akku tyhjeny 156ssa, ei kai pelkäämisen aihetta? ei kiirettä
Valvoja: Moderators
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
akku tyhjeny 156ssa, ei kai pelkäämisen aihetta? ei kiirettä
^^ eikai oo pelkoo et jokin menis paskaks sen akun tyhjenemisen seurauksena?
ens viikolhan sen näkee kunhan lataan akun.
ens viikolhan sen näkee kunhan lataan akun.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: akku tyhjeny 156ssa, ei kai pelkäämisen aihetta? ei kiir
Ei akun tyhjeneminen mitään riko missään autossa. Jos joku anturi tms on jo ennestään viallinen ja ECU on ottanut sen huomioon korjauskertoimella niin sitten voi tulla ongelmia kun opitut säätöarvot unohtuvat. Niin ja radio kysynee turvakoodia, mikä on varmasti yleisin ongelma virrattomuuden jälkeen.Backstroker kirjoitti:^^ eikai oo pelkoo et jokin menis paskaks sen akun tyhjenemisen seurauksena?
ens viikolhan sen näkee kunhan lataan akun.
- J Grönlund
- Viestit: 112
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
- Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi
Joo , ei sen pitäis mitään rikkoa sun autosta ...
Yksi tieto Backstroker:ille jossain autoissa se on haitallista jos akku tyhjenee jos se on autossa kiinni esim. 916 GTV:ssä se sytyttää air bag valon päälle ja sen sammuttaminen ei ole niin yksinkertaista että laitetaan kiinni examinaattooriin eli se maksaa hyvät rahat , been there done that... siis 916 GTV omistajat ottakaa akku irti jos auto seisoo pidemmän aikaa...
Yksi tieto Backstroker:ille jossain autoissa se on haitallista jos akku tyhjenee jos se on autossa kiinni esim. 916 GTV:ssä se sytyttää air bag valon päälle ja sen sammuttaminen ei ole niin yksinkertaista että laitetaan kiinni examinaattooriin eli se maksaa hyvät rahat , been there done that... siis 916 GTV omistajat ottakaa akku irti jos auto seisoo pidemmän aikaa...
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Täysin erimieltä tuosta.Itsellä akku tyhjentynyt getvosesta useammankin kerran,eikä mitään ongelmia tullut,valot syttyvät ja sammuvat,niinkuin pitää.J Grönlund kirjoitti:Joo , ei sen pitäis mitään rikkoa sun autosta ...
Yksi tieto Backstroker:ille jossain autoissa se on haitallista jos akku tyhjenee jos se on autossa kiinni esim. 916 GTV:ssä se sytyttää air bag valon päälle ja sen sammuttaminen ei ole niin yksinkertaista että laitetaan kiinni examinaattooriin eli se maksaa hyvät rahat , been there done that... siis 916 GTV omistajat ottakaa akku irti jos auto seisoo pidemmän aikaa...
Kyseessä muutenkin harmittomin auto,jonka alfa on tehnyt
- J Grönlund
- Viestit: 112
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 06:50
- Paikkakunta: Norrtälje Ruotsi
Se on hyvä että ei ole ollut murheita sun GTV:n kanssa ! Täällä Ruotsissa on vähän useampi GTV ja ehkä sen takia on useampia vikoja...
Joka tapauksessa on tästä air bag lamppu jutusta ollut paljon murheita täällä ja tästä johtuen myös paljon keskusteluja meidän kahdella foorumilla
/Juha
Joka tapauksessa on tästä air bag lamppu jutusta ollut paljon murheita täällä ja tästä johtuen myös paljon keskusteluja meidän kahdella foorumilla
/Juha
AR GTV V6 TB,AR166 V6,AR 156 V6 SW,AR 155 V6 ,DUCATI 900 SSie ,Ferrari Testarossa
no eipä minullakaan Spiderin (916) akun tyhjentyminen vaikuttanut turvatyynyn merkkivaloon sitä eikä tätä. Hiukan muuten kesti ennen kuin keksin, mikä akun oli tyhjentänyt: hansikaslokeron valaisimen katkaisija ei AINA toiminut kunnolla... Akun vaihdoin uuteen, kun vanha ei enää oikein herännyt peusteelisesti tyhjennyttyään.
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
entä jos akku on joku valtra merkkinen ym? ja 1.8 tsään olisi tarkoitus
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Kauanko tätä nykyään sitten akussa riittää potkua,jollei aja?Alfieri kirjoitti:no eipä minullakaan Spiderin (916) akun tyhjentyminen vaikuttanut turvatyynyn merkkivaloon sitä eikä tätä. Hiukan muuten kesti ennen kuin keksin, mikä akun oli tyhjentänyt: hansikaslokeron valaisimen katkaisija ei AINA toiminut kunnolla... Akun vaihdoin uuteen, kun vanha ei enää oikein herännyt peusteelisesti tyhjennyttyään.
Itsellä uusi akku,ja 2vk seisonta on maksimi,että riittää virtaa startaukseen
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Kyllä se pitäisi kuukausia kestää. Olen joitain autoja seisottanut 4-5 kk ja hyvin on startannut.alfa164 kirjoitti:Kauanko tätä nykyään sitten akussa riittää potkua,jollei aja?Alfieri kirjoitti:no eipä minullakaan Spiderin (916) akun tyhjentyminen vaikuttanut turvatyynyn merkkivaloon sitä eikä tätä. Hiukan muuten kesti ennen kuin keksin, mikä akun oli tyhjentänyt: hansikaslokeron valaisimen katkaisija ei AINA toiminut kunnolla... Akun vaihdoin uuteen, kun vanha ei enää oikein herännyt peusteelisesti tyhjennyttyään.
Itsellä uusi akku,ja 2vk seisonta on maksimi,että riittää virtaa startaukseen
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Akkuasia vaivaa täälläkin. Uudenvuoden jälkeen, kun oli ne kovat pakkaset, niin GTA:n, mitä ilmeisimmin alkuperäinen, akku sanoi sopimuksensa irti. Näin odotinkin käyvän, koska starttailu oli alkanut tuntua hiukan nuhaiselta. Porukoiden hyllystä vanha Exiden akku paikalle, ja taas käynnistyi kuin palmun alta. Sen ikää en tiedä (veikkaisin pari vuotta), enkä ampeerimäärääkään. Sama nuhaisuus on taas palannut, ja eilen kun lähdin töihin, lähti auto vaivoin käyntiin ja heitti virheilmoituksen "no connection, go to dealar". Kaiken lisäksi, ajotietokone näytti päivämääräksi 1 tammikuuta. Annoin käydä hetken, sammutin ja käynnistin uudelleen. Lähti käymään nätisti, ei virheilmoituksia ja päivämäärä palannut oikeaan. Voikohan vaan olla, että kyse on yksinkertaisesti akkuviasta ? Ampeeritunnit ei piisaa, tai akku alkaa olla kypsä, vai purkaako joku piru vie akun ? Monikos ampeerituntinen akku GTA:ssa muuten on ? Kai sitä IHAN uuden akun joutuu hakemaan kaupasta, ennen kuin auto ei käynnisty enää edes nuhaisesti. Sain aika hyvän tarjouksen Bannerin Unibull 80 Ah akusta.
Auto on lämpimässä tallissa ja pääsääntöisesti ylläpitolaturi kytkettynä, joskus mennyt n. kuukauden päivät ilman latausta, eikä ongelmia startata.alfa164 kirjoitti:Kauanko tätä nykyään sitten akussa riittää potkua,jollei aja?Alfieri kirjoitti:no eipä minullakaan Spiderin (916) akun tyhjentyminen vaikuttanut turvatyynyn merkkivaloon sitä eikä tätä. Hiukan muuten kesti ennen kuin keksin, mikä akun oli tyhjentänyt: hansikaslokeron valaisimen katkaisija ei AINA toiminut kunnolla... Akun vaihdoin uuteen, kun vanha ei enää oikein herännyt peusteelisesti tyhjennyttyään.
Itsellä uusi akku,ja 2vk seisonta on maksimi,että riittää virtaa startaukseen
heh, sähkötoimisella katolla varustettuun Spideriin pitäisikin olla muistaakseni 110 Ah:n akku (siinnehän mahtuu vaikkas minkälainen jättisloota), itse laitoin muistaakseni ysikymppisen "merkkiakun", mutta toisaalta eipä ole arktikumia rasitteena kesäautolla....joten hyvin on pärjätty - talvikausi lataamossa tosin...
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Jos akku ei jaksa käynnistää muutaman viikon seisomisen jälkeen, niin ei se normaalia ole. Edellinen autoni starttasi pakkasessa iloisesti yli kuukauden seisokin jälkeen, vaikka akulla oli ikää useampi vuosi.
Jos kyse on todellakin siitä, että muutama päivä voi olla väliä mutta pari viikkoa on liikaa, niin vika on käsittääkseni joko akun itsepurkautumisessa tai vaihtoehtoisesti jokin sähkölaite ryövää sähköä. Kannattaa selvittää, kummasta on kysymys. Jälkimmäisen vaihtoehdon voi sulkea pois esimerkiksi siten, että irrottaa akusta miinuskaapelin ja odottaa muutaman päivän.
Yleismittarilla akkujännitteen mittaaminen vaatii jonkin verran kärsivällisyyttä. Jännite laskee ensimmäisten tuntien aikana eniten, mutta ei ehdi tasaantua edes ensimmäisen vuorokauden aikana.
Mittasin viime syksynä omaa kolme vuotta vanhaa akkuani, jonka kanssa ei ole ollut vielä ongelmia. Meillä ei ollut autoilutarvetta noin pariin viikkoon, joten ehdin ottaa lukemia muistiin. Ehkä näistä luvuista on jotain iloa vertailuun? Eli ensimmäisen vuorokauden jälkeen jännitteen olisi periaatteessa pitänyt jo tasaantua. Tämän ja neljännen vuorokauden välillä jännite kuitenkin laski edelleen 0,07 volttia. sen sijaan neljännen ja 12. vuorokauden välillä lasku oli enää 0,04 volttia. (Mittarina oli Fluke 179 jonka luulisi näyttävän ainakin suuntaa-antavasti, kun lämpötila oli melko tasaisesti +5 astetta kaikkina mittauspäivinä.)
Oheisena on linkki mielenkiintoiseen tai ainakin perusteelliseen akkuja käsittelevään tekstiin.
http://marine-electronics.net/techartic ... /b_faq.htm
Linkki ei taida enää toimia, valitettavasti. (Kyllä se tammikuussa vielä toimi)
Jos kyse on todellakin siitä, että muutama päivä voi olla väliä mutta pari viikkoa on liikaa, niin vika on käsittääkseni joko akun itsepurkautumisessa tai vaihtoehtoisesti jokin sähkölaite ryövää sähköä. Kannattaa selvittää, kummasta on kysymys. Jälkimmäisen vaihtoehdon voi sulkea pois esimerkiksi siten, että irrottaa akusta miinuskaapelin ja odottaa muutaman päivän.
Yleismittarilla akkujännitteen mittaaminen vaatii jonkin verran kärsivällisyyttä. Jännite laskee ensimmäisten tuntien aikana eniten, mutta ei ehdi tasaantua edes ensimmäisen vuorokauden aikana.
Mittasin viime syksynä omaa kolme vuotta vanhaa akkuani, jonka kanssa ei ole ollut vielä ongelmia. Meillä ei ollut autoilutarvetta noin pariin viikkoon, joten ehdin ottaa lukemia muistiin. Ehkä näistä luvuista on jotain iloa vertailuun? Eli ensimmäisen vuorokauden jälkeen jännitteen olisi periaatteessa pitänyt jo tasaantua. Tämän ja neljännen vuorokauden välillä jännite kuitenkin laski edelleen 0,07 volttia. sen sijaan neljännen ja 12. vuorokauden välillä lasku oli enää 0,04 volttia. (Mittarina oli Fluke 179 jonka luulisi näyttävän ainakin suuntaa-antavasti, kun lämpötila oli melko tasaisesti +5 astetta kaikkina mittauspäivinä.)
Oheisena on linkki mielenkiintoiseen tai ainakin perusteelliseen akkuja käsittelevään tekstiin.
http://marine-electronics.net/techartic ... /b_faq.htm
Linkki ei taida enää toimia, valitettavasti. (Kyllä se tammikuussa vielä toimi)
Viimeksi muokannut Compare Orso, 17 Joulu 2009, 07:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Tänäänpä se ei sitten lähtenyt enää edes vaivoin käyntiin Starttasi hyvin lyhyen ajan, jonka jälkeen alkoi pitää sitä ihme sirinää ja muutenkin ihmeellistä ääntä. Soitto broidille, joka tuli kaapeleilla antamaan lisäpotkua ja heti lähti käyntiin. Ajoin auton porukoille, onnekseni suoraan, enkä sitä välissä sammuttanut. Porukoiden pihassa kokeilin käynnistää ja sama juttu; hetken starttas ja alkoi sirisemään. Yleismittari kertoi akun jännitteeksi noin 12 volttia, taisi olla sen ylikin. Auto taas toisella akulla käyntiin. Yleismittaria kiinni, latausarvot 14,5 volttia. Lataus kunnossa, akun pitäisi olla kunnossa (paloi vihreä valo), tosin se oli joku 60 Ah. Ilmeisesti siinä ei sitten vaan riitä potku, kun muilla akuilla on lähtenyt heti käyntiin. Maanantaina hakea 80 Ah siihen kaupasta
Juu, jos mittaa kuormittamattomana niin voi sökökin akku antaa lähes normi voltit... Mutta kun käännät avaimesta niin startti imee kaiken mitä on tarjolla + vähän ylikin ja jännite laskee niin alas että bensapumppu ei nosta painetta ja ECU:t yms. härvelit tippuu pois pelistä alijännitteen vuoksi. Ei lähde käyntiin ei. Amppeeri tunti määrä kertoo vain sen kuinka kauan akusta riittää virtaa pidemmän päälle, ei sitä kuinka paljon se pystyy antamaan hetkellisesti esim. startissa.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
maksimivirta lienee jotain, mikä sulattaa paksuimmankin kaapelin... starttimoottorin ottama virta on helposti useita satoja ampeereita.V6 kirjoitti:jep eli 60amp tunnin akusta riittää ampeerin virta 60 tuntia tai 60 ampeeria tunnin ajan jne. Mikäköhän noissa on maksimivirta? Akun kunto selviää nopeasti kun hiukan kuormittaa niin jännite tippuu nopeasti alas, ehjä akku näyttää suunnilleen 12,7 V.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Voi olla, että oli akkukin finaalissa. 60 Ah näytti vanha olleen. Nyt lähtee kuitenkin taas käyntiin kuin palmun alta, kun hommasin siihen uuden 80Ah akun En tiedä vaikuttaako tuo ampeerimääri siihen, mutta ei se ainakaan tammikuun alussa lähtenyt kaverin +2000vm Föördin akulla käyntiin. Se nyt tuskin oli finaalissa kuitenkaan, kun sen paikallekin -15 asteen pakkasessa ajoi. Huomattavasti pienempi akku vaan kun 156:ssa. Ja broidin Passatin akulla taas lähti nätisti käyntiin.V6 kirjoitti:tuskin se siitä ampeerimäärästä on kiinni, akku taitaa olla loppu....
Wahna topic ylös:
Miten on, mahtuukohan 156 TS koneen akun paikalle tuo V6 koneen akku
4cm pituudessa (vakio 24cm, V6 28cm) lisää taitaa olla aika paljon...
Miten on, mahtuukohan 156 TS koneen akun paikalle tuo V6 koneen akku
4cm pituudessa (vakio 24cm, V6 28cm) lisää taitaa olla aika paljon...
Cheer up, the worst is yet to come.
Nostellaas vähän vanhaa ketjua ylös. Tänään aamulla sano ilmeisesti akku sopimuksensa irti kun ei startannut ilman apuvirtaa aamulla.
Autossa on ilmeisesti vielä alkuperäinen exiden akku ainakin alfan tarroista päätellen. Onko tietoa pystyykö tota akkua kuinka helposti itse vaihtamaan kun pikaisella vilkaisulla punaisen navan päällä on ainakin joku poksi? vai vienkö vaan suosiolla lähimpään autokorjaamoon?
Autossa on ilmeisesti vielä alkuperäinen exiden akku ainakin alfan tarroista päätellen. Onko tietoa pystyykö tota akkua kuinka helposti itse vaihtamaan kun pikaisella vilkaisulla punaisen navan päällä on ainakin joku poksi? vai vienkö vaan suosiolla lähimpään autokorjaamoon?
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Alkuperäisakku on Alfa Romeo by Exide, joten kyllä siellä taitaa sellainen olla. Akku vaihtuu ihan kivuttomasti, se plusnavan päällä oleva sulakerasia on akunkengässä kiinni, koko paketti nousee pois kun löysää mutterin ja vähän pyöräyttää. Saattoi olla että piti hetken kaivaa sopivan mallista avainta, mutta ei siinä sen kummempaa. Kiinnityspanta irtoaa helpoiten räikällä ja jatkovarrella.
Miinusnapa ensmmäisenä irti ja viimeisenä kiinni, siinäpä se. Niin ja radio kysyy turvakoodia operaation jälkeen, kannattaa tarkistaa että sellainen löytyy ennen vaihtoon ryhtymistä. Vaihtoehtoisesti voi yrittää syöttää virtaa toisesta akusta kaapeleilla vaihdon aikana, näin ilmeisesti joissain liikkeissä toimivat.
Miinusnapa ensmmäisenä irti ja viimeisenä kiinni, siinäpä se. Niin ja radio kysyy turvakoodia operaation jälkeen, kannattaa tarkistaa että sellainen löytyy ennen vaihtoon ryhtymistä. Vaihtoehtoisesti voi yrittää syöttää virtaa toisesta akusta kaapeleilla vaihdon aikana, näin ilmeisesti joissain liikkeissä toimivat.
Osui sitten omalle kohdalleni mielenkiintoinen akkuepisodi. Lähdin lämpimästä tallista aamulla ajamaan ja jätin myöhemmin auton kaupan lämpimään parkkihalliin 10min ajaksi. Palattuani koitin käynnistää mutta mittarivaloista paloi vain pari sattumanvaraisesti ja hyvin himmeästi - ei mitään eloa startissa. Odottelin ja kääntelin hetken, mittarivalot palasivat lopulta lähes normaali kirkkaiksi ja startti antoi hyvin pienen elonmerkin. Odottelin vielä hetken ja sainkin auton startattua ilman mitään ongelmia, kuitenkin varmuuden vuoksi ajovalot ym pois päältä että pääsi kotiin asti. Pihassa sammutin ja starttasin uudelleen - ei mitään ongelmia?!
Mahtaakohan olla akku tiensä päässä, voiko se romahtaa ihan varoittamatta ja palautua sen verran että auton saa taas käyntiin? Sen verran taustaa, että kyseinen akku on Fulmen 60Ah ja iästä ei ole tietoa, kuitenkin vähintään 2v vanha. Pari viikkoa takaperin kuormitettiin ja mitattiin niin ihan normaali-arvoja näytti, sitä aiemmin se oli purkanut itsensä 3vrk seisonnassa -10 pakkasella.
Sitten vielä sellanen juttu, että onko tuo exide nyt paras vaihtoehto hinta/laatu suhteeltaan, autohan on 156 vm 98? Taisin lukaista ettei 156 akun vaihdossa ole mitään ihmeellistä, muutakun ottaa vaan irti ja uusi tilalle...
Mahtaakohan olla akku tiensä päässä, voiko se romahtaa ihan varoittamatta ja palautua sen verran että auton saa taas käyntiin? Sen verran taustaa, että kyseinen akku on Fulmen 60Ah ja iästä ei ole tietoa, kuitenkin vähintään 2v vanha. Pari viikkoa takaperin kuormitettiin ja mitattiin niin ihan normaali-arvoja näytti, sitä aiemmin se oli purkanut itsensä 3vrk seisonnassa -10 pakkasella.
Sitten vielä sellanen juttu, että onko tuo exide nyt paras vaihtoehto hinta/laatu suhteeltaan, autohan on 156 vm 98? Taisin lukaista ettei 156 akun vaihdossa ole mitään ihmeellistä, muutakun ottaa vaan irti ja uusi tilalle...