakerin ja vetoakselin kohtaaminen tapahtuu samalla tavalla paikkoja läjätessä, käytti hommassa prässiä tai ei.
Varaosat ainakin heikka & motonet, ym. myy navan kera.
Sithän varmaan tarvii prässiä jos hommaa magneettikehällä varusteun irtolakrun ja asentaa sen vanhaan napaan.
Edit: joo, rasvis laittokin kuvan mikä varmaan selventää. Mut en tarkottanut vetoakselin mutterilla vedättämistä vaan niillä 4 pultilla ton koko hässäkän "korvista" paikalleen vedättämistä
Laakerin ja vetoakselin kohtaaminen tapahtuu samalla tavalla paikkoja läjätessä, käytti hommassa prässiä tai ei.
Varaosat ainakin heikka & motonet, ym. myy navan kera.
Sithän varmaan tarvii prässiä jos hommaa magneettikehällä varusteun irtolakrun ja asentaa sen vanhaan napaan.
Edit: joo, rasvis laittokin kuvan mikä varmaan selventää. Mut en tarkottanut vetoakselin mutterilla vedättämistä vaan niillä 4 pultilla ton koko hässäkän "korvista" paikalleen vedättämistä
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Äääh, vaikee kirjoittaa selkokielisesti..
Mut siis, jos olen ymmärtänyt oikein niin jos käytetään prässiä niin otetaan autosta olkavarsi käteen ja prässätään siitä irti toi Rasviksen postaamassa kuvassa esiintyvä napa+laakeri kokonaisuus. Ja samantien uusi kokonaisuus paikalleen ?? ja olkavarsi sitten takaisin autoon.
Mulla kun ei ole prässiä tallissa niin kokeilin lähtiskö tuo napa irti olkavarresta olkavarren ollessa autossa kiinni, ja lähtihän se. Uusi imi paikalleen nätisti noista "korvista" neljää pulttia tasaisesti pikkuhiljaa kiristämällä ja lopuksi vasta vedin vetarin mutterin kiinni. Vähemmän tarvii purkaa tavaraa kun tekee näin mutta oma hommansa tossa laakeri+ napa hässäkän irrottamisessa tietysti on.
Pointti miks asensin näin oli siinä ettei ole prässiä käytössä.
Äh, tulikohan toi yhtään selvemmäx?? Joka tapauksessa asennus onnaa myös ilman prässiä ja mun mielestä itse laakerin kannalta ei ole mitään eroa kummalla tavalla tekee?? Sehän tässä kait Eltsulla oli alunperin pointtina ettei vaan laakeria vahingoiteta asennettaessa??Ja ainakin mulla on pyörä pyörinyt myös ton jälkeen
Ja on mulla se pulttipyssy mutta en sitä käyttäny...

Mut siis, jos olen ymmärtänyt oikein niin jos käytetään prässiä niin otetaan autosta olkavarsi käteen ja prässätään siitä irti toi Rasviksen postaamassa kuvassa esiintyvä napa+laakeri kokonaisuus. Ja samantien uusi kokonaisuus paikalleen ?? ja olkavarsi sitten takaisin autoon.
Mulla kun ei ole prässiä tallissa niin kokeilin lähtiskö tuo napa irti olkavarresta olkavarren ollessa autossa kiinni, ja lähtihän se. Uusi imi paikalleen nätisti noista "korvista" neljää pulttia tasaisesti pikkuhiljaa kiristämällä ja lopuksi vasta vedin vetarin mutterin kiinni. Vähemmän tarvii purkaa tavaraa kun tekee näin mutta oma hommansa tossa laakeri+ napa hässäkän irrottamisessa tietysti on.
Pointti miks asensin näin oli siinä ettei ole prässiä käytössä.
Äh, tulikohan toi yhtään selvemmäx?? Joka tapauksessa asennus onnaa myös ilman prässiä ja mun mielestä itse laakerin kannalta ei ole mitään eroa kummalla tavalla tekee?? Sehän tässä kait Eltsulla oli alunperin pointtina ettei vaan laakeria vahingoiteta asennettaessa??Ja ainakin mulla on pyörä pyörinyt myös ton jälkeen

Ja on mulla se pulttipyssy mutta en sitä käyttäny...
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Turha noita laakereita on parittain vaihdella. Uusi aina tilalle kun entinen rikki. Se kun ei ole yhtään nopempaa laakeria kohden vaihtaa vaihtoi sitten yhden tai kaksi kulmaa kerrallaan...
Ja jos laakeria asennettaessa ei ole tehty virheitä ja laakeri on ollut tehtaalta tullessa ehjä kyllä sen pitäisi 200 - 500tkm kestää. On toki poikkeuksia johtuen juurikin ylileveistä vanteista, pienistä rengaspaineista jne.
Ja jos laakeria asennettaessa ei ole tehty virheitä ja laakeri on ollut tehtaalta tullessa ehjä kyllä sen pitäisi 200 - 500tkm kestää. On toki poikkeuksia johtuen juurikin ylileveistä vanteista, pienistä rengaspaineista jne.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Joo, mulla ainakin näki vanhasta selkeesti että vaikka vesi on vanhin voitehista niin laakerille se ei tee hyvää... siksi vaihdoinkin vain sen joka piti ääntäJa jos laakeria asennettaessa ei ole tehty virheitä ja laakeri on ollut tehtaalta tullessa ehjä kyllä sen pitäisi 200 - 500tkm kestää
Mutta, miten pieni rengaspaine vaikuttaa laakerin kestävyyteen??
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Voisin ainakin kuvitella että etupyörissä jos on paineet matalalla ja hitaissa nopeuksissa/paikallaan pyöritellään tulee kaikille pyöräntuennan jne. osille paljon enemmän rasitusta kuin että jos paineet on korkeat/kohdallaan.
Nykyään kun kaikissa autoissa tuppaa olemaan tuo tehostin niin sitä ei tunne ranteessa sitä eroa onko paineita vai ei....
Nykyään kun kaikissa autoissa tuppaa olemaan tuo tehostin niin sitä ei tunne ranteessa sitä eroa onko paineita vai ei....
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Mutkufahlsjy kirjoitti:Rasviksen postaamassa kuvassa esiintyvä napa+laakeri kokonaisuus.

Tuossa rasviksen kuvassa ei ole napaa. Siinä on laakerin ulkokehä ja itse laakeri. Näiden vaihdossa ei ole mitään erikoista, isoin työ tuossa on juurikin sen navan (eli se johon pyöränpultit kiinnittyy) kiinnitys. Sen voi siis joko prässätä tai sitten ainakin periaatteessa vetää vetarin avulla paikalleen.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
No nythän mä hokasin... siis "puhuttiin" eri osista..Mutku

Mulla kun ei ole kokemusta kun yhdestä lakrun vaihdosta alfaan ja ei mulla kyllä tarvinnu edes ulosvetäjää kun ton pyörännavan otin käteen ja en kyllä muista sen ahistaneen kasatessakaan... enpä osannut kuvitellakkaan että tuon sovitus voisi olla niin tiukka että siinä prässiä tarvii.
Kävikos mulla vaan hulluntuuri omassa kun lähti nätisti irti, eli onkos toi pyörännapa sitten kaikilla muilla ollut piukassa?? Mulla on jonkun aikaa vierähtänyt tosta vaihdosta mutta ei kyllä jäänyt mitään mielikuvaa että siinä olisi jotain taistelua tuon pyörännavan kanssa ollut.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Kyllä sen on oltava tiukka liitos, eli sen täytyy ahdistaa kasatessa, muutenhan napa pyörisi laakerin sisällä ja laakeri pysyisi paikallaan.fahlsjy kirjoitti:ei mulla kyllä tarvinnu edes ulosvetäjää kun ton pyörännavan otin käteen ja en kyllä muista sen ahistaneen kasatessakaan
Oliskohan sulla ollut silloin laakeri jossa on tuo napa tullut mukana, sen takia et muista asian kanssa touhuamista.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Nyt en oo enää ihan varma, voi kuitenkin olla niin että olen ton pyörännavan ulosvetäjällä ottanut pois ja vetarin mutterilla sitten asentanut paikalleen... silloin harvoin kun työ luistaa hyvin niin ei siitä näköjään ainakaan vanhalle äijälle tarkkoja mielikuvia jää
Mieleen on jäänyt tuo laakerin ulkokehän irroitus olkavarresta, se kun oli piukassa ja joutui vähän enemmän askartelemaan että läks irti.
Varaosa oli juurikin tuollainen kun Rasviksen kuvassa, ei ollut pyörännapaa mukana.
Mielenkiinnolla odotan Rasviksen raporttia miten vaihto sujui, eihän tota enää voi pajalle viedä tälläsen polemiikin jälkeen

Mieleen on jäänyt tuo laakerin ulkokehän irroitus olkavarresta, se kun oli piukassa ja joutui vähän enemmän askartelemaan että läks irti.
Varaosa oli juurikin tuollainen kun Rasviksen kuvassa, ei ollut pyörännapaa mukana.
Mielenkiinnolla odotan Rasviksen raporttia miten vaihto sujui, eihän tota enää voi pajalle viedä tälläsen polemiikin jälkeen

- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Mä vaihdoin 166seen tuon motonetin laakerin, yritin tietenkin ensiksi saada navan irti liukuvasaralla. Ei lähtenyt. Tästä viisastuneena otin koko olka-alselin irti ja kiikutin paikalliseen metallintyöstöfirmaan. prässillähän sitten saatiin laakeri irti ensiksi olka-akselista ja sitten navasta.
Prässillä sitten painettiin napa uuteen laakeriin kiinni ja tämä pulteilla olka-akseliin.
Tietenkin tuli todettua että; ylätukivartta helutellessa kuuluu kolinaa, alatukivarresta on pallonivel sökö ja raidetangon päätkin on vaihtokunnossa.
Prässillä sitten painettiin napa uuteen laakeriin kiinni ja tämä pulteilla olka-akseliin.
Tietenkin tuli todettua että; ylätukivartta helutellessa kuuluu kolinaa, alatukivarresta on pallonivel sökö ja raidetangon päätkin on vaihtokunnossa.

an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Saattaa ollakin että raportin kanssa vielä vähän kestää. Eilen kun yritin uusia koetta niin ei sitten tullutkaan yhtä selvää lopputulosta. Jospa ensin vaihtaisi alle haudanhiljaiset kikkarenkaat ja etsisi jostain hyväkuntoisen tienpinnan niin saattaisi kertyä parempaa dataa.fahlsjy kirjoitti:Mielenkiinnolla odotan Rasviksen raporttia
Laakereiden keston tietäen kyllähän tuo rakenne päästään ennemmin tai myöhemmin selvittämään.
- Epäkelpokeräilijä -